Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Advent - A

Așteptând venirea lui Isus de la Crăciun, suntem atenți la "venirile" cotidiene și ne pregătim prin trezire și veghere activă pentru venirea sa de-a doua.

Cu această duminică, numită "prima din Advent", am început noul an liturgic și am intrat în noul an bisericesc, notat simbolic "Anul A". În acest nou an liturgic îl vom urma pe Cristos, călăuziți fiind de sfântul apostol și evanghelist Matei. Cu această primă duminică din advent, suntem mai atenți la venirile cotidiene ale lui Isus în mijlocul nostru, începem timpul de pregătire pentru sărbătoarea Nașterii Domnului, continuăm pregătirea pentru cea de-a doua venire a lui Isus începută la botezul nostru. Pentru ca în acest timp binecuvântat de Advent să putem culege cât mai multă "ambrozie și nectar" sufletesc, propun să începem acest nou an liturgic: "În numele Tatălui, și al Fiului, și al Duhului Sfânt. Amin".

Cuvântul "advent" înseamnă venire așteptată și pregătită. Venire a cui? Venirea anuală a lui Isus Cristos la Crăciun, venirea lui de-a doua de la sfârșitul timpurilor, dar și venirea lui Isus de fiecare zi la noi. De prima venire ne amintesc oamenii care, începând de astăzi și până la Nașterea Domnului, pregătesc ieslea, împodobesc brazii verzi, aprind lumini, cântă colinde alături de îngeri, se roagă, se convertesc și fac fapte bune. Iar de a doua venire ne amintesc semnele puterii sale minunate peste întreaga creație, ca să îmbucure "mireasa" și pentru ca toți să se convertească și să-i dea slavă (cf. Ps 29,3-9); iar de semnele venirii sale cotidiene ne vorbesc miile de minuni zilnice pentru noi, prezența sa pe toate altarele lumii și în toate Bibliile, și nu în cele din urmă chipul și asemănarea sa din toți oamenii (cf. Gen 1,26).

Unui căutător de cele sfinte, Isus i-a promis că a doua zi va veni la el în chip vizibil, numai el să aibă ochi să-l vadă și urechi să-l audă. S-a trezit dimineața mai devreme ca altădată și a auzit clopotele sunând pentru sfânta Liturghie, dar nu s-a dus, pentru că îl aștepta pe Isus. A intrat în casă, a văzut Biblia rămasă de la părinți pe masă, dar n-a deschis-o, pentru că trebuia să fie atent la Isus. Ceva mai târziu, o vecină voia să-i lase puțin copilul în pază ca să meargă până la farmacie, dar n-a acceptat pe motiv că îl așteaptă pe Isus. După amiază a venit un orfan la ușa lui pentru un mic ajutor, dar n-a avut timp de el, pentru că îl aștepta pe Isus. Și așa a așteptat toată ziua fără a-l vedea și auzi pe Isus. De fapt Isus fusese la el de cel puțin patru ori, dar el n-a avut ochi și urechi pentru a-l remarca. De aceea sfântul Augustin se plângea adesea: "Mă tem de Isus care trece, iar el nu-l pot remarca".

Sfântul Ludovic al IX-lea (1214-1270), regele Franței, spunea: "Toate venirile lui Isus la noi trebuiesc pregătite cu seriozitate. Dacă ne pregătim atunci când ne vine un oaspete pământesc, cu atât mai mult trebuie să ne pregătim atunci când vine la noi, Fiul lui Dumnezeu cel viu, cel prin care s-au făcut toate, cel care vine să se jertfească, cel care vine să ne ajute și să ne mântuiască".

Și, întrucât, Isus, nu se mai naște la Betleem într-un grajd sărac, dar în inimile noastre (cf. Prov 23,26; Lc 17,21; Ap 3,20), pregătirile, atât pentru Nașterea Domnului, pentru Venirea sa de-a doua, și pentru venirile sale cotidiene, trebuiesc făcute mai întâi în suflete. Acest adevăr îl știu până și copii. Aici îmi amintesc de anii copilăriei și de dragul cu care dimineața devreme participam la sfintele Liturghii "de rorate", la care mergeam purtând "candele" improvizate; îmi amintesc de predicile frumoase ce se țineau, de desele spovezi și de împărtășanii zilnice pe care le făceam cu evlavie; îmi amintesc de micile noastre rugăciuni făcute până la biserică și în biserică; îmi amintesc de cântările și de micile fapte bune făcute în acest timp de Advent.

Evanghelia de astăzi ne vorbește despre Judecata lui Dumnezeu asupra păcatului, judecată care a fost aceeași în toate timpurile: "Plata păcatului este moartea" (cf. Rom 6,23).

Înainte de potop, stricăciunea lumii ajunsese la culme, și trebuia să vină judecata dreaptă a lui Dumnezeu, pentru a pune capăt acestei stări. Omenirea de atunci nu a ținut seamă de Dumnezeu care i-a vorbit de renunțarea la păcat și la întoarcere la el, prin Noe, timp de 120 de ani, cât a durat construcția corăbiei. Ei nu au crezut, așa cum nu cred nici oamenii de astăzi. Dar cum s-a întâmplat în zilele lui Noe când a venit potopul și i-a înghițit pe toți, la fel se va întâmpla și la venirea Fiului Omului.

După cum am auzit în evanghelia de astăzi, Isus nu înșiră păcatele ale contemporanilor lui Noe, ci numai lucruri necesare pentru viață, transformate de ei în păcate. Contemporanii lui Noe au făcut din împlinirea necesităților trupești: mâncatul, băutul, căsătoritul, păcate grele, căci le-au împlinit în nepăsare față de Dumnezeu și față de realitățile veșnice.

Este o istorioară creștină, în care diavolul a stabilit ca strategie de luptă pentru pierzarea oamenilor: mutarea accentului de pe important pe banal; de pe veșnic pe temporal; de pe suflet pe trup; de pe normal pe excepție. Și mulți oameni, de la cei de pe timpul lui Noe și până astăzi, au căzut pradă acestei strategii diabolice. Diavolul nu mai ispitește lumea cu luptă fățișă împotriva lui Dumnezeu, ci o ispitește cu lucruri aparent drepte: câștigarea pâinii, familia, sănătatea trupească, numai ca ea să rămână rece și nepăsătoare față de cerințele lui Dumnezeu. Nepăsarea față de cerințele lui Dumnezeu este un lucru tot atât de groaznic ca și necredința, ca și mândria, ca și uciderea. Tot ceea ce ne desparte și ne îndepărtează de Dumnezeu este totdeauna un păcat mare.

Oamenii de pe timpul potopului nu au știut nimic despre cerințele lui Dumnezeu până ce a venit potopul și i-a luat pe toți (cf. Mt 24,39). Păi, cum să știe ei de lucrurile lui Dumnezeu, dacă și-au ocupat timpul și viața numai cu mâncatul, băutul și cu distratul? Au știut de toate, dar numai lucrul cel mai important, mântuirea sufletului, nu au știut (cf. Os 4,6).

Este povestea hazlie despre un savant care, trebuind să facă o călătorie pe mare, s-a pregătit cu multe cunoștințe despre izvoarele apelor, despre istoria navigației și despre navigatori, despre luptele și victoriile câștigate pe mare; dar un singur lucru nu s-a silit să învețe când a pornit în călătoria pe mare, înotul. Și tocmai această lipsă, i-a fost fatală, căci vaporul naufragiind, el a murit înecat. Povestea aceasta hazlie este din păcate și povestea multor creștini. Învață multe lucruri interesante: clasamente sportive, topuri muzicale, nume de sportivi și artiști, cărți tematice, filme și emisiuni de divertisment etc.; dar nu învață singurul lucru necesar și cu adevărat important, cum să-și mântuiască sufletul. Sunt doctori în multe științe pământești, dar repetenți în știința mântuirii. Pedeapsa pentru schimbarea accentului de pe important pe banal vine încă de aici pentru mulți oameni, trăind o viață întunecată și sterilă.

Așa cum într-un naufragiu, unii se pierd și alții se salvează, așa se va întâmpla și la venirea Fiului Omului.

Isus ne spune astăzi că, din doi bărbați care vor fi la câmp, unul va fi luat și altul va fi lăsat (cf. Mt 24,40). Sunt câteva înțelesuri interesate a acestor cuvinte ale lui Isus. Împărăția lui Dumnezeu este atât de mare că nici o minte omenească nu o poate cuprinde; totuși este atât de mică, că în ea nu încape decât o singură "ființă", Dumnezeu. Două ființe, două stări, două părți, nu încap în ea. Pentru a putea intra în împărăția lui Dumnezeu, trebuie să devenim o singură ființă cu el. Evanghelia ne spune că Isus și cu Duhul Sfânt sunt de o ființă cu Tatăl. Și apoi Isus se roagă ca și noi să fim una în el (cf. In 17,21).

Sunt două istorioare frumoase care ilustrează acest adevăr. Una ne vorbește despre o tânără care, fiind invitată de logodnicul ei pentru a-i arăta viitoarea lor casă de locuit, ajungând la poarta casei și sunând, a auzit întrebarea: "Cine ești?" Ea și-a spus numele, dar poarta nu s-a deschis. Scena s-a repetat de mai multe ori. În final, intuind că a răspuns greșit la întrebare, când a mai fost întrebată cine este, a răspuns: "Eu sunt, tu însuți!" Atunci poarta i s-a deschis. Altă istorioară ne vorbește despre un om credincios care, murind, a ajuns la poarta cerului, unde a sunat; iar la întrebarea cine ești, a răspuns cu numele său. Poarta nu s-a deschis. A bătut iar și iar, și a răspuns ca prima dată, dar poarta nu s-a deschis. În sfârșit, s-a luminat; când a mai fost întrebat cine este, a răspuns: "Sunt tu, Isus!" Și poarta cerului i s-a deschis.

Acum înțelegem mai bine sensul cuvintelor lui Isus că din doi bărbați care vor fi la câmp, unul va fi luat și altul va fi lăsat; că două femei care vor măcina la moară, una va fi luată și alta va fi lăsată (cf. Mt 24,40-41). Rău a fost că erau "doi" și că nu era "unul" în Cristos. Rău a fost că erau două și nu "una" în Cristos. De aceea, unul a fost luat în slavă și altul lăsat pentru judecată; una a fost luată în slavă și alta lăsată pentru judecată. În soare nu poate exista lumina și întunericul. Diavolul a făcut din unul, doi. Isus a venit să strice lucrarea diavolului (cf. 1In 3,8) și să facă din doi, unul (cf. Ef 2,14).

Scriptura, când vorbește de câmp, de cele mai multe ori se referă la câmpul evangheliei. Pe acest câmp, creștinii trebuie să se lucreze în unitatea credinței, speranței și iubirii; trebuie să lucreze într-o inimă și un suflet (cf. Fap 4,32). În câmpul evangheliei trăiesc toți oameni, însă nu toți lucrează în el. De aceea și Isus se plângea: "Secerișul este mare, dar lucrătorii sunt puțini" (Lc 10,2). Anania și Safira, nefiind "o inimă și un suflet", cu Isus, cu apostolii, cu primii creștini, și-au pierdut sufletele (cf. Fap 5,9-10). Acum poate înțelegem mai bine de ce unul a fost luat în slavă și altul a fost lăsat pentru judecată; și de ce Paul spune: "Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu (cf. Ef 4,5-6).

În sfânta Scriptură, femeia este imaginea Bisericii, a fiicei Sionului, a miresei pregătită pentru Mirele ei (cf. Ap 12,1; 19,7; 21,2). Dar, femeia mai poate fi și o imagine a bisericii false, a bisericii popoarelor păgâne, simbolizate prin: fiica Tirului (cf. Ps 45,12), și prin fiica Babilonului (cf. Ps 137,8). Dar ele se pot deosebi ușor: Biserica adevărată trece smerită prin lume și "macină" spre edificarea împărăției lui Dumnezeu; iar biserica falsă umblă după stăpânire și satisfacerea poftelor (cf. Ap 17,1-18) și "macină" spre ruinarea împărăției lui Dumnezeu din sufletele oamenilor (cf. Lc 17,21). De aceea, una va fi luată de Isus în slavă, iar alta va fi lăsată pentru judecată.

Să fim una cu Isus, să fim o singură inimă și un singur suflet împreună cu el și cu frații, să lucrăm cu evanghelia câmpul lumii în care trăim și să măcinăm cu ea numai spre mântuirea lumii.

Tot ce-am spus până aici, comentând evanghelia de astăzi, ar părea să fie ceva trist. Dar nu este așa. Adventul este un timp de bucurie și de speranță neclintită. Acest adevăr ni-l dezvăluie celelalte lecturi.

Isaia ne vestește astăzi că în Ierusalim vor fi convocate toate popoarele pământului pentru judecata universală a lui Dumnezeu. Dar dacă aceste popoare se vor converti pe cale, atunci pentru ele judecata va însemna mântuire și pace, și nu condamnare, pedeapsă și rău (cf. Is 2,1-5). Psalmul responsorial ne cheamă să ne alăturăm popoarelor care se întorc la Dumnezeu, pentru a putea primi și noi judecata mântuitoare aplicată lor și pentru a intra în lăcașul cerului (cf. Ps 121,1-9). Iar pentru toate acestea, sfântul Paul ne spune că este de trebuință să ne trezim din somnul păcatului (cf. Rom 13,11-14).

Un creștin adormit este acel om venit la Isus prin credință, dar a adormit din nou în păcat; este un creștin care a pierdut dragostea dintâi pentru Cristos, ca biserica din Efes (cf. Ap 2,4). Sunt creștinii care într-o vreme și-au dat seama de păcătoșenia lor, dar apoi au uitat starea periculoasă în care se află și au început să trăiască iar în chefuri și beții, în desfrânări și fapte de rușine, în ceartă și în invidie (cf. Rom 13,13). Acum, pentru unul fiecare dintre noi oamenii, este ceasul să ne trezim din somn, căci mântuirea este de acum mai aproape de noi, decât atunci când am primit credința (cf. Rom 13,11). Prin Isus, mântuirea este foarte aproape de noi; aproape prin prezența lui Isus în mijlocul nostru până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20); aproape prin cuvântul Scripturii (cf. Dt 30,14; Rom 10,8), aproape prin prezența lui pe altare și aproape prin prezența lui în oricare din semenii noștri (cf. Mt 25,40); aproape prin iminenta sărbătoare a Nașterii Domnului; și aproape prin ziua judecății care stă să vină începând cu moartea noastră.

Un om aștepta de foarte multă vreme deschiderea unei porți a fericirii. A vegheat și a fost gata multă vreme. Dar, odată a adormit vreme de numai o oră. Tocmai în acea oră s-a deschis poarta, iar cei care erau treji au putut intra în grădina fericiri. Când poarta s-a închis și a căzut zăvorul veșnic peste ea, s-a trezit și acel om. A fost prea târziu. De aici și invitația lui Isus, de a fi atenți, de a veghea și de a fi gata (cf. Mt 24,42-44).

Sfântul Augustin (354-430) este un exemplu potrivit de creștin adormit în păcate, în chefuri și beții, în desfrânări și fapte de rușine, în ceartă și în invidie; dar care s-a trezit la timp din ele și a intrat în arca Bisericii, prin poarta strâmtă Cristos, și a ajuns în portul mântuirii (cf. Mt 7,13-14).

Dar un exemplu și mai elocvent, despre un om adormit și apoi trezit din somn, a fost Enoh, care a trăit înainte de potop. Viața sa a constat din două părți: primii 65 de ani, despre nu se relatează nimic, și ceilalți 300 de ani, despre care Biblia spune că: "Enoh a umblat cu Dumnezeu trei sute de ani". A existat deci un punct de întoarcere în viața acestui bărbat. Din Noul Testament aflăm că Enoh știa că va veni judecata divină, potopul. El a luat seama la atenționarea lui Noe și s-a întors la Dumnezeu, a crezut în el și a trăit de atunci în deplină încredere în el. Cum s-a sfârșit această viață cu Dumnezeu? Direct la Dumnezeu, fără să mai vadă marea strâmtorare din timpul potopului! "Enoh a umblat cu Dumnezeu; apoi nu s-a mai văzut, pentru că Dumnezeu îl mutase la cer" (cf. Gen 5,21-22; Evr 11,5-6).

Enoh este imaginea Bisericii, este imaginea credinciosului, care prin convertire, prin părăsirea păcatului, prin trezire și veghere, va fi păzit de ceasul strâmtorării (cf. Ap 3,10). Pentru cei aleși, deși vor avea parte de suferințele pământului, ei nu vor trece prin marea strâmtorare. Noi, Mireasa și Biserica lui Isus, vom fi răpiți în slavă înainte de timpul strâmtorării și ne vom arăta cu el în văzul tuturor (cf. Ap 1,7).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat