Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXIII-a de peste an - C

Ziua venirii Domnului, ziua judecății, este zi de mare bucurie și de speranță neclintită

Tema lecturilor din această duminică este: "Venirea zilei Domnului și a judecății lui", zi care va face, ca peste cei drepți, adică peste creștinii buni, să răsară soarele dreptății; iar peste cei răi va arde ca un cuptor (cf. Mal 4,1-2).

Obișnuit, oamenii se gândesc cu groază la ziua venirii Domnului și la judecata sa. Dar lecturile de astăzi și multe pasaje din Biblie ne spun că ziua judecății va fi o zi de mare bucurie și de speranță neclintită: "Pentru voi, care vă temeți de numele meu, va răsări soarele dreptății" (Mal 4,2). "Strigați către Domnul cu strigate de bucurie toți locuitorii pământului; chiuiți, strigați și cântați-i laude, căci el vine să judece pământul" (Ps 98,4.9). Iar versetul de la evanghelia de astăzi ne spune referitor la sosirea zilei și judecății Domnului: "Ridicați-vă privirea spre ceruri, căci se apropie mântuirea voastră" (Lc 21,28).

În lecturile de astăzi avem ilustrată așa-zisa lege a dublei referiri; adică avem niște preziceri dintre care o parte se vor împlini imediat (cum este moartea celor răi, asedierea Ierusalimului și distrugere templului) și o altă parte se vor împlini complet în ceruri; acolo, drepții vor fi fericiți veșnic în rai, iar cei răi vor fi nefericiți veșnic în iad.

Astăzi, îmi voi începe reflecția pe marginea lecturilor propuse de Biserică, pornind de la cuvintele Domnului: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele. Căci cât sunt de sus cerurile față de pământ, atât sunt de sus căile mele față de căile voastre și gândurile mele față de gândurile voastre" (Is 55,8-9).

Într-adevăr, când oamenii admirau pe cei bogați care aruncau mulți bani în visteria templului, Isus remarca pozitiv numai pe văduva săracă. Ea, punând în visteria templului ultimii ei bănuți, a pus mai mult decât toți cei bogați la un loc, căci la Domnul nu contează cât ai pus, ci cât ai păstrat pentru tine (cf. Lc 21,1-4). Când oamenii admirau frumusețea templului și a podoabelor sale, Isus admiră podoabele și frumusețea unui alt templu, templul ceresc, ale cărui podoabe sunt divine; de aceea, prezice dărâmarea templului de piatră și revelarea cel ceresc (cf. Lc 21,5-6). Când oamenii pregăteau prigoana și moartea sa, dar și a ucenicilor săi, Isus le vorbește și le pregătește o bucurie veșnică în împărăția sa, unde vor stă veșnic împreună cu el (cf. Lc 21,12-19).

Aici pe pământ, ucenicii vor fi respinși, urâți, prigoniți și uciși, pentru că dușmanii mântuirii l-au respins, urât, prigonit și ucis și pe Isus: "Dacă vă urăște lumea, știți că pe mine m-a urât înaintea voastră. Dacă ați fi din lume, lumea ar iubi ce este al ei; dar, pentru că nu sunteți din lume și pentru că eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea vă urăște lumea" (In 15,18-19).

Ucenicii, în perioada lor pământească, din pricina numelui lui Isus, vor fi urâți de toți cei răi, vor fi arestați, persecutați, vor fi judecați înaintea autorităților religioase și civile, vor fi aruncați în închisori și vor fi chiar uciși. Vrăjmașilor lor s-ar putea să li se pară că toate acestea sunt semnele unei jalnice înfrângeri; dar, în realitate, Domnul va produce cea mai neașteptată răsturnare de situație, transformând aparentul eșec într-o mare victorie și într-o minunată mărturie a slavei sale.

În această perioadă de strâmtorare, nimeni nu va fi nevoit să-și pregătească din timp discursul de apărare, pentru că Dumnezeu le va da o așa mare înțelepciune, că îi va pune în totală încurcătură totală adversarii lor. Iar la venirea sa de-a doua, Isus îi va lua cu el în lăcașurile sale veșnice (cf. In 14,2-3).

Chiar în sânul familiilor se vor ivi cazuri de trădare. Rudeniile care nu s-au lăsat convertite îi vor vinde pe creștinii din mijlocul lor păgânilor, care îi vor prigoni și chiar ucide pentru credința lor în Isus. Ei vor muri, dar nu vor pieri, căci vor fi înviați, înălțați și glorificați împreună cu Isus, la dreapta lui Dumnezeu.

Iată câteva exemple de prigoane în familii, din cauza lui Cristos: sfânta Apolonia (sec. III) a fost ucisă de însuși tatăl ei pentru că s-a făcut creștină; sfânta Cristina (sec. IV), o tânără de unsprezece ani, din Tir, Libanul de astăzi, a fost predată călăilor, spre a fi ucisă pentru credința ei, de tatăl ei, Urban; sfântul Venceslau (907-929) a fost ucis de fratele său, Boreslau, în colaborare cu mama sa, Drahomira; sfânta Panasia (+ 1383) a fost ucisă de mama vitregă pentru credința ei etc. Isus ne spune și nouă astăzi: "Veți fi dușmăniți de toți din cauza numelui meu; dar pentru faptul că veți îndura toate, vă veți câștiga viețile voastre" (Lc 21,17-19).

Cum să nu se bucure creștinii cei buni de ziua judecății care stă gata să vină, când ei au cinstit mereu numele său și când Domnul însuși le spune să nu se teamă, căci va veni pentru ei, ca Soarele dreptății (cf. Mal 4,2)? Cum să nu se bucure creștinii buni de sosirea judecății, când Domnul le va face dreptate pentru toate nedreptățile îndurate și îi va pedepsi pe cei răi, care i-au făcut săraci, care i-au făcut să plângă, care i-au făcut să înfometeze și să înseteze după dreptate și care i-au prigonit din cauza neprihănirii lor? Cum să nu se bucure creștinii de sosirea zilei Domnului și a judecății, când însuși Domnul le spune: "Bucurați-vă și veseliți-vă, căci mare va fi în ceruri răsplata voastră" (cf. Mt 5,3-12)?

Și iarăși, cum să nu se bucure creștinii cei buni de sosirea zilei judecății: când ei în viață, asemenea Mariei din Betania, au ales partea cea mai bună, adică pe el (cf. Lc 10,42); când ei au căutat mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei (cf. Mt 6,33); când ei nu s-au lăsat amăgiți de cei răi, rămânând statornici în credință (cf. Lc 21,8); când ei pe care i-au urât și prigonit, atât străinii, cât și familiile lor, nu s-au clătinat? (cf. Lc 21,12-17); când ei au avut răbdare și încredere în cuvintele lui Isus și l-au așteptat? (cf. Lc 21,19). Iar acum după toate acestea, a sosit ziua răsplății, ziua în care li se vor da toate bunurile împărăției cerurilor, în care au crezut?

Creștinii buni, asemenea miresei din Cântarea cântărilor (cf. Ct 3,6-11); asemenea Penelopei, soția credincioasă a legendarului erou grec Ulise; când vor auzi semnele sosirii Mirelui lor, semne apocaliptice pentru dușmanii lor, ei se umplu de bucurie, căci pentru ei aceste semne nu le va clinti nici un fir de păr din cap, ci le va aduce izbăvirea, mântuirea și bucuria veșnică alături de el (cf. Lc 21,18).

Deci, pentru creștinii cei buni, războaiele, răscoalele, căderea clădirilor mari și importante, căderea unor popoare sub jugul altor popoare, aruncarea celor buni în tribunalele și închisorile regilor și guvernatorilor acestei lumi, prigoanele din partea necredincioșilor, dar și din partea părinților, fraților, rudelor, prietenilor și familiilor, chiar și condamnarea nedreaptă la moarte - toate aceste sunt și vor fi pentru ei motive de mare bucurie; vor fi semne bune care prevestesc apropiata sosire a Mirelui și a răsplății lui; vor fi ocazii de a se mândri și de a da mărturie pentru el; vor fi ocazii de a simți cum Duhul Sfânt vorbește și lucrează prin ei; vor fi ocazii pentru a se exersa în credință și răbdare; și mai ales, vor fi ocazie de a vedea adeverindu-se pentru ei cuvintele de mângâiere ale lui Isus (cf. Lc 21,5-19).

Un preot povestește că odată, ivindu-se o furtună puternică, ca din senin, toți oamenii unei petreceri în aer liber au început să alerge, făcându-și semnul crucii și căutând cât mai repede un adăpost. Numai un singur trecător credincios a rămas pe loc, privindu-i și uimindu-se de ei, care acum îi auzea chemându-l pe Domnul într-ajutor, când cu puțin mai înainte nu le păsa de el sau chiar îi ocărau numele. Credinciosul îl lăuda acum bucuros pe Dumnezeu, pentru acea puternică furtună, căci, zicea el, măcar cu o astfel de ocazie păcătoșii îl mai căută și se mai roagă lui Dumnezeu.

Dar, pentru cei răi, venirea de-a doua a lui Isus va fi un timp de groază, cum ne spune profetul Malahia. Căci tocmai atunci când cei răi vor spune câtă pace și câtă liniște, tocmai atunci, ca și peste bogatul căruia i-a rodit țarina și credea că are pace și provizii pentru mulți ani (cf. Lc 12,20), zic, tocmai atunci va veni peste ei prăpădul neașteptat, ca durerile nașterii peste femeia însărcinată, și nu vor mai avea chip de scăpare (cf. 1Tes 5,3).

De sosirea zilei și judecății Domnului se tem cei care nu și-au făcut datoria față de Dumnezeu și față de semeni.

Cei răi, asemenea administratorului rău, care nu și-a făcut datoria față de stăpân și față de semeni (cf. Mt 24,48-51); cei răi, asemenea arendașilor ucigași (cf. Mt 21,33-41); cei răi care nu s-au îngrijit de candela și uleiul sufletelor lor (cf. Mt 25,1-13); cei leneși care nu au lucrat cu talanții primiți (cf. Mt 25,14-30); toți aceștia nu vor aștepta niciodată venirea de-a doua a lui Isus.

De sosirea zilei și judecății Domnului se tem cei care s-au lepădat de el pentru stimă și câștig efemer.

În anul 489, Italia a fost cucerită de armatele barbare ale ostrogoților, conduse de Teodoric (474-526), care a fost încreștinat de ereticii ariani. Între timp, Teodoric și-a dat seama de greșeala botezului său și aștepta un moment potrivit pentru a primi credința adevărată, împreună cu toată armata sa. Un om din Roma, pentru a câștiga simpatia lui Teodoric, s-a lepădat credința adevărată și s-a făcut arian. Când Teodoric a auzit despre fapta acelui om, care, pentru a-i câștiga simpatia sa, și-a trădat Creatorul și credința, s-a indignat adânc și a spus: "Un om care îi este necredincios Dumnezeului său nu poate fi credincios regelui său?" Și l-a alungat de la palat, fără să-i dea vreo o funcție.

De sosirea zilei și judecății Domnului se tem cei care s-au afirmat, făcând răul.

Erostrat este numele unui grec obscur din Efes, ambițios peste măsură, care ținea neapărat să ajungă celebru și numele lui să fie transmis posterității. Nefiind însă capabil să-și câștige reputație printr-o descoperire, o cucerire, o capodoperă sau altă lucrare utilă și remarcabilă, a dat foc templului Diana, din Efes, una din cele șapte minuni ale lumii antice. Fapta a fost săvârșită în anul 356 î.Cr. Atunci efesienii au emis un decret prin care se interzicea, sub pedeapsa cu moartea, de a i se rosti numele acestui rău.

De sosirea zilei și judecății Domnului se tem cei care, deși au trăit păcătos, au purtat mască de cucernicie.

Sfântul Bruno (1035-1101) s-a născut la Köln, în Germania, dintr-o familie dintre cele mai nobile. La universitatea din Paris, l-a avut de prieten pe renumitul canonic Raymund Diocres (+ 1082), a cărui știință teologică o admira toată lumea. Dar s-a întâmplat ca acest canonic vestit să moară subit. Bruno, în calitate de prieten, a participat și el la ceremoniile funerare. La cuvintele din Cartea lui Iov, care se citeau la vechile ceremonii funerare: "Câte sunt nelegiuirile și păcatele mele? Fă-mă să-mi cunosc fărădelegea și păcatul meu!" (Iob 13,23), mortul se ridică în șezut și zise spre spaima tuturor: "Sunt acuzat de dreapta judecată a lui Dumnezeu!" Înmormântarea a fost amânată pentru a doua zi. La aceeași întrebare, mortul se ridică din nou și zise iar: "Sunt judecat de dreapta judecată a lui Dumnezeu!" Iarăși o nouă panică și nouă amânare a înmormântării. A treia zi, la aceeași întrebare, mortul se ridică din nou și zise cu o voce înspăimântătoare: "Sunt condamnat la iad de dreapta judecată a lui Dumnezeu!"

Această întâmplare l-a făcut să abandoneze lumea și să se facă sihastru.

De sosirea zilei și judecății Domnului se tem cei care nu au căutat să se împace cu Domnul în viață.

O istorioară ne spune că un om bătrân mergea zilnic la biserică și petrecea multe ore în rugăciune. Prietenii săi îl cam luau peste picior... Dar el se scuza în felul următor: "Am pe spatele meu un proces greu. Dacă nu voi reuși să-l câștig, voi fi nenorocit pentru totdeauna. Dar am găsit un avocat, care m-a invitat cu gentilețe în casa sa, ca să studiem dosarul și să găsim calea apărării. Ce spuneți, unde ar trebui să merg?" "Sigur, i-au spus ei, trebuie să mergi la el". "Așa m-am gândit și eu. Dragi prieteni, trebuie să știți că procesul meu este cu Dumnezeu în fața căruia am greșit mult; iar la biserică l-am găsit pe cel mai bun avocat, care este Isus Cristos. Aș fi nebun dacă înainte de judecată n-aș sta cu el ca să analizăm dosarul vieții mele, pentru judecata din Ziua de apoi".

Sfânta Elisabeta de Turingia (1207-1231), deși prințesă, îngrijea bolnavii cu propriile ei mâini, îi odihnea chiar în patul ei și le ducea ajutoare acasă. Unele dame de la curte îi spuneau că așa ceva nu se prea potrivește cu rangul ei. Acestora, Elisabeta le răspundea: "Eu mă pregătesc așa cum pot pentru ziua judecății. Vreau ca, atunci când voi fi chemată spre a da seamă de viața mea, să pot spune Judecătorului: Doamne, ți-am dat de mâncare în persoana săracilor; ți-am dat de băut în persoana celor cuprinși de arșița bolilor; te-am îmbrăcat în persoana celor goi; te-am vizitat și te-am îngrijit în bolnavii și închișii tăi; te-am făcut cunoscut tuturor celor care nu te cunoșteau bine. Acum, fii, așadar, milostiv cu mine! (cf. Mt 25,34-36)".

Închei cu o frumoasă istorioară creștină, care ne spune că, după o viață simplă și senină, o femeie muri și se trezi că face parte dintr-un șir de oameni, care înaintau încet spre Judecătorul suprem. Cu cât se apropia mai mult, cu atât putea auzi mai clar cuvintele Domnului. Astfel, auzi că Domnul îi spunea unuia: "Tu m-ai ajutat în răniți și bolnavi, intră în raiul meu!" Altuia i-a zi: "Tu ai împrumutat fără dobândă unei văduve, vino să primești răsplata veșnică!" Altuia i-a spus: "Tu ai făcut operații chirurgicale dificile gratuit, dând speranțe multora, intră în împărăția mea!" Și așa mai departe. Sărmana femeie a fost cuprinsă de spaimă, căci, oricât s-ar fi gândit ea, nu-și aducea aminte să fi făcut vreuna din faptele auzite pe care le-au făcut cei dinaintea ei. A încercat să iasă din rând și să se așeze mai la coadă, ca să aibă timp de gândire, dar un înger, menit să țină ordinea, zâmbitor, nu-i dădea voie să iasă din rând. Cu inima bătând de emoție, femeia a ajuns în fața Domnului. Imediat, surâsul Judecătorului a făcut-o să-și revină. Acesta i-a spus: "Tu ai călcat toate cămășile mele... Intră în fericirea veșnică!" (cf. Mt 25,31-46).

Să ne pregătim și noi pentru ziua venirii Domnului și a judecății lui, asemenea sfinților, și nu vom rămâne nicicând de rușine!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat