Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sărbătoarea sfinților îngeri în tradiția bizantină

Însoțitorii noștri umili

De Manuel Nin

În calendarul bizantin, la 8 noiembrie se celebrează "sinaxa principilor oștirii cerești Mihail, Gabriel și celelalte puteri cerești și netrupești". Originea sărbătorii poate să fie legată de dedicarea vreunei biserici îngerilor sau lui Mihail sau lui Gabriel, invocați ca mijlocitori și păzitori ai oamenilor: "Conducători supremi ai oștirilor cerești, noi nevrednicii vă implorăm: cu rugăciunile voastre fiți pentru noi cetate de apărare; păziți-ne la adăpostul aripilor gloriei voastre imateriale pe noi care ne prosternăm și strigăm cu insistență: Eliberați-ne de pericole, voi care sunteți principi ai oștirilor cerești".

Cine sunt îngerii? Nu este ușor de răspuns, dar din Sfânta Scriptură putem intui și întrevedea acțiunea lor. Îngerii sunt prezenți în mod constant în toată Biblia, care vorbește în mod explicit despre Mihail, Gabriel și Rafael. Tradiția bizantină în sărbătoarea de astăzi se oprește mai ales asupra primilor doi. Mihail - care înseamnă "cine este ca Dumnezeu" - este numit de cinci ori în Scriptură: de trei ori în cartea lui Daniel, unde este prezentat mai ales ca ajutor al lui Dumnezeu, o dată în Scrisoarea lui Iuda și o dată în Apocalips. Tradiția bizantină îl identifică cu îngerul care în Vechiul și în Noul Testament apare pentru a face prezentă măreția și atotputernicia lui Dumnezeu care acționează printre oameni: îi apare lui Abraham atunci când urmează să-l jertfească pe fiul său (Gen 22), împiedică pasul măgăriței lui Balaam (Num 22,22), îi eliberează pe apostoli din închisoare (Fap 5,19). În liturgia de astăzi este cel care cântă imnul de trei ori sfânt în fața sfintei Treimi: "Tu care ești preastrălucitor la dumnezeirea trisolară, Mihail, prim conducător, împreună cu cetele cerești aclami cu bucurie: Sfânt ești tu, Tată, sfânt, tu care ești împreună veșnic cu el, Cuvânt sfânt, și tu Duhule Sfânt: unică glorie, unică împărăție, unică natură, unică divinitate și putere".

Despre Gabriel - adică "puterea lui Dumnezeu" - se vorbește de patru ori în Scriptură, de două ori în cartea lui Daniel și de două ori în Evanghelia lui Luca: la vestirea nașterii lui Ioan Botezătorul și apoi la vestirea întrupării Cuvântului lui Dumnezeu. În timp ce Mihail este prezentat ca acela care luptă și intervine direct făcând prezentă acțiunea lui Dumnezeu în viața poporului său, Gabriel este cel care aduce vestea cea bună a mântuirii. Tradiția bizantină îl identifică cu îngerul care îi duce mâncare Mariei în timpul șederii sale în templu; iarăși, cu acela care în vis îi vestește lui Iosif maternitatea feciorelnică a Mariei și care după aceea apare femeilor mironosițe la mormântul lui Isus. Gabriel vestește apoi întruparea și învierea lui Cristos: putere a lui Dumnezeu, apare lângă Maria și lângă mormânt, ambele locuri în care se odihnesc puterea și harul lui Dumnezeu. Iconografia bizantină îl prezintă adesea cu titlul de "arhanghel și evanghelist".

Despre Rafael - al cărui nume înseamnă "medicamentul lui Dumnezeu" - Biblia vorbește numai în cartea lui Tobia: este personajul care îl însoțește pe tânărul Tobit în călătoria sa, călăuzindu-l și aducând cu sine vindecarea lui Dumnezeu. Însă tema îngerului care aduce mântuirea și vindecarea lui Dumnezeu, sau care călăuzește, se găsește des în Scriptură: îngerul însoțește poporul în deșert; îl susține și-l hrănește pe Ilie în drumul său spre deșert; conduce Sfânta Familie spre Egipt și la întoarcere în Israel.

În Biblie, mai ales în Vechiul Testament, angelofaniile și teofaniile sunt foarte apropiate: cele trei personaje care-i apar lui Abraham (Gen 18) sunt îngeri, dar sunt interpretați de Părinții Bisericii și ca o teofanie trinitară, iar apariția unuia sau a mai multor îngeri este întotdeauna manifestare a vreunui dar al lui Dumnezeu. În sfârșit s-ar putea vorbi despre umilința îngerilor: ei au fost mereu trimiși, mereu fac referință la un altul care acordă darurile și primește lauda.

Referința la îngeri este destul de frecventă în liturgia bizantină. La intrarea cu evangheliarul preotul recită această rugăciune: "Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, care ai constituit în ceruri cetele și oștirile de îngeri și arhangheli în slujba gloriei tale, fă ca intrarea noastră să fie însoțită de intrarea îngerilor sfinți care să concelebreze cu noi și cu noi să preamărească împreună bunătatea ta". Liturgia subliniază această comuniune strânsă între liturgia pământească și cerească, iar referința la îngeri ne amintește că ceea ce facem și suntem este un dar al lui Dumnezeu la care suntem asociați. Îngerii arată că Dumnezeu - Tată, Fiu și Duh Sfânt - este mereu fidel alături de noi și că ei, îngerii săi, există și ne dau conducerea sa, puterea sa, vindecarea sa, mântuirea sa, vestea sa bună; concelebrează cu noi în liturgie și sunt alături de noi în opera noastră, divină și umană.

(După L'Osservatore romano, 8 noiembrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat