Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Francisc din Assisi, protectorul ceresc al mediului și al animalelor - 2013

"Cel neprihănit se îndură de vite, dar inima celui rău este fără milă" (Prov 12,10).

Este ziua de 4 octombrie și este sărbătoarea sfântul Francisc din Assisi (1181-1226). Este sărbătoarea acelui sfânt despre care papa Benedict al XV-lea (1854-1922) a spus: "Sfântul Francisc din Assisi este imaginea cea mai desăvârșită lui Cristos din toate timpurile"; iar Dante Alighieri (1265-1321), poet și filozof italian, om politic florentin, un mare scriitor european din evul mediu, a spus și el că Francisc din Assisi este omul "a cărui viață minunată mai bine s-ar cânta-n cerescul cor, decât s-ar povesti".

Multe lucruri frumoase s-ar putea povesti din viața acestui sfânt pentru a-i arăta desăvârșirea creștină la care a ajuns; dar pentru că el, în afară de Dumnezeu și de oameni, a iubit mult și mediul și animalele, m-am gândit ca astăzi să mă opresc numai la dragostea lui față de mediu și față de animale, dragoste care la mulți dintre creștinii de astăzi lipsește, dar dragoste pe care Dumnezeu a poruncit-o în Sfânta Carte.

Dumnezeu a scris și a dat o Lege de protecției a mediului și a animalelor, chiar de la începutul creației, atunci când le-a zis primilor oameni: "Creșteți, înmulțiți-vă, umpleți pământul și supuneți-l; stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului și peste orice viețuitoare care se mișcă pe pământ. Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânță și care este pe fața întregului pământ și orice pom care are în el rod cu sămânță: aceasta să fie hrana voastră. (cf. Gen 1,28-29). Cuvântul "stăpâniți", are înțelesul de "îngrijiți".

Referitor la grija de vite, Domnul a mai spus că omul trebuie să se îndurare de vite (cf. Prov 12,12); să ridice boul sau măgarul căzut sub povoara lui; să aducă la stăpân animalul rătăcit (cf. Ex 23,4-5); să nu lege gura boului care treieră (cf. Dt 25,4); să hrănească la masa lui și câinii. (cf. Mt 15,26); să trăiască în pace și cu toate fiarele (Iob 5,23). Iar, referitor la mediu, omul trebuie să aibă iubire de la firul de iarbă până la pomii care cresc pe fața întregului pământ (cf. Gen 2,15); de la curățenia solului (cf. Dt 23,12-13), până la curățarea apelor (cf. Ex 15,25), la flori (cf. Mt 6,28-30), la păsări (cf. Mt 6,25-34) și la ape (cf. In 4,6; 5,2), să privească cu admirație și folos, așa cum ne-a învățat Isus. Acestea sunt legi date pentru totdeauna. Iar Dumnezeu va prăpădi pe cei care prăpădesc mediul (cf. Ap 11,8).

La creație Dumnezeu nu a făcut legământ numai cu omul, ci și cu întreaga creație: "În ziua aceea, voi încheia pentru ei un legământ cu fiarele câmpului, cu păsările cerului și cu târâtoarele pământului, voi sfărâma din țară arcul, sabia și orice unealtă de război și-i voi face să locuiască în liniște" (Os 2,18);

De aceea, "firea așteaptă cu o dorință înfocată descoperirea fiilor lui Dumnezeu. Căci firea a fost supusă deșertăciunii - nu de voie, ci din pricina celui ce a supus-o - cu nădejdea însă, că și ea va fi izbăvită din robia stricăciunii, ca să aibă parte de slobozenia slavei copiilor lui Dumnezeu. Da, până în ziua de azi, toată firea suspină și suferă durerile nașterii" (Rom 8,19-22).

Când întreaga fire va fi restabilită: "Atunci lupul va locui împreună cu mielul, și pardosul se va culca împreună cu iedul; vițelul, puiul de leu și vitele îngrășate vor fi împreună, și le va mâna un copilaș" (Is 11,6). "Lupul și mielul vor paște împreună, leul va mânca paie ca boul, și șarpele se va hrăni cu țărână. Nici un rău, nici o vătămare nu se va face pe tot muntele meu cel sfânt, zice Domnul" (Is 65,25).

Biblia ne arată în multe locuri unde Domnul s-a folosit de animale pentru trimite solii și ajutoare oamenilor. Astfel: un porumbel aduce lui Noe vestea sfârșitului potopului (Gen 8, 11); o măgăriță îl oprește pe Balaam să blesteme pe Israel (cf. Num 22,28-35); un corb îl hrănește pe Ilie (1Rg 17, 6); doi urși îl apără pe profetul Elezeu (cf. 2Rg 2, 24); niște leii cruță pe Daniel aruncat în groapa lor, datorită credinței lui (cf. Dan 6,23-24); o balena îl transportă pe Iona până la Ninive (cf. Iona 2,10); un câine îl însoțește pe Tobia până în țara mezilor (cf. Tob 6,1); un măgăruș îl poartă pe Isus la Ierusalim (cf. Mc 11,7); niște câini lingeau bubele lui Lazăr spre vindecare (cf. Lc 16,21) și așa mai departe. Să iubim mediul și animalele!

Prin intermediul animalelor Dumnezeu a dat învățătură oamenilor care: să fie harnici ca furnica (cf. Prov 6,6); să fie blânzi ca mielul (cf. Ier 11,18); să fie delicați ca o gazelă (cf. Fap 9,36); să fie înțelepți ca șerpi și fără răutate ca porumbeii (cf. Mt 10,16); să fie recunoscători boul și măgarul (cf. Is 1,3); să fie liberi de griji pământești ca păsările cerului (cf. Mt 6,26); să nu rătăcească ca oile (cf. Is 53,6); să aibă conștiință și să nu strecoare țânțarul și să înghită cămila (cf. Mt 23,24).

Deși Dumnezeu a dat Legea protecției animalelor, chiar de la începutul creației, oamenii s-au gândit la ea foarte târziu, abia atunci când multe specii de animale au început să dispară. Primele lucrări privind drepturile și protecția animalelor au fost publicate abia în secolul al XVIII-lea; iar prima lege pentru protecția animalelor, care s-a numit "Martin's Act" (Legea lui Martin), a fost votată de Parlamentul Britanic la 22 iulie 1822.

În anul 1931, la Florența, ziua de 4 octombrie a fost declarată Ziua Mondială a Animalelor de către Organizația Internațională pentru Protecția Animalelor, inițial pentru a face cunoscută situația grea a animalelor aflate în pericol, dar și ca un omagiu adus sfântului Francisc din Assisi (1182-1226), care a fost un mare iubitor de natură și de animale.

Din anul 1945, Ziua Mondială a Animalelor a devenit o sărbătoare oficială a animalelor, sub patronajul sfântului Francisc din Assisi, și care la data de 4 octombrie atrage atenția asupra respectului pe care trebuie să-l acordăm vieții în toate formele ei.

Declarația Universală a Drepturilor Animalelor proclamată solemn la Casa UNESCO din Paris, 15 octombrie 1978, articolul 14 aliniatul 2, stipulează ceva ce omul nu ar trebui să uite niciodată: "drepturile animalelor trebuie să fie apărate prin lege la fel ca și drepturile omului".

În România, "Legea de protecția animalelor " a fost promulgata prin decret, în 10 ianuarie 2008.

Sfântul Francisc din Assisi, cunoscând bine Scripturile, unde este scrisă voința lui Dumnezeu pentru oameni, s-a făcut o imagine desăvârșită a lui Cristos, care a iubit pe Dumnezeu și pe oameni, mediul și animalele. El nu a iubit numai cu vorba și gura, ci cu fapta și cu adevărul (cf. 1In 3,18), pentru că el vedea în toată creația o reflectare a slavei lui Dumnezeu și toată creația îi vorbea de Dumnezeu.

Pentru marea lui umilință, puritate, sfințenie și dragoste pentru întreaga creație, Dumnezeu l-a făcut să înțeleagă graiul animalelor, să le vorbească și să le predice la fel ca oamenilor.

Odată a fost surprins vorbind unei mari mulțimi de păsări, de toate soiurile. Se spune că păsărelele l-au ascultat în liniște și și-au plecat cu umilință capetele până la pământ și prin gesturi și triluri au dovedit că omul sfânt le-a bucurat peste măsură. Apoi formară din trupurile lor în zbor o cruce pe cer, după care s-au răspândit spre toate cele patru puncte cardinale, așa cum se vor răspândi sărăcuții lui.

Ori de câte ori era nevoit să călătorească pe apă, cu barca, el nu pierdea niciodată timpul, ci le predica la pești, pentru că s-au făcut slujitorii lui Dumnezeu ducându-l pe Iona la Ninive pentru a predica convertirea (cf. Iona 2,10); pentru că au dat lui Isus banul pentru taxa la templu (cf. Mt 17,27); pentru că au fost înmulțiți de Isus pentru hrana lumii (cf. Mt 14,19); pentru că s-au făcut imagine pentru Isus și pentru ucenicii lui, care vor deveni și ei hrana lumii. Apoi îi îndemna să îl laude pe Dumnezeu pentru bunătatea lui și să stea departe de lațurile întinse de oameni.

Sfântul Francisc din Asisi avea puterea de a învăța și dojeni animalele. Se spune că un greier făcea mult zgomot când Francisc se ruga. El a chemat greierul să stea pe degetul său și i-a spus: "Acum tu să taci până eu mă voi ruga, după aceea poți să cânți din nou". Și greierul l-a ascultat.

Într-o zi, un frate i-a adus sfântului Francisc un iepure care a fost prins într-o capcană. Sfântul Francisc, scoțând iepurele din capcană, l-a sfătuit ca pe viitor să fie mai atent pe unde calcă și mai alert. Dar iepurele n-a voit să plece, ci a sărit în poala lui Francisc, dorind să rămână cu el. L-au dus pe iepure în pădure, dar el tot lângă omul lui Dumnezeu a voit să rămână.

Unul din biografii săi spune că, pe patul de moarte, sfântul Francisc i-a mulțumit măgarului său pentru că în decursul vieții l-a cărat în spate și l-a ajutat să-și duca poverile; iar măgarul a plâns.

Un lup care terorizase ținutul Gubbio, omorând chiar și oameni, a fost îmblânzit de Francisc. "Vino aici, frate lup. Eu știu că ești flămând și de aceea ai devenit rău; dar nu e drept să-i faci atâtea necazuri omului creat după chipul și asemănarea Creatorului". Lupul stătea smerit la picioarele omului sfânt. "Promite-mi că nu vei mai ucide și ne vom îngriji de tine, să nu duci lipsă de nimic"... Lupul făcu semn că a înțeles și s-a ținut de cuvânt. A devenit răsfățatul tuturor și a murit de bătrânețe. Oamenii au plâns după el ca după un prieten. Aici se împlinește cuvântul Domnului rostit prin profetul Isaia: "Atunci lupul va locui împreună cu mielul, și pardosul se va culca împreună cu iedul; vițelul, puiul de leu și vitele îngrășate vor fi împreună, și le va mâna un copilaș" (Is 11,6).

Dacă animalele ajung să facă rău oamenilor, asta o fac pentru că oamenii, ori le strică habitatul, ori nu se îngrijesc de hrana lor, așa cum a lăsat Dumnezeu la creație. Este o întâmplare adevărată, cu niște câini care lătrau după niște oameni răi care îi ațâțau. Trecând pe acolo și un călugăr bun, a scos din desagă o bucată de pâine și a împărțit-o cu ei. Imediat câinii s-au liniștit. Să nu uităm de hrana animalelor.

Sfântul Francisc din Assisi găsea ocazie de a-și înălța inima și mintea spre Dumnezeu chiar privind un fir de iarbă. Se spune că odată s-a oprit lângă un migdal și i-a spus: "Spune-mi ceva despre Dumnezeu". Iar migdalul a înflorit pe loc. De multe ori când trecea prin pajiști și păduri, striga către ape, iarbă, pomi și flori: "Tăceți! Vă mulțumesc că-mi vorbiți de Dumnezeu!" Apoi exclama: "Lăudat să fii Doamne, pentru pământul pe care cresc pomi, flori și iarbă; lăudat să fii, Doamne, pentru apa așa de utilă, castă și smerită!" Să nu uităm un vechi adagiu: "Fii bun cu animalele. Nu călca pe iarbă. Nu rupe florile".

În decursul istoriei, Dumnezeu a lucrat prin animale, spre folosul oamenilor. Astfel: Kir I, (sec. VI î.C.), un rege persan, a fost hrănit cu laptele unei cățelușe; Remus și Romulus, întemeietorii Romei, au fost hrăniți cu laptele unei lupoaice; Sfântul Pahomie (287-348) era ajutat crocodilii care se făceau poduri plutitoare ca să-l treacă Nilul; Paul Pustnicul (228-343) a fost hrănit de niște corbi; sfântul Felix de Nola (353-443) a fost salvat de urmăritorii săi de un păianjen; sfântul Gil (1464- 1505) a fost hrănit de o căprioară sălbatică; sfântul Rochus (1340-1378) a fost hrănit cu ajutorul unui câine; Sir Henry Wyatt (1460-1537), aruncat în temnița din Allington, de regele Angliei, Richard al III-lea (1452-1485), cu porunca de a fi omorât prin chinurile foamei, a fost hrănit zilnic de o pisică; sfântul Ilie pustnicul (sec. IV) a fost ajutat un măgar sălbatic să ducă bagaj greu, iar apoi de un crocodil să treacă râul; un pustnic a fost ajutat de o capră sălbatică să deosebească ierburile bune de cele otrăvitoare; niște furnici au restabilit liniștea unei biserici, scoțând afară un om turbulent.

Pe mulți Dumnezeu i-a chemat la mântuire prin intermediul animalelor. Astfel: Balaam printr-un asin și Iona printr-un pește. Sfântul Humbert (655-727), un vânător aprig, a fost chemat la convertire printr-un cerb cu cruce pe frunte, care i-a vorbit. Sir Walter Scott (1771-1832), un scriitor scoțian, a fost chemat la convertire, printr-un câine, care i-a lins mâna cu care l-a lovit. Un altul a fost chemat la convertire, tot printr-un câine care l-a salvat de la înec, după ce el a încercat în mai multe rânduri să înece câinele. Un medic veterinar s-a convertit, după ce un câine tratat, l-a adus pe un alt câine bolnav la ușa sa. etc.

În decursul istoriei, Dumnezeu a făcut ca, multe animale să-și arate devotamentul și recunoștința față de stăpânii lor, spre învățătura noastră. Astfel: Din viața sfântului Gherasim de la Iordan (sec. VII), știm de de recunoștință a unui leu căruia sfântul îi scosese o țeapă din laba piciorului, leu care i-a rămas fidel sfântului până la moarte, murind pe mormântul lui; un leu l-a cruțat pe Androcles, sclav roman, condamnat la fiare, pentru că acesta i-a scos un spin din picior; cățelușul Mariei Stuart (+ 1587), regina Scoției, condamnată la moarte, a însoțit-o până la eșafod; cățelușul lui Mozart (1756-1791), l-a însoțit până la mormânt, unde a și murit; câinele Fido, salvat dintr-o groapă, a primit în 1957 medalia de aur pentru fidelitate și recunoștință față de salvator; o privighetoare a cântat la moarte binefăcătorului ei;

Astăzi, sfântul Francisc din Assisi, pătruns de cuvântul lui Dumnezeu din sfintele Scripturi, ne spune: "Oameni buni, creștinilor, nu infestați apa, nu stricați frumusețea pajiștilor și florilor, nu lăsați mizerii pe ele, nu tăiați cu lăcomie pădurile și pomii! Nu fiți cruzi cu animalele și nu le ucideți! Toată creația este lucrarea sfântă a lui Dumnezeu!" Sfântul Iosif Benedict Labre (1748-1783), din respect față de creația lui Dumnezeu, nu rupea nici o floare și nu ucidea nici măcar un purice, asemenea sfântului Francisc. Noi?

De aceea, să-l ascultăm pe Dumnezeu, care ne vorbește astăzi prin sfântul Francisc din Asisi și prin toți iubitorii de mediu și de animale, și să iubim, să îngrijim și să ocrotim mediul și animalele.

Mulțumim sfântului Francisc din Assisi, care, prin viața și sărbătoarea lui, ne învață dragostea de Dumnezeu și de aproapele, dar și dragostea de mediu și dragoste de animale! Sfinte Francisc din Assisi, roagă-te pentru noi, creștinii de astăzi, ca Dumnezeu să ne dea și nouă o inimă sensibilă și iubitoare ca a ta; inimă sensibilă față de Dumnezeu și semeni, dar și față de mediu și animale!

Am scris aceste rânduri elogioase la adresa animalelor și a mediului, pentru a arăta voința lui Dumnezeu referitoare la ele. Dar să nu uităm niciodată că un om este infinit mai valoros și mai important decât orice animal și decât orice element al creației (cf. Lc 12,7). După Dumnezeu și cele divine, omul trebuie iubit și prețuit mai mult decât orice. O confuzie în acest sens este foarte periculoasă și păguboasă. Toate trebuie să-și aibă locul lor lăsat de Dumnezeu în inima noastră, altfel rătăcim (Mt 22,37-40; In 3,16; In 13,34).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 52.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat