Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Advent - A

Dumnezeu doboară copacul mândru și rău, pentru a ridica o mlădiță smerită și bună

Suntem în duminica a doua din Advent și, așa cum bine știm, timpul Adventului este un timp de pregătire pentru întâmpinarea lui Isus care vine din cer ca să se nască pe pământ, pentru ca apoi să crească, să ne instruiască, să se jertfească, să ne mântuiască și să ne fericească în veșnica lui împărăție.

O istorioară evreiască ne spune că, în ziua a treia a creației, Dumnezeu a creat toți arborii (cf. Gen 1,9-13). Dar când cedrii și stejarii s-au văzut așa de falnici și de puternici s-au mândrit. Atunci Domnul a zis: "Nimeni nu este mai înalt și mai puternic decât mine" (Is 2,17). Și a creat fierul care taie și doboară. Când arborii au văzut că Dumnezeu a creat fierul care taie și doboară, au tremurat și au plâns înaintea Domnului. Așa a găsit Dumnezeu leac pentru mândria arborilor.

Parafrazând această istorioară putem spune că, tot așa, Dumnezeu a găsit leac împotriva mândriei împărăției lui Iuda și a locuitorilor ei, supranumiți "copacul viguros al lui Iese". Au fost făcuți de Dumnezeu "un copac falnic", dar ei s-au mândrit și n-au mai voit să știe de el, care i-a făcut "copac viguros și falnic"; ba mai mult, spuneau și că prin ei înșiși, prin puterea și înțelepciunea lor, au ajuns astfel. Atunci Dumnezeu, spre convertirea și mântuirea lor, prin asirieni, "fierul și toporul său", a doborât acest copac viguros a lui Iuda, spre a ridica un altul mai bun, o mlădiță sfântă, care va răsări din rădăcina lui.

Din momentul doborârii împărăției lui Iuda prin asirieni, Dumnezeu, timp de 400 de ani, le-a vorbit prin profeți și prin semne minunate, spre convertire. Le-a dat victorii răsunătoare, fără ca ei să miște măcar un deget: victoria asupra Siriei și Samariei (cf. Is 7,17; 8,7); și victoria asupra asirienilor prin trimiterea îngerului său care a ucis 185.000 dintre ei (cf. 2Rg 19,35). Istoricul grec Herodot, vorbind despre această înfrângere a asirienilor, spune că au fost uciși de un număr foarte mare de șobolani ieșiți din pământ.

Apoi Dumnezeu, tot în primii 400 de ani de la doborârea lor, tot spre convertirea lor, le-a făcut prin profeți multe promisiuni legate de Mesia: Mesia care se va naște dintr-o fecioară și din casa lui David (Is 7,14); Mesia care va fi un rege slăvit și cu o împărăție veșnică (cf. Is 9,6-7; Dan 7,27); Mesia care va fi plin de Duhul Sfânt și de putere (cf. Is 11,2); Mesia care va lucra în primul rând pentru cei săraci, robiți și prigoniți (cf. Is 11,4; Ps 71,2.13); Mesia care le va aduce dreptatea și pacea (cf. Ps 71,7); Mesia care le va aduce cinste și onoare; Mesia care va face din Iuda și Ierusalim centrul tuturor popoarelor (cf. Is 11,10); dar mai ales Mesia care îi va strămuta într-o împărăție de pace și fără robie, fără lacrimi și durere, fără chin și moarte, fără păcat și diavol (cf. Is 25,8; 61,3). Însă toate acestea i-au lăsat reci, căci idolii popoarelor păgâne erau adânc înrădăcinați în inima lor.

Apoi, datorită orbirii și împietririi inimii lor, au urmat alți 400 de ani, dar ani de tăcere profetică, când Dumnezeu nu le-a mai vorbit și nu le-a mai răspuns prin profeți, când Dumnezeu a fost mai discret și le-a permis păgânilor ori să vină peste ei, ori să-i ia cu ei; dar toate acestea tot spre convertirea lor.

După cei 800 de ani de cădere și umilințe ale poporului său ales, timp în care ei au ajuns fără nici o speranță și fără nici un viitor, dar și timp în care ei și-au ispășit păcatul și și-au luat pedeapsă îndoită pentru îngâmfarea lor (cf. Is 40,2), Dumnezeu l-a ridicat pe profetul Ioan Botezătorul și l-a trimis la ei ca să le spună că, după promisiune, le v-a ridica din "trunchiul doborât al lui Iese" (Iese fiind tatăl lui David) o mlădiță, un vlăstar, adică pe Mesia, pe Emanuel, promisul și așteptatul (cf. Is 11,2), care se va naște dintr-o fecioară curată (cf. Is 7,14), care va crește, care va fi plin de cel șapte daruri ale Duhului Sfânt (cf. Is 11,2), care va lua partea săracilor, care va judeca cu dreptate și nepărtinire (cf. Is 11,4), care va aduce pace între toți cei învrăjbiți de veacuri, care va schimba oamenii aprigi în oameni blânzi (cf. Is 11,6-8), care îi va curăți oamenii de toate păcatele lor prin sângele său (cf. Is 53,2-11) și apoi îi va strămuta într-o împărăție fără trudă și durere, fără plâns și strigăt de durere, fără suferință și moarte, fără diavol și păcat (cf. Ap 21,4). Toate acestea le va face pentru ei această "mlădiță ivită din tulpina doborâtă a lui Iese" (cf. Is 11,1), acest "Copil", Mesia care se va naște, îi va paște și îi va recunoaște de frați.

Iar lecturile de astăzi tocmai pe această "mlădiță", tocmai pe acest "Copil" care se va naște curând din Maria Neprihănit Zămislită, tocmai pe acest "Mesia" și împărăția sa de pace, tocmai pe acest Isus, eliberatorul celor căzuți sub "asirianul diavol", ne chemă astăzi să ne pregătim pentru a-l primi.

Numai că regele Mesia care se va naște nu-și poate găsi locul în mijlocul unui popor indiferent față de starea de păcat. De aceea, pentru a ne învrednici de toate binefacerile și împărăția lui, trebuie să se convertim, trebuie să primim un botez; adică trebuie să ne înnoim viața: prin regretarea și mărturisirea păcatelor, prin schimbarea gândirii și a vieții, prin renunțare la păcat și comodități (cf. Mt 3,2-7).

Când Ioan Botezătorul a venit în pustiu ca să predice și să anunțe acest mesaj divin și să-i boteze pe iudei, ei cunoșteau deja practica prozeliților de a se boteza, dar singuri; botezul lui Ioan era acum ceva nou și neobișnuit pentru ei, căci el a fost primul care îi boteza pe alții. Botezul lui Ioan a fost un mesaj profetic pentru iudeii care credeau că se pot boteza și mântui singuri, căci el le spunea acum că numai botezul și mântuirea primite de la un "Altul" sunt valabile și eficace; iar acel "Altul" este Isus, Mesia, Emanuel, Fiul lui Dumnezeu cel viu, căruia el nu este vrednic să-i dezlege încălțămintea (cf. Mt 3,11).

Ioan mai răstoarnă, prin predica sa, și o altă mentalitatea greșită a iudeilor, aceea prin care credeau că vor intra în împărăția lui Mesia în mod automat, numai pentru faptul că sunt urmașii lui Abraham. Ioan le spunea celor veniți la el fără să-și mărturisească păcatele și fără să-și schimbe viața că nu se vor putea salva de mânia viitoare fără acceptarea lui Isus și fără recunoașterea, mărturisirea, lăsarea păcatelor și schimbarea radicală a minții și a vieții.

Ioan Botezătorul răstoarnă astăzi și mentalitatea multor dintre creștini, care cred că vor intra în împărăția cerurilor numai pentru că sunt botezați, numai că au strămoși credincioși, sau numai pentru că au ocupat vremelnic niște funcții; dar fără să vină la Isus, fără să-și mărturisească păcatele și fără să-și schimbe mentalitatea de "năpârcă" nimeni nu se poate salva (cf. Mt 3,7).

De aceea, Ioan Botezătorul și-a început predica chemând la convertire (metanoia), pentru că împărăția cerurilor este aproape.

"Metanoia" în limba greacă nu înseamnă numai o chemare de a regreta sincer păcatele, de a le spovedi și de a urma un canon de pocăință, ci "metanoia" înseamnă mai ales o acțiune de transformare, ca în cazul omizii care devine fluture; sau acea transformare pe care ne-o sugerează prima lectură și evanghelia, "adică transformarea lupului în miel, transformarea leopardului în căprioară, transformarea leului în vițel, transformarea viperei în copilaș, transformarea neghinei și a plevei în grâu curat, transformarea pomului rău în pom bun (cf. Is 11,6-8; Mt 3,10).

Păcatul ne face fiare sălbatice. Iată ce ne spune sfântul Ioan Gură de Aur: "Atunci când te văd că viețuiești irațional, cum să te numesc om și nu bou? Când te văd că răpești, cum să te numesc om și nu lup? Când văd că te desfrânezi, cum să te numesc om și nu porc? Când te văd viclean, cum să te numesc om și nu șarpe? Când văd că ai otravă, cum să te numesc om și nu viperă? Când te văd nesăbuit la minte, cum să te numesc om și nu măgar? Când te văd că săvârșești adulter, cum să te numesc om și nu iapă? Când te văd fără convingere și fără minte, cum să te numesc om și nu piatră?" (cf. "Două sute cincizeci de parabole").

Ioan Botezătorul a ales pustiul Iudeii ca centru al activității sale pentru că în pustiu Domnul a făcut cele mai multe dintre minunile sale pentru poporul său prin Moise, Iosue și toți profeții. Astfel, în pustiu Dumnezeu i-a vorbit la inimă poporului său ales și l-a convertit; în pustiu David a experimentat cel mai bine ajutorul lui Dumnezeu; în pustiu și-au câștigat biruințele frații Macabei; în pustiu s-a ridicat Ilie la cer. Iată că nu întâmplător Ioan și-a ales ca loc de misiune pustiul Iudeii; el spera că Dumnezeu va înnoi în suflete minunile și victoriile pe care odinioară le-a dat poporului său ales.

Iar aceste mărețe minuni și victorii s-au înnoit cu adevărat în multe suflete, căci mulți oameni, de la fruntași religioși și până la vameși, veneau să-l asculte, să primească botezul lui și să-și schimbe radical viața. Cei care au venit astfel, cu sinceritate, cu căință, cu mărturisirea păcatelor, cu schimbarea vieții, au fost: săracii, bolnavii, vameșii, desfrânatele, păcătoșii publici; aceștia știau bine că nu au fapte bune, de aceea au venit să primească mântuirea prin credință și har (cf. Ef 2,8-9).

În schimb, o parte dintre fruntașii religioși, care se credeau suficient de buni, care se credeau îndreptățiți prin niște fapte fariseice, care se credeau mântuiți pentru simplul fapt că erau descendenții trupești ai lui Abraham (cf. Mt 3,9), au refuzat recunoașterea păcatelor, mărturisirea sinceră și convertirea. De aceea Ioan Botezătorul i-a numit pe acești fruntași ai poporului: "pui de năpârci" (Mt 3,7).

Fariseii și saduceii au fost numiți "pui de năpârci", adică șerpi foarte veninoși printre oameni, atât pentru viața lor mincinoasă, cât și pentru învățătura lor otrăvitoare pentru popor. Așa cum șerpii ies din vizuinile lor și mușcă mortal atunci când strălucește soarele, tot astfel fariseii și saduceii au ieșit să muște mortal, prin viața și învățătura lor otrăvitoare, tocmai atunci când a apărut Cristos, soarele dreptății.

Fariseii și saduceii, cei cu numai o spoială de credință, trăiesc și astăzi între noi, prin creștinii cu numele, "morminte văruite", cărora le merge vorba că sunt vii, dar ei sunt morți sufletește, pentru că sunt plini fățărnicie și fărădelege (cf. Mt 23,27-8). De aceea, cuvintele lui Isaia și ale lui Ioan Botezătorul sunt și pentru ei.

Dacă convertirea, "metanoia", schimbarea vieții nu ar fi fost posibilă, nu ar mai fi fost predicate de: Isus, profeți, apostoli și de orice creștin bun. Este o frumoasă istorioară care ne spune că, atunci când s-a născut Isus, la ieslea din Betleem a venit și un lup rău, cu gândul de al-l mânca pe Pruncușor. S-a strecurat în staul și s-a apropiat de ieslea transformată în leagăn; dar când s-a apropiat mai bine, mânuța lui Isus l-a atins. Și minune, din lupul rău și murdar a ieșit la iveală un tânăr și frumos prinț, care fusese legat de o vrajă rea și transformat în lup.

Psalmistul confirmă adevărul acestei istorioare și ne spune nouă celor de astăzi că "Dumnezeu, dăruiește împăratului puterile sale și îl înzestrează cu sfințenia sa pe fiul împăratului" (Ps 71,1). Noi trebuie să știm că noi oamenii am fost făcuți de Dumnezeu împărați, atunci când ne-a fost încredințată stăpânirea creației sale; dar când am căzut în păcat am pierdut această domnie peste creație și am intrat sub tirania diavolului, care ne-a transformat în fiare unii față de alții. Dar, bucurie mare, psalmistul ne spune: "Domnul îl va ajuta pe săracul care strigă și pe nenorocitul care cere ajutor. Va avea milă de cel slab și lipsit și va ușura viața săracilor" (cf. Ps 71,1.12-13). Noi oamenii, împărații căzuți, deveniți săraci și nenorociți, slabi și de plâns, prin convertire nu aflăm numai milă și ușurare, dar și reabilitare.

Un soldat credincios își mărturisea credința printre camarazii săi. Bineînțeles că nu a fost tolerat și în scurt timp a fost scos la raport în fața companiei. El spunea că un creștin nu poate să nu dea mărturie despre viața sa nouă. Atunci comandantul său l-a întrebat: ce înseamnă pentru tine cuvântul convertire? Atunci soldatul a răspuns că a fi convertit înseamnă a executa cele trei comenzi din armată: 1. Stai! 2. Stânga-mprejur! 3. Înainte marș!

Și într-adevăr asta înseamnă convertire: 1. Stai din mersul păcatelor tale; stai din nechibzuința ta; stai din voia minții tale orientată numai spre fapte rele; stai și te gândește la mântuirea ta. 2. Stânga-mprejur. După ce te-ai oprit, fă o întoarcere la 180 de grade; fă o schimbare fundamentală a gândirii și a comportamentului tău; fă o schimbare de stăpân în inima ta, adică scoate-l afară pe satan și instalează-l ca rege pe Isus. 3. După ce ai făcut schimbările necesare, pornește hotărât înainte pe calea mântuirii, fără să privești înapoi ca femeia lui Lot și ca plugarul nehotărât din evanghelie (cf. Gen 19,26; Lc 9,62).

Sfântul Paul ne amintește astăzi, în cea de-a doua lectura, că: "toate cele care s-au scris mai înainte, pentru învățătura noastră s-au scris" (cf. 1Cor 15,4). Deci, așa cum oamenii din timpul eliberării din Babilon au pregătit calea pentru întoarcerea exilaților în țară, dar și pentru întoarcerea lui Dumnezeu în viața lor, așa cum oamenii de pe timpul lui Ioan Botezătorul au pregătit calea lor spre Isus, dar și a lui Isus spre ei, tot astfel și noi acum, învățați de profeții și apostolii Domnului, să pregătim calea noastră spre Isus și calea lui Isus spre noi (cf. Is 40,3).

Charlotte Elliott (1789-1871), poet englez și scriitor de imnuri, când era tânără, nu-și găsise liniștea sufletului, căci o apăsa păcatul. Într-o zi a vorbit cu un păstor de suflete despre problema sufletului ei. Acesta i-a recomandat să meargă la Isus așa cum este și el îi va rezolva problema. Ea n-a fost gată să meargă imediat. Dar când a venit peste ea o boală trupească, i-a adâncit și mai mult rana sufletului ei; atunci s-a dus grabnic la Isus și plină de căință și hotărâre de îndreptare a făcut o mărturisire completă a păcatelor sale. Și, minune! Dintr-o dată a aflat atât o pace divină, cât și o vindecare completă. Cu acea ocazie a compus versurile unei cântări devenite celebră: "Așa cum sunt, la tine vin"!

Cântarea ei s-a voit a fi un mesaj pentru orice păcătos neliniștit. Dacă îl refuzăm pe Isus, pacea noastră, dacă refuzăm recunoașterea și mărturisirea păcatelor, dacă refuzăm convertirea și schimbarea vieții, atunci sigur ne așteaptă focul care nu se stinge (cf. Mt 3,12).

Deci, așa cum suntem, doborâți și uscați, păcătoși și nenorociți, sărmani și vrednici de plâns, să mergem grabnic cu viața noastră la Isus, căci el tocmai pentru aceasta a venit și vine mereu la noi, pentru a ne curăți, pentru a ne lumina, pentru a ne duce în împărăția sa și pentru a ne scăpa de judecată și foc.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat