Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXII-a de peste an - C

Cred în învierea morților!

După ce la început de noiembrie, prin solemnitatea Tuturor Sfinților și prin Comemorarea tuturor credincioșilor răposați, am meditat asupra articolului de credință, "Cred în împărtășirea sfinților", iată că în această duminică, Biserica, ne chemă să medităm asupra unui alt articol de credință, "Cred în învierea morților".

Lecturile acestei duminici ne prezintă două istorii, unde protagoniștii sunt șapte frați. O istorie este reală și serioasă, menită să ne întărească în credința învierii morților și o altă istorie, este inventată de saducei, pentru a combate adevărul învierii morților.

Isus nu le spune astăzi saduceilor că istoria lor inventată, cu cei șapte frați care s-au căsătorit rând pe rând cu o aceeași femeie rămasă văduvă, nu ar putea fi reală, căci această lege, numită a "leviratului", se găsește în Sfânta Scriptură (cf. Dt 25,5-6) și că de ea s-a bucurat Rut în căsătoria ei cu Booz (cf. Rut 4,1-22); dar le spune că povestea lor închipuită, e născută din necunoașterea Scripturilor și din necredința lor în învierea morților (cf. Mt 22,29). Isus ne lămurește astăzi pe toți că, în viață de după moarte și înviere, cei mântuiți, nu se vor mai căsători. Relațiile dintre cei mântuiți vor fi cu totul altele decât ale cele de pe pământ, căci primind nemurirea, oamenii nu se vor mai căsători și vor fi asemenea îngerilor (cf. Lc 20,36). Iar referitor la cele materiale, sfântul Paul avea să ne lămurească și el că: "Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci neprihănire, pace si bucurie în Duhul Sfânt" (Rom 14,17).

Isus ne spune astăzi că Dumnezeu nu a considerat niciodată mort pe un drept plecat din această lume. De aceea, și Dumnezeu când i-a vorbit lui Moise, din rugul aprins, i s-a prezentat ca fiind: "Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob" (Ex 3,6), adică i s-a prezentat ca fiind Dumnezeul celor vii, așa cum ne-a lămurit astăzi Isus: "Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii, căci pentru el toți sunt vii!" (Lc 20,37-38). Pentru că patriarhii, despre care a vorbit Dumnezeu cu Moise, sunt vii și pentru că ei sunt și fiii săi preaiubiți, Dumnezeu își menține toate promisiunile făcute lor și urmașilor lor în veci, urmași din numărul cărora facem parte și noi alături de credincioșii din toate timpurile.

Dumnezeu ne-a creat pentru viață veșnică. Aceasta este nespusa bucurie pe care Biserica, prin lecturile biblice propuse, vrea să ne-o împărtășească astăzi nouă tuturor și tuturor celor care cred în Isus. Dumnezeu nu a creat moartea. Dumnezeu nu a pus sămânță de moarte în om. Dumnezeu nu se bucură de moartea oamenilor. Moartea și toate cele care duc la moarte au fost numai o virgulă într-un text, nu un punct; moartea și toate câte duc la ea au fost numai un accident datorat păcatului, de aceea, nu vor dăinui (cf. Înț 1,13-14). Iar dacă Dumnezeu a permis această virgulă și acest accident, le-a permis-o ca un semn că pentru noi va urma ceva mult mai bun. Iar dacă Dumnezeu nu a șters imediat această virgulă și acest accident, el a făcut-o pentru că a voit să le transforme într-o biruință asupra morții; le-a permis pentru ca și noi, împreună cu Isus: "să călcăm cu moartea pe moarte". Deci, moartea și toate cele ale ei nu vor dăinui pentru că dreptatea lui Dumnezeu este nemuritoare (cf. Înț 1,15).

În urma păcatului, care a avut ca plată moartea (cf. Rom 6,23), taina învierii a devenit atât grea de înțeles pentru omul căzut, căci, diavolul l-a orbit pe om până acolo că, nici măcar nu mai suporta să audă vorbindu-se despre înviere (cf. Fap 17,32). De aceea, încă din Vechiul Testament Dumnezeu s-a adaptat puterii de înțelegere a omului și i-a revelat adevărul învierii puțin câte puțin.

Chiar de la începutul revelației, Dumnezeu a sădit în sufletele oamenilor credința în învierea morților, dezvăluindu-le prin Moise că el este Dumnezeul celor vii și nu al celor morți; că la el, toți drepții plecați din această lume, toți sunt vii (cf. Ex 3,6); apoi prin slujitorii săi Ilie (cf. 1Rg 17,17-24) și Elisei (cf. 2Rg 4,34-35; 13,20-21) a înviat niște morți și a vindecat boli mortale, precum lepra (cf. 2Rg 5,14-17), prin care a căutat să adâncească în ei credința învierii.

Folosindu-se de aleșii săi, Dumnezeu le-a vorbit continuu oamenilor despre realitatea învierii. Astfel, Domnul l-a luat într-o zi pe profetul Ezechiel și l-a condus în "valea oaselor uscate ale fiilor lui Israel" și a făcut ca toți morții de acolo să învie (cf. Ez 37,1-10). Apoi, a rostit oracolul învierii pentru toate generațiile: "Iată, eu voi deschide mormintele voastre, vă voi face să ieșiți din mormintele voastre, poporul meu. Veți cunoaște că eu sunt Domnul când voi deschide mormintele voastre și vă voi face să ieșiți din ele, poporul meu! Voi pune duhul meu în voi și veți trăi. Eu, Domnul, am vorbit și am făcut" (Ez 37,12-14).

Același adevăr al învierii, Dumnezeu l-a rostit și prin profetul Daniel când a spus: "Mulți dintre cei care dorm în țărâna pământului se vor trezi: unii pentru viața veșnică, iar alții pentru ocara și dezgustul veșnic. Cei înțelepți vor străluci ca firmamentului cerului, iar cei care i-au făcut pe mulți să umble în neprihănire, vor fi ca stelele, în veci și pentru totdeauna" (Dan 12,2-3).

Iar pe Iob, cel bolnav de moarte, l-a inspirat să scrie: "Cred că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua de pe urmă din pământ voi învia. Și cu ochii mei îl voi vedea pe Dumnezeu. Eu însumi îl voi vedea și nu altul. Aceasta este speranța care se află în adâncul sufletului meu" (Iob 19,23-27).

Pe aceste temeiuri date de Dumnezeu, înțeleptul biblic a scris: "Sufletele celor drepți sunt în mâna lui Dumnezeu și chinul nu se va atinge de ele" (Înț 3,1); psalmistul a exclamat și el: "Domnul nu va lăsa sufletul meu în locuința morților, nici nu vei îngădui ca sfântul tău să vadă putrezirea" (Ps 16,10). "Cred că voi vedea bunătățile Domnului, în împărăția celor vii" (Ps 26,13).

În vremea domniei infamului Antioh al IV-lea Epifanul (215-164 î.Cr), așa cum ne arată prima lectură, credința tare că morții vor învia i-au determinat pe o mamă evreică și pe cei șapte fii ai ei să îndure moartea cu mult curaj, deși puteau să scape călcând legea lui Dumnezeu. Aceeași credință tare în învierea fericită i-a determinat pe cărturarul Eleazar, în vârstă de 90 de ani (cf. 2Mac 6,18-31), și pe mulți alți evrei, să-și dea viața pentru credință, deși puteau să scape și ei călcând legea. Acești martiri s-au despărțit mai degrabă de mădularele și de viața lor, decât să se despartă de Dumnezeu, de care erau convinși că-i va învia. "Regele universului ne va învia la o viață veșnică pe noi care murim pentru a păzi legile lui!" (2Mac 7,9). "Pentru că eu aștept învierea promisă, este mai bine să mor ucis de mâna oamenilor, dar pentru tine învierea nu va fi spre viața veșnică" (2Mac 7,14; Dan 12,2).

Autorul Scrisorii către evrei, avea să spună mai târziu despre acești eroi și despre toți martirii: "În credință au murit toți aceștia, fără să fi dobândit lucrurile făgăduite, ci doar le-au văzut de departe, mărturisind că sunt străini și călători pe pământ și că așteaptă o patrie mai bună" (Evr 11,13.16).

Dar, credința și speranța noastră, a celor din Noul Testament, trebuie să fie cu mult mai mare decât a lor, căci la noi a venit: cel care s-a numit pe sine "învierea și viața" (In 11,25); Cel care a avut putere să-și dea viața și putere a avut să o ia înapoi (cf. In 10,18); Cel care a murit și a înviat; Cel care are cheile morții și ale vieții (cf. Ap 1,18); Cel care l-a înviat pe tânărul din Naim (cf. Lc 7,11-17); Cel care a înviat-o pe fiica lui Iair (cf. Lc 8,41-56); Cel care l-a înviat pe Lazăr din Betania (cf. In 11,1-45); Cel care a înviat mai mulți morți la învierea sa (cf. Mt 27,53); Cel care deja a înviat-o și înălțat-o la trupul și sufletul la cer pe Maria (cf. 1Cor 15,23); Cel care ne va învia și pe noi toți care credem în el (cf. 1Cor 15,53-54).

De aceea cântul de la evanghelia de astăzi (cf. Ap 1,5-6), ne îndeamnă să avem încredere în Isus care a înviat din morți, în Isus care ne va învia și pe noi, căci el este: 1. "Martorul credincios" 2. "Cel dintâi născut dintre cei morți". 3. "Împăratul împăraților". 4. Cel care "ne iubește". 5. "El ne-a spălat de păcatele noastre în sângele său". 6. "El a făcut din noi o împărăție". 7. "El a făcut din noi preoți împărătești".

Pornind de la certitudinea învierii, adeverită de Isus, apostolul Paul avea să spună foarte frumos: "Așa este învierea morților, ca și bobul de grâu...trupul este semănat în putrezire și învie în neputrezire; este semănat în ocară și învie în slavă; este semănat în neputință și învie în putere" (1Cor 15,42-44). Și a adăugat: "Dacă ni se desface casa noastră pământească, cortului nostru trupesc avem o altă casă în cer, la Dumnezeu, o casă care nu este făcută de mână de om, ci este veșnică" (2Cor 5,1); avem o casă în cer făcută de Isus pentru noi, așa cum avea să ne lămurească sfântul apostol Ioan (cf. In 14,2-3).

Primind această certitudine de la Isus, apostolii și o mulțime imensă de alți martiri pe care nimeni nu putea să o numere, din orice neam, din orice seminție, din orice popor și din orice limbă, au murit cu speranța învierii fericite (cf. Ap 7,9).

Puțini se mai îndoiesc astăzi de învierea morților. Chiar și gruparea fariseilor, ostilă lui Isus la început, grupare din care făcea și apostolul Paul, se convertește și își însușește doctrina învierii. Doar din tagma saduceilor, înglodați în averi și plăceri, nu s-a convertit nimeni niciodată; urmașii lor, sub diferite nume, și în diferite moduri, au continuat și continuă până astăzi lupta împotriva lui Isus și a ucenicilor săi (cf. Fap 4,1-3).

Banii și plăcerile îi împiedică pe saduceii din toate timpurile ca să vadă adevărul lui Dumnezeu din Scripturi (cf. Mt 22,29). Cardinalul englez, Nicholas Wiseman (1802-1865), cel care a scris romanul "Fabiola" (în anul 1854) unde arată martiriul primilor creștini, i-a demonstrat acest adevăr unui afacerist care refuza să creadă adevărul învierii. A luat o coală de hârtie pe care a scris numele lui Dumnezeu, apoi a acoperit scrisul cu un ban. Ce vezi, l-a întrebat cardinalul pe afacerist? Un ban! A dat banul la o parte și l-a întrebat, ce vezi? Numele lui Dumnezeu! Apoi i-a zis: banii te împiedică să vezi și să crezi adevărul!

Violența lui Antioh asupra acelei mame credincioase cu cei șapte copii credincioși și apoi violența lui și asupra bătrânului cărturar Eleazar, violența saduceilor asupra lui Isus și asupra ucenicilor săi (cf. Fap 4,1-3) este violența tuturor libertinilor necredincioși care, sub diferite nume și forme, s-a prelungit până astăzi în istorie, continuând polemica, amenințările, prigoana și chiar uciderea credincioșilor.

Așa cum ne spune istoria, confirmând și Biblia (cf. In 15,20; 16,2), și astăzi vedem cum unii persecută și alții cum suferă prigoana. Ne surprinde faptul că mulți credincioși, deși puteau să scape de martiriu, n-au voit să primească izbăvirea care li se dădea prin renegarea credinței, ci s-au lăsat chinuiți pentru că învierea este mai tare ca moartea. Toți martirii au suferit după placul păgânilor: batjocuri, bătăi, lanțuri și închisoare; au fost uciși cu pietre, tăiați în două cu ferăstrăul, chinuiți; au murit uciși de sabie, au pribegit îmbrăcați cu cojoace și în piei de capre, lipsiți de toate, prigoniți și munciți; ei, de care lumea nu era vrednică, au rătăcit prin pustiuri, prin munți, prin peșteri și prin crăpăturile pământului (cf. Evr 11,35-38).

Scriitorul bisericesc Origene (182-254), spunea: "Când vom ajunge să nu mai avem de la cine să învățăm cum să ne pregătim pentru moarte și înviere, să privim la viermii pământului și să luăm aminte". După mai multe secole, artistul Leonardo da Vinci (1452-1519), avea să explice această frază a lui Origene, creând următoarea istorioară: "Oprit pe un prag, viermele privea la insectele din jur: care săreau, care cântau, care alergau, care zburau. Numai el era fără glas, nu alerga și nu zbura. Dar nici nu invidia pe nimeni. Știa că este un vierme și că viermii trebuie să învețe să producă un lichid din care să-și facă o căsuță. De aceea, cu multă angajare și-a început munca. În scurt timp era închis într-un ghem de mătase și izolat de lume. Acum s-a întrebat ce se va întâmpla? "Acum stai liniștit, așteaptă și vei vedea", i-a răspuns o voce. Și la momentul potrivit, viermele s-a schimbat și nu mai era un vierme. A ieșit din ghem cu două aripi foarte frumoase, vopsite în culori vii, și imediat s-a ridicat spre ceruri".

Voind să merg pe linia primei lecturi și a evangheliei, unde ni se vorbește de "șapte frați", am selectat din istoria martirilor câteva exemple, tot "cu șapte frați", pentru a arăta că dragostea față de Dumnezeu și față de învierea sa continuă ca la început (cf. 2Mac 7,1-2.9-14); că dragostea față de mirele nostru ceresc continuă să fie mai tare ca moartea (cf. Ct 8,6); că munca aleșilor pentru mântuire continuă cu frică și cutremur (cf. Fil 2,12); că împotrivirea până la sânge contra păcatului continuă și ea (cf. Evr 12,4); și că așteptarea unei patrii mai bune nu s-a epuizat în oameni (cf. Evr 11,14-16).

Lângă Roma, pe timpul împăratului Adrian (76-138), a suferit martiriul sfânta Simforoza (+ 138), o văduvă creștină cu șapte copii: Crescențius, Iulian, Nemesio, Primitius, Jiustin, Stacetus și Eugenius. Ea a fost soția sfântului Getulio și locuiau aproape de Roma. Adusă fiind înaintea împăratului, acesta le porunci să jertfească zeilor păgâni. Ea a refuzat să facă aceasta; la fel și copiii ei; atunci împăratul, cuprins de furie, porunci să fie uciși prin cele mai crude instrumente de tortură.

La Roma, din porunca împăratului Antoniu (188-217) a avut loc moartea glorioasă a șapte frați martiri, împreună cu mama lor: sfânta Felicitas (+ 202). Ei sunt: Ianuariu, Felix, Filip, Silvan, Alexandru, Vitale și Marțian; cu toții au fost martirizați de prefectul de atunci al Romei, Publius. Dintre ei, Ianuariu a fost bătut cu vergi și torturat în temniță, apoi și-a dat sufletul sub loviturile de bice cu vârfuri plumbuite; Felix și Filip au fost zdrobiți cu lovituri de bastoane; Silvan a fost aruncat într-o prăpastie; Alexandru, Vitale și Marțian au fost executați prin tăierea capului și în același fel a sfârșit și sfânta Felicitas.

În Siria, pe timpul împăraților Dioclețian (244-311) și Maximilian Hercules (250-310), în anul 305, au suferit martiriul sfinții Terentie și Neonila, soți creștini, împreună cu cei șapte fii ai lor crescuți în credința învierii: Sarvil, Fota, Teodul, Vila, Ierax, Nitul si Eunichie. Pârâți că sunt creștini au fost duși la judecată, unde l-au mărturisit pe Cristos și au refuzat idolii. De aceea, călăi i-a schingiuit până la moarte în multe chipuri. Văzând ei că nimic nu-i poate atinge pe martiri, au poruncit să li se taie capetele.

O, ce scumpă este credința învierii pentru eroii credinței și ce ușor se leapădă necredincioșii de ea! Imitându-i pe sfinții martiri să ne pregătim pentru moarte și înviere și să lucrăm cu înțelepciunea "viermilor", asemenea lor.

Așa cum frații Macabei, așa cum Isus și apostolii, așa cum martirii din toate timpurile, așa cum toți aceștia s-au întâlnit cu oameni care nu credeau în Dumnezeu și în învierea fericită a morților, dar și cu prigoana, să fim siguri că acest pericol nu a trecut încă, și că ne poate ajunge și pe noi. De aceea, să urmăm îndemnul sfântului Paul care ne spune astăzi: "Rugați-vă, ca să scăpăm de perversitatea oamenilor răi, căci nu toți au credință. Iar Domnul care este fidel, vă va întări și vă va apăra de cel rău" (2Tes 3,2-3). Iar dacă Dumnezeu va îngădui ca prigoana să ne ajungă și pe noi, să avem speranță neclintită, să ne întărim inimile, să săvârșim binele și să fim statornici în a aștepta răbdători venirea lui Isus, ca Paul.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat