Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfințirii bazilicii din Lateran - 2013

Aceasta este biserica care "prezidează în dragoste" (Sfântul Ignațiu din Antiohia).

Astăzi, 9 noiembrie, Biserica celebrează hramul și aniversarul sfințirii bazilicii din Lateran, închinată lui Isus Mântuitorul și patronată de sfinții Ioan Botezătorul și Ioan apostol și evanghelist. Bazilica se numește "din Lateran", pentru că a fost ridicată pe domeniul unei nobile familii creștine din Roma, numită "Laterani". Pe acest domeniu se aflau un palat imperial și o cazarmă militară. Împăratul creștin Constantin cel Mare (272-337) a demolat cazarma militară și a ordonat construcția actualei bazilici, a baptisteriului alăturat și renovarea palatului imperial. Lucrările au început pe timpul papei Melchiade (311-314) și au fost finalizate pe timpul papei Silvestru I (314-335).

Când construcția bazilici și renovarea palatului au fost finalizate, împăratul Constantin cel Mare le-a dăruit papei Silvestru și, prin el, întregii Biserici creștine. Papa Silvestru a sfințit bazilica și a dedicat-o lui Isus Mântuitorul, sub patronajul sfinților Ioan Botezătorul și Ioan apostol și evanghelist, la 9 noiembrie 320. Atunci palatul imperial a devenit reședința papilor, reședința urmașilor lui Petru, reședință tuturor aleșilor de Cristos în fruntea Bisericii sale. Iar bazilica, din voința donatorului, a devenit "mama și capul tuturor bisericilor creștine din lume", "catedra urmașilor sfântului apostol Petru" și "semnul vizibil al unității creștinilor". De aceea, în acest complex din Lateran, bazilică și palat, s-au ținut cele mai multe concilii, prezidate de papi, care au reglementat, pe baza Scripturilor, credința Bisericii de la început, care este și credința noastră a celor de astăzi.

De aceea, de la primii creștini și până astăzi, se spune: "Unde este Petru, acolo este Biserica!" (cf. Mt 16,18); iar acestui dicton îi corespunde unui alt dicton: "Unde este mama, acolo sunt și copilașii ei"!

Oamenii tuturor timpurilor au căutat să construiască lăcașuri pentru închinarea la Dumnezeu. Unele s-au numit "corturi ale întâlnirii cu Dumnezeu", iar altele "Temple ale întâlnirii cu Dumnezeu". Primul cort al întâlnirii, plăcut lui Dumnezeu, l-a construit Moise, căci l-a construit după planul lui Dumnezeu. Primul templu al întâlniri, plăcut lui Dumnezeu, l-a construit Solomon, tot pentru că l-a construit după planul lui Dumnezeu. Prima bazilică creștină, plăcută lui Dumnezeu, a construit-o, din voința lui Dumnezeu, primul împărat creștin, cel care i-a scos pe creștini din catacombe, împăratul Constantin cel Mare.

Dar primul templu, cu adevărat plăcut și măreț, a fost Isus Cristos, cel trimis de Tatăl ceresc, prin puterea Duhului Sfânt, pentru care toate celelalte lăcașuri pământești de închinare, au fost doar imagini și prefigurări a ceea ce îi place lui Dumnezeu; pe Isus, Dumnezeu l-a constituit model pentru toate celelalte temple spirituale. Conform planului lui Dumnezeu, Isus Cristos a venit pe pământ, a luat omul căzut în mocirla păcatului și, prin harul Duhului Sfânt, l-a modelat după chipul său, un templu și o locuință plăcută lui Dumnezeu. Deci, poporul lui Dumnezeu, câștigat de Cristos, este Biserica plăcută lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,16). De aceea, în multe biserici, cu ocazia sărbătorii de astăzi, pentru a arăta lucrarea lui Isus în om, se citește evanghelia convertirii lui Zaheu (cf. Lc 19,1-10).

De la izgonirea omului din paradis, Dumnezeu a prefigurat templul ființei noastre care-i place, atât prin prima bazilică creștină, cât și prin cortul lui Moise și prin templul din Ierusalim; toate au fost simboluri și prefigurări ale templului plăcut lui Dumnezeu, Isus și omul mântuit de el; atenția ne-o atrage templu din Ierusalim, care s-a construit pe un loc al iubirii dintre frați (cf. Legenda construirii templului); care a fost construit al tăcerii și liniștei mântuitoare (cf. Is 30,15), căci a fost construit fără lovituri de securi și ciocan (cf. 1Rg 6,7); care a fost poleit și s-a umplut cu vase confecționate din aur curat (cf. 1Rg 6,22), simbol al purificării divine ((Mal 3,2-3; 1Pt 1,6-7)); toate acestea trebuiau să fie o imagine a curăției de suflet a fiecărui om, care a devenit o copie a lui Isus, dar și o "umbră a lucrurilor și bunurilor cerești" (Evr 8,5; Evr 10,1). "Nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt care locuiește în voi și pe care l-ați primit de la Dumnezeu? Și că voi nu sunteți ai voștri? Căci ați fost cumpărați cu un preț. Proslăviți, dar, pe Dumnezeu în trupul și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu" (1Cor 6,19-29).

Deci, astăzi, Biserica ne cheamă să medităm esențialul acestei frumoase sărbători, adică ne chemă să medităm și să înțelegem că adevăratul templu al lui Dumnezeu este în primul rând Isus; apoi sunt și creștinii care s-au lăsat modelați după chipul lui. Conform Noului Testament, Isus este atât piatra unghiulară care stabilizează clădirea, cât și temelia, cât și vârful care închide edificiul adevăratei bazilici spirituale, făcând din ea o clădire stabilă și bine închegată (cf. Fap 4,11; 1Cor 3,11; 1Pt 2,7; Ef 2,20-22); că noi, creștinii, din toate timpurile suntem cărămizile vii din care se mai construiește încă această bazilică a lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9; 1Pt 2,7); că liantul dintre noi și Cristos este dragostea (cf. In 13,34-35; Fap 10,38); că jertfele plăcute lui Dumnezeu sunt jertfa lui Cristos unită cu jertfele de noi înșine din fiecare zi (cf. Evr 9,12; Rom 12,1).

Diavolul, de când a fost alungat din templul cerului pe pământ (cf. Ap 12,9), vine cu furie, ca să spurce și chiar dărâme noul templu al lui Dumnezeu, ridicat de Cristos în sufletele noastre. Și dacă este alungat, el revine de fiecare dată, cu putere înșeptită, pentru a întina și ruina (cf. Mt 12,43-45; Lc 11,24-26). Pentru purificarea și eliberarea sufletelor noastre de sub dominarea diavolului, Isus s-a luptat toată viața sa (cf. 1In 3,8). Evangheliile menționează două purificări ale templului înfăptuite de Isus, una la începutul activității sale pământești și alta la sfârșit activității sale, prin care vor să ne spună că lupta lui Isus cu diavolul, pentru noi, a fost o luptă continuă continua (cf. In 2,13-22; Mt 21,10-13).

Dar bătălia decisivă, când Isus i-a luat satanei dreptul asupra noastră, când i-a smuls zapisul trădării noastre, a fost cea pe cruce (cf. Col 2,14). La cruce diavolul și-a pierdut dreptul de proprietate câștigat asupra noastră prin păcatul lui Adam; dar dreptul de a ne amăgi și ispiti, din voința lui Dumnezeu, i-a rămas, pentru a-i adeveri pe cei aleși. Deci, mai putem fi amăgiți, ispitiți, și mai ales putem cădea; de aceea, mai este nevoie de purificare zilnică a acestui templu viu al inimilor noastre; dar, purificarea zilnică, prin biciul pocăinței și a păzirii poruncilor divine (cf. In 2,13-22), o putem face numai împreună cu Cristos, care, în acest scop, a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20).

Un preot zelos a fost numit paroh într-o localitate în care viața spirituală era la pământ. După ce luni de zile s-a străduit să trezească pe credincioșii-necredincioși, în majoritate, ai parohiei sale și a trebuit să constate cu tristețe că totul a fost în zadar; atunci a făcut un anunț prin toate mediile de informație posibile că, într-o anumită duminică, după-amiază, vor avea loc funeraliile de înmormântare a parohiei, adică: sfânta Liturghie, prohodul și înhumarea. Într-adevăr, în duminica stabilită, în fața unui număr considerabil de enoriași necredincioși, atrași de curiozitate, parohul și-a început sfânta Liturghie cu un mare catafalc închis în mijlocul bisericii, a făcut necrologul parohiei de la naștere și până în clipa de față, iar când a început celebrarea solemnă a prohodului, a cerut sacristanului să descopere catafalcul, pentru ca toți să poată veni și să vadă mortul. Curioșii au venit unul după altul ca să vadă cum arată o parohie moartă în sicriu, gata de a porni pe ultimul drum. Și ce au văzut? În sicriu era o oglindă mare în care fiecare s-a văzut pe sine în toată moartea sa de suflet.

Nu trebuie să uităm că ruperea de Biserică, de cuvântul divin, de Euharistie și de frați este ca ruperea de elementele care întrețin viața, iar această rupere duce la ruină sufletească și la moartea veșnică.

Hermas (sec. II), un sclav eliberat, un sclav chemat de Dumnezeu la convertire și mărturisirea credinței, împreună cu întreaga sa familie, un sclav eliberat, frate cu papa Pius I (140-155), care a scris cartea numită Păstorul, a cărei temă principală este îndemnul la pocăință. El ne spune în această carte că, "așa cum iarna toți copacii, verzi și uscați, arată la fel; tot astfel, în această viață, oamenii credincioși și necredincioși pot arăta la fel. Însă în lumea cealaltă, unde este mereu vară, unde strălucește mereu "soarele dreptății", Cristos Domnul, drepții se vor recunoaște după verdeața și fructele lor, iar cei necredincioși se vor recunoaște uscăciunea și lipsa lor de roade; când vor ajunge în veșnicie, dacă aici pe pământ nu se convertesc, cei răi vor fi aruncați în adâncul iadului pentru a arde veșnic (cf. Păstorul, pilda III).

Parohul unei bisericuțe din New England, SUA, a observat că unul dintre cei mai fervenți credincioși ai săi lipsea de ceva timp de la Liturghia duminicală. Într-o zi, s-a hotărât să îl viziteze. L-a găsit în fața sobei unde se încălzea. L-a salutat și, fără să-i spună un cuvânt, a luat cu vătraiul un cărbune din sobă și l-a așezat undeva alături, pe vatră. Deși era roșu aprins când l-a luat din sobă, după câteva momente, și-a pierdut strălucirea și s-a înnegrit. Omul a priceput mustrarea prin acest gest și i-a zis preotului: "Mi-ați făcut o predică înțeleaptă. De mâine, voi fi la Liturghie și în zilele de lucru".

Prima lectură de astăzi ne spune că, din templul văzut al lui Dumnezeu, din bisericile unde credincioșii de pe pământ, se adună în dragoste reciprocă și toți împreună în dragoste pentru Cristos și participă la ascultarea și meditarea Cuvântului, la sfânta Liturghie și la rugăciune, pentru ei, din templu în care se adună și din altarul în jurul căruia se strâng, se revarsă un fluviu al Duhului Sfânt, un fluviu cu apa divină, un fluviu care binecuvântează toate lucrurile din "marea moartă a lumii", transformând în bine tot ce atinge. "Acolo unde va ajunge apa acestui fluviu, va fi viață. Pe amândouă malurile râului vor crește tot felul de pomi roditori. Frunzele lor nu se vor veșteji și fructele din ei nu se vor termina. În fiecare lună se vor coace fructe noi, pentru că apa pentru ele vine din sfântul lăcaș; fructele lor vor servi ca hrană, iar frunzele lor ca medicamente" (Ez 47,9-12).

Sfântul Nicolae de Flue (1417-1487), un pustnic din Elveția, a văzut odată într-o revelație, din timpul unei sfintei Liturghii, un copac foarte mare, plin în același timp, și cu flori foarte frumos parfumate și cu fructe foarte gustoase, ce se revărsau peste toți cei prezenți la sfânta Liturghie. Dar a mai observat că, la unii florile și fructele rămâneau proaspete, iar la alții se ofileau imediat. Pe când se mira el de acest fapt, un glas i-a spus: "Cei cu flori și fructe proaspete sunt cei care au intrat în biserică cu respect și credință. Iar cei cu flori și fructe ofilite, sunt cei care au intrat în biserică distrați și fără credință".

Dacă voim să culegem roadele venirii noastre la Liturghie: roadele rugăciunii, ale Euharistiei, ale Cuvântului divin, și ale întâlnirii frățești, trebuie să venim cu drag, cu regularitate, cu respect și cu mare credință. Altfel, aceste roade, simbolizate de prima lectură, nu sunt pentru noi.

Vorbind despre Euharistia luată cu nevrednicie, sfântul Paul, spune: "Oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, va fi vinovat de trupul și sângele Domnului. Deci, fiecare să se cerceteze, dar, pe sine însuși, înainte să mănânce din pâinea aceasta și să bea din paharul acesta. Căci cine mănâncă și bea își mănâncă și bea osânda lui însuși" (1Cor 11,27-29).

Iar sfântul Toma de Aquino (1225-1274), în imnul euharistic "Lauda Sion", spune și el referitor la Euharistia luată nevrednic: "Când nevrednic ai luat, tu menirea i-ai schimbat!"

Închei cu rugăciunea zilei: "Dumnezeule, tu ai voit ca poporul tău să devină Biserica și lăcașul slavei tale. Dăruiește-le credincioșilor tăi harul să te adore, să te iubească și să te urmeze; și, fiind călăuziți de tine, să ajungă la moștenirea veșnică pe care le-ai făgăduit-o". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat