Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Sfânta Noapte de Crăciun - 2013

Crăciunul luminează Paștele și ne schimbă viața

Este sfânta Noapte de Crăciun și s-a născut Emanuel! De aceea, Biserica ne întâmpină împreună cu îngerii și ne spune tuturor: "Vă vestesc bucurie mare care va fi pentru tot poporul, în această Noapte preasfântă, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul" (Lc 2,11).

Mântuitorul este un copil și încă unul foarte sărac și umil. "Veți găsi un copil înfășat care este pus într-o iesle". Și totuși el este Mântuitorul. Când Israel era în război cu filistenii, nimeni dintre vitejii lui Israel, nici chiar regele Saul, n-a avut curaj să lupte cu Goliat, filisteanul. Atunci când părea cu nu mai e nimic de făcut, decât predarea în mâna filistenilor, apare un copil, apare David, care spune că-l va învinge pe Goliat. Nimeni nu l-a crezut și nimeni nu i-a dat credit (cf. 1Sam 17,33). Și totuși mântuirea lui Israel a venit de la acest copil, căci David l-a învins pe Goliat cu o pietricică aruncată dintr-o praștie de copil (cf. 1Sam 17,49).

Copilul Isus, născut în această Noapte sfântă, deși mulți s-au îndoit și poate se mai îndoiesc încă de el, este totuși Mântuitorul lumii. El este pietricica desprinsă din vârf de munte care izbește în toți dușmanii cu o forță uimitoare, așa cum a profețit Daniel (cf. Dan 2,34).

După ce pe tot parcursul Adventului ne-am rugat și am cântat cu profeții: "Voi ceruri vă-durați pe Cel promis ni-l dați" (cf. Is 45,8), "O, de ai deschide cerurile și te-ai coborî, munții s-ar topi înaintea ta" (Is 64,1), iată că acum a sosit timpul ca rugăciunea noastră să fie ascultată.

Și ce s-a întâmplat de Crăciun? Înțeleptul Solomon ne spune: "Când întunericul învăluia totul și când păcatul oamenilor atinsese culmea răutății sale, tocmai atunci Cuvântul lui Dumnezeu s-a coborât din ceruri, de pe tronul său regesc, și a venit cu iubire la noi (cf. Înț 18,14-15). Apostolul Ioan ne lămurește și el: "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, plin de har și de adevăr. Iar noi am văzut slava lui (cf. In 1,14). Iar sfântul Paul ne vestește că: "la împlinirea vremii, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei ce erau sub Lege, pentru ca să dobândească înfierea" (Gal 4,4-5).

Iar piosul poet anonim concluzionează, pe baza Scripturilor, că "Isus, s-a născut ca om între noi, ca să crească împreună cu noi, să ne instruiască, să se jertfească și să ne mântuiască (cf. Mt 1,21).

Isaia, care ne vorbește în prima lectură, ne spune: omul era căzut în întuneric și în umbra morții și avea nevoie de o lumină și un salvator; omul era prizonier la un stăpân rău, care îl prigonea și îi lovea spinarea, și avea nevoie de un eliberator; omul era căzut în păcat și avea nevoie de un mântuitor ca să-l ridice; omul era rătăcit de la calea binelui și avea nevoie de un călăuzitor pentru a-l readuce pe calea cea dreaptă (cf. Is 9,1-6). Iar Isus s-a născut în sfânta Noapte de Crăciun tocmai pentru a scăpa întreaga omenire de toate aceste dureri și ca să mântuiască tot ceea ce era pierdut (Lc 19,10).

Dar sfântul Paul ne spune în cea de-a doua lectură mai corect și mai exact ce s-a întâmplat: "Isus s-a născut pentru a se da pe sine însuși pentru noi, că să ne răscumpere de orice nelegiuire, ca să curețe pentru sine un popor numai al său, un popor plin de zel pentru fapte bune" (Tit 2,14).

Iar Isus, încă din veșnicie, așa cum găsim scris în Scrisoarea către evrei, spunea Tatălui ceresc: "Tu n-ai voit nici jertfă, nici prinos, ci mi-ai pregătit un trup; n-ai primit nici arderi de tot, nici jertfe pentru păcat. Atunci am zis: «Iată, vin să fac voia ta, Dumnezeule!»" (Evr 10,5-7).

Toate pe care le-am văzut și le-am auzit în această Noapte Preasfântă au un înțeles tainic și ne duc cu gândul și inima la faptul că Isus s-a născut pentru ca, prin jertfă, să fie mântuitorul nostru.

Dacă am fost atenți la lecturile din această Noapte Preasfântă am putut observa că ele, în ansamblul lor, împreună cu sfintele cântări și toate ornamentele ieslei lui Isus, ne duc cu gândul la faptul că Pruncușorul divin s-a născut pentru noi și pentru a noastră mântuire.

Isus s-a născut iarna, când ziua era scurtă și era frig, pentru a arăta că începând cu nașterea lui a venit ziua cea lungă a mântuirii și că el este acela care va încălzi inimile reci și lipsite de iubire ale oamenilor prin jertfa de sine.

Isus s-a născut când noaptea păcatului ajunsese la apogeul ei (cf. Înț 18,14-15), pentru ca toți păcătoșii să vadă lumina lui și să simtă căldura lui. Isaia ne spune în această noapte că, pentru a se putea vedea lumina, decorul cel mai potrivit este întunericul (cf. Is 9,1); așa a fost pentru Isus, așa este și pentru noi. În întunericul și frigul spiritual al lumii de astăzi avem ocazia cea mai potrivită de a străluci mai clar și a încălzi mai bine, prin trăirea evangheliei lui Isus.

Isus s-a născut într-un grajd și nu într-un local de lux pentru a arăta că la el se poate intra și fără ținută de gală; că la el poate intra și săracul și bogatul; că la el poate intra și îngerul și păcătosul.

Isus s-a născut sărac pentru a ne învăța că, în drumul spre cer, bogățiile sunt o mare piedică; că mai ușor va trece o cămilă prin urechea unui ac, decât cei care au bogății să intre în împărăția cerurilor (cf. Mt 19,24); pentru a ne spune că el va fi prietenul săracilor, cărora le aduce vestea cea bună (cf. Lc 4,18); pentru a le spune oamenilor că, dacă se vor face săraci de dragul lui, așa cum el s-a făcut sărac de dragul nostru (cf. 2Cor 8,9), vor moșteni împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3).

Isus s-a născut la Betleem, "Casa pâinii", și pe paie pentru a le spune oamenilor că el este: "Pâinea vie a vieții care s-a coborât din cer, din care dacă vor mânca, vor trăi veșnic prin el" (cf. In 6,54.57); iar Pâinea aceasta, din care toți pot mânca toți pe gratis (cf. Is 55,1-3), trebuie mai întâi măcinată și coaptă în focul Calvarului.

Isus s-a lăsat așezat într-o iesle din lemn pentru a arăta lumii că el va fi înălțat și va muri pe lemnul crucii pentru mântuirea tuturor celor care vor suspina și vor dori mântuirea lui. Și iarăși, Isus s-a lăsat așezat în iesle pentru ca oameni și îngeri să poată veni să-l vadă; pentru a prefigura tabernacolul, locul unde el îi va aștepta pe oameni ca să vină și să primească mântuirea lui, pe care a câștigat-o prin cruce.

Isus s-a născut afară din cetate, necunoscut și refuzat de oameni, pentru a arăta că el va muri pentru mântuirea lumii tot în afara cetății (cf. Evr 13,12). Iar cei care vor dori mântuirea lui vor trebui să iasă la el, afară din cetatea lumii păcătoase, și să primească ocara împreună cu el (cf. Evr 13,13).

Isus s-a născut în "câmpul păstorilor" pentru că el avea să devină adevăratul Păstor, care își va da viața pentru oițele sale și va deveni astfel adevărata "poartă a oilor". El singur va putea conduce oițele sale la pășune bogată și apă cristalină, la odihnă și la loc sigur; el singur le va păzi cu prețul vieții (cf. Ps 23,1-6; In 10,11).

Tot ce am spus până acum, cum că Isus s-a născut pentru a se jertfi și pentru a muri pentru noi, ar putea fi sintetizat în expresia Isus s-a născut ca să ia chip în noi (cf. Gal 4,19), așa cum a luat chip în Maria (cf. Lc 2,7); căci dacă nu va lua chip în noi și nu vom devenim una în el și una cu Tatăl (cf. In 17,21), nu vom putea niciodată să fim strămutați în împărăția dragostei lui (cf. Col 1,13).

Pe patul de moarte scriitorul Giovanni Papini (1881-1956), un italian, a spus aceste cuvinte: "Unul dintre mesajele cele mai profunde ale creștinismului este acesta: de s-ar fi născut Cristos la Betleem de o mie de ori, sau de zece mii de ori, dar dacă nu s-a născut în inima ta, omule, la nimic nu-ți folosește".

Numai atunci când va trăi Isus în noi și noi în el, cum spune sfântul Paul (cf. Gal 2,20; 2Cor 5,15), numai atunci vom realiza acest ideal al Crăciunului, ca Isus să ia chip în noi. Numai atunci când, văzându-ne oamenii, vor putea spune despre noi cum spuneau despre sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859): "L-am văzut pe Dumnezeu într-un om!"; numai atunci când noi vom putea spune despre noi înșine așa cum spunea despre sine Richard Wurmbrand (1909-2001), un misionar român de origine ebraică, închis mulți ani pentru evanghelie: "Dumnezeu, este ca mine!", numai atunci vom realiza în noi idealul Crăciunului.

Nașterea lui Isus a zdruncinat din temelii lumea păgână care avea idoli după chipul ei, căci Isus a venit să schimbe lumea după chipul lui și să ia chip în ea. În Muzeul de artă din New York, USA, se găsește o pictură din secolul XVIII, înfățișând Nașterea Domnului. În spatele ieslei lui Isus se văd în depărtare niște semețe clădiri romane, care din momentul nașterii lui Isus au început să se prăbușească. Prin acest detaliu artistul a voit să arate că, odată cu Nașterea lui Isus, toate cele vechi ale lumii de păcat, oricât de impozante ar fi ele, trebuie să cadă, pentru ca lumea nouă a lui Isus să ia de acum ființă (cf. 2Cor 5,17).

Cum am putea să-i cântăm noi astăzi lui Cristos, dacă în templul sufletului nostru mai dăinuie lucrările satanei și ale păcatului? Lucrările și chipul satanei dintr-un suflet se pot dărâma numai printr-o spovadă bună și schimbarea vieții. Paul ne spune: "să părăsim păcatul; să lepădăm fărădelegile și dorințele pur pământești; să trăim în cumpătare, dreptate și evlavie; să devenim activi în fapte bune" (cf. Tit 2,11-14).

Și acum încă ceva, fără de care Crăciunul ar rămânea doar o sărbătoare și atât. Este vorba de misiunea dată de sărbătoarea Crăciunului. Iosif și Maria au făcut un drum lung până ce au găsit un loc pentru a-l naște pe Isus. A fost o prefigurare și o imagine profetică a tuturor ucenicilor lui Isus. Astăzi trebuie să știm că, după ce Isus a luat chip în noi, și noi trebuie să-l naștem pe el în lume, ca Maria; și noi trebuie să-i fim frate, soră și mamă, ca apostolii (cf. Mt 12,50). Așa cum Iosif și Maria, așa cum toți ucenicii și misionarii, așa cum toți mărturisitorii și toți creștini până la noi au făcut drumuri lungi pentru a găsi suflete în care să-l nască pe Isus, tot astfel trebuie să facem și noi. Să nu uităm că primii creștinii, cu vestea cea bună în inimi, cuvinte și fapte, umblau din casă în casă, din localitate în localitate și din țară în țară pentru a-l naște pe Isus în sufletele oamenilor.

Se povestește despre scriitorul rus Lev Tolstoi (1828-1910) că odată, pe când ieșea din biserică, a fost oprit de un sărman care i-a cerut un ajutor. El și-a cotrobăit buzunarele, însă nu a găsit nimic. Atunci s-a aplecat spre acel om, i-a zâmbit și, punându-i mâna pe umăr, i-a spus: "Îmi pare rău, frate, însă nu am nimic la mine. Data viitoare, îți promit, vei primi mai mult". Atunci sărmanul om, zâmbind mulțumit, a prins mâna scriitorului și i-a spus: "Bine, bine! Faptul că tu mi-ai zâmbit și m-ai numit frate este deja un dar nespus de prețios pentru mine. Mulțumesc din inimă!" Să mergem și să facem și noi la fel.

Închei cu versurile poetului anonim care spune: "Și-acum te las, fii sănătos și vesel de Crăciun; dar nu uita, când ești voios, creștine, să fii bun"!

Crăciun fericit tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat