Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 29-a de peste an - C

Conștiința, judecătorul cetății sufletului

Isus își continuă drumul spre Ierusalim, iar ucenicii și poporul încep să conștientizeze că Isus, prin patimă, moarte și înviere, va fi luat de la ei și că vor rămâne fără apărare în fața răutății oamenilor. De aceea, Isus, astăzi, caută să-i mângâie, spunându-le că, așa cum văduva săracă din parabolă, care a avut de luptat cu un judecător nedrept, necredincios și inuman, a fost ajutată și întărită, prin credința și rugăciunea ei; tot așa și ei vor fi ajutați și întăriți, tot așa și ei vor izbuti în ciuda tuturor nedreptăților de pe pământ, dacă vor crede și se vor ruga asemenea ei; și mai ales dacă se vor ruga prin mijlocirea lui, Tatălui ceresc. Căci, dacă el trebuie să fie luat de la ei, dacă el trebuie să sufere și să moară, asta o face pentru că așa a voit Tatăl împreună cu el, ca să fie tot spre folosul lor; căci dacă își va da viața ca preț de răscumpărare, Tatăl îl va învia și glorifica la dreapta sa; iar de acolo, de sus, de lângă Tatăl, le va asigura mai bine mântuirea veșnică, le va asculta și împlini mai bine rugăciunile, îi va întări mai bine în toate necazurile și încercările lor (cf. In 14,13; 16,23-24) și le va trimite și pe Duhul Sfânt, mângâietorul, care să rămână cu ei până la venirea lui (In 16,7).

Evanghelia de astăzi ne spune că într-o cetate era un judecător nedrept (cf. Lc 18,1). Din porunca lui Dumnezeu, fiecare cetate trebuia să aibă un judecător (cf. Dt 16,18). Aceste relatare biblică are și un înțeles duhovnicesc. Fiecare om este considerat a fi o cetate a lui Dumnezeu. Aceasta interpretare o face însuși Isus în parabola de astăzi; dar această interpretare o face și sfântul Augustin (354-430), în "De civitate Dei" și sfânta Tereza de Avila (1515-1582), în "Castelul interior", și chiar pesimistul Franz Kafka (1883-1924), în opera sa "Castelul".

În fiecare om, ca și în fiecare cetate, Dumnezeu a pus câte un judecător: "conștiința". Când conștiința, judecătorul din om, este supusă lui Dumnezeu, atunci omul urmează căile sfinte ale lui Dumnezeu; iar când conștiința nu este supusă lui Dumnezeu, atunci omul lucrează contrar legilor lui Dumnezeu, exact ca și judecătorul din evanghelia de astăzi.

Supunerea și nesupunerea vorbesc despre cele două firi din om: firea veche care a fost înecată în apele botezului și firea nouă pe care a primit-o omul la ieșirea din apele botezului.

Evanghelia de astăzi ne vorbește de o văduvă săracă și de un pârâș; văduva săracă reprezintă firea cea nouă, iar pârâșul reprezintă firea cea veche; mai exact, văduva săracă reprezintă prezența lui Cristos din om, iar pârâșul reprezintă puterea lui satan din om (cf. Ap 12,10). În această dispută din lăuntrul omului, între Isus și satana, apare judecătorul, conștiința. De conștiința omului depinde cine va fi biruitorul din om.

Normal ar fi ca judecătorul, conștiința, să-i dea dreptate văduvei sărace, firii celei noi, căreia i-a murit bărbatul, Isus, pe cruce, și să condamne pârâșul, firea veche, aliatul diavolului care o prigonește și din cauza căruia i-a murit bărbatul. Dar, din păcate, conștiința, judecătorul pus de Dumnezeu în om, de multe ori ține partea pârâșului, a diavolului, a firii celei vechi, și prigonește firea nouă, văduva săracă, căreia i-a murit Isus pe cruce, sufocând-o cu lucrurile pământești, uitând că bărbatul ei, Isus, a înviat, este pururi viu și plin de putere (cf. Ap 1,18) și că într-o zi, neprevăzută, va apărea și îi va cere cont (cf. Lc 12,46).

Deci, dacă judecătorul, conștiința, este aliatul lui Cristos, va face dreptate văduvei, firii celei noi. Iar dacă judecătorul, conștiința este aliatul diavolului, va face dreptate pârâșului, adică firii vechi.

Prin această parabolă, Isus își îndeamnă ucenicii săi să rămână credincioși, în ciuda tuturor necazurilor și prigoanelor, și se roage lui Dumnezeu, judecătorul suprem, Judecătorul judecătorilor, care este bun și iubitor, ca să le lumineze pe conștiințele, să facă dreptate firii celei noi, în luptă cu firea cea veche, aliată satanei.

Despre lupta dintre văduva săracă și pârâș, dintre firea cea nouă și firea cea veche, ne lămurește și prima lectură de astăzi. În această lectură, Iosue, copilul de suflet al lui Moise - firea cea nouă născută din Dumnezeu - se luptă cu Amalec, copilul de suflet al lui Esau, cel care a părăsit calea lui Dumnezeu pentru un blid de linte (cf. Gen 36,12) - care reprezintă firea cea veche născută din ascultarea de diavol și care luptă contra lui Dumnezeu. Aici, Iosue, Moise, Arron și Hur, imagini ale firii celei noi născută din Dumnezeu, prin credință și rugăciune, biruiesc pe amaleciții lui Esau, imaginea firii celei vechi.

Până la întâlnirea cu lașul și vicleanul, Amalec, poporul condus de Moise și Iosue, nu au avut de luptat cu nimeni, căci Dumnezeu i-a purtat toate luptele lor cu Faraon din Egipt și cu toți ceilalți dușmani, iar ei numai îl lăudau pe Dumnezeu. Dar, de la ieșirea din Egipt, pentru că Domnul voia ca stima lor în fața popoarelor din jur să crească (cf. Dt 4,5-6), Dumnezeu a ales ca, în unele situații, să lupte pentru ei, dar din interiorul lor, așa cum a voit în lupta cu Amalec.

Faraon și Amalec reprezintă cele două capcane ale diavolului; Faraon reprezintă ispita lucrurilor materiale, care l-a făcut pe Esau să piardă binecuvântările veșnice și pe mulți să se întoarcă înapoi în Egipt (cf. Num 14,4), pierzând libertatea Canaanului. Iar Amalec reprezintă frica și groaza de neprevăzut.

În această luptă a poporului ales cu Faraon și Amalec se află ascunsă istoria fiecărui creștin, istoria fiecărui urmaș al lui Cristos.

Pentru cei credincioși, Dumnezeu însuși luptă pentru ei, prin Cristos și crucea lui, așa cum odinioară a luptat pentru evrei, prin Moise și toiagul său; prin victoriile lui Cristos, Dumnezeu ne redă toate bunurile pierdute în paradis, inclusiv pe Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, și ne scoate afară din Egiptul păcatului, conducându-ne spre Canaanul ceresc.

La Botezul nostru, firea veche a fost numai înecată și slăbită, urmând ca noi s-o ucidem în fiecare zi, prin lupta până la sânge cu păcatul (cf. Evr 12,4). Iar firea cea nouă a fost născută și a prins viața, urmând ca noi să o hrănim și să o întărim. Dacă vom cugeta și vom căuta mai mult lucrurile pământești, se va întări firea veche. Dacă cugeta, vom năzui și vom căuta mai mult cele de sus, se va întări mai mult firea cea nouă (cf.Col 3,1-2).

Prin înduplecarea judecătorului de către văduva rugătoare, prin câștigarea luptei cu amaleciții datorită credinței și rugăciunii lui Moise, și prin convertirea lui Paul la credința în Isus, prin mărturia și rugăciunea lui Ștefan, Dumnezeu ne spune astăzi că nu trebuie să ne pierdem încrederea niciodată și că trebuie să ne rugăm mereu fără să ne lăsăm, căci toate sunt cu putință celui care crede și se roagă (cf. Mc 9,23).

Trebuie să alergăm în rugăciune la Isus, care stă la dreapta lui Dumnezeu, ca să mijlocească pentru noi (cf. 1In 2,1), fără să obosească ca Moise, pentru că se află în gloria cerului (cf. Ex 17,12). Noi nu trebuie să uităm astăzi că rugăciunea se naște din credință, iar credința se hrănește din rugăciune.

Prin întrebarea sa: "Oare, Fiul Omului va mai găsi credință pe pământ, atunci când va reveni", Isus, nu ne vorbește numai de apropiata sa plecare, ci și de revenirea sa în glorie, atunci când îi va răsplăti pe cei credincioși și pentru a-i judeca pe cei răi. Să avem mare încredere în el, căci nimeni din cei care s-au încrezut în el nu a rămas de rușine (cf. Ps 21,4-5).

Să păstrăm tare și curată firea cea nouă primită la Botez, prin credință, rugăciune, citirea Scripturilor, căutarea lucrurilor de sus și prin participarea noastră la vestirea evangheliei, așa cum ne cere Paul și Biserica astăzi, și atunci vom avea biruințe asupra pârâșului nostru diavolul și a tuturor aliații lui, iar la sfârșit, când va reveni Domnul Isus în slavă, vom fi purtați în lăcașurile veșnice. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat