Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă pentru prezentarea exortației apostolice a papei Francisc Evangelii gaudium, despre vestirea evangheliei în lumea actuală

Marți, 26 noiembrie, în aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă pentru prezentarea exortației apostolice a papei Francisc "Evangelii gaudium", despre vestirea evangheliei în lumea actuală. Au intervenit: ES Mons. Rino Fisichella, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări; ES Mons. Lorenzo Baldisseri, secretar al Sinodului Episcopilor și ES Mons. Claudio Maria Celli, președinte al Consiliului Pontifical al Comunicațiilor Sociale.

Publicăm în continuare intervențiile:

* * *

Intervenția ES Mons. Rino Fisichella

Evangelii gaudium: Exortația apostolică a papei Francisc scrisă în lumina bucuriei pentru a descoperi izvorul evanghelizării în lumea contemporană. S-ar putea rezuma în această expresie întregul conținut al noului document pe care papa Francisc îl oferă Bisericii pentru a schița căile de angajare pastorală care o vor interesa îndeaproape în viitorul apropiat. O invitație de a recupera o viziune profetică și pozitivă a realității fără a abate privirea de la dificultăți. Papa Francisc inspiră curaj și provoacă să privim înainte în pofida momentului de criză, făcând încă o dată din crucea și învierea lui Cristos "stindardul victoriei" (85).

De mai multe ori, papa Francisc face referință la Propositiones ale Sinodului din octombrie 2012, arătând cât de mult contribuția sinodală a fost un punct de referință important pentru redactarea acestei exortații. Oricum, textul merge dincolo de experiența Sinodului. Papa imprimă în aceste pagini nu numai experiența sa pastorală precedentă, dar mai ales chemarea sa de a percepe momentul de har pe care Biserica îl trăiește pentru a întreprinde cu credință, convingere și entuziasm noua etapă a drumului de evanghelizare. Prelungind învățătura din Evangelii nuntiandi a lui Paul al VI-lea, el pune din nou în centru persoana lui Isus Cristos, primul evanghelizator, care cheamă astăzi pe fiecare dintre noi să participe cu el la opera mântuirii (12). "Acțiunea misionară este paradigma oricărei opere a Bisericii" (15) - afirmă Sfântul Părinte - pentru aceasta este necesar să se perceapă timpul favorabil pentru a vedea și a trăi "noua etapă" a evanghelizării (17). Ea se articulează pe două tematici speciale care marchează subiectul de bază al exortației. Pe de o parte, papa Francisc se adresează Bisericilor particulare pentru că, trăind personal provocările și oportunitățile proprii ale fiecărui context cultural, să fie în măsură să propună aspectele speciale ale noii evanghelizări în țările lor. Pe de altă parte, papa trasează o denumire comună pentru a permite întregii Biserici și fiecărui evanghelizator să regăsească o metodologie comună pentru a se convinge că angajarea de evanghelizare este mereu un drum participat, împărtășit și niciodată izolat. Cele șapte puncte, adunate în cele cinci capitole ale exortației, constituie coloanele fundamentale ale viziunii papei Francisc pentru noua evanghelizare: reforma Bisericii în ieșire misionară, tentațiile lucrătorilor pastorali, Biserica înțeleasă ca totalitate a poporului lui Dumnezeu care evanghelizează, omilia și pregătirea sa, incluziunea socială a săracilor, pacea și dialogul social, motivațiile spirituale pentru angajarea misionară. Lipiciul care ține unite aceste tematici se concentrează în iubirea milostivă a lui Dumnezeu care merge în întâmpinarea fiecărei persoane pentru a manifesta inima revelației sale: viața fiecărei persoane capătă sens în întâlnirea cu Isus Cristos și în bucuria de a împărtăși această experiență de iubire cu alții (8).

Apoi primul capitol se dezvoltă în lumina reformei în cheie misionară a Bisericii, chemată să "iasă" din ea însăși pentru a-i întâlni pe alții. Ceea ce papa exprimă în aceste pagini este "dinamica exodului și a darului, a ieșirii din sine, a faptului de a merge și de a semăna mereu din nou, mereu mai departe" (21). Biserica ce trebuie să-și însușească "intimitatea lui Isus care este o intimitate itinerantă" (23). Papa, așa cum suntem obișnuiți de acum, se oprește în expresii cu efect și creează neologisme pentru a face să se perceapă însăși natura acțiunii evanghelizatoare. Între toate, aceea de "primerear": adică Dumnezeu ne precede în iubire indicând Bisericii drumul care trebuie urmat. Ea nu se află într-un drum fără ieșire, ci reparcurge înseși urmele lui Cristos (cf. 1Pt 2,21); de aceea, are certitudinea drumului care trebuie parcurs. Acest lucru nu-i provoacă frică, știe că trebuie "să meargă în întâmpinare, să-i caute pe cei de departe și să ajungă la răscrucile drumurilor pentru a-i invita pe cei excluși. Trăiește o dorința inepuizabilă de a oferă milostivire" (24). Pentru ca să se întâmple asta, papa Francisc repropune cu putere cererea "convertirii pastorale". Asta înseamnă a trece de la o viziune birocratică, statică și administrativă a pastorației la o perspectivă misionară; mai mult, o pastorație în permanentă stare de evanghelizare (25). De fapt, așa cum există structuri care facilitează și susțin pastorația misionară, din păcate "există structuri ecleziale care pot ajunge să condiționeze un dinamism evanghelizator" (26). Prezența practicilor pastorale stătute și râncede obligă deci la curajul de a fi creativi pentru a regândi evanghelizarea. În acest sens afirmă papa: "O găsire a scopurilor fără o căutare comunitară adecvată a mijloacelor pentru a ajunge la ele este condamnată să se traducă în simplă fantezie" (33).

De aceea, este necesar "să ne concentrăm pe esențial" (35) și să știm că numai o dimensiune sistematică, adică unitară, progresivă și proporționată a credinței poate să fie de adevărat ajutor. Pentru Biserică asta comportă capacitatea de a evidenția "ierarhia adevărurilor" și referința sa adecvată cu inima evangheliei (37-39). Asta evită să se cadă în pericolul unei prezentări a credinței făcută numai în lumina câtorva probleme morale ca și cum acestea ar face abstracție de raportul lor cu centralitatea iubirii. În afara acestei perspective, "edificiul moral al Bisericii riscă să devină un castel de hârtii și care este pericolul nostru cel mai mare" (39). Apoi, există o chemare puternică a papei pentru ca să se ajungă la un echilibru sănătos între conținutul credinței și limbajul care îl exprimă. Uneori se poate întâmpla ca rigiditatea cu care se intenționează să se păstreze precizia limbajului să fie în dauna conținutului, compromițând viziunea genuină a credinței (41).

O trecere desigur importantă, în acest capitol, este nr. 32 unde papa Francisc arată urgența pentru a duce la capăt unele perspective ale Conciliului Vatican II. Îndeosebi misiunea exercitării primatului succesorului lui Petru și a conferințelor episcopale. Deja Ioan Paul al II-lea, în Ut unum sint, prezentase o cerere de ajutor pentru a înțelege mai bine îndatoririle papei în dialogul ecumenic. Acum, papa Francisc continuă cu privire la această cerere și vede că o formă de ajutor mai coerentă ar putea să vină dacă s-ar dezvolta ulterior statutul conferințelor episcopale. O ulterioară trecere de intensitate deosebită, datorită consecințelor pe care le va aduce în pastorație, sunt numerele 38-45: inima evangheliei "se întrupează în limitele limbajului uman". Adică doctrina se inserează în "cușca limbajului" - ca să folosim o expresie îndrăgită de Tittgenstein - asta comportă exigența unui discernământ real între sărăcie și limitele limbajului cu bogăția - adesea încă necunoscută - a conținutului de credință. Pericolul ca Biserica să nu poată uneori să ia în considerare această dinamică este real; deci se poate întâmpla ca referitor la unele poziții să existe o baricadare nejustificată cu riscul de a scleroza mesajul evanghelic fără a-i mai percepe dinamica proprie a dezvoltării.

Al doilea capitol este dedicat să recepteze provocările lumii contemporane și să depășească tentațiile ușoare care amenință noua evanghelizare. În primul rând, afirmă papa, este necesar să se recupereze propria identitate fără a avea complexe de inferioritate care duc apoi la "ascunderea propriei identități și convingeri... care ajung să sufoce bucuria misiunii într-un fel de obsesie pentru a fi ca toți ceilalți și pentru a avea ceea ce posedă ceilalți" (79). Asta îi face pe creștini să cadă într-un "relativism și mai periculos decât cel doctrinal" (80), pentru că atinge direct stilul de viață al celor care cred. Astfel se întâmplă că în multe exprimări ale pastorației noastre inițiativele sunt îngreunate pentru că pe primul loc este pusă inițiativa și nu persoana. Susține papa că tentația unei "depersonalizări a persoanei" pentru a favoriza organizația este reală și obișnuită. În același sens, provocările în evanghelizare ar trebui să fie primite mai mult ca o chance pentru a crește decât ca un motiv pentru a cădea în depresie. Deci trebuie eliminat "sentimentul înfrângerii" (85). Este necesar de recuperat raportul interpersonal pentru ca să aibă primatul asupra tehnologiei întâlnirii, făcută cu telecomanda în mână pentru a stabili cum, unde, când și cât timp să-i întâlnim pe alții pornind de la propriile preferințe (88). Oricum, între aceste provocări, în afară de cele obișnuite și mai răspândite, este necesar să se perceapă acelea care au o valență mai directă în viață. Sentimentul "caracter precar zilnic, cu consecințe funeste", diferitele forme de "disparitate socială", "fetișismul banului și dictatura unei economii fără față", "exasperarea consumului" și "consumismul neînfrânat"... așadar suntem în fața unei "globalizări a indiferenței" și a unui "dispreț batjocoritor" față de etică împreună cu o permanentă tentativă de a marginaliza orice referință critică față de predominarea pieții care cu teoria sa a "rezultatului favorabil" înșeală cu privire la posibilitatea reală de a merge în favoarea săracilor (cf. nr. 52-64). Dacă Biserica apare astăzi încă puternic credibilă în atâtea țări din lume, și acolo unde este minoritate, acest lucru este datorat operei sale de caritate și solidaritate (65).

De aceea, în evanghelizarea pentru timpul nostru, mai ales în fața provocărilor marilor "culturi urbane" (71), creștinii sunt invitați să fugă de două exprimări care îi amenință natura însăși și pe care papa Francisc le definește "mondenități" (93). În primul rând, "fascinația gnosticismului"; adică o credință închisă în ea însăși, în certitudinile sale doctrinale și care face din propriile experiențe criteriul de adevăr pentru judecata altora. În afară de asta, "neopelagianismul autoreferențial și prometeic" al celor care consideră că harul este numai un accesoriu în timp ce ceea ce creează progres este numai propria angajare și propriile forțe. Toate acestea contrazic evanghelizarea. Creează un soi de "elitism narcisist" care trebuie să fie evitat (94). Ce vrem să fim, se întreabă papa, "generali de armate înfrânte" sau "simpli soldați ai unui pluton care continuă să lupte"? Riscul unei "Biserici lumești sub drapări spirituale sau pastorale" (96) nu este ascuns, ci real. Deci este nevoie să nu capitulăm în fața acestor tentații, ci să oferim mărturia comuniunii (99). Ea este întărită de complementaritate. Pornind de la această considerație, papa Francisc expune exigența pentru promovarea laicatului și a femeii; a angajării pentru vocații și a preoților. A privi la Biserică împreună cu progresul făcut în aceste decenii cere să se evite mentalitatea puterii, ci să facă să crească mentalitatea slujirii pentru construirea unitară a Bisericii (102-108).

Evanghelizarea este o misiunea a întregului popor al lui Dumnezeu, fără excluderea cuiva. Ea nu este rezervată nici nu poate fi delegată unui grup special. Toți cei botezați sunt direct implicați. Papa Francisc explică, în capitolul al treilea al exortației, cum se poate dezvolta ea și etapele care îi exprimă progresul. În primul rând se oprește ca să evidențieze "primatul harului" care acționează neobosit în viața fiecărui evanghelizator (112). În afară de asta, dezvoltă tema marelui rol desfășurat de diferitele culturi în procesul lor de înculturare a evangheliei și previne de la căderea în "sacralizarea vanitoasă a propriei culturi" (117). Apoi indică parcursul fundamental al noii evanghelizări în întâlnirea interpersonală (127-129) și în mărturia de viață (121). În sfârșit insistă pentru ca să se valorizeze evlavia populară, pentru că exprimă credința genuină a atâtor persoane care în acest mod dau adevărată mărturie despre întâlnirea simplă cu iubirea lui Dumnezeu (122-126). În cele din urmă, o invitație a papei adresată teologilor pentru ca să studieze medierile necesare pentru a ajunge la valorizarea diferitelor forme de evanghelizare (133), în timp ce se oprește mai îndelung asupra temei omiliei ca formă privilegiată a evanghelizării care cere o autentică pasiune și iubire față de cuvântul lui Dumnezeu și față de poporul care ne este încredințat (135-158).

Capitolul al patrulea este dedicat reflecției asupra dimensiunii sociale a evanghelizării. O temă îndrăgită de papa Francisc pentru că "dacă această dimensiune nu este explicată așa cum se cuvinte, se riscă mereu să se desfigureze semnificația autentică și integrală a misiunii evanghelizatoare" (176). Este marea temă a legăturii dintre vestirea evangheliei și promovarea vieții umane în toate exprimările sale. O promovare integrală a fiecărei persoane care împiedică să se închidă religia ca un fapt privat fără nicio incidență în viața socială și publică. O "credință autentică implică mereu o dorință profundă de a schimba lumea" (183). Două mari tematici aparțin acestei secțiuni a exortației. Papa vorbește despre ele cu pasiune evanghelică deosebită, conștient că vor marca viitorul omenirii: înainte de toate, "incluziunea socială a săracilor"; în afară de asta, "pacea și dialogul social".

Cât privește primul punct, cu noua evanghelizare Biserica simte ca misiunea proprie aceea de "a colabora pentru a rezolva cauzele instrumentale ale sărăciei și pentru a promova dezvoltarea integrală a săracilor", precum și aceea de "gesturi simple și zilnice de solidaritate în fața lipsurilor foarte concrete" care în fiecare zi sunt în fața ochilor noștri (188). Ceea ce vine din aceste pagini dense este o invitație de a recunoaște "forța mântuitoare" pe care o au săracii și care trebuie să fie pusă în centrul vieții sociale a Bisericii cu noua evanghelizare (198). Asta înseamnă, oricum, a redescoperi înainte de toate atenția, urgența și conștiința acestei tematici, mai înainte de orice experiență concretă. Nu numai atât, opțiunea fundamentală față de cei săraci care este urgentă să fie realizată, susține papa Francisc este deschisă, spusă cu parresia și fără circumlocuție. Un "păstor al unei Biserici fără frontiere" (210), nu poate să-și permită să-și îndrepte privirea în altă parte. Iată pentru ce în timp ce el cere cu putere să se analizeze tema migranților, denunță cu tot atâta claritate noile forme de sclavie: "Unde este ceea ce ucizi în fiecare zi în mica fabrică clandestină, în rețeaua de prostituție, în copiii pe care-i folosește pentru cerșetorie, în cel care trebuie să lucreze în ascuns pentru că nu are acte în regulă? Să nu ne prefacem că nu este nimic. Există multe complicități" (211). Pentru a evita echivocuri, papa apără cu tot atâta forță viața umană în primul său început și demnitatea oricărei ființe vii (213). Cât privește al doilea aspect, papa prezintă patru principii care sunt ca denumirea comună pentru creșterea în pace și aplicarea sa socială concretă. Amintindu-și probabil de studiile sale despre R. Guardini, papa Francisc pare să creeze o nouă opoziție polară; de fapt, amintește că "timpul este superior spațiului", "unitatea prevalează asupra conflictului", "realitatea este mai importantă decât ideea" și că "totul este superior părții". Aceste principii se deschid la dimensiunea dialogului ca primă contribuție pentru pace. El se extinde în decursul exortației la domeniul științei, în privința ecumenismului și a religiilor necreștine.

Ultimul capitol intenționează să exprime "spiritul noii evanghelizări" (260). El se dezvoltă sub primatul acțiunii Duhului Sfânt care revarsă mereu și din nou impulsul misionar pornind de la viața de rugăciune, unde contemplația ocupă locul central (264). Fecioara Maria "stea a noii evanghelizări" este prezentată, în concluzie, ca icoană a acțiunii genuine de vestire și transmitere a evangheliei pe care Biserica este chemată s-o îndeplinească în următoarele decenii cu entuziasm puternic și iubire neschimbată față de Domnul Isus.

"Să nu lăsăm să ni se fure bucuria evanghelizării!" (83). Este un limbaj clar, nemijlocit, fără retorică și fără subînțelesuri, cel cu care ne întâlnim în această exortație apostolică. Papa Francisc merge la inima problemelor pe care le trăiește omul de astăzi și care, din partea Bisericii, cer mult mai mult decât o simplă prezență. Ei îi este cerută o acțiune programatică activă și o practică pastorală reînnoită care să evidențieze angajarea sa pentru noua evanghelizare. Evanghelia trebuie să ajungă la toți, fără vreo excludere. Unii, oricum, sunt privilegiați. Pentru a evita echivocuri, papa Francisc prezintă orientarea sa: "Nu atât prietenii și vecinii bogați, ci mai ales săracii, bolnavii, cei care adesea sunt disprețuiți și uitați... nu trebuie să rămână îndoieli și nici nu subzistă explicații care să slăbească acest mesaj atât de clar" (48).

Ca în alte momente cruciale ale istoriei, tot așa și astăzi Biserica simte urgența de a ascuți privirea pentru a îndeplini evanghelizarea în lumina adorației; cu o "privire contemplativă" pentru a vedea încă semnele prezenței lui Dumnezeu. Semne ale timpurilor nu numai încurajatoare, ci puse drept criteriu pentru o mărturie eficace (71). Primul între toți, papa Francisc amintește misterul central al credinței noastre: "Să nu fugim de învierea lui Isus, să nu ne lăsăm niciodată învinși, orice s-ar întâmpla" (3). Aceea pe care papa Francisc ne-o indică, până la urmă, este Biserica ce devine însoțitoare de drum a celor care sunt contemporani ai noștri în căutarea lui Dumnezeu și în dorința de a-l vedea.

* * *

Intervenția ES Mons. Lorenzo Baldisseri

Documentul Evangelii gaudium (EG) a Sfântului Părinte Francisc se naște din a XIII-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor despre "Noua evanghelizare pentru transmiterea credinței creștine" (2012), ca vestire de bucurie adresată creștinilor discipoli și misionari și întregii omeniri. Sfântul Părinte a avut în mâini Propositiones ale părinților sinodali, și le-a însușit, reelaborându-le în mod personal, și a scris un document programatic și exortativ, folosind forma de "exortație apostolică", a cărei centralitate este caracterul misionar, pe tot parcursul. Ceea ce uimește încă de la primele pagini este prezentarea bucuroasă a evangheliei - de aceea Evangelii gaudium - care se exprimă chiar cu repetarea, în tot textul, a cuvântului "bucurie" de 59 de ori.

Papa a ținut cont de Propositiones citându-le de 27 de ori. Pe această bază, care provine din reflecția părinților sinodali, el dezvoltă exortația într-un cadru doctrinal solid, întemeiat pe referințele biblice și magisteriale, cu o prezentare tematică a diferitelor aspecte ale credinței, unde se afirmă principiile și doctrinele întrupate în viață. Această dezvoltare este îmbogățită de trimiteri la părinții Bisericii, între care sfântul Irineu, sfântul Ambroziu și sfântul Augustin - pentru a cita câțiva; este susținută apoi de aportul învățătorilor medievali ca fericitul Isac de Stella, sfântul Toma de Aquino și Toma de Kempis; între teologii moderni apar fericitul John Henry Newman, Henri de Lubac și Romano Guardini și alți scriitori, între care Georges Bernanos.

În mod deosebit, trebuie notată frecventarea, în text, a diferitelor referințe la exortații apostolice precum Evangelii nuntiandi a lui Paul al VI-lea (13 referințe), și la altele post-sinodale precum Christifideles laici; Familiaris consortio; Pastores dabo vobis; Ecclesia in Africa, in Asia, in Oceania, in America, in Medio Oriente, in Europa; Verbum Domini. În afară de asta, se înregistrează atenția dată pronunțărilor episcopatelor latinoamericane, precum documentelor de la Puebla și de la Aparecida; la cea a Patriarhilor Catolici din Orientul Mijlociu în a XVI-a Adunare; la cele ale conferințelor episcopale din India, Statele Unite, Franța, Brazilia, Filipine și Congo.

Tema sinodalității este introdusă deja în cadrul părții inițiale care tratează "Transformarea misionară a Bisericii". În perspectiva "Bisericii în ieșire" (nr. 20) "din sine spre fratele" (nr. 179), Sfântul Părinte propune o "pastorație în convertire" la 360 de grade, pornind de la parohie (cf. nr. 28), de la comunitățile de bază, mișcări și alte forme asociative (cf. nr. 29), de la Bisericile particulare (cf. nr. 30), până "la gândirea unei convertiri a papalității" (nr. 32). Se percepe că el dorește să includă în această "pastorație în convertire" o atenție specială față de exprimarea colegială a exercitării primatului; de aceea afirmă: "și papalitatea și structurile centrale ale Bisericii universale au nevoie să asculte apelul la o convertire pastorală" (nr. 32).

Referindu-se la Conciliul Vatican II, în analogie cu Bisericile patriarhale antice, Sfântul Părinte dorește ca și conferințele episcopale să poată "dezvolta o contribuție multiplă și rodnică pentru ca afectul colegial să aibă aplicații concrete" (LG, nr. 22; EG, nr. 32). Această exprimare de sinodalitate ar ajuta la atribuții concrete cu privire la autoritatea doctrinală și de conducere (cf. nr. 32). Sub profilul ecumenic - grație experienței prezenței la Sinod a patriarhului de Constantinopol și a arhiepiscopului de Canterbury (cf. nr. 245) - sinodalitatea se exprimă în mod deosebit, deoarece, prin dialogul "cu frații ortodocși, catolicii au posibilitatea de a învăța ceva mai mult cu privire la semnificația colegialității episcopale și despre experiența sinodalității" (nr. 246).

Un alt element semnificativ, în această privință, este reprezentat de receptarea în exortația apostolică - un document cu caracter universal - a stimulentelor pastorale care provin din diferitele Biserici locale din lume. Asta înseamnă a arăta exercitarea colegialității aflată în desfășurare. În acest sens, importanța dată de Sfântul Părinte ieșirii misionare ale Bisericii spre periferiile existențiale, prin convertirea pastorală, provine din experiența sa personală de arhiepiscop de Buenos Aires și deoarece a fost direct implicat în redactarea documentului de la Aparecida (cf. nr. 25). Acestei experiențe pastorale i se datorează și spațiul larg dedicat evlaviei populare, care în America Latină și Caraibe "episcopii o numesc și «spiritualitate populară» sau «mistică populară». Este vorba de o «adevărată spiritualitate întrupată în cultura celor simpli»" (nr. 124).

Făcând ecou la o definiție celebră a sfântului Toma, conform căreia "harul presupune natura", Sfântul Părinte, inspirându-se din documentul de la Puebla, creează expresia frumoasă: "Harul presupune natura și darul lui Dumnezeu se întrupează în cultura celui care îl primește" (nr. 115). Această apreciere deschisă față de diferitele culturi care se dispun la primirea evangheliei și îi dau formă cu bogățiile lor, îl conduce pe Sfântul Părinte să redimensioneze pretinsa intransigență a oricărei culturi, motiv pentru care "nu este indispensabil să se impună o formă culturală determinată, oricât ar fi de frumoasă și veche, împreună cu propunerea evanghelică" (nr. 117). În această privință, "episcopii din Oceania au cerut ca acolo Biserica «să dezvolte o înțelegere și o prezentare a adevărului lui Cristos care să pornească de la tradițiile și de la culturile din regiune»" (nr. 118).

Alte teme au fost tratate cu referințe precise, care provin din diferite regiuni ale lumii. Dialogul dintre religii, pus în termeni de deschidere în adevăr și în iubire, este prezentat de textul papei: "în primul rând ca o conversație despre viața umană sau pur și simplu, așa cum propun episcopii din India «o aptitudine de deschidere față de ei, împărtășind bucuriile lor și necazurile lor»" (nr. 250). Față de Islam "este indispensabilă formarea adecvată a interlocutorilor, nu numai pentru ca să fie înrădăcinați solid și cu bucurie în propria lor identitate, dar pentru ca să fie capabili să recunoască valorile celorlalți, să înțeleagă preocupările care stau la baza reclamațiilor lor și să aducă la lumină convingerile comune. [...] În fața episoadelor de fundamentalism violent care ne îngrijorează, afectul față de credincioșii autentici din Islam trebuie să ne facă să evităm generalizări odioase, deoarece, așa cum au învățat patriarhii catolici din Orientul Mijlociu, «noi știm că adevăratul Islam și Coranul sunt nevinovați de orice violență»" (nr. 253).

Deosebit de îndrăgită de Sfântul Părinte, din cauza urgenței sale mondiale, este "Dimensiunea socială a evanghelizării", căreia îi dedică o parte consistentă a documentului. Experiența latinoamericană și caraibiană a unei Biserici profund cufundată în viața poporului a provocat o îngrijare atentă a săracilor, a celor excluși, a celor asupriți, și a trezit și o mare reflecție teologică, ale cărei repercusiuni au trecut granițele, asumând fețe contextuale proprii, în diferitele zone ale lumii, părtașe de aceeași condiție socială (cf. nr. 176 șu). În expunerea temei, papa vorbește despre incluziunea socială a săracilor, pe care o prezintă ca pe un strigăt pentru dreptate și demnitate, pe care Biserica trebuie să-l asculte (cf. nr. 186 ș.u.). Sunt în joc și cauzele structurale ale sărăciei. Nu e vorba numai despre solidaritate neînsemnată, ci de transformări structurale. "O schimbare în structuri care să nu genereze noi convingeri și atitudini va face în așa fel încât aceleași structuri mai devreme sau mai târziu să devină corupte, apăsătoare și ineficace" (nr. 189). Nu se exclude nici strigătul unor întregi popoare care reclamă drepturile lor ca națiuni, cărora trebuie să le fie permis "să ajungă cu forțele lor ca să fie artizane ale destinului lor" (PP, nr. 15; EG, nr. 189).

În sfârșit, tratând despre raportul dintre binele comun și pacea socială, papa afirmă că "vestirea păcii nu este aceea a unei păci negociate, ci convingerea că unitatea Duhului armonizează toate diversitățile" (nr. 230), pentru că Duhul Sfânt ipse armonia est.

* * *

Intervenția ES Mons. Claudio Maria Celli

Mi s-a cerut să prezint acest document pontifical în ceea ce privește dimensiunea sa comunicativă și în ceea ce privește comunicarea intra, în tematica noii evanghelizări. Intervenția mea vrea să ia în considerare două puncte fundamentale.

I. Stilul documentului

Este vorba despre o exortație apostolică și ca atare are un stil al său și un limbaj al său. Îmi place să subliniez că tonul este aproape colocvial cu propria caracteristică a unei profunde inspirații pastorale. Așa cum spune papa Francisc: "doresc să mă adresez credincioșilor creștini, pentru a-i invita la o nouă etapă evanghelizatoare". Se percepe, citind textul, că ne aflăm în fața unui păstor care este în colocviu meditativ cu credincioșii.

Reiese o caracteristică proprie: papa folosește un limbaj senin, cordial, direct în sintonie cu stilul manifestat în aceste luni de pontificat.

II. Cum reiese rolul comunicării în această nouă etapă evanghelizatoare, și pentru că papa vrea "să indice căi pentru drumul Bisericii în următorii ani"

Înainte de toate reiese conștiința papei a ceea ce se întâmplă în lumea de astăzi, în special în domeniul sănătății, educației, comunicării. Papa este conștient de progresele/succesele obținute de om în aceste trei domenii (nr. 52) și face referință la evidentele inovații tehnologice: "Suntem în era cunoașterii și a informației, izvor de noi forme ale unei puteri foarte adesea anonime" (nr. 52).

Fără îndoială, este vorba de progres și de succese, însă papa este pe deplin conștient că actuala societate a informației este sătulă în mod nediscriminat de date, toate la același nivel și care ajunge să ne ducă la o cutremurătoare superficialitate în momentul de a trata problemele morale. Pentru acest motiv, papa subliniază că este necesară o adevărată educație care să învețe să se gândească în mod critic și să ofere un corespunzător parcurs de maturizare a valorilor (nr. 64).

Documentul recunoaște de asemenea că actualele posibilități mai mari de comunicare se pot traduce în posibilități mai ample de întâlnire între toți. De aici exigența de a descoperi și a transmite mistica trăirii împreună, a amestecării, a întâlnirii (nr. 87).

Reiese de asemenea conștiința că "Noi culturi continuă să se nască în aceste enorme geografii umane în care creștinul nu mai obișnuiește să fie promotor sau generator de sens, dar care primește de la ele alte limbaje, simboluri, mesaje și paradigme care oferă noi orientări de viață, adesea în contrast cu evanghelia lui Isus". Papa subliniază chiar că o "cultură inedită palpită și se proiectează în cetate" (nr. 73).

Nu lipsește o referință și cu privire la atitudinea culturii mediatice față de mesajul Bisericii. La numărul 79, papa subliniază că "Cultura mediatică și unele ambiente intelectuale uneori transmit o neîncredere marcată față de mesajul Bisericii și o anumită descântare".

Un sector amplu, așa cum era previzibil, este dedicat să analizeze cum este comunicat mesajul. Nu lipsesc câteva referințe asupra acestui fapt. Papa este conștient de rapiditatea comunicării de astăzi și de modul în care uneori mijloacele media fac o selecție interesată a diferitelor conținuturi. Iată pentru ce există riscul ca mesajul să poată apare mutilat și redus la aspecte secundare. Există riscul ca unele probleme din învățătura morală a Bisericii să rămână în afara contextului care le dă sens sau ca uneori mesajul să pară că se identifică cu acele aspecte secundare care nu manifestă inima autentică a mesajului lui Isus Cristos.

În fața acestor riscuri papa consideră că trebuie să fim realiști, adică să nu considerăm sigur că interlocutorii cunosc fundalul complet a ceea ce spunem sau că pot lega discursul nostru cu nucleul esențial al evangheliei care îi conferă sens, frumusețe și atracție (nr. 34).

Pentru acest motiv, papa subliniază că "o pastorație în cheie misionară nu este nu este obsedată de transmiterea nearticulată a unei mulțimi de doctrine care se încearcă să se impună datorită faptului că se insistă" (nr. 35).

Vestirea trebuie să se concentreze pe esențial, pe ceea ce este mai frumos, mai mare, mai atrăgător și în același timp mai necesar. Deci propunerea trebuie să se simplifice fără a pierde din această cauză profunzimea și adevărul și să devină astfel mai convingătoare și radioasă (nr. 35).

Spații ample sunt destinate după aceea pentru a reflecta asupra unei teme care îmi este deosebit de dragă, adică tema limbajului. Papa, făcând referință la actualele și rapidele enorme schimbări culturale, amintește că trebuie să se acorde "o atenție constantă pentru a încerca să exprimăm adevărurile din totdeauna într-un limbaj care permite să se recunoască noutatea sa permanentă" (nr. 41).

În această privință, papa amintește că "uneori, ascultând un limbaj complet ortodox, ceea ce credincioșii primesc, din cauza limbajului pe care ei îl folosesc și îl înțeleg, este ceva ce nu corespunde adevăratei evanghelii a lui Isus Cristos" și în această linie papa insistă subliniind că "având intenția sfântă de a le comunica lor adevărul despre Dumnezeu și despre ființa umană, în unele ocazii le dăm un dumnezeu fals sau un ideal uman care nu este cu adevărat creștin. În acest mod suntem fideli față de o formulare, dar nu transmitem substanțe" (nr. 41).

Tema limbajului este desigur o mare provocare pentru Biserică astăzi. O provocare ce trebuie să fie primită conștient și cu hotărâre, cu îndrăzneală și înțelepciune așa cum amintea Paul al VI-lea în Evangelii nuntiandi.

Papa Francisc afirmă în același timp: "nu vom putea face învățăturile Bisericii ceva comprehensibil cu ușurință și apreciat cum se cuvine de toți. Credința păstrează mereu un aspect de cruce, unele întunecimi care nu elimină fermitatea adeziunii sale" (nr. 42) și ne amintește nouă tuturor că "există lucruri care se înțeleg și se apreciază numai pornind de la această adeziune care este soră a iubirii, dincolo de claritatea cu care se pot percepe motivele și argumentele sale" (nr. 42).

În lumina celor spuse mai sus reiese că angajarea evanghelizatoare "se mișcă între limitele limbajului și circumstanțelor" (nr. 45). Va trebui să se vestească "mai bine adevărul evangheliei într-un context determinat, fără a renunța la adevărul, la binele și la lumina pe care poate s-o aducă atunci când perfecțiunea nu este posibilă" (nr. 45).

Și papa continuă: o inimă misionară "niciodată nu se închide, niciodată nu se concentrează asupra propriilor siguranțe, niciodată nu optează pentru rigiditatea autodefensivă" (nr. 45). Ei îi revine să crească în înțelegerea evangheliei, în discernământul cărărilor Duhului, să nu renunță la binele posibil "deși riscă să se murdărească de noroiul drumului" (nr. 45).

În acest context papa acordă - era de prevăzut - o atenție deosebită omiliei și, în lumina celor de mai sus, recunoaște că problema nu este numai de a ști ceea ce trebuie să se spună, ci de a nu neglija acel "cum", modul concret de a dezvolta o predică (nr. 157).

Cunoscând stilul comunicativ al papei Francisc nu surprinde că, în acest context, subliniază faptul că unul din eforturile cele mai necesare este acela de a învăța să se folosească imagini în predică, "adică a vorbi cu imagini" (nr. 157) și aici chiar în această exortație descoperim că la originea stilului său comunicator este învățătura pe care un vechi învățător al său i-a dat-o tânărului Bergoglio: "o omilie bună trebuie să conțină o idee, un sentiment, o imagine".

Tratând tot tema limbajului, papa amintește că simplitatea are de-a face cu limbajul utilizat. Trebuie să fie limbajul pe care destinatarii îl înțeleg, pentru a nu risca să se vorbească în gol (nr. 158).

În această privință papa subliniază în mod pastoral că "riscul cel mai mare pentru un predicator este să se obișnuiască cu propriul limbaj și să creadă că toți ceilalți îl folosesc și îl înțeleg în mod spontan" (nr. 158).

De aceea, am putea spune că drumul este acela al unei simplități, al unei clarități și al unei dimensiuni pozitive (nr. 159). De fapt, "o predică pozitivă oferă mereu speranță, orientează spre viitor, nu ne lasă prizonieri ai negativității".

Aș vrea să dedic ultima subliniere din această intervenție a mea temei căii frumuseții, "via pulchritudinis" (Propositio 20, nr. 167). "A-l vesti pe Cristos înseamnă a arăta că a crede în el și a-l urma nu este numai un lucru adevărat și corect, ci și frumos, capabil să umple viața unei noi splendori și a unei bucurii profunde" (nr. 167).

Toate exprimările, spune papa, ale unei frumuseți autentice pot să fie recunoscute ca o cărare care ajută să ne întâlnim cu Domnul Isus și ne amintește nouă tuturor că stima frumuseții este necesară pentru a putea ajunge la inima umană și a face să strălucească în ea adevărul și bunătatea Celui Înviat. Se amintește de aceea folosirea artei în opera evanghelizatoare a Bisericii și papa nu ezită să vorbească despre un nou "limbaj parabolic".

Termin această intervenție a mea cu un alt citat prospectiv al papei Francisc care dă sens activității noastre comunicative în Biserică: "Trebuie avut curajul de a găsi noile semne, noile simboluri, un nou trup pentru transmiterea cuvântului, diferitele forme de frumusețe care se manifestă în diferite domenii culturale" (nr. 167).

Aceasta este provocarea pe care papa Francisc ne-o adresează nouă tuturor și, în ceea ce mă privește, provocare pe care Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale vrea s-o asume în plinătate și să răspundă la ea în mod pozitiv.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat