Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Cristos, Regele Universului - C

La cruce, Isus ne-a făcut să domnim împreună cu el în ceruri

Biserica Catolică celebrează în ultima duminică din anul liturgic solemnitatea lui Cristos, Regele Universului. Isus i-a declarat lui Pilat că el este rege, că împărăția lui nu este din lumea aceasta și că el a venit în lume ca să dea mărturie de acest adevăr (cf. In 18,36-37). De fapt și îngerul, când i-a anunțat nașterea în lume, a spus că el va domni în veci și că împărăția lui nu va avea sfârșit (cf. Lc 1,32-33).

În Evul Mediu, pe baza Scripturilor care, în Vechiul Testament, prevedeau cetăți de scăpare pentru cei care au greșit și erau urmăriți de răzbunătorii lor (cf. Ios 20,1-9), în multe orașe din Europa s-au înființat mai multe biserici care să slujească de adăpost acelora care erau urmăriți de ura dușmanilor lor. La aceste biserici se mai vede și astăzi un ciocan mare suspendat la poarta de la intrare. Doi portari locuiau deasupra. De îndată ce fugarul lovea cu ciocanul în poartă, paznicii deschideau ușa și omul era în siguranță. Celor care căutau scăpare în aceste biserici li se cereau patru lucruri: să-și mărturisească păcatul, să depună orice armă, să îmbrace haina pocăinței și să jure supunere Bisericii lui Cristos. Nimic de plătit, nimic de dat. Bogat sau sărac, ușa se deschidea în fața lui.

Cetățile de scăpare, rânduite de Dumnezeu pentru poporul său din vechime, au fost o prefigurare a refugiului rânduit de același Dumnezeu în rănile Domnului nostru Isus Cristos, mântuitorul lumii. Și bisericile de scăpare din Evul Mediu exprimă aceeași chemarea făcută de Dumnezeu celor cei păcătoși de a se refugia și a se adăposti de urmările păcatului lor, în rănile și în inima lui Isus.

În fața lui Dumnezeu, toți oamenii suntem păcătoși (cf. Ps 53,3; Rom 3,10-12), iar dreptatea divină își cere drepturile sale. Dar există și pentru noi o cetate de scăpare, la crucea de pe Golgota, în rana coastei lui Isus. De fapt, fiecare rană a lui Isus este pentru noi un lăcaș de scăpare, căci prin rănile lui am fost mântuiți (cf. Is 53,5). Acolo, la cruce, așa cum ne și spune evanghelia de astăzi, Isus, regele și mântuitorul nostru, a luat asupra sa mulțimea păcatelor noastre și le-a ispășit. Mânia divină, care trebuia să ne ajungă pe noi, l-a lovit pe Isus. Cel drept a murit pentru cei nedrepți, ca să-i ducă la Dumnezeu și la viața veșnică (cf. Is 53,5). Oamenii răi și călăii de pe drumul crucii sunt o imagine a satanei care caută să ne piardă cu orice chip. Iar un exemplu de om păcătos care și-a găsit scăpare în rana coastei lui Isus este tâlharul din dreapta crucii (cf. Lc 23,43). De aceea, să batem și noi la ușa lui Inimii lui Isus, așa cum și el bate la ușa inimii noastre (cf. Ap 3,20); să ne recunoaștem vinovăția, să acceptăm mântuirea sa prin cruce și să ne supunem Legilor sale sfinte.

La fiecare 25 de ani, se ține la Roma anul jubiliar. În anul 1925, cu ocazia anului jubiliar, au venit la Roma mulțimi nenumărate de creștini din toată lumea. Sfântul Părinte de atunci, papa Pius al XI-lea (1857-1939), privind spre aceste mulțimi suferinde, necăjite, dezorientate, rătăcite, și a voit să le redea speranța, orientându-le privirea spre regele Cristos, unica lor cetate de scăpare de pe acest pământ. Dumnezeu însuși i-a pus la adăpost sigur, în rana coastei lui Isus, la botezul lor. "Dumnezeu ne-a eliberat de sub puterea satanei și ne-a strămutat în împărăția Fiului său preaiubit, prin care am fost răscumpărați, adică am primit iertarea păcatelor" (Col 1,14), ne spune sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi. De aceea, la încheierea anului jubiliar, prin enciclica Quas primas, papa a instituit, la 11 decembrie 1925, sărbătoarea lui Cristos, Regele Universului, pentru ca oamenii să nu mai uite niciodată că au un rege puternic și un mântuitor divin, în care își pot găsi adăpost sigur și ajutor bun în toate problemele lor.

Un an mai târziu, în anul 1926, când s-a celebrat pentru prima dată sărbătoarea în cinstea lui Cristos Rege, Sfântul Părinte, Pius al XI-lea, imitând discursul lui Iosue către poporul evreu (cf. Ios 24,14-16), s-a adresat creștinilor astfel: "Sufletele noastre au un rege divin, un rege mare și bun, un rege care a luat asupra sa firea noastră cu păcatele si neputințele noastre, un rege care ne-a dat trupul său să-l mâncăm și sângele lui să-l bem, un rege care a murit și a înviat spre mântuirea noastră, un rege care s-a înălțat la cer și ne atrage pe toți la sine. alegeți azi cui să-i slujiți, lui Satan, care v-a pierdut, sau lui Cristos, care v-a mântuit? Atunci creștinii au răspuns toți într-un glas: "Noi vrem să fim supușii Regelui Isus și ne lepădăm de Satana și de toate faptele lui".

Mulți creștini au fost "macabei și evrei credincioși", care nu i-au permis niciunui "Antioh Epifan" și nici unui "Caligula" să ridice în inima lor idolii pustiirii (cf. 1Mac 1,57-60.65-67). Au murit, dar nu și-au trădat regele.

Astfel, în anul 1927, la un an după inaugurarea sărbătorii lui Cristos Rege, a izbucnit în Mexic o prigoană crâncenă împotriva credinței. A fost prins un tânăr cunoscut pentru viața sa creștină exemplară, Juan Sanchez. I s-a poruncit să facă o declarație de lepădare de credință. Tânărul a răspuns: "Trăiască Regele Cristos!" A început un martiriu îndelungat și sălbatic. I s-a tăiat o ureche, apoi alta, apoi un picior, apoi celălalt; scăldat în propriul său sânge, tânărul striga neîncetat: "Trăiască Regele Cristos!" Cuprinși de o ură satanică, călăii i-au frânt gâtul, dar limba tot i se mai mișca; în cele din urmă, i-au smuls limba făcându-l să amuțească. Acest creștin l-a iubit pe Regele Cristos mai mult decât pe viața lui și astfel a intrat alături de el în împărăția sa veșnică.

Și noi trebuie să-l cinstim pe Isus ca rege și stăpân al nostru, cu viața și cu trăirea noastră. Să-l lăsăm pe el să domnească, cu legile sale, în tot ce gândim, în tot ce vorbim, în tot ce săvârșim. Viața noastră trebuie să fie un continuu imn de preamărire și un strigăt neîntrerupt de: "Trăiască Regele Cristos!"

A fost un timp când poporul evreu l-a declarat pe Dumnezeu regele său (cf. Ios 24,15-17). În tot acest timp cât Dumnezeu a fost regele său, poporul evreu s-a simțit mereu ocrotit și protejat. Dumnezeu i-a purtat luptele, Dumnezeu l-a hrănit și, mai ales, Dumnezeu l-a condus într-o țară în care curge lapte și miere. Ajuns într-o țară bogată și frumoasă, țară pentru care nu a luptat și nu a muncit, poporul ales n-a știut să o prețuiască și nici să-i mulțumească lui Dumnezeu pentru că i-a adus acolo. Plecaseră dintr-o țară idolatră și au ajuns în alta, tot idolatră. Pe tot drumul pustiei de 40 de ani, evreii au făcut o experiență neobișnuită pentru ei, au fost purtați de Dumnezeu "ca pe aripi de vultur" (Ex 19,4), din Egiptul sclaviei până în Canaanul libertății; dar au fost purtați pe unde ei nu voiau. În Egipt, și acum în Canaan, oameni îi purtau pe zei lor pe unde voiau ei, și nu ei se lăsau purtați de zei. Și asta au început să-și dorească și ei ajunși în Țara Canaanului.

Deci, văzând ei că Dumnezeu le-a dat legi care nu erau pe placul lor și că i-a purtat pe căi nevoite de ei (cf. Is 55,8-9), nu l-au mai voit ca rege. De ce? Pentru că atotputernica lui îi deranja în trăirea lor după trup. Ei, voiau să trăiască după "legea bunului plac", ca în Egipt; mai exact, voiau să trăiască după legea: "Fă ceea ce îți place", așa cum a ironizat François Rabelais (1494-1553), călugăr, scriitor și medic francez, traiul călugărilor și creștinilor din timpul său. De aceea i-au cerut profetului Samuel, care conducea în numele lui Dumnezeu, să le dea un rege om, așa cum aveau și popoarele păgâne; adică un rege om care să fie ușor de manipulat. Când Samuel a început să plângă de cererea lor nesăbuită, Dumnezeu i-a spus să le dea ceea ce cer, că pe el, Domnul, l-au lepădat, și nu pe profet (cf. 1Sam 8,1-22). Consecințele unei astfel de cereri le putem vedea în Cărțile Regilor. Aproape fără excepție, după fiecare rege, s-au scris aceste cuvinte: "Și a făcut fapte rele înaintea Domnului, la fel ca tatăl său" (1Rg 15,26).

Așa a început istoria oamenilor care, în numele libertății, au decis să trăiască fără Dumnezeu și să introducă fără rușine cultul zeilor falși, devenind prin asta mai puțin liberi și mai puțin oameni. Tare mulți sunt și oamenii de astăzi, care se declară creștini, dar care trăiesc după "legea bunului plac", fără să țină cont de legile lui Dumnezeu.

Prima lectură de astăzi surprinde poporul evreu sătul deja de domnia regelui Saul pe care l-au cerut, un rege om, un rege fără teamă de Dumnezeu și fără respect de oameni, ca și judecătorul necredincios din evanghelie (cf. Lc 18,2), și un rege care le-a luat tot ceea ce au avut (cf. 1Sam 8,11-18). De aceea când a apărut un rege bun, regele David, un rege după inima lui Dumnezeu (cf. 1Sam 13,14), au alergat la el și i-au cerut ca Dumnezeu să-i conducă prin el.

Dumnezeu l-a ales pe David, pentru fidelitatea lui, ca să fie un strămoș și un chip al adevăratului rege după inima sa pe care îl va trimite în lume, Isus Cristos, despre care fiecare om să poată spune: "Noi suntem din același sânge cu tine" (2Sam 5,1), căci el, nu numai că a purtat un trup ca al nostru născut din femeie (cf. Gal 4,4), ci s-a și luptat până la moarte pentru mântuirea noastră, așa cum frumos ne spune sfântul Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. Col 1,12-20).

Ceea ce regele David și toți conducătorii buni ai lui Israel au înfăptuit pentru popor a fost doar o pală prefigurare a ceea ce avea să facă Cristos, regele nostru, pentru întreaga omenire.

Continuând meditația începută de sfântului Paul, pe baza Scripturilor, noi mai putem spune că: Isus Cristos a reunit nu numai triburile lui Israel, ci și toate popoarele lumii, în ascultarea și cinstirea lui Dumnezeu, în Biserica sa; a pornit popoarele într-un plăcut exod ce are ca țintă Canaanul ceresc, acel Canaan despre care apostolul Ioan ne spune că este fără trudă, durere și moarte (cf. Ap 21,4); pe acest nou popor, Isus, nu l-a mai hrănit cu apă din stâncă și cu mană, dar cu carnea și apa țâșnită din inima sa (cf. In 6,35). Iar pentru a-i reda libertatea și pentru a-l readuce la fericirea dintru început, Isus se lasă răstignit pe cruce (cf. Lc 23,33); ca tărie ni l-a dat pe Duhul Sfânt (cf. In 15,26); iar ca tron, unde să domnească împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, și-a ales inima oamenilor (cf. Ap 3,20).

Isus a spus într-o zi: "Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru" (Lc 17,21). Înlăuntrul fiecăruia dintre noi există un tron. Iar atunci când pe acest tron șede Cristos cu toată Legea lui și omul i se supune, atunci el trăiește și domnește în acea inimă. În lăuntrul nostru este cu adevărat o împărăție. Dacă acolo domnește Isus, atunci acolo este împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii, așa cum frumos ne spune astăzi rugăciunea "Prefața"; atunci acolo se află Biserica lui Dumnezeu cel viu (cf. 2Cor 6,16). De acolo suntem conectați la puterea divină a lui Cristos; de acolo Isus, ne potolește furtunile sufletești și trupești; de acolo Isus ne vindecă de orice boală; de acolo și învie din moartea păcatului; de acolo Isus ne împăcă cu Tatăl și ne aduce pacea; de acolo Isus ne conduce în paradis (cf. Lc 23,42-43); de acolo Isus ne ține legați de dragostea sa (cf. Rom 8,18,36-39).

Dar să nu uităm că împărăția lui Isus nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36-37); să nu uităm că împărăția lui Dumnezeu în această lume poate locui numai în inima noastră curată (Lc 17,21); să nu uităm că Isus și toți cei care credem el, nu suntem din lumea aceasta (cf. In 15,19); să nu uităm că Regele nostru, în lumea de păcat a purtat o cruce, și că noi nu putem trăi pe pământ altfel (cf. In 15,20); să nu uităm că el, Regele răstignit, mântuiește pe toți cei care, răstigniți de lume, strigă către el și-i duce în împărăția sa, așa cum l-a dus pe tâlharul cel bun (cf. Lc 23,42-44).

Johann Sebastian Bach (1685-1750), un om credincios care a suferit mult în trup și suflet în această lume, în una din ultimele nopți ale vieții sale, a compus o melodie plăcută, pe care a numit-o: "În fața tronului tău, Doamne, pășesc". Cu acea ocazie, el i-a zis soției sale, Magdalena: "Acolo, în cer, unde voi merge în curând, ochii mei îl vor vedea pe Domnul, Regele meu; acolo toate problemele mele vor fi rezolvate; acolo voi asculta o muzică la care noi, pământenii, nici nu visăm".

Un predicator contemporan spune într-o predică: În șah poți să pierzi orice piesă: pion, cal, nebun, turn și regină; dar când ai pierdut regele, ai pierdut totul. Isus Cristos este Regele nostru, al lumii, și al universului întreg; el a venit la noi, dar nu am voit să-l cunoaștem, nu am voit să-l primim, nu am voit să-l iubim și nu am voit să-l slujim. Ba mai mult, l-am trădat, l-am judecat, l-am dat la schimb cu Baraba, l-am condamnat și l-am ucis. Mai exact, am pierdut tocmai ceea ce nu trebuia pierdut, am pierdut Regele iubirii și al mântuirii noastre. De atunci am rămas cu pionii, cu caii, cu nebunii, cu turnurile și cu tot felul de regine; iar toți aceștia ne-au adus, ca și poporului evreu care s-a lepădat de Dumnezeu pentru oameni, prigoane, săbii, durere, singurătate, tristețe și moarte, pentru că nu am cunoscut vremea cercetării noastre de către Mesia, Regele lui Dumnezeu (cf. Lc 19,44).

Măcar începând de astăzi să nu mai refuzăm de a-i deschide ușa inimilor noastre și să-l primim pe Regele Isus în ele, prin cuvânt și prin Euharistie! Să nu mai refuzăm de a-l adora, de a-l iubi, de a-l sluji și de a-l mărturisi, căci în nimeni altul nu ne putem mântui (cf. Fap 4,12)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 79.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat