Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea zilei de Crăciun - 2013

Pruncușorul nou născut la Betleem ne-a dat putere să devenim copii ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12).

În Oceanul Indian există o insulă numită "Christmas Island", "Insula Crăciunului". Este un petec de pământ primitor și liniștit, într-un ocean de primejdii. O insulă cu acest nume mai există și în Oceanul Pacific, care este tot un petec de pământ liniștit între niște valuri tumultoase. Aceste două insule au primit numele de "Insula Crăciunului" ca o memorie vie și continuă a Crăciunului, a ceea ce este Crăciunul, în marea agitată și rece a lumii cuprinse de păcat. Crăciunul este o oază de pace, de liniște și de bucurie. Da, sărbătoarea Crăciunului ne-a fost dată de Dumnezeu ca să ne fie în oceanul lumii tulbure și agitat de păcate o insulă de speranță, o insulă de dragoste, o insulă de generozitate și o insula de bucurie cerească.

Sfântul Grigore din Nazianz (330-390) ne spune că Dumnezeu a avut un plan. A creat cerul și pământul și toate câte sunt în ele. Dar din planul său lipsea ceva, lipsea omul. Atunci l-a creat pe om și l-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), spre bucuria sa și a spiritelor rămase curate. Dar omul, bucuria lui Dumnezeu și a îngerilor, lăsându-se amăgit de diavol, a săvârșit păcatul, l-a părăsit pe Dumnezeu și a pornit pe drumuri greșite (cf. Gen 3,6-10).

Atunci Dumnezeu și-a reluat planul; a ridicat profeți și drepți, a ridicat oameni care au dorit să vadă din nou fața lui și să trăiască în prezența lui. Astfel că, după un timp de așteptare, cea mai mare dorință a oamenilor de după păcat devenise vederea feței lui Dumnezeu. Astfel, Moise s-a rugat: "Doamne, arată-mi fața ta"! Iar Domnul i-a răspuns: "Nu poate nimeni să-mi vadă fața și să rămână în viață" (cf. Ex 33,20)! Psalmistul suspina și el spunând: "Fața ta Doamne, o caut; nu-ți ascunde fața de la mine" (Ps 27,8; 102,3). Poporul evreu se ruga și el: "Arată-ne fața ta și vom fi mântuiți" (cf. Ps 79,4.2). În acest moment al istoriei, când oamenii au ajuns să dorească a vedea fața Tatălui lor din cer pe care o uitaseră, Dumnezeu l-a promis și l-a trimis lumii pe Mesia, pe Fiul său preaiubit, care să le arate fața lui și care să-i readucă în casa lui.

Este o povestire frumoasă cu un copil de vreo cinci anișori, căruia Dumnezeu i-a dăruit un frățior mai mic. A mers lângă leagănul frățiorului său și i-a zis: "Vorbește-mi, te rog, despre Dumnezeu, căci am uitat cum arată. Acum, de Crăciun, însuși Dumnezeu ne-a vorbit despre el și despre cum arată, prin nașterea Fiului său Isus în lume.

Acum planul frumos al lui Dumnezeu continuă cu noi, care trebuie să purtăm peste tot bucuria Crăciunului (cf. Ps 97,1-6) și să le spunem tuturor oamenilor dornici de a-l vedea și auzi pe Dumnezeu că el ni s-a arătat în persoana lui Isus, care s-a făcut trup și a locuit între noi (cf. In 1,14); s-a făcut trup pentru ca cine îl va vedea și îl va primi să-l vadă și să-l primească pe Dumnezeu însuși (cf. In 14,9); pentru ca cine îl va vedea și îl va primi să vadă și să primească și strălucirea Tatălui (cf. Evr 1,3); pentru ca cine îl va vedea și îl va primi pe el să ajungă să vadă și să primească gloria veșnică. Căci Isus a venit să caute și să mântuiască tot ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10).

Isus s-a născut astăzi în lume pentru ca să se asemene cu noi în toate lucrurile, în afară de păcat (cf. Evr 4,15), pentru ca noi să devenim asemenea lui în mărire, să ni-l facă cunoscut pe Tatăl (cf. In 1,18), să ne aducă învățătura Tatălui (cf. In 12,50), să trăiască o viață de om desăvârșit, fără păcat (cf. In 8,46) și să devină modelul nostru (1In 2,6), să sufere și să moară în locul nostru (cf. Evr 2,17; Mt 20,28), să devină mijlocitorul nostru la Tatăl (1Tim 2,5; 1In 2,1-2), să ne dea calitatea de fii ai lui Dumnezeu și să ne conducă din nou la Tatăl și la bucuria lui veșnică (cf. In 1,11-13).

Isus a venit să desăvârșească lucrarea începută de Dumnezeu la creație. Iar el, prin nașterea sa în lume, prin învățătura divină adusă, prin pătimirea și moartea sa pe cruce, să-l aducă pe om la desăvârșire, la primirea lui Dumnezeu și a darurilor sale. Planul lui Dumnezeu, ca toți oamenii creați de el să fie fericiți, nu va fi complet decât atunci când toți oamenii îl vor primi fiecare personal pe Isus și vor trăi și mărturisi venirea lui.

Iar, cum spunea cineva: "Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost educația, Dumnezeu ne-ar fi trimis un profesor! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost tehnologia, Dumnezeu ne-ar fi trimis un savant! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost distracția, Dumnezeu ne-ar fi trimis un artist! Dacă cea mai mare nevoie a omenirii ar fi fost banii, Dumnezeu ne-ar fi trimis un bancher! Dar pentru că cea mai mare nevoie a omenirii este mântuirea din păcat, boală, moarte și infern, Dumnezeu ne-a trimis un Mântuitor, ni l-a trimis pe Isus, Fiul său, mântuitorul lumii".

Am auzit astăzi în evanghelie ceea ce ne spunea sfântul apostol Ioan: "A venit la ai săi și a ai săi nu l-au primit. Dar tuturor celor care l-au primit, adică celor care cred în numele lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu" (In 1,11-12).

Aici se impune un mic comentariu. Evreii erau obișnuiți cu manifestări grandioase ale lui Dumnezeu: cu minuni mari în Egipt, cu Marea Roșie despicată la pornirea spre Canaan, cu tunete mari pe Sinai, cu guri de foc deschise pentru a înghiți pe cei răi, cu foc din cer pe Carmel, cu 185.000 de dușmani nimiciți într-o clipă. De aceea, când l-au văzut "coborât" și născut într-o iesle a unui grajd, când l-au văzut înconjurat de mai multe animale decât oameni, când l-au văzut că plângea neputincios, când l-au văzut sărac complet, când l-au văzut că depinde de laptele unei simple femei, când l-au văzut, mai târziu, că depinde de mâncarea unor pescari și de apa dată de o femeie păcătoasă la fântâna lui Iacob, pentru toate aceste motive, dar și pentru altele asemenea, ca de exemplu că s-a născut în uitatul Betleem, în Galileea păgânilor, în necunoscutul Nazaret, că a fost fiul unui dulgher, că a fost prietenul vameșilor și păcătoșilor, că avea îndrăzneala să-i critice pe cei nobili; zic, pentru toate acestea nu au putut să creadă că Isus este Mesia; drept urmare, nu l-au primit, nu l-au ascultat, ba chiar l-au condamnat la moarte și l-au ucis.

Dar nu era pentru prima dată când Dumnezeu se "cobora" în fața omului; căci Dumnezeu s-a mai "coborât" să vorbească cu Abraham, cu Moise, cu Iosua, cu Ghedeon și cu toți profeții; s-a coborât să salveze pe Israel din Egipt și din Babilon; s-a coborât să locuiască și să lupte împreună cu ei (Ex 3,7-9). Dar toate acestea s-au uitat repede. Ei voiau un Mesia spectaculos și aprig ca fulgerul.

Și cu toate aceste derapaje de gândire a multora din poporul ales, Isus era totuși Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, căci el a înfăptuit actul creației, a coordonat mersul stelelor, a potolit valurile mării, a umplut într-o clipă bărcile apostolilor cu pești, a schimbat apa în vin, a înmulțit pâinile, a vindecat bolnavi incurabili, a înviat morți aflați în putrefacție, a mers pe apă ca pe uscat, a scos legiuni de diavoli, a înviat el însuși din morți, s-a înălțat la cer și ?ede de-a dreapta lui Dumnezeu, este prezent în cer și pe pământ, este prezent în Euharistie și în Cuvântul Bibliei.

Dar noi trebuie să știm astăzi că fără coborârea lui de la Crăciun, fără sărăcia lui din viață și fără umilirile lui la cruce, noi nu ne-am fi putut înălța niciodată la Tatăl ceresc; noi niciodată nu ne-am fi putut îmbogăți cu avuțiile cerului și nici nu am mai fi putut râde alături în cer. Ei au uitat că Dumnezeu cel atotputernic se manifestă smerit și că numai diavolul, cel cu puteri limitate, se manifestă semeț.

Isus, medicul tuturor bolilor și infirmităților noastre, boli și infirmități venite ca urmare a păcatului, a venit la noi cu peste 2000 de ani în urmă; dar mulți, pentru starea lui smerită, l-au refuzat și îl mai refuză încă, atât pentru ei, cât și pentru alții, alegând să moară în păcatele lor. Dar celor care l-au primit și cred în numele lui "le-a dat har peste har" (In 1,16), adică le-a adus viața în locul morții, lumina în locul întunericului, bucuria în locul durerilor, harul în locul neputințelor vieții, cu un cuvânt, le-a adus atotputernicia divină, ca mântuire și leac universal.

Se spune că, pe vremuri demult apuse, într-o țară trăia era un medic vestit pentru știința lui medicală, dar și pentru dragostea lui față de oameni. Acest medic credea în Dumnezeu. Într-o zi s-a hotărât să călătorească prin lume, pentru a-i ajuta pe toți cei care îl vor primi. Ajunse pe niște meleaguri străine; fiind obosit, și-a pus sacul cu medicamente sub cap și s-a culcat să se odihnească. Un om rău, trecând pe acolo, văzându-l străin, i-a furat măgarul cu tot ce avea pe el: haine, provizii, bani. Nu s-a descurajat și a plecat mai departe, îmbrăcat cu hainele sărace rămase pe el. Intrând într-un sat, auzi pe o femeie tânguindu-se amarnic, pentru că unicul ei copil e pe moarte. Trei medici locali stăteau lângă copil, dând din umeri. Cum medicul l-a văzut pe copil a știut din prima ce boală are și avea și medicamentul potrivit pentru el. A cerut voie să-l consulte și el pe bolnav. Dar când l-a văzut sărac nu l-au crezut că e medic, iar medicii împreună cu tatăl copilului l-au alungat. Copilul a murit curând după aceea. Sărmana mamă, după plecarea celor trei medici din partea locului, îi zise soțului: "De ce l-ai izgonit pe acel om binevoitor și fără să dai atenție cuvintelor lui? Dacă a îndrăznit să vorbească în fața a trei medici, în-seamnă că își dădea seama ce spune și că avea în săculețul lui ceva bun pentru sănătatea fiului nostru. Sfânta Carte ne spune că "Împotrivirea la bine este la fel de vinovată ca și închinarea la idoli" (cf. 1Sam 15,23).

Citim în viața părintelui Baltazar Alvarez (1533-1580), un mistic spaniol, că într-o noapte de Crăciun stătea împreună cu unul dintre ucenicii lui și meditau la bunătatea fără margini a lui Dumnezeu, care s-a revărsat peste pământul nostru ostil în Noapte Crăciunului. Deodată le apare pruncul Isus, frumos și strălucitor, cu mânuțele pline de aur și pietre prețioase, zicându-le cu adâncă tristețe: "Nu prea găsesc oameni ca să primească aceste comori". Aurul și pietrele prețioase simbolizau harul și viața cea nouă, care deschid calea mântuirii veșnice. Să fim noi cei care mergem să primim de la pruncușor comorile harului său și ale mântuirii veșnice.

Ernest Miller Hemingwai (1899-1961), un scriitor nord american, în cartea sa "Bătrânul și marea" ne povestește despre un pescar care toată viața și-a dorit să prindă un pește mare. El avusese și un nepot, care se înecase pe când căuta alături de el acest pește mare. Însă odată, pe când ajunsese bătrân, în timpul unei acțiuni de pescuit s-a întâmplat să prindă peștele mult visat. Cu greu l-a legat de barcă și vâslea acum spre mal. Dar pe cale au venit rechinii. Nu putea să țină barca pe o mare agitată și în același timp să se lupte cu rechinii. Ajungând la mal numai cu scheletul peștelui, a început să se tânguie: "Ah, dacă aș fi avut copilul cu mine, m-ar fi păzit de rechini".

Aceasta este istoria tristă a oricărui om care nu-l are lângă el în viață pe Pruncul Isus. Rechinii iadului îl vor aduce istovit și sărac la tărâmul veșniciei.

De aceea:

- Sfânta Magdalena de Pazzi (1566-1607) repeta de sute de ori pe zi într-o continuă adorație plină de afecțiune: "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (cf. In 1,14)!

- Sfântul Alfons de Liguori (1696-1787) nu putea să studieze fără să vadă pe masa de lucru chipul pruncușorului Isus, de la care de altfel a primit o mare blândețe, un discernământ al spiritelor și o evlavie către Preacurata Fecioară Maria.

- Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) mergea pe ulițe strigând: "Să-l iubim pe pruncul ceresc"!

Să-l iubim și noi pe Pruncul Isus, să-l invocăm zilnic de multe ori și să nu facem nimic fără el!

Crăciun fericit tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat