Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIX-a de peste an - C

Ziua Mondială a Misiunilor: "Cine nu misionează, demisionează din calitatea de creștin!"

Isus își continuă drumul spre Ierusalim ceresc, drum care trece prin Ierusalimul pământesc al patimilor și morții. În acest drum al său, Isus, ne spune tuturor care credem în el: "În lume veți avea necazuri; dar îndrăzniți, eu am biruit lumea" (In 16,33). Isus ne dă astăzi tuturor secretul biruinței: rugăciunea. Isus însuși, spre exemplul nostru, s-a rugat și a izbândit. Astfel s-a rugat înainte de a-și începe activitatea publică (cf. Lc 3,21), și diavolul nu l-a putut învinge (cf. Lc 4,13); s-a rugat înainte de a-și alege ucenicii (cf. Lc 6,12-13), iar Tatăl i-a revelat pe cine să aleagă; s-a rugat înainte de învierea lui Lazăr și Tatăl l-a ascultat, înviindu-l pe acesta (cf. In 11,41-44); s-a rugat înainte de patimă și moarte (cf. Lc 20,39-45) și Tatăl l-a ajutat să treacă cu bine prin ele, iar apoi l-a înviat, l-a înălțat și l-a glorificat la dreapta sa.

Astăzi, Isus, cu puțin înainte de "trecerea sa la Tatăl" (In 13,1) - căci astfel a numit el patima și moartea sa - ne-a învățat și pe noi, așa cum am spus deja, secretul biruinței depline, care este rugăciunea.

Rugăciunea este cea mai puternică formă de energie accesibilă omului de pe pământ. Rugăciunea este acel apel 112, telefonul nostru de urgență la Dumnezeu. Rugăciunea este cea care ne face fericiți chiar și în necazuri, și ne dă forța necesară pentru a duce la îndeplinire ceea ce Dumnezeu cere de la noi. Rugăciunea este cea mai puternică armă a creștinului. Da, rugăciunea este cea prin care biruim și pe cei care nu se tem nici de Dumnezeu, și pe cei care nu au rușine (cf. Lc 18,2); rugăciunea biruie și pe cei mai mari dușmani ai noștri, așa cum i-a biruit Iosue prin rugăciunea lui Moise pe amaleciții ieșiți din coapsele lui Esau și ale lui Ismael, doi mari potrivnici ai lui Israel (cf. Gen 36,2); așa cum i-a biruit Ghedeon pe madianiți, cei ieșiți tot din coapsele lui Ismael (cf. Jud 8,24-26), care i-au cerut lui Balaam să-l blesteme pe Israel, și care l-au târât pe Israel spre idoli (cf. Num 22 și 25); așa cum i-a biruit Elizeu pe sirieni, care se trăgeau din Aram, un fiu al lui Sem, un fiu al lui Noe, un fiu al lui Lameh care ceruse răzbunare de 70x7, un fiu al lui Cain (cf. Gen 4,23-24); așa cum i-a biruit Iuda Macabeul pe greci, iarăși niște dușmani ai evreilor, care urmăreau depărtarea lui Israel de Dumnezeul cel adevărat (cf. Dan 11,31-33; 1Mac 1,60; 2Mac 6,18).

Amaleciții, despre care vorbește prima lectură de astăzi (cf. Ex 17,813), au dus o luptă murdară contra lui Israel, care traversa pustiul spre Canaan, atacându-i pe cei din urma coloanei de evrei, adică atacându-i pe bătrânii, pe bolnavii și pe copiii. Doar satana mai procedează așa, atacându-i pe cei slăbiți. Să ne amintim cum satana l-a atacat virulent pe Isus, când era slăbit de postul de 40 de zile și 40 de nopți; să ne amintim cu l-a atacat pe Iob ajuns sărac și bolnav; să ne amintim cum i-a atacat pe ucenicii Domnului, când Domnul a fost răpit de lângă ei. Amaleciții, datorită acestui atac în stil satanic, au intrat sub blestem și trebuiau să fie nimiciți (Dt 25,19; 1Sam 15,2-3).

Amaleciții, așa cum am mai spus, provin din Esau, care după ce și-a vândut binecuvântările veșnice, pentru un blid de linte trecător, devenind astfel simbolul tuturor celor care abandonează speranțele veșnice de dragul lucrurilor trecătoare (cf. Evr 12,16-17). Apoi, contrar voinței lui Dumnezeu și a părinților săi, Isaac și Rebeca, s-a și căsătorit poligam, cu Ada și Oholibama, doua fete hetite, și cu Basmat, fata lui Ismael, femei care pe lângă faptul că erau păgâne, mai proveneau și din popoare dușmane ai lui Israel (cf. Gen 36,2).

Biblia a reținut acest fapt spre avertizarea și învățătura noastră, căci mulți oameni și chiar mulți creștini, în fața tentațiilor de tot felul, vor fi ispitiți să nu asculte de Dumnezeu și de legile sale, de legile închinării și de legile căsătoriei, și pentru "un blid de linte" pământesc, să lase binecuvântările veșnice, ca Esau și urmașii săi, amaleciții (cf. Gen 25,30; 36,1.8.19). De aceea și Isus este întrebător cu privire la credință.

Isus a prevăzut această mare amăgire a timpurilor de pe urmă, adică a timpurilor de după înălțarea sa la cer, când dragostea și credința multora se vor răci (Mt 24,12) și de aceea a rostit și întrebarea cu privire la credință (cf. Lc 18,8). Prin parabola văduvei sărace, Isus recomandă rugăciunea. Iar Paul recomandă citirea și predicarea sfintelor Scripturi (cf. 2Tim 3,14-4,2).

Bătălia împotriva amaleciților are loc după incidentul de la, Massa și Meriba, locul unde evreii au avut parte de mari semne și minuni din partea lui Dumnezeu, care i-au uimit până și pe păgânii din jur, dar care pe ei i-au lăsat reci și insensibili; deși Dumnezeu le-a dat apă de băut și pâine de mâncat, ei tot s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu și a lui Moise (cf. Ex 17,2-4).

Evreii se obișnuiseră atât de mult cu idolii, pe care îi pipăiau și îi purtau acolo unde voiau ei, că acum când au apărut în viața lor un Dumnezeu puternic și intangibil, un Dumnezeu care îi purta pe unde nu le plăcea lor, îi deranja. Vechea ispită din paradis, ispita pierzătoare de a fi ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5), se arată clar aici, dar și de-a lungul întregii istorii. Omul vrea mereu ca Dumnezeu să facă ceea ce vrea el; dar el nu este dispus să facă ceea ce vrea Dumnezeu.

Prin victoria de la Rafidim în fața unor dușmani înverșunați și prin biruința văduvei sărace care cerea dreptate de la un judecător nedrept, Dumnezeu vrea să ne arate că fără de el oamenii nu pot face nimic (cf. In 15,5). În bătălia de la Rafidim punctul culminant nu este lupta din vale, ci rugăciunea lui Moise de pe munte, cu toiagul minunilor în mână. În parabola văduvei sărace punctul culminant nu este nedreptatea judecătorului, ci biruința ei prin rugăciune și prin puterea lui Dumnezeu. Dumnezeu face deosebirea dintre Israel și Amalec, dintre văduva săracă și judecătorul nedrept. Dumnezeu face deosebirea dintre învingători și învinși. Dumnezeu face deosebirea dintre mântuiți și pierduți.

Ce bine este pentru creștinii buni faptul că Isus i-a învățat acest lucru, pe care Biserica îl predică, părinții îl insuflă, iar ei îl practică. Dar, astăzi, creștinii buni, sunt chemați să se gândească și la toți aceea care rătăcesc din cauză că nu-l cunosc încă pe Isus și învățătura lui. De aceea, Biserica, de 87 de ani încoace, văzând că mai sunt încă mulți oameni din lume, și chiar creștini, care nu-l cunosc încă pe Isus, puterea credinței și a rugăciunii, prin glasul papei, ne cheamă în fiecare an la reînnoirea mandatului misionar, primit la Botez, ca vestea cea bună a lui Cristos, Evanghelia, să ajungă la toți cei care nu o cunosc, la toți cei care nu o cunosc îndeajuns, l-a toți cei care au uitat-o, sau abandonat-o.

Papa Francisc, mergând pe urmele predecesorilor săi, dar mai ales pe urmele lui Isus și ale apostolilor, spune: "Fiecare comunitate devine «adultă» numai atunci când mărturisește credința, când o celebrează cu bucurie în liturgie, când o trăiește în caritate și când vestește fără încetare cuvântul lui Dumnezeu, ieșind din propriul «țarc» pentru a-l duce și în «periferii», mai ales celor care încă n-au avut oportunitatea de a-l cunoaște pe Cristos" (cf. Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru Cea de-a 87-a Zi Mondială a Misiunilor, 20 octombrie 2013).

Vorbind despre amaleciții care au luptat și i-au atacat mișelește pe cei din slăbiți din urma convoiului lui Israel, care călătorea prin pustiu spre țara Canaanului, Biblia spune că trebuie să fie nimiciți (Dt 25,19; 1Sam 15,2-3). Aici, expresia "a nimici", trebuie citită prin "a converti". În decursul zbuciumatei lor istorii, amaleciții, deși o parte au mai continuat să lupte împotriva lui Israel, din secolul V î.C., o bună parte din ei au intrat în țara lui Iuda și s-au așezat la sud de Hebron (Idumea); Iuda Macabeul i-a supus (1Mac 5,65) iar Ioan Hyrcanus (135 î.Cr.-105 î.Cr.) i-a obligat să se taie împrejur și i-a încorporat în poporul evreu. Israel va finaliza convertirea lor în ziua de Rusalii, când printre cei convertiți, se aflau și ei (cf. Fap 2,9).

O astfel de "nimicire" a prevăzut Dumnezeu pentru toți păgânii, pentru toți dușmanii Bisericii, pentru toți creștinii cu numele. Și la o astfel de "nimicire", mai întâi personală (cf. Rom 8,13), și apoi și a altora, ne-a chemat Dumnezeu ca să lucrăm și noi.

Privind astăzi la văduva săracă care "l-a biruit" pe judecătorul nedrept cu umilința și rugăciunea; privind la Iosue, Moise, Aron și Hur, care i-au biruit pe amaleciți cu credința și rugăciunea; privind la Saul din Tars, un alt judecător nedrept, care a fost biruit de mărturia și rugăciunea lui Ștefan, să înțelegem că nu trebuie să ne fie teamă de nimic: nici de păgânii care ne așteaptă cu sabia și lanțurile, nici de creștinii cu numele care ne așteaptă cu defăimare și batjocora. Trebuie să mergem la ei cu iubirea lui Cristos, și să fim adevărați misionari pentru ei, căci nu există inimă de piatră pe care Dumnezeu să n-o poată înmuia. Dar Dumnezeu cere mai întâi: credința, iubirea, umilința, propovăduirea, rugăciunea și munca noastră apostolică, căci de aceea ne-a trimis înaintea lui pentru a-i pregăti și netezi calea (cf. Lc 10,1; Is 40,3) și ne-a cerut și rugăciuni pentru noi lucrători în secerișul său (cf. Mt 9,37-38).

Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura, spune Isus; căci, numai cine va crede și va fi botezat se va mântui (Mc 16,15-16). "Te implor înaintea lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus, care va veni să judece pe cei vii și pe cei morți, în numele venirii lui și al împărăției lui, vestește cuvântul, insistă în orice împrejurare, potrivită și nepotrivită, atrage atenția, dojenește, îndeamnă, dar cu multă răbdare și grijă de a instrui", îi spune sfântul Paul, ucenicului său Timotei (2Tim 4,1-2).

Biserica are două misiuni mari: una printre păgâni și alta printre creștinii; iar misiunea printre creștini se împarte în două: una pentru menținerea și întreținerea credinței și alta pentru readucerea oițelor rătăcite și bolnave înapoi la staul. Faptul că în câmpul de misiune printre păgâni sunt mai puțini lucrători, ar putea să ne sugereze că munca printre ei este mai ușoară decât cea dintre creștini.

Îmi amintesc că un preot misionar în Kenia mi-a povestit că acolo păgâni sunt dornici de a auzi și primi învățătura lui Isus, fac pregătire cu anii pentru a deveni creștini și vin gloate pentru a primii credința. Ei stau mult timp pe liste de așteptare pentru catehizare, mulți își încep pregătirea creștină pe cont propriu pentru a ușura munca misionarilor și trăiesc viața de credință cu bucurie.

Mai grea pare munca apostolică printre creștini cu vechime, deoarece mulți dintre ei au ajuns creștini doar cu numele: au duminică numai de câteva ori pe an, pregătirea catehetică au abandonat-o, sfânta Spovadă și Împărtășanie o fac numai la mai mulți ani, viața fără cununie religioasă este la tot pasul, dezinteresul pentru suflet și pentru cele sfinte este mare; cele mai elementare noțiuni de credință și suflet sunt uitate sau chiar abandonate.

Dar nicăieri munca apostolică nu este imposibilă. În acest sens, Biserica amintește de convertirea unor creștini deveniți tâlhari feroce și ajunși sfinți prin puterea evangheliei: sfântul pustnic David, din Egipt, sfântul martir Vârvar din Grecia, sfântul pustnic Moise din Etiopia. Apoi amintește de convertirea unor creștine devenite desfrânate înrăite, dar care au ajuns sfinte, tot prin puterea evangheliei: Maria Egipteanca, Pelagia, Thaisia și Maria, nepoata pustnicului Avraam etc. Să nu ne descurajăm, căci nu există întuneric pe care lumina lui Cristos să nu-l poată risipi; nu există "fiare" pe care evanghelia și rugăciunea să nu le poată îmblânzi (cf. 1Cor,15,32). "La Dumnezeu nimic nu este cu neputință" (Lc 1,37).

Grea muncă, dar mare veșnică răsplată... mântuire, strălucire, scaune de domnie, stăpânire peste cetăți cerești, ospăț veșnic, viață veșnică (cf. Mt 19,28-30; Dan 12,3; Iac 5,20). Grea muncă, dar trebuie făcută cu bucurie și dăruire. Grea muncă, dar Dumnezeu abia o așteaptă de la unul fiecare dintre noi.

Dumnezeu abia așteaptă ca noi să aducem la el oițele lui care nu-l cunosc, oițele lui sălbătăcite sau rătăcite, că de primit, îmblânzit și de schimbat, se ocupă el; așa a mai schimbat înainte pe amaleciți, pe ninivitenii, pe judecătorul nedrept, pe Paul prigonitorul, pe Maria Magdalena, pe fiul risipitor, pe Zaheu, pe tâlharul de pe cruce, pe mine și pe mulți alții. Mare bucurie este în cer pentru un păcătos care se convertește (cf. Lc 15,7), căci acesta ocupă un loc liber lăsat de îngerii răi, și se face la rândul său apostol, ca cei amintiți mai sus. "Rodul celui drept este ca un pom al vieții, căci cel înțelept câștigă suflete" (Prov 11,30).

Astăzi, ca și în timpurile descrise de Biblie, este nevoie de apostoli ca: văduva săracă și rugătoare, Ștefan care să predice, să se roage și să se jertfească, Moise, Aron, Hur și Iosue, care să creadă în puterea rugăciunii, Paul care se convertească, să predice și să ridice și alți apostoli. Când noi ne vom împlini astfel activitatea misionară, mulți păgâni, mulți nedrepți, mulți încăpăținați în rău, se vor converti. Să avem încredere, căci "ajutorul nostru vine de la Domnul, care a făcut cerul și pământul" (Ps 120,2).

Oare cine a crezut vreodată că se va schimba judecătorul nedrept din evanghelia de astăzi la rugăciunea văduvei sărace? Cine ar fi crezut vreodată că amaleciții, descendenți din doi mari dușmani ai poporului evreu, Esau și Ismael, se vor schimba? Cine ar fi crezut vreodată că se va schimba Ninive la predica lui Iona? Cine ar fi crezut vreodată că se va schimba Saul din Tars la mărturia, predica și rugăciunea lui Ștefan? Cine ar fi crezut vreodată că se va schimba sfântul Augustin (354-430), la rugăciunea mamei sale, Monica (332-387) și la predica sfântului Ambrozie (340-397)? Cine ar fi crezut vreodată că Paul Perdinand se va schimba la rugăciunea soției sale, sfânta Rita de Cascia (1381-1457)? Cine ar fi crezut vreodată că Alexandru se va schimba la rugăciunea victimei sale, sfânta Maria Goretti (1890-1902)? Cine ar fi crezut vreodată că păgânii canibalii din Oceania se vor schimba la predica și rugăciunea sfântului Petru Chanel (1803-1841)? Cine ar fi crezut vreodată că banditul Henri Prazzini se va schimba la rugăciunea sfintei Tereza Pruncului Isus (1873-1897)?

Sintetizăm: prima lectură ne arată cum rugăciunea statornică a lui Moise aduce victorie poporului israelit în fața dușmanilor săi; evanghelia ne arată că rugăciunea statornică a biruit judecătorul nedrept; lectura a doua ne arată cum predica și rugăciunea lui Ștefan l-a biruit pe prigonitorul Saul. Însă reținem și întrebarea lui Isus: "Fiul Omului, când va veni, va găsi el oare credința pe pământ?". Dacă ne vom ruga, dacă vom citi sfintele Scripturi, dacă vom predica fără frică și rușine evanghelia, atunci va fi credință și biruință în încercări. "Cuvântului lui Dumnezeu este viu și plin de putere" (Evr 4,12). Citind și vestind acest Cuvânt devenim colaboratorii lui Isus la opera mântuirii, dar și părtași cu el la bucuriile cerului.

Închei cu un vechi dicton creștin, dicton pe care l-am mai amintit și alte dăți: "Cine nu misionează, după chemarea lui Isus și a Bisericii, demisionează din calitatea de creștin"!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat