Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXX-a de peste an - C

"Dumnezeule, ai milă de mine, păcătosul!" (Lc 18,13).

Dacă vom privi la categoriile de oameni pe care le-a întâlnit Isus în drumul său din Galileea până la Ierusalim, din ținutul păcatului până în ținutul laudelor lui Dumnezeu, vom vedea și vom deosebi trei feluri de oameni: oameni care nu-l cunosc pe Dumnezeu și nu îl cinstesc; oameni care deși nu-l cunosc bine pe Dumnezeu, dar care se convertesc și îl cinstesc corect; și oameni care deși îl cunosc pe Dumnezeu, dar care refuză să-l cinstească corect, din cauza mândriei care îi stăpânește.

Evanghelia de astăzi ne prezintă ultimele două din aceste categorii de oameni: oameni care deși nu-l cunosc bine pe Dumnezeu, dar care se convertesc și îl cinstesc corect, ca vameșul; și oameni care deși îl cunosc pe Dumnezeu, dar care refuză să-l cinstească corect, din cauza mândriei, ca fariseul.

Chiar de la început trebuie să spunem că apelativul de "fariseu", nu este un nume care li s-a dat, ci este un nume pe care fariseii și l-au luat singuri. Fariseii, care se credeau "clasa de sus", "clasa conducătoare", care "se credeau drepți și îi disprețuiau pe alții" (Lc 18,9), și-au luat singuri numele de "farisei". În limba ebraică, cuvântul "fariseu", înseamnă "om pus deoparte", "om separat de păcătoși", "om sfânt". Însă, prin numele pe care fariseii și l-au luat, l-au sfidat pe Dumnezeu, care singur este drept, care singur este mare, care singur este sfânt. Prin acest abuz, fariseii nu se deosebeau cu nimic de păgânii care se numeau pe ei înșiși "dumnezei" și pretindeau onoruri și plecăciuni. Isus însuși spune despre ei că le plac ca să se plece oamenii în fața lor și să-i numească "rabi" și "povățuitori" (cf. Mt 23,7.16). Prin aceasta ei au uzurpat onoarea Tatălui căruia singur trebuie să i se închine oamenii (cf. Mt 4,10; au uzurpat onoarea Fiului, care singur este Învățătorul (cf. Mt 23,8); au uzurpat onoarea Duhului, care singur este povățuitor spre adevăr (cf. In 16,13).

Din punctul acesta de vedere, am putea spune că fariseul s-a dus la templu așa cum un rege se duce în vizită la un alt rege. Și așa cum regii la întâlnirile lor își etalează unii altora realizările și performanțele, tot astfel și fariseul își etala în fața lui Dumnezeu realizările și performanțele sale materiale și spirituale, uitând că este un simplu om și un sărman păcătos (cf. Ps 53,3; Rom 3,12).

Cine se raportează numai la alți păcătoși, va găsi mereu unul mai mare decât el și motiv de a nu se îndrepta. Cine se raportează la alți păcătoși, v-a spune mereu că nu este prea păcătos; de exemplu, va spune: am înjurat "numai de 3 ori pe zi", ca și cum lui i-ar fi fost permis să o facă de mai multe ori; am lipsit de la biserică "numai de două ori pe lună"; am furat "numai o pensie", ca și cum el ar fi fost bun și că ar trebuit să fie premiat că a păcătuit "așa de puțin" etc. Dar, ca să ne osândim, oare de câte păcate de moarte este nevoie? De 100, de 50, de 30, de 20, de 10, de 2? Ca cineva să se osândească are nevoie de numai un singur păcat de moarte, neiertat, în toată viața! Și tu care ai "numai 3", sau mai multe pe zi, ce vei face? Crezi că pentru tine este o lege aparte? Nu te înșela, ci convertește-te cât mai ai timp și fă pocăință atâta timp cât Dumnezeu mai este milostiv cu tine, căci numai pe pământ se pot ierta păcatele (cf. Mc 2,10).

Dar cine se raportează la Dumnezeu cel sfânt își va plânge mereu păcatele, și se va căi și pentru un singur păcat săvârșit. Să nu ne jucăm cu păcatul. A fost și este cea mai mare catastrofă din univers. A pierdut îngeri și oameni deopotrivă.

Dreptatea divină este necruțătoare cu păcatul, care a făcut să moară Fiul său preaiubit pe cruce.

Când Adam și Eva au mâncat din Pomul oprit au pierdut imediat paradisul și bucuria vieții (cf. Gen 3,16-19). Când faraon a zis: "Cine este Domnul, ca să ascult de glasul lui?" (Ex 5.2), curând a ajuns în vâltoarea apelor Mării Roșii (cf. Ex 14,28). Când Nabucadnețar l-a disprețuit pe Domnul, a fost coborât la nivelul animalelor (cf. Dan 4,23-33). Când Belșațar a profanat vase sfinte de la templu, imediat și-a pierdut domnia și viața (cf. Dan 5,30). Nevasta lui Ieroboam, cel care a rupt regatul lui David, a voit să-l înșele pe profetul Ahia care era orb, a fot judecată pe loc (cf. 1Rg 14,1-10). Când Petru s-a încrezut în sine, a fost lăsat să cadă (cf. Mt 26,33; Mt 26,69-75). Când fariseii nu și-au recunoșteau păcătoșenia, le-a descoperit-o Isus (cf. Mt 23,14; Mc 7,11), și curând au căzut pentru totdeauna.

Cred că nimic nu este mai respingător ca un rufos să se laude cu hainele sale de gală; ca un lepros să se laude cu tenul său curat; ca un păcătos să se laude cu neprihănirea sa; ca un nebun să se creadă înțelept. Mulți scriitori au creat fabule ca să arate ridicolul fariseismului. Astfel avem: Esop, fabula ciorii care s-a împăunat cu penele colorate ale altor păsări; Ivan Andreievici Krîlov, fabula măgarului care se împăuna cu povoara stăpânului pe care o purta; Esop, fabula puricelui din spatele elefantului care se lăuda cum tropăie el pe pod; Jean de la Fontaine, fabula broaștei, care voind să crească cât un bou, s-a umflat până a crăpat; Anton Pann, fabula vrejului de bostan cățărat pe un copac, care se lăuda că el a crescut într-un an, cât a crescut cât copacul în mai mulți ani, etc. În acest ridicol a căzut fariseul de astăzi, și în acest ridicol cad și toți care și-ar zice că nu sunt păcătoși ca toți ceilalți oameni (cf. Lc 18,9).

Această eroare cu privire la realitatea stării lor de păcătoșenie i-a dus pe farisei la respingerea lui Isus și a mântuirii aduse de el; la prigoană împotriva lui Isus și a ucenicilor săi (cf. 2Tim 4,6-18), dar și la acumulare de rușine și ocară veșnică. Și pentru mulți oameni mândri de astăzi, nerecunoașterea păcătoșeniei lor îi conduce ca și pe farisei la respingerea lui Isus și a mântuirii sale, la prigoană împotriva lui Bisericii și a apostolilor care predică evanghelia mântuirii, uitând ca prin toate acestea își adună ocară, rușine, și osândă veșnică.

Biserica pentru a-i feri pe oameni să nu mai cadă în păcatul mândriei; în mândria care orbește până a nu-ți mai vedea și recunoaște păcatul; în mândria care duce la respingerea lui Isus și a mântuirii sale; în mândria care duce la prigoana apostolilor; în mândria care duce la acumularea de dispreț din partea oamenilor oamenilor, dar și în mândria care duce la ocară și osândă veșnică; zic, Biserica, a pus la cântul de la evangheliei de astăzi, cuvintele Scripturii: "Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea de a vesti lumii împăcarea" (2Cor 5,19). Iar prin cuvintele sfântului Petru ne amintește că la botez am fost constituiți "o seminție aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, un popor pe care Dumnezeu și l-a câștigat ca să fie al lui ca să vestim lucrările minunate ale aceluia care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină" (1Pt 2,9). Ne amintește că trebuie să fim apostoli.

Iar răspunsul sfântului Paul la această chemare, în ciuda prigoanei din partea oamenilor cu spirit fariseic, a fost acesta: "Am luptat lupta cea bună, am ajuns la țintă, mi-am păstrat credința, am vestit până la capăt evanghelia. Domnul mi-a stat alături; m-a întărit, m-a scăpat de gura leului. Domnul mă va scăpa și pe mai departe de orice rău, mă va mântui și mă va conduce la împărăția cerească. Lui să-i fie mărire în vecii vecilor. Amin" (2Tim 4,7.17-18). Acesta trebuie să fie răspunsul nostru la chemare Biserici de a vesti lumii împăcarea.

Să vestim și noi faptele mărețe ale aceluia care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină, căci cine primește aceste cuvinte, cine se lasă convins de această realitate se smerește și își recunoaște starea pierdută înaintea lui Dumnezeu și, prin jertfa lui Isus de la cruce, devine dintr-un om vinovat, un om drept; dintr-un pierdut, un moștenitor al vieții veșnice fericite împreună cu Isus.

Sunt două mari lucrări ale Domnului pe care trebuie să le credem și să le vestim: 1. Că Dumnezeu ne-a iubit mai întâi, trimițându-ni-l pe Fiul său în trup omenesc. 2. Și că pe acest Fiu al său, "care n-a cunoscut păcat, Dumnezeu l-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în el" (2Cor 5,21).

Odată ce un om primește acest adevăr, el bea "apa vieții eterne" și se convertește, părăsind spiritul fariseic al lumii. Isus a spus despre cuvântul său că: Oricine va bea din apa pe care i-o va da el nu va mai înseta niciodată, căci la Golgota el a devenit pentru toți cei care îi primesc cuvântul un izvor care țâșnește spre viața cea veșnică (cf. In 4,13-14).

Să ne oprim adesea în fața crucii și să înțelegem că Isus cu cununa de spini pe cap, Isus care atârnă între cei doi tâlhari ca un alungat, ca un vinovat, ca un blestemat, este unicul Fiu al lui Dumnezeu, este Domnul vieții, este Creatorul tuturor lucrurilor! De ființa lui atârnă toată povara gândurilor, cuvintelor și faptelor noastre rele. El a primit întreaga pedeapsă pe care o meritam. Isus a fost părăsit de Dumnezeu pentru păcatul nostru și în locul nostru, căci Tatăl neputând suporta urâciunea păcatului nostru luat de Isus asupra sa și-a întors privirea de la el, deși era în mari chinuri. El suferințele noastre le-a purtat și durerile noastre le-a luat asupra lui. El era străpuns pentru fărădelegile noastre, zdrobit pentru nelegiuirile noastre. Pedeapsa care ne dă pacea era asupra lui și prin rănile lui suntem vindecați (cf. Is 53,4-5).

Vameșul din evanghelia de astăzi, conștient că s-a născut în păcat (cf. Ps 51,5), conștient că nimeni nu poate face binele (cf. Ps 14,1), conștient că singur nu se poate mântui, conștient că mântuirea este numai prin Cristos, prin har și nu prin fapte (cf. Ef 2,8), aleargă la Dumnezeu în rugăciune de adorare, în rugăciune de recunoaștere a păcătoșeniei sale și în rugăciune de cerere de iertare și îndurare (cf. Ps 51,2-4). Iar Dumnezeu a privit la smerenia slujitorului său și i-a acordat iertarea și îndreptățirea (cf. Lc 18,14). Cine își ia locul de păcătos pierdut înaintea lui Dumnezeu; cine strigă din toată inima asemenea vameșului: "Dumnezeule ai milă de mine, păcătosul!", va fi auzit și scăpat, va fi înălțat și glorificat lângă Isus, la dreapta Tatălui.

Dacă cel mândru are o părere înaltă despre sine și își atribuie cinstea care îi aparține numai lui Dumnezeu; cel smerit îi recunoaște vina și este scăpat de orice povară. Se spune că într-o zi, Frederic al II-lea, cel Mare (1712-1786), regele Prusiei, a vizitat o închisoare, stând de vorbă cu fiecare dintre deținuți. Evident a auzit un șir nesfârșit de povești despre cât de nevinovați sunt, despre cât de neînțeleși au fost. La ultima celulă regele s-a oprit și s-a uitat la deținutul care tăcea. "Ei bine, presupun că și tu ești o victimă inocentă, nu?" "Nu maiestate, nu sunt", i-a răspuns omul. "Sunt vinovat și merit pedeapsa". Întorcându-se către gardieni, regele a spus: "eliberați-l pe acest ticălos până nu îi corupe pe toți acești prizonieri corecți și nevinovați!" Iată încă o dată adeverită afirmația biblică: "Dumnezeu se împotrivește celor mândri, însă celor smeriți le dă har" (1Pt 5,5).

Cam așa s-a întâmplat și cu vameșul din evanghelia de astăzi, și tot cam așa se întâmplă și cu toți vameșii păcătoși din toate timpurile care cu umilință vin la Isus, își mărturisesc cu părere de rău și cu hotărâre de îndreptare păcatele și își cer iertare. Cei care au venit la Dumnezeu cu umilință și căință au fost iertați. De exemplu: vameșul; păcătoasa din casa lui Simon fariseul; femeia prinsă în adulter; apostolul Petru care s-a lepădat de Isus; vameșii Matei și Zaheu; Simon zelotul; Paul care a prigonit Biserica lui Dumnezeu,etc.

Cu peste o sută de ani în urmă s-a stabilit un semnal de alarmă pe mări și oceane valabil pentru toate vapoarele. Deoarece englezii dominau mările și oceanele la acea vreme, semnalul a fost o expresie englezească: "Save Our Souls"! (Salvați sufletele noastre!), prescurtat: "S.O.S". Întreaga lume se aseamănă unui vapor aflat în naufragiu. Versiunea biblică a acestui semnal, pentru orice om în pericol de naufragiu spiritual, este: "Dumnezeule ai milă de mine, păcătosul!" (Lc 18,13).

Toate textele de astăzi confirmă răspunsul bun al cerului la strigătul nostru după ajutor: "Rugăciunea celui credincios ajunge până la cer" (Sir 35,20). "Când cei drepți strigă, Domnul îi aude și-i scapă din orice strâmtorare (cf. Ps 34,18). Paul: "Domnul însă mi-a stat alături; el m-a întărit ca să vestesc până la capăt evanghelia " (2Tim 4,17). Vameșul s-a întors acasă îndreptățit (cf. Lc 18,14).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat