Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Neprihănita Zămislire - 2013

"Toată frumoasă ești Marie, și prihană strămoșească nu este în tine"!

Este 9 decembrie, este ziua în care creștinii se adună în jurul altarelor de jertfă ale lui Cristos și, privind spre Maria Neprihănit Zămislită, ieșită din mâinile Preasfintei Treimi ca Mamă a Răscumpărătorului Cristos, dar și ca început al "Noii Creații" și al "Noului popor al lui Dumnezeu", o salută cu dulcile cuvinte ale arhanghelului Gabriel: "Bucură-te, Marie, cea plină de har!" (cf Lc 1,28) și îi cântă cu toți profeții: "Toată frumoasă ești Marie și prihană strămoșească nu este în tine!"

În vremurile de demult, când un rege îi acorda cuiva prietenia sa îi dăruia o haină strălucitoare, cusută cu fire de aur, ca semn al bunăvoinței și prețuirii lui. Iar cel care purta această haină era cinstit și respectat ca și împăratul însuși, oriunde ar fi mers. Putea intra oricând liber la palat, căci era considerat omul casei.

În vremuri și mai de demult, însuși Dumnezeu, Regele regilor, le-a acordat primilor noștri părinți, Adam și Eva, dar și tuturor urmașilor lor, adică și nouă tuturor oamenilor, privilegiul prieteniei și prețuirii sale. Și pentru ca întreg universul să știe aceasta, ne-a îmbrăcat și el cu o haină divină, "haina harului"; această haină ne dădea privilegiul de a locui mereu în preajma lui Dumnezeu, de a folosi creația lui Dumnezeu și de a fi stimați de toată creația lui Dumnezeu.

Iată ce relata odată un ziar din Londra: în saloanele unui mare hotel din Londra se ținea petrecerea de revelion și multă "lume bună" venise să petreacă acolo. Organizatorii revelionului au hotărât ca ultimul minut din vechiul an să-l petreacă în întuneric. Așadar, cu un minut înainte de miezul nopții, s-au stins toate luminile. Când s-au aprins iar, în primul minut al noului an, o doamnă, soția unui mare bancher grec, s-a trezit că-i lipsea de la gât o salbă de perle în valoare de 4 milioane de lire. Iată cum o mare comoară a fost pierdută într-un singur minut.

Aceasta este și istoria tristă a primilor noștri părinți, Adam și Eva, și prin ei și a noastră. Aceștia, într-un minut de întuneric al minții lor, stând de vorbă cu satana și uitând de cuvintele lui Dumnezeu, în acel minut de întuneric al lor, satana le-a furat cea mai mare comoară avută, haina și colierul harului. În acel minut de întuneric sufletesc au pierdut toate privilegiile și darurile, rămânând goi, săraci și cu lacrimi amare, ei și toți urmașii lor.

Biserica, prin sărbătoarea de astăzi, ne aduce o bucurie mare, dar o bucurie veche de mai bine de 2000 de ani. Acum mai bine de 2000 de ani, Isus, Fiul veșnicului și atotputernicului Dumnezeu, deși a trebuit să sufere, să moară și să învie din mormânt, i-a smuls diavolului zapisul trădării noastre cu toate condițiile lui apăsătoare, iar pe cruce l-a dezbrăcat pe diavol de orice putere asupra noastră (cf. Col 2,14-15) și ne-a redat haina harului divin ce ne-a fost furată de satana, haină prin care ne-a făcut iarăși copii frumoși ai lui Dumnezeu, copii frumoși ca Maria Neprihănit Zămislită, copii concetățeni ai sfinților și casnicii veșnici ai lui Dumnezeu (cf. Ef 2,19).

Aceasta a fost o lucrare a întregii Preasfintei Treimi, care a început mai înainte de trimiterea Fiului, prin puterea Duhului Sfânt. Cele trei persoane divine au pregătit-o din veșnicie pe "Femeia" promisă care îl va naște (cf. Gen 3,15; Is 7,14; Mih 5,3); iar în virtutea meritelor pe care Isus le va dobândi pentru toți cei care vor crede și îl vor mărturisi pe el, au creat-o pe Maria Neprihănit Zămislită; adică au creat-o cu starea de har dinaintea păcatului. Căci orice minte sănătoasă înțelege că nu era cu putință ca cea care va zămisli de la Duhul Sfânt și îl va naște pe Isus - Fiul lui Dumnezeu, biruitorul satanei - nu putea fi supusă nici măcar pentru o clipă satanei.

Iar această Femeie, cu totul "binecuvântată", cu totul "plină de har", cu totul "frumoasă" (cf. Lc 1,28), din al cărui sân neprihănit zămislit s-a născut Mântuitorul lumii, Isus Fiul lui Dumnezeu cel viu, prin puterea Duhului Sfânt este Sfânta Fecioară Maria pe care Biserica ne cheamă să o sărbătorim astăzi.

Suntem în timpul sfânt al Adventului, timp în care ne pregătim să întâmpinăm cu demnitate venirea Mântuitorului de la Crăciun, dar și de la Parusie. Isus de Crăciun vrea să se nască în sufletul nostru, așa cum s-a născut în inima și viața Maria (cf. Prov 23,26), iar la Parusie vrea să locuiască în noi ca într-un templu sfânt și curat (cf. Ap 3,20), căci asta a făcut din noi Preasfânta Treime la Botez (cf. 1Cor 3,9).

Biserica ne cheamă astăzi să cinstim lucrarea Preasfintei Treimi în Maria, pe care a făcut-o toată frumoasă, toată binecuvântată, toată plină de har, toată fericită, pentru că toate acestea le-a făcut Treimea Sfântă și în noi, la Botezul nostru; și dacă o să avem nefericirea de a mai aluneca în păcat, toată acestea sfântă lucrare o va repeta în noi ori de câte ori ne vom mărturisi păcatele, căci Dumnezeu este credincios ca să ne ierte și să ne curețe de orice nelegiuire, datorită sângelui lui Isus vărsat pentru noi (cf. 1In 1,7.9).

Deci, astăzi ni se comunică o mare bucurie: la botezul nostru, și apoi la spovadă, am fost și noi făcuți, și suntem refăcuți, după chipul frumos și sfânt al Mariei Neprihănit Zămislite. Dar tot astăzi ni se comunică și o nobilă onoare, aceea de a trăi frumos, ca Maria și toți sfinții. Dacă vrem să ajungem în cer, lângă Preasfânta Treime, alături de Maria, de toți îngeri și sfinții, trebuie să și trăim asemenea ei și asemenea tuturor sfinților; trebuie să trăim în credință, speranță și dragoste, în dăruire, slujire și mărturisire. "În el Dumnezeu ne-a predestinat ca să fim poporul său; și el, care înfăptuiește tot ceea ce a hotărât, a voit ca noi, prin speranța în Cristos, să fim ca niște instrumente care cântă gloria sa" (Ef 1,11-12).

Iar pentru a putea trăi frumos ca Maria și ca toți sfinții ne ajută în primul rând Preasfânta Treime și apoi toți sfinții împreună cu Maria.

Când cei șapte nobili și tineri florentini întemeietori ai ordinului "Serviților Mariei": Bonfilio Monaldi, Buonagiunta Maneti, Amadio degli Amidei, Ugoccione degli Ugoccioni, Sostegno dei Sostegni, Manetto dell Antella și Alexandro Falconieri, care făceau parte dintr-o confrerie numită "laudesi", cântăreți de imnuri religioase, mai ales în cinstea Mariei, au fost chemați în anul 1233 să-l cinstească pe Isus imitând virtuțile Mariei, ei și-au propus să-și procure o icoană a Mariei pe care, privindu-o în fiecare zi, să se simtă îndemnați și întăriți ca să-i imite virtuțile. În acest sens, au chemat un pictor renumit pentru talentul, credința, și mai ales pentru evlavia lui către Maica Domnului, și i-au încredințat această lucrare.

Acesta, deși s-a rugat lui Dumnezeu prin mijlocirea Maicii Domnului, căruia i-a cerut să-i inspire chipul ei minunat, când a ajuns să-i picteze fața în care trebuia să se reflecteze credința, speranța, dragoste, blândețea, umilința, curăția, supunerea, sfințenia, și apostolatul, s-a simțit dintr-o dată neputincios. Atunci a căzut iar în genunchi pentru a cere un nou ajutor din cer. Se spune că în timp ce el se ruga, a adormit; iar în timp ce a dormit, o mână nevăzută a pictat fața frumoasă a Maicii Domnului cu toate însușirile ei divine, încât atunci când s-a trezit a rămas uimit de chipul divin al Mariei.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564), celebrul pictor italian, văzând această icoană, a spus că numai o mână divină a putut s-o picteze.

Chipul Mariei din această icoană a făcut din cei șapte slujitori ai Mariei niște îngeri pe pământ.

Această icoană i-a făcut pe mulți oameni să lase păcatul și să se facă buni, și mulți alții s-au simțit atrași către Dumnezeu privind această icoană, pentru a o putea apoi întâlni pe Maria în cer.

În fața acestei icoane și-au depus voturile de curăție perpetuă sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591), sfântul Carol Boromeu (1538-1584) și Sfântul papă Pius IX (1792-1878). Aici se adeveresc cuvintele Scripturii: "Mi-ai răpit inima sora mea, mireasa mea, mi-ai răpit inima numai cu o privire!" (cf. Ct 4,9).

Dacă vom privi și noi des la Maria Neprihănit Zămislită, dacă ne vom gândi des cu ce preț am fost răscumpărați de Isus, dacă vom cere ajutorul lui Isus, prin mijlocirea Mariei, vom deveni și noi niște îngeri pe pământ, asemenea celor șapte tineri florentini.

A trăit în Evul Mediu în Galia, Franța de astăzi, un călugăr sfânt care, alături de dragostea față de Isus, avea și o dragoste deosebită către Maica Domnului. Auzind el că Maria este foarte frumoasă, s-a rugat Domnului să o poată vedea și în această viață. Atunci un glas i-a spus că, dacă este dispus să-și piardă vederea după această arătare, o va vedea pe Maria, toată frumoasă. El a fost de acord s-o privească numai cu un ochi, ca să-i mai rămână încă unul și să poată sluji fraților bolnavi din mănăstire. După ce a văzut frumusețea de nespus a Mariei, a început să regrete că nu a privit-o cu amândoi ochii. S-a rugat pentru aceasta Domnului, iar Maica Domnului i-a apărut din nou în toată splendoarea sa de frumusețe. Acum călugărul se aștepta să orbească complet, dar minune, a început să vadă și cu ochiul orbit la prima apariție; și mai mult, s-a și vindecat de toate bolile care suferea, pentru ca să poată sluji mai departe, dar mai ales să poată vesti cu toată convingerea și puterea tot ceea ce a făcut Dumnezeu cu Maria, tot aceea va face și cu toți cei care îl iubesc și cinstesc pe el.

Benedicta Rencurel (1647-1718) este o tânără de 17 ani din Laus, o micuța localitate din Alpii francezi, căreia îi apare Maica Domnului în anul 1664, în timp ce aceasta își ducea turma de oi la pășune.

Cu acea ocazie, Benedicta a primit de la Preacurata Fecioara Maria un mesaj ceresc: să ceară oamenilor, din partea ei, rugăciune, spovadă și pocăință pentru întoarcerea păcătoșilor. Iar ei, în mod special, i-a cerut într-o apariție să meargă în casa unui bătrân și să-l avertizeze să înceteze de a mai comite păcatul pe care îl făcea și să se spovedească, altminteri risca să se osândească pentru toată veșnicia. Benedicta, pentru că nu știa despre ce păcat este vorba, dar bănuind că ar fi păcat rușinos, un păcat de necurăție, s-a jenat și nu s-a dus să împlinească porunca primită.

După puțină vreme își pierde rozariul. Îl caută, îl caută, dar nu-l găsește nicăieri. Un glas se aude și îi spune: "Nu-l mai căuta de pomană. Ți l-a luat Maica Domnului. Ce rost are să te rogi rozariul, dacă nu împlinești ceea ce îți poruncește?" Din acea clipă n-a mai lăsat neîmplinit nici un cuvânt spus ei de Isus, prin Maria.

Noi, dacă voim să-l cinstim pe Isus, prin Maria și cu Maria, dacă voim să ajungem în cer lângă Isus și Maria, atunci trebuie să împlinim chemarea Mântuitorului, chemare găsită în Biblie, dar chemare pe care el ne-o adresează prin Maria în toate aparițiile ei: "Convertiți-vă! Renunțați la păcat! Chemați pe oameni la pocăință! Rugați-vă pentru întoarcerea păcătoșilor!" Fără a împlini cuvântul lui Isus de a ne converti împreună cu toți cei de lângă noi, cuvânt care în acest timp de Advent răsună zilnic la lecturile sfinte, dar și în aparițiile Mariei, fără a apela mai des în acest timp de Advent la rugăciune, spovadă, pocăință și apostolat, degeaba spunem că suntem credincioși.

Michel Quoist (1921-1997), un preot și scriitor francez, redă răspunsul lui Dumnezeu la plângerea unui suflet care îi întreba revoltat de ce permite suferința. Dumnezeu i-a răspuns astfel: "Eu nu am dorit suferința; oamenii, amăgiți de diavol, au voit-o; ei au adus suferința în lume, odată cu păcatul lor. Păcatul este dezordine, iar dezordinea rănește. Pentru fiecare păcat există, într-un anume loc, și într-un anume moment, o suferință care îi urmează. Și cu cât sunt mai multe păcate, cu atât există mai multă suferință. Dar eu am venit și am luat asupra mea toate durerile voastre, ca și toate păcatele voastre. Le-am luat și le-am îndurat înaintea voastră. Le-am preschimbat și am făcut din ele o comoară. Ele sunt încă un rău, dar un rău cu un rost. Căci prin suferințele voastre, unite cu ale mele, eu vă lucrez răscumpărarea".

Să ne convertim și să fugim de orice păcat, căci păcatul înseamnă dezordine și suferință. Să-i ajutăm și pe alții să înțeleagă acest adevăr dureros!

O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi cei care alergăm la tine, dar și pentru cei care nu aleargă! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat