Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un creștin și un evreu se întâlnesc la Roma

Netanyhau și Bergoglio: locurile rădăcinilor și locurile credinței

De Alfonso M. Bruno, F.I.

Benjamin Netanyhau este un evreu sefardit, a cărui familie vine din Maroc: tatăl său, mort de puțin timp la vârsta de peste o sută de ani, mare istoric al mișcării sioniste, a fost cel care a făcut "alia", urcarea la muntele Sion, care pentru israeliți înseamnă adeziunea la proiectul unei patrii a lor în Țara Promisă.

Fratele primului ministru, oficial din vestitele forțe speciale ale Israelului, a condus operațiunea pentru a elibera ostaticii din Entebbe și a fost singurul căzut în operațiune: a voit să fie în fruntea oamenilor săi și glonțul care l-a ucis a fost singurul pe care teroriștii au reușit să-l tragă; pentru aceasta, în țara sa este considerat un erou național.

De la tatăl său primul ministru moștenește convingerile; de la fratele său determinarea în acțiunea pentru a le realiza.

Această duritate a omului, franchețea uneori chiar brutală care-l distinge nu numai față de dușmani, ci și față de prieteni și față de aliați - este de zilele trecute polemica pe care a avut-o cu Obama despre acordul privind armele nucleare iraniene, pe care premierul îl consideră numai o înșelătorie - nu vine numai de la acel "primum vivere" sau "safety first" care reprezintă constanta politicii externe și defensive a statului ebraic, ci și - întocmai - din rădăcina sefardită.

Acest cuvânt, în ebraică, înseamnă pur și simplu "spaniolă", și de fapt amintirile familiale ale celor care aparțin acestei ramuri a poporului lui Israel dăinuie din 1492, anul care pentru noi marchează începutul încreștinării Americii, însă pentru asta reprezintă o dată nefastă, a doua care marchează o nenorocire colectivă numai după anul 70 din era noastră, cu distrugerea templului lui Solomon și începutul diasporei.

Spania lui Avicebron și a lui Maimonide, aceea a marii culturi produse de conviețuirea armonioasă a celor trei religii monoteiste, este considerată de evreii sefardiți ca locul în care au trăit o epocă fericită, una dintre puținele marcate de toleranță și de egalitate de drepturi cu păgânii.

Pe amintirea dureroasă a catastrofei cauzate de regii catolici cu decretul lor de expulzare, care i-a făcut pe israeliții din Spania să se răspândească printre țările arabe, în Provența, Italia, până în Grecia și Turcia - țări unde ei încă mențin spaniola arhaică din secolul al XVI-lea, numită tocmai sefardită - s-ar fi suprapus în perioada recentă, aceea despre care Netanyhau are amintire directă, o altă catastrofă, aceea de la națiunile islamice, produs al conflictului dintre naționalismul ebraic și naționalismul arab.

Dacă sionismul a fost început, în elaborarea sa teoretică, de evreii aschenaziți din Europa centrală, dar mai ales orientală - Herzl era originar din Ungaria - se poate spune că sefardiții au fost cei care au alimentat mai mult valurile migratoare spre Israel, care au urmat după Independență, și au ajuns în Țara Promisă ducând cu ei un orgoliu identitar desigur mai înclinat spre cosmopolitism față de așchenaziți, fiind mai motivat de particularitatea religioasă decât de identitatea națională.

Și dacă așchenaziții văzuseră în prima colonizare a Țării Promise realizarea utopiei socialiste - ei au fost cei care au inventat "chibuțul", dar și cei care au întemeiat sindicatele, după modelul acelui "bund" rusesc și polonez din secolul al XIX-lea - sefardiții s-au orientat în schimb în mod prevalent spre partidele religioase.

De fapt, Netanyhau își datorează bazele formării sale politice mai mult naționalistului Jabotinsky, care provenea din Polonia, decât socialistului Ben Gurion: nu întâmplător primul ministru a crescut în blocul LiKud al lui Shamir și al lui Begin, care făceau referință întocmai la gândirea și la organizarea politică proprii lui Irgun ale lui Jabotinsky.

Astăzi Netanyhau l-a întâlnit pentru prima dată pe Papa Francisc: când două persoane se cunosc, caută imediat, în mod spontan, ceea ce le unește.

Fiind cei doi interlocutori sunt amândoi oameni de credință: și nu este întâmplătoare - în această privință - data aleasă pentru întâlnire, care se situează în perioada lui Hanuka, cea mai importantă dintre sărbătorile ebraice ale luminii, când se aprinde seară de seară candelabrul cu nouă brațe.

Toți credincioșii îi cer lui Dumnezeu să-i lumineze, chiar dacă lumina invocată de primul ministru se referă probabil - mai mult decât la înțelepciune - la drumul poporului său: și el știe bine cât de mult acest drum este plin de capcane și de durere; este ușor ca iezuitul Bergoglio să prezinte mai degrabă lumina credinței intelectului.

Însă ambii interlocutori sunt niște naționaliști: în mod orgolios sionist unul și la fel de orgolios bolivarian celălalt.

Și vorbindu-și ca naționaliști extraeuropeni și-au amintit cu siguranță, sau pur și simplu s-au gândit, că timpul vieții lor a coincis cu timpul răscumpărării: America Latina a obținut "A Doua Independență", aceea de neocolonialism, chiar în timp ce evreii reconstruiau - după aproape douăzeci de secole - statul lor.

Dr. Ricardo Samuele Di Segni, Rabin Șef de Roma, despre care se spune că este simpatizant al Blocului Likud, cu siguranță a amintit oaspetelui său că în oraș există Arcul lui Titus, dar și că, în ziua Independenței Israelului, toată comunitatea din Roma (între care părinții săi) a voit să treacă solemn prin acest Arc, ca semn al răscumpărării realizate.

Această afinitate între cei doi ar putea să fie considerată la prima vedere un factor nefavorabil cauzei păcii.

Și totuși, poate să nu fie chiar așa: naționalismul ebraic și naționalismul arab au făcut îndelung cauză comună împotriva dominării străine și trupele armate ale Agenției Ebraice - nucleu al viitorului stat Israel - au mărșăluit împreună cu cele arabe pe străzile Ierusalimului nu numai în 1918, după ce a fost câștigat primul război mondial, dar și în 1945: Brigada Palestiniană, numită și Brigada Ebraică, ce a participat la Eliberarea din Roma, avea uniți soldați din ambele popoare.

Apoi, așa cum s-a întâmplat în foarte multe locuri din lume, cele două naționalisme distincte au început să se lupte între ele.

Armonia care se caută cu trudă are ca țintă să concilieze această disensiune, dar nu s-a reflectat - în pofida tentativelor fanaticilor și extremiștilor din cele două părți - pe tema religioasă.

Dialogul dintre cele trei religii abrahamitice este continuat fără a resimți peste măsură conflictul - ca să spunem așa temporal, civil - dintre motivele opuse ale celor două națiuni.

Papa va fi anul următor la Ierusalim, mai ales pentru a promova unitatea creștinilor, la aniversarea a cincizeci de ani a întâlnirii dintre Paul al VI-lea și Atenagora I.

Totuși, sănătatea Ierusalimului este sănătatea lumii și în lume nu există numai creștinii.

Sosirea unui extraeuropean, care provine de dincolo de mare, pe malurile râului Tibru, repetă și amintește fie intrarea creștinismului, adus de apostoli, fie intrarea evreilor, prima din diaspora.

A spus dr. Di Segni primind în Sinagoga din Roma, situată chiar în locul unde a debarcat sfântul Petru, că echilibrul religios al Urbei cerea prezența unanimă a unei comunități creștine, cu Episcopul său, și a unei comunități israelite, cu Rabinul său Șef.

Aceeași înțelegere este posibilă pentru Ierusalim și e ceea ce cu toții ne dorim pentru sfântul munte Sion, legat de amintirea lui Abraham, a lui Isus și a lui Mahomed.

(După Zenit, 3 decembrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat