Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfântului apostol și evanghelist Ioan - 2013

Ioan, apostolul iubirii, al evangheliei, al Euharistiei, al patimilor, al învierii și al Mariei

Parfumul spiritual al Crăciunului plutește încă suav asupra noastră. Noi știm că Isus s-a născut la Crăciun, ca să ia chip în noi, așa cum a luat chip în sânul curat la sfintei Fecioare Maria, și să-i pregătească Tatălui ceresc un popor care să-i aparțină. Iar această lucrare a început aici la Betleem, va continua în viața sa publică și se va desăvârși pe Calvar.

Ioan, apostol și evanghelist, a fost printre primii, dintre cei mulți, în care Isus a luat chip. Din momentul chemării ca apostol, și Ioan a permis ca Isus să ia chip în el, viața lui s-a desfășurat într-o continuă apropiere de Isus, încât nimeni și nimic nu a mai putut să-l despartă de dragostea lui. El a putut spune cu sfântul Paul: "Cine, așadar, ne va despărți de dragostea lui Cristos? Oare necazul, strâmtorarea, prigoana, foamea, lipsa de îmbrăcăminte, primejdia ori sabia? Așa cum spune Scriptura: Pentru tine suntem omorâți în fiecare zi, suntem tratați ca niște oi duse la înjunghiat. Nu, căci în toate acestea suntem mai mult decât biruitori prin acela care ne-a iubit pe noi. Căci sunt convins că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici prezentul, nici viitorul, nici înălțimea, nici adâncul, nici vreo altă făptură nu va putea să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu, care este în Cristos Isus, Domnul nostru" (Rom 8,35-39).

Ioan este"ucenicul pe care îl iubea Isus" (In 21,7). În evanghelia lui Isus, pe care Ioan a scris-o, el ni se prezintă ca "ucenicul pe care îl iubea Isus" (In 21,7). Isus l-a iubit pe Ioan, pentru că de tânăr s-a făcut ucenicul său, pentru că de la început i-a fost devotat; dar și pentru viața lui curată, care a fost pentru oamenii păcătoși, un mesaj și o anticipare a lumii celei noi, pe care Isus o predica, lume unde oamenii nu se mai însoară și nu se mai mărită (cf. Mc 12,25), deși puțini mai înțeleg astăzi acest mesaj (cf. Mt 19,12).

Ioan este "apostol al lui Isus și al cuvântului lui Dumnezeu". În prima lectură de astăzi, Ioan ni se prezintă ca "apostol al lui Isus și al cuvântului lui Dumnezeu". După înălțarea lui Isus, Ioan s-a dus în "toată lumea" ca să predice vestea cea bună, izvorâtă din patima, moartea mântuitoare și învierea biruitoare a lui Isus, pentru noi. Când ucenici ca: Dima, Imeneu, Alexandru fierarul, Filet și alții asemenea lor părăseau câmpul evanghelic și mântuirea adusă de Isus, Ioan a rămas la post, vestindu-ne: "ce era de la început, ce a auzit, ce a văzut cu ochii lui, ce a privit și mâinile lui au pipăit cu privire la cuvântul vieții, aceea ne-a vestit, ca bucuria noastră să fie deplină" (cf. 1In 1,1-4). Iar aici trebuie să ne amintim și ceea ce ne spune sfântul Eusebiu din Cezareea (265-339), cum Ioan alerga după suflete pierdute prin toată Asia. Și dacă un convertit recădea în viața păcătoasă de la început, Ioan mergea iar și iar după el, până cel îl găsea și-l restabilea în Cristos (cf. Istoria Bisericească, III, 23).

Ioan este "apostolul iubirii lui Dumnezeu". Ioan, singur din toți oamenii care au trăit pe pământ, l-a definit pe Dumnezeu ca fiind "iubire" (1In 4,8.16) și "iubire" care "ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19). Și tot el singur l-a definit pe orice ucenic al lui Isus ca unul care trebuie să trăiască din "iubire" (cf. 1In 4,21). După el, au repetat acestea și ceilalți apostoli, în special sfântul Paul, care spunea că, dacă nu avem dragoste, chiar dacă avem multe alte calități, nu suntem nimic (cf. 1Cor 13,1-13); apoi și mulți alți oameni au reluat definiția aceasta, ca, de exemplu, Marin Preda (1922-1980), care spunea: "Dacă dragoste nu e, nimic nu e!"

Am putea pune pe buzele sfântului apostol și evanghelist Ioan răspunsurile pe care un suflet ales le-a dat unei persoane, care i-a pus următoarele întrebări:

- De unde veniți?

- Din dragoste!

- Unde mergeți?

- În dragoste!

- Unde voiți să ajungeți?

- În dragoste!

- Unde lucrați?

- În dragoste!

- Unde locuiți?

- În dragoste!"

Da, Ioan a fost pătruns total de dragostea lui Dumnezeu, de vreme ce, atunci când nu mai putea predica din cauza bătrâneții, spunea doar atât: "Iubiți pe Dumnezeu și iubiți-vă unii pe alții"! Noi ai cui apostoli suntem?

Referitor la dragostea de care ne vorbește apostolul Ioan, rețin și alte câteva gânduri scrise de un autor anonim, care spune că fără dragoste toate își schimbă și își strică menirea: "Inteligența fără dragoste te face pervers. Justiția fără dragoste te face implacabil. Diplomația fără dragoste te face ipocrit. Succesul fără dragoste te face arogant. Bogăția fără dragoste te face avar. Supunerea fără dragoste te face servil. Sărăcia fără dragoste te face orgolios. Frumusețea fără dragoste te face ridicol. Autoritatea fără dragoste te face tiran. Muncă fără dragoste te face sclav. Simplitatea fără dragoste, își pierde valoarea. Vorbele fără dragoste te fac introvertit. Legea fără dragoste te supune. Politică fără dragoste te face egoist. Credință fără dragoste te face fanatic. Crucea fără dragoste reprezintă tortură".

Tot referitor la lipsa dragostei, inspirată lui Ioan de Dumnezeu și cerută nouă prin el, altcineva, tot un anonim, spunea și el: "Fără dragoste nimic nu are valoare. Obligația fără dragoste te face arțăgos. Dreptatea fără dragoste te face dur. Adevărul fără dragoste te face critic. Ordinea fără dragoste te face meschin. Cinstea fără dragoste te face îngâmfat. Înțelepciunea fără dragoste te face rafinat. Puterea fără dragoste produce samavolnicie. Politețea fără dragoste produce fățărnicie. Educația fără dragoste produce împotrivire. Experimentarea într-o problemă, fără dragoste te face încăpățânat. Avuția fără dragoste produce zgârcenie. Responsabilitatea fără dragoste produce brutalitate".

Ioan este "apostolul Euharistiei". În evanghelia lui Isus pe care ne-a scris-o, Ioan vorbește ca un apostolul al Euharistiei". El a dedicat întregul capitol 6 Euharistiei. El a pregătit Cenacolul Cinei de Taină, împreună cu Petru (cf. Lc 22,8). El a celebrat Euharistia. El s-a hrănit zilnic din Euharistie.

Pentru marea sa iubire față de Euharistie, medicamentul nemuririi, a băut otravă fără să i se întâmple nimic rău, a stat în ulei clocotit ca într-o baie potrivită, a trăit viață lungă, a scăpat de multe atentate la viața lui, a primit de la Isus puterea de a citi în inimi, dar mai ales n-a pierdut niciodată calea cerului.

Se spune despre împăratul Alexandru cel Mare (356-323 î.C) că, pornind pe mare, în căutarea Arabiei, patria mirodeniilor, a parfumurilor, a descoperit-o fără să aibă altă busolă sau vreun alt indiciu decât mirosul plăcut al parfumurilor adus adierile de vânt. Sfânta Euharistie nu este doar o adiere a parfumului paradisului, ci este însuși paradisul coborât pe pământ. Cine are adevărata iubire și devoțiune față de sfânta Euharistie, cine trăiește în intimitate cu Isus Euharisticul, se poate considera ajuns deja ajuns în paradis. Iată motivul pentru care Ioan ne-a vorbit atât de frumos de Euharistie (cf. In 6,22-59).

Ioan este "apostolul inimii lui Isus", căci și-a odihnit capul la inima lui Isus, în timpul Cinei de Taină (cf. In 13,21). Când Iuda căuta să-l vândă, când iudeii fremătau de furie contra lui Isus, când restul apostolilor erau preocupați de evenimentele care vor urma, Ioan singur se odihnea la pieptul lui Isus și-i asculta bătăile dragostei, pentru lumea de mântuit.

"Cine e bătrân?" - se întreabă Padre Mariano (1906-1972), renumitul capucin din Torino. Și tot el răspunde: "Bătrân este cel care nu poartă pe nimeni în inimă și nu se simte purtat în inima nimănui". Și iarăși se întreabă Padre Mariano: "Dar tânăr cine este?" Și iarăși răspunde: "Tânăr este cel care poartă pe cineva în inimă și care se simte purtat în inima cuiva"! Și continuă Padre Mariano: "Doamne, noi știm că ne porți mereu în inima ta. Fă ca și noi să te purtăm mereu în inima noastră!"

Iată ce a promis Isus tuturor cinstitorilor inimii sale preasfinte, prin sfânta Margareta-Maria Alacoque (1647-1690):

1. Le voi da toate harurile trebuincioase stării lor de viață.

2. Voi dărui pace familiilor.

3. Îi voi mângâia în toate suferințele lor.

4. Voi fi scutul lor sigur în viață și mai ales în ceasul morții.

5. Voi revărsa din belșug binecuvântare peste tot ceea ce ei întreprind.

6. Păcătoșii vor afla în inima mea izvorul și oceanul nemărginit al milostivirii.

7. Sufletele care tânjesc în lâncezeală vor deveni pline de zel.

8. Sufletele pioase vor ajunge la o mare desăvârșire.

9. Voi binecuvânta locurile unde se află și unde se cinstește icoana inimii mele.

10. Preoților le voi da harul să miște și inimile cele mai împietrite.

11. Numele acelora care răspândesc această devoțiune vor fi înscrise în inima mea, de unde nu se vor șterge niciodată.

12. Tuturor celor care se vor împărtăși nouă luni de-a rândul, în fiecare primă vineri a lunii, le promit harul statorniciei până la sfârșit. Ei nu vor muri lipsiți de harul meu, nici fără a primi sfintele sacramente. În ceasul din urmă, inima mea le va fi scăpare sigură.

Ioan este "apostolul patimilor și al învierii lui Isus". Mulți oameni au mers cu Isus la nunta din Cana, la înmulțirea pâinilor, la înfăptuirea minunilor, dar la momentul Patimilor, s-au dat înapoi. Ioan, din timpul arestării lui Isus și până la momentul descoperirii învierii lui, a fost alături de Isus. Din curtea de judecată a lui Pilat, Ioan a fost alături de Isus mereu: la condamnare, la biciuire, la purtarea crucii, la picioarele Crucii împreună cu Mama lui Isus (cf. In 19,25), la mormântul gol și la arătarea Celui Înviat (cf. In 20,2; 21,7). Dacă nu e prea mult spus, aș îndrăzni să zic că Ioan "l-a întărit" pe Isus să poarte senin: judecata și acuzele nedrepte; calomniile și loviturile nedrepte; răstignirea și moartea pe cruce pentru noi. Nu numai că a fost alături de Isus permanent, ci i-a ajutat și pe alții să-i fie alături. A pus cuvânt pentru ca Petru, Maria și Maria Magdalena să fie lăsați să intre în curtea judecății; la înviere i-a ajutat pe Petru, pe ceilalți ucenici și pe femeile sfinte să creadă adevărului învierii, așa cum a crezut el (cf. In 20,8).

Patimile Domnului au mare putere. În iarna lui 1708, corabia franceză Africa a fost surprinsă de o furtună puternică. Căpitanul vasului, cunoscând cuvintele pe care Sfântul Anton le-a dat unei femei ispitite de Satana ca să se sinucidă, le-a scris și el pe un bilețel și l-a aruncat în mare. Iar, furtuna s-a liniștit ca prin farmec. Cuvintele scrise erau acestea: "Iată crucea Domnului. Fugiți forțelor dușmane! A învins Leul din tribul lui Iuda, odrasla lui David. Aleluia".

Într-o convorbire tainică, Isus l-a întrebat pe sfântul Ioan al Crucii (1542-1591), care a suferit pentru el prigoană și temniță: "Ioane, cu ce să-ți răsplătesc pentru tot ce-ai făcut pentru mine?" "Doamne, să sufăr și să fiu disprețuit pentru tine, căci în suferința unită cu tine îmi găsesc toată energia", a răspuns el scurt. Pentru forța care izvorăște din Patimile Domnului, sfântul Ioan și mulți alți sfinți meditau și purtau la suferințele lui Isus.

Ioan este și "apostolul preacuratei Fecioare Maria". El a fost primul dintre ucenici care a luat-o pe Maria la el, după porunca Domnului (cf. In 19,26-27). Maria l-a ajutat pe Ioan să pătrundă misterul lui Isus întrupat. Sfântul Luca a pătruns misterul lui Cristos, tot ajutat de Maria. Marie-Alphonse Ratisbonne (1814-1884, evreul convertit și fondatorul Congregației "Notre Dame de Sion", a înțeles misterul lui Cristos, tot luminat de Maria.

Fiecare creștin trebuie să o ia la el pe Maria, din copilăria și din tinerețea sa. Fără Maria, drumul la Isus e mai greu; înțelegerea misterelor și suferințelor sunt mai grele; suferința și moartea sunt mai greu de acceptat și purtat. Fără Maria, ne lipsește mult din înțelegerea misterului lui Cristos și al mântuirii prin cruce. Fără Maria, nu ajungem departe pe drumul mântuirii.

Sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153), un francez, spunea într-o predică: "O, tu, care îți dai seama că rătăcești în mijlocul furtunilor și al valurilor acestei lumi, ține-ți privirea ațintită către această stea, Maria, pentru a nu pieri în furtună. Dacă se dezlănțuie vântul ispitelor, dacă te lovești de stâncile durerilor, privește steaua, cheamă pe Maria! Dacă ești purtat de valurile mândriei, ale ambiției, ale vorbirii de rău, ale invidiei, privește steaua, cheamă pe Maria. Dacă mânia sau zgârcenia asaltează barca fragilă a sufletului tău, ridică-ți ochii spre Maria. Dacă simți povoara grea a păcatelor tale dacă te rușinezi de urâțenia sufletului tău, dacă te temi de judecata lui Dumnezeu și începi să aluneci în abisul întristării și al descurajării, gândește-te la Maria. În pericole, în strâmtorări, în îndoială, gândește-te la Maria, cheam-o pe Maria. Să nu fie niciodată numele Mariei departe de buzele tale, să nu fie niciodată departe de inima ta; și, pentru ca ea să-ți împlinească rugăciunile tale, nu uita să-i urmezi exemplul vieții ei. Urmând-o pe ea, nu rătăcești; rugând-o, nu te pierzi; contemplând-o, nu greșești; sprijinindu-te pe ea, nu cazi; sub scutul ei, nu te temi; condus de ea, nu obosești. Dacă ea te ajută, vei ajunge în port".

Dacă vom fi și noi, asemenea sfântului Ioan, ucenici iubitori de Isus și pe oameni; dacă vom deveni apostoli ai iubirii sale față de toți oamenii; apostoli ai cuvântului său, care este o scrisoare de dragoste a lui Dumnezeu către oamenii; apostoli ai Euharistiei, medicamentul nemuririi și garanția sigură a învierii; apostoli ai inimii lui Isus, care s-a dat pe sine pentru mântuirea păcătoșilor; apostoli ai patimilor, ai morții și ai învierii sale răscumpărătoare și apostoli și ai Mariei, mama noastră cerească, dată nouă de Isus sub cruce; atunci vom ajunge și noi în siguranță la limanul portului mântuirii veșnice. Amin.

Crăciun fericit tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat