Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Credinței / Verificare 1

Celebrarea mai convinsă

De Marco Doldi

"Dorim ca acest An să trezească în fiecare credincios aspirația de a mărturisi credința în plinătate și cu reînnoită convingere, cu încredere și speranță. Va fi o ocazie propice și pentru a intensifica celebrarea credinței în liturgie, și îndeosebi în Euharistie". Sunt cuvintele lui Benedict al XVI-lea cu care în scrisoarea apostolică "Porta fidei" convoca Anul Credinței care este aproape de încheiere. Așadar, poate fi oportun să ne întrebăm ce anume a fost acest eveniment; desigur nu este ușor să se facă un bilanț care să aibă întindere universală, așa cum ar cere această inițiativă. Este încă devreme! Totuși, poate fi util să indicăm câteva piste pentru a desfășura o primă verificare și locul din care trebuie să pornim este tocmai cel al liturgiei divine.

Anul Credinței a fost voit, înainte de toate, pentru ca fiecare celebrare liturgică, începând de la cea euharistică, să exprime mai mult credința. Da, există o legătură intrinsecă și naturală între liturgie și credință, pentru că prima exprimă exact ceea ce Biserica universală de-a lungul secolelor a mărturisit. Pentru acest motiv, de exemplu, nimeni nu poate să modifice în mod arbitrar marile texte ale liturgiei: să explice, să conducă, da; să înlocuiască, nu, pentru că ele exprimă o simțire a credinței care depășește orice particularism. "Credința Bisericii - învață Catehismul Bisericii Catolice - precede credința credinciosului, care este invitat să adere la ea" (1124). Astfel, atunci când Biserica celebrează sacramentele, mărturisește credința primită de la apostoli.

În această perspectivă, liturgia divină ne pune direct în contact cu patrimoniul credinței, pe care Biserica îl păstrează și-l vestește tuturor generațiilor. Îl exprimă în cuvinte și în gesturi, inserându-i pe cei care le mărturisesc și îi pun în comuniunea Bisericii catolice, ca un semn de recunoaștere și de autentificare. Liturgia este fundamentală în viața credinciosului pentru că vorbește limbajul credinței; nu este o întâmplare că Conciliul Vatican II, a cărui a cincizecea aniversare de la începutul său se celebrează în acest An al Credinței, a voit ca prim act reforma liturgiei. Ea trebuie să fie din nou capabilă să exprime acel patrimoniu de credință pe care părinții conciliari voiau să-l prezinte credincioșilor în mod reînnoit.

Dar este ceva mai mult: nu numai că liturgia prezintă în rugăciunile sale și în riturile sale ceea ce Biserica crede: face prezentă asta! Evenimentele principale ale credinței sunt actualizate în ea și sunt făcuți părtași de ele toți cei care se apropie de celebrare. Motivul, adică forța liturgiei se află în faptul că în ea este prezent Cristos Domnul cu energia Paștelui. Conciliul Vatican II învață în această privință că liturgia este considerată ca exercitare a funcției sacerdotale a lui Isus Cristos. El este prezent în persoana slujitorului, este prezent în sacramente, este prezent în cuvântul vestit, este prezent în comunitatea care celebrează.

Dacă aceasta este liturgia, a celebra în credință înseamnă a adera cu toată ființa la mister, adică la opera mântuirii, care devine prezentă. Nu e vorba îndeosebi de "a face ceva", ci de "a fi" cu mintea care ascultă și cu inima care iubește. Este fundamentală reculegerea interioară, care se hrănește cu cuvinte, dar și cu tăceri: în aceste condiții liturgia realizează și transformă pe cei care o celebrează. Și păstorilor le este cerută o responsabilitate deosebită: aceea de a se strădui așa încât credincioșii încredințați lor să ia parte la misterele divine în mod conștient, activ și rodnic. Oare s-a reușit un pic mai mult?

(După agenția SIR, marți 5 noiembrie 2013)

* * *

Anul Credinței / Verificare 2

Catehismul în centrul căutării de sens

De Marco Doldi

Anul Credinței a avut între obiectivele sale pe acela de a-i conduce pe credincioși "să redescopere conținuturile credinței mărturisite, celebrate, trăite și rugate și să reflecteze asupra actului însuși cu care se crede" (Porta fidei, 9). Toate acestea se obțin printr-o cateheză capabilă să arate cum actul de credință este rațional și care sunt conținuturile sale.

Instrumentul la dispoziție pentru a desfășura o cateheză de calitate este Catehismul Bisericii Catolice, de la publicarea căruia s-au celebrat douăzeci de ani. El, pe de o parte, constituie unul dintre roadele cele mai importante ale Conciliului Vatican II, pe de altă parte, îi favorizează receptarea. Benedict al XVI-lea dorise ca Anul Credinței să exprime "o angajare corală pentru redescoperirea și studierea conținuturilor fundamentale ale credinței care au în Catehismul Bisericii Catolice sinteza lor sistematică și organică" (Porta fidei, 11). De fapt, în Catehism se evidențiază bogăția de învățătură pe care Biserica a primit-o, a păstrat-o și a oferit-o în cei două mii de ani de istorie ai săi. De la Sfânta Scriptură la părinții Bisericii, de la învățătorii de teologie la sfinții care au străbătut secolele, Catehismul Bisericii Catolice oferă o amintire permanentă a multelor moduri în care Biserica a meditat asupra credinței și a înaintat în doctrină pentru a da certitudine credincioșilor în viața lor de credință.

Catehismul a fost voit de părinții reuniți la Roma pentru Adunarea Extraordinară a Sinodului Episcopilor în 1985 cu ocazia aniversării a douăzeci de ani de la încheierea Conciliului. Foarte mulți exprimaseră papei dorința ca să fie compus un compendiu al întregii învățături creștine după o perspectivă puternic biblică și liturgică și adaptată la viața actuală a creștinilor. Papa Ioan Paul al II-lea și-a însușit această dorință, deoarece corespundea pe deplin la o adevărată necesitate a Bisericii universale, dar și la cea a Bisericilor particulare. Șapte ani mai târziu putea să-l prezinte, afirmând: "Acest Catehism va aduce o contribuție foarte importantă la acea operă de reînnoire a întregii vieți ecleziale. Eu îl recunosc ca un instrument valabil și legitim în slujba comuniunii ecleziale și ca o normă sigură pentru învățătura credinței" (Fidei depositum).

Structura Catehismului este organică și completă în patru părți: după explicarea conținuturilor fundamentale ale misterului creștin conform formulării din Crez urmează cea a acțiunilor liturgice, în care Cristos este prezent, activ și continuă să construiască Biserica sa. De fapt, fără liturgia divină și sacramente, mărturisirea de credință n-ar avea eficacitate, pentru că ar lipsi harul care susține mărturia creștinilor. Credința cunoscută și harul lui Dumnezeu mișcă la o viață morală, înțeleasă ca urmare a lui Cristos: și aceasta este învățată în mod organic de Catehism. Încheie explicarea rugăciunii compusă de Domnul Isus, care constituie modelul oricărei cereri, al oricărei laude, al oricărei mulțumiri pe care omul ca fiu o înalță către Tatăl.

Pentru Anul Credinței, Catehismul a fost propus ca un adevărat instrument în sprijinul credinței, mai ales pentru cei care au la inimă formarea credincioșilor, activitate fundamentală în contextul nostru cultural. Printre inițiativele care au fost sugerate de Congregația pentru Doctrina Credinței era aceea de a organiza în fiecare dieceză din lume o zi despre Catehismul Bisericii Catolice, invitând în mod deosebit preoții, persoanele consacrate și cateheții. De asemenea, se recomandase să se favorizeze difuzarea textului precum și a compendiului său, chiar și în ediții de buzunar sau electronice.

(După agenția SIR, marți 19 noiembrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 5.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat