Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica XXXI de peste an - C

"Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască tot ce era pierdut" (Lc 19,10)

Isus își continuă drumul spre Ierusalim, acolo unde urcă pentru a plăti în locul nostru prețul păcatelor.

Noi trebuia să suferim și să murim pentru totdeauna, dar, așa cum spune cântul de la evanghelia de astăzi: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut; cine crede într-însul are viața veșnică" (In 3,16). Dumnezeu avea în față două rânduri de păcătoși: îngerii răi și omul luat din pământ. Sfatul divin a hotărât atunci dreptate pentru îngeri și milă, iertare și mântuire pentru oamenii luați din pământ. Și de aceea, după o pregătire a acestui plan divin, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său născut din femeie (cf. Gal 4,4), pentru ca orice om care îl primește cu credință și îl urmează să nu se piardă, ci să aibă viață veșnică.

Evanghelia ni-l prezintă pe Isus aproape de finalul activității sale pământești, aproape de cel mai sublim act al istoriei, jertfa unui Dumnezeu pentru viața creaturilor sale luate din pământ. Acest fapt nu s-a mai auzit niciodată și nici se va mai întâmpla niciodată în istoria oamenilor, ca Dumnezeul și Creatorul lor să moară pentru ei. Oamenii, conștienți de păcătoșenia lor, oamenii conștienți că nu sunt decât "un fir de praf" și "o picătură de rouă" (cf. Înț 11,23), obișnuiau să aducă pentru păcat jertfă lui Dumnezeu pe copii lor; dar ca un Dumnezeu să-și aducă jertfă pe unicul său Fiu pentru păcatul oamenilor, asta nu s-a auzit și nici nu se va mai auzi niciodată (cf. In 3,16). Și tocmai aceasta, în marea sa iubire, a făcut-o Dumnezeu pentru mine și pentru toți păcătoșii din lume. Și tocmai pe această iubire nemărginită și nesfârșită a lui Dumnezeu pentru noi, oamenii păcătoși, o descriu și o cântă toate divinele lecturi de la sfânta Liturghie de astăzi.

În acest drum spre cruce, Fiul lui Dumnezeu, Isus, cheamă și caută, asemenea păstorului bun, oițele Tatălui orbite de păcat și risipite de diavol. Din punctul unde era Isus, drumul spre Ierusalim, era mai scurt. Dar iată că Isus face un mare ocol, prin Ierihon, ca Moise spre Canaan (cf. Num 21,4), pentru a mai salva niște oițe prinse în mrejele păcatului întinse de diavol. În tot drumul său din Galileea (țara umbrei păcatului și a morții) și până la Ierusalim (țara laudelor lui Dumnezeu) - cu permisiune fac o comparație - așa cum o bună gospodină trece prin toată casa și înlătură păianjenii și pânzele lor murdare, la fel Isus a trecut prin toate aceste ținuturi de întuneric, a scos diavolii, le-a stricat mrejele și i-a salvat pe cei prinși în ele, așa cum spune Biblia despre el (cf. 1In 3,8; Mt 4,23-24).

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus a trecut prin Ierihon. Ierihonul era o cetate plină de frumuseți naturale, era ca un mic paradis pământesc (cf. Dt 34,3). În zilele lui Isus, Ierihonul era ca un fel de stațiune, un sat de vacanță al acelor vremuri. Mulți oameni își petreceau vacanța sau concediul acolo. Dar, tocmai în această cetate, în acest mic paradis, în această casa curată și măturată de Dumnezeu (cf. Lc 11,24-26), tocmai aici diavolul și-a găsit locul unde să-și întindă pânzele lui otrăvite pentru a-i prinde pe fii săi. Căci Isus după ce l-a vindecat pe Zaheu de orbirea lui spirituală, a zis: "Astăzi a intrat mântuirea în această casă, pentru că și acest om este un fiu al lui Abraham" (Lc 19,9), adică un fiu al său.

Când Isus a intrat în Ierihon, răsunau strigătele celor captivi la diavol, căci cetatea era idolatră; oamenii din Ierihon, părăsind lumina cea adevărată, se închinau la lună; adică trăiau într-un semiîntuneric spiritual, un fel de ape tulburi, teren tocmai bun pentru lucrarea pierzătoare a diavolului. Aici diavolul îi orbise pe oameni și la propriu și la figurat. Pentru acest motiv, Ierihonul a fost cetatea pe care Dumnezeu a dat-o în mâna lui Iosua, spre distrugere (cf. Ios 6,17). Ba mai mult, Dumnezeu, prin Iosua, a pus un blestem asupra oricui ar fi încercat să reconstruiască această cetate (cf. Ios 6,26). Omul care a reconstruit cetatea în vremea lui Ahab, Hiel din Betel, care se credea a fi "frate cu Dumnezeu", care a avut îndrăzneala de a trece peste cuvântul lui Dumnezeu, a avut parte din plin de acest blestem, căci i-au murit amândoi fiii în timpul reconstrucției (1Rg 16,34).

Din Ierihon se ridicau spre cer multe strigăte surde după ajutor. Cum Isus a intrat în Ierihon, strigătele după ajutor s-au întețit; mai ales strigătele unui sărman om orbit de diavol. Marcu ne spune că acest orb se chema Bartimeu (cf. Mc 10, 46); iar Matei ne spune că el nu era singurul orb care striga după ajutor și vindecare (cf. Mt 20,30). Isus, a vindecat toți orbii, la propriu și la figurat, din Ierihon, iar aceștia au devenit ucenicii și mărturisitorii săi (cf. Mt 20,34; Mc 10,52; Lc 18,43). Acesta e răspunsul corect în urma oricărui dar primit de la Dumnezeu.

După ce Isus i-a vindecat pe aceștia și l-a alungat pe diavolul orbirii din ei, a găsit un alt orb al diavolului, pe Zaheu, mai marele vameșilor, adică al hoților. La nașterea acestui hoț, părinții i-au pus numele de Zaheu, adică "om curat", pentru că ei își doreau ca el să fie curat pentru Dumnezeu. Însă el, amăgit de satana cu bani și avere, a devenit un trădător de neam și un hoț. Vameșii erau un fel de "mafie" locală. Ei nu numai că strângeau taxele, ci strângea mai mult, ca să le rămână și lor; de aceea erau disprețuiți de oameni.

Biblia ne spune că, atunci când Ioan Botezătorul predica pe malurile Iordalui, la Betabara (cf. Mt 3,1; In 1,28), și când multe categorii de oameni veneau la el ca să întrebe ce le cere lor Dumnezeu ca să facă, se poate presupune că printre acei vameșii care au venit să-l întrebe pe Ioan Botezătorul, "Învățătorule, noi ce să facem?" (Lc 3,12), să fi fost și Zaheu, căci Betabara este la mai puțin de 5 mile de Ierihon. Impresionat de cuvântul lui Dumnezeu rostit de Ioan, deși nu s-a convertit cu adevărat la data acea, totuși cuvintele lui Ioan au început să lucreze în inima lui ca o bucată de drojdie într-o măsură de făină (cf. Mt 13,33).

Chiar înainte de întâlnirea cu Ioan și cu Isus, Zacheu știa cerințele lui Dumnezeu referitoare la furt și înșelăciune, din prescripțiile din Levitic (cf. Lev 25,17.35-37), de aceea, după ce l-a întâlnit pe Ioan, care i-a confirmat prescripțiile Legii, dorea acum să-l întâlnească și pe Isus, care să-l pună pe calea unei vieți bune. Vameșul, Zaheu, deși era bogat și nu-i lipsea nimic pământesc, purta cu greu povoara sărăciei spirituale de la diavol. Și pentru că diavolul și lumea îi legase gura ca să nu poată striga la Isus, ca orbul vindecat; ba mai mult, îi blocase și calea spre Mântuitorul Isus, el a recurs la un gest extrem pentru un om cu poziția lui; s-a urcat într-un sicomor (copac cu frunze ca de dud care rodește smochine) de pe marginea drumului pe unde avea să treacă Isus, în speranța că va fi văzut și eliberat.

Numai cei care, asemenea orbului Bartimeu și a vameșului Zaheu, simt povoara păcatului și a diavolului, știu ce înseamnă această durere și îi înțeleg pe cei care, aflând de Isus, eliberatorul, strigă cu disperare și recurg la gesturi extreme, pentru a fi remarcați și ajutați; și apoi nu cârtesc când sunt mântuiți (cf. Lc 19,7). Isus l-a văzut; dar l-a văzut cu mult mai înainte de a intra în Ierihon, așa cum l-a văzut și pe Natanael, sub un smochin (cf. In 1,48), căci pentru el și pentru mulți robi ca el a intrat Isus în Ierihon.

Toate cele relatate astăzi de evanghelie ne fac să înțelegem că povoara diavolului asupra omului este insuportabilă. Și că, pentru a ajunge la Isus, trebuie să strigăm și să ne ridicăm pe înălțimi spirituale.

Pe Zaheu, diavolul reușise numai să-l orbească spiritual, făcându-l să caute exclusiv cele trecătoare și să uite de cele veșnice; dar diavolul nu reușise încă să-i paralizeze sufletul ca să nu mai simtă povoara și starea grea în care îl adusese, așa cum a reușit cu bogatul căruia i-a rodit țarina (cf. Lc 12,16-21), cu bogatul din parabola cu Lazăr (cf. Lc 16,19-31) și cu tânărul bogat (cf. Lc 18,18-25). Deși nu mai era mult până acolo, Isus sosise la timp.

Și iarăși este interesant de observat că, atunci când Isus a intrat în casa lui Zaheu, primul lucru pe care l-a făcut acesta a fost acela de a lepăda averea, prin care diavolul îl ținea sub jugul său. Averea este o nadă și o capcană a satanei, prin care el pune pe oameni povoara și osânda sa.

Cei pe care diavolul nu a reușit încă să le paralizeze sufletele, când devin conștienți de capcana averilor, le aruncă de pe ei, scapă de diavol și de osânda lui, fac mult bine în jurul lor și mare sărbătoare în cer (cf. Lc 15,7). Să ne gândim la primii ucenici ai Domnului, care imediat după convertire, prima dată au aruncat povoara bogăției, spre ușurarea lor, spre mângâierea săracilor, și spre bucuria lui Dumnezeu (cf. Fap 4,32).

Dacă mulți oameni de astăzi nu ar avea sufletul paralizat, ar simți durerea și povoara diavolului, ar striga din toate puterile către Isus Mântuitorul, ar alerga înainte pe unde ar ști că trece Isus și, ajutați de el, ar arunca orice povoară și păcatul care îi copleșește (cf. Evr 12,1). Dacă cineva dintre noi ar zice, ca omul dintr-o poveste tristă, că el, deși are multe păcate, cu toate acestea el nu simte nici o greutate care să apese asupra lui, atunci e vădit lucru că diavolul a reușit să-i paralizeze centrii spirituali, fără de care nu mai simte povoara păcatului care îl apasă, nu mai poate striga după ajutor, nu mai poate vedea și urma drumul corect și merge implacabil spre osândă.

Prin intrarea sa în Ierihonul idolatru și plin de păcate și orbiri, Isus și-a început intrarea în fiecare localitate a oamenilor, în toate cetățile locuite de oameni, în toate locurile unde domnește satana și păcatul său. Isus de atunci intră în orice localitate și suflet care îl primește, pentru a alunga diavolii care stăpânesc acolo, în locul lui Dumnezeu, pentru a-i curăța de orice întinare a satanei; și pentru a-i elibera și vindeca de orice orbire și paralizie spirituală. Deci, lucrarea lui Isus continuă.

Părintele Luigi Berra ne povestește că un anume Vincenzo Perez era liber cugetător și unul dintre cei mai mari revoluționari din Bilbao. Într-o zi, acest liber cugetător s-a îmbolnăvit dintr-o dată de ochi și nu mai vedea nimic. Niște prieteni creștini catolici l-au luat cu ei în pelerinaj la Lourdes, în speranța că se va vindeca, atât de ochi, cât și de necredință. După câteva cufundări în piscina miraculoasă, a început să vadă, dar confuz. Purtat la grota Mariei, a strigat dintr-o dată tare: "Văd o femeie îmbrăcată în alb!" Era Maica Domnului, care îi obținuse de la Fiul ei Isus, vindecarea ochilor, dar și vindecarea sufletului.

Deci, Isus nu a venit să recupereze numai pe Bartimeu și Zaheu, ci a venit să-i recupereze pe toți oamenii pierduți prin păcatul strămoșesc. Universul întreg va fi adus la frumusețea dintru început, când nu domnea păcatul; și atunci, "la vremile așezării din nou a tuturor lucrurilor" (Fap 3,21), tot "ce era pierdut" va fi restatornicit.

Se spune că undeva, într-un mare oraș, se construia o mare catedrală. Se găsise meșteri pentru toate lucrările, mai puțin pentru ferestre. Au fost aleși mai mulți meșteri care să facă aceste ferestrele vitralii. Iar la urmă aveau să le aleagă pe cele mai frumoase. Aceștia, fiind meșteri bogați, confecționau ferestrele vitralii din sticla colorată tăiată din coli mari. Pentru că nu aveau timp să adune cioburile rămase în urma lor, au angajat un om care să le adune cioburile rămase și să le arunce. Însă acest om era unul priceput în arta vitraliilor. El, adunând cioburile rămase de la marii meșteri bogați, a confecționat din ele vitralii potrivite cu noua catedrală. Când mai marii locului au venit să vadă care vitralii să le aleagă pentru noua lor catedrală, toți, în unanimitate, au ales vitraliile confecționate din cioburi.

Acest fapt ne aminte de cuvântul Scripturii: "Piatra aruncată de zidari a ajuns în capul unghiului" (Ps 118,22). Aceste verset biblic se potrivește atât lui Isus, care a fost respins de iudei; dar ni se potrivește și nouă, celor care credem în Cristos, care la fel suntem respinși de lumea "înțeleaptă" în care trăim (cf. 1Cor 1,26-29). Tot la noi se referă Scriptura atunci când vorbește despre așezarea din nou a tuturor lucrurilor" (cf. Fap 3,21

Isus, cel lepădat de iudei, și-a început construcția noului templu al lui Dumnezeu cu oameni respinși de societate, dar care cred în el: cu vameși, prostituate, păcătoși, păstori, pescari, țărani etc. Isus, respinsul, lucrează cu noi, respinșii (cf. Ef 2,20).

Dacă voim să vedem clar, dacă voim să fim fericiți cu adevărat, dacă voim să mergem în cer, să alergăm cu încredere la Isus și să strigăm la el și la ajutorul său; căci, așa cum spune psalmistul astăzi: "Domnul îi sprijină pe cei care se clatină și îi ridică pe cei căzuți" (Ps 145,14).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat