Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Tereza a Pruncului Isus - 2013

Vreau să cresc mică; vreau ca în inima Bisericii să fiu iubirea!

Este 1 octombrie și creștinii catolici sărbătoresc pe una dintre cele mai îndrăgite sfinte ale ultimilor timpuri, pe sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897), care a trăit în Carmelul din Lisieux, Franța. Creștinii o sărbătoresc pe sfânta Tereza a Pruncului Isus, dar cinstea lor nu se oprește la ea, ci trece mai departe, trece la Dumnezeu cel întreit și unic care a realizat sfințenia, atât în ea, în frații și surorile sale, cât și în bunii ei părinți, Martin și Zelia, care au fost declarați "fericiți" de către Biserică, pe 18 octombrie 2008.

Dacă este să vorbim de "vreun merit" în viața sfintei Tereza a Pruncului Isus, a fraților și surorilor ei, a părinților ei și a tuturor sfinților, este acela de a se fi "deschis" la harul lui Dumnezeu, har pe care Dumnezeu îl revarsă peste toți copii săi, așa cum florile se deschid la soare, așa cum "pânza de pictat", se deschide în fața pictorului. Și așa cum o floare frumoasă nu este meritul ei, ci al soarelui; așa cum un tablou frumos nu este meritul pânzei, ci al pictorului, tot așa marea a sfintei Tereza de Lisieux și al oricărui alt om, nu este meritul lui, ci a lui Dumnezeu cel întreit și unic, care este autorul oricărei sfințenii.

Este adevărat că Dumnezeu poate lucra sfințenia unui om, în afară de harul său, și prin alți oameni. În cazul sfintei Tereza Pruncului Isus și al surorilor sale, Dumnezeu a lucrat sfințenia, pe lângă harul său, și prin părinții și surorile sale, prin păstorii de suflete și superioarele de la mănăstire. De aceea e foarte important ca, la întemeierea unei familii, soții să țină cont în primul rând de viața de credință a partenerului și apoi de celelalte calități, căci de credința lor depinde atât mântuirea lor, cât și a copiilor lor.

Despre părinții sfintei Tereza Pruncului Isus se poate spune că au fost niște oameni care au căutat desăvârșirea încă din tinerețea lor, așa cum cere sfânta Carte fiecărui om (cf. Qoh 12,1), fiecare în câte o mănăstire. Și, fiind refuzați, din voința lui Dumnezeu, nu s-au blocat în credința lor, ci s-au aprins și mai mult. Dumnezeu a făcut ca ei să se întâlnească, să se căsătorească și să întemeieze o familie sfântă. Ei s-au preocupat de viața sfântă, iar de la ei copii au învățat aceeași preocupare.

Așa cum mamele bune din evanghelie au adus copiii lor de mici la Isus, tot astfel au făcut și fericiții părinți ai sfintei Tereza a Pruncului Isus. Ei nu știau drum mai bun în viață decât drumul spre biserică; ei nu știau mod mai bun de a petrece puținul timp liber, decât recitarea Rozariului; ei nu cunoșteau învățătură mai bună pentru viață decât citirea Bibliei și ascultarea predicilor; ei nu știau mijloc mai bun de a-și ușura și întări sufletul, decât spovada și împărtășania; ei nu știau mijloc mai eficient de a-și începe ziua, decât rugăciunea și participarea la celebrarea sfintei Liturghii. Și în același timp, ei nu știau mijloc mai rău de a te ruina trupește și sufletește, decât uitarea de rugăciune, de sfânta Liturghie, de spovadă și împărtășanie și vorbirea de rău a religiei și a preoților.

Un mare scriitor danez din zile noastre, Johannes J?rgensen (1866-1956), convertit la catolicism, cunoscut pentru scrierea biografiilor mai multor sfinți ai Bisericii Catolice, își începe una dintre cărțile sale cu aceste cuvinte: "La început este mama. Iar copilul va fi cum este mama și ceea ce vrea mama să fie. Copilul va fi un sfânt dacă mama este sfântă și dacă va dori ca odrasla ei să umble pe căile lui Dumnezeu".

Sfântul Ioan Maria Vianney (1786 - 1859), vorbind odată unui grup de credincioși despre copilăria sa, cineva i-a zis: "Ce fericit sunteți că din fragedă copilărie ați învățat a vă ruga!". El a răspuns: "După Dumnezeu, asta este lucrarea mamei mele; ea era așa de bună. Virtutea trece din inima mamei în cea a copilului, deoarece copilul face cu plăcere ceea ce vede că face mama sa".

La sfântul Antonin (1389-1459), episcopul Florenței, a venit o mamă evlavioasă pentru a-i recomanda pe fiul ei, zicând: "Preasfințite, rugați-l pe Dumnezeu ca să-și țină mâna ocrotitoare pe capul fiului meu!" Sfântul episcop i-a răspuns, surâzând: "Fii sigură, eu mă voi ruga, numai dumneata să-l convingi pe copil să-și țină capul drept și nemișcat sub mâna Domnului".

Părinții sfintei Tereza Pruncului Isus, fericiții, Martin și Zelia, și-au ținut copiii sub mâna ocrotitoare a lui Dumnezeu și le-au vorbit așa de frumos despre viața veșnică împreuna cu Isus, încât aceștia își doreau să moara ca să ajungă în cer; ba mai mult, ei doreau ca și părinților lor să moară ca să ajungă în cer. Zelia o întrebă într-o zi pe Tereza: "Ce-i dorești tu cel mai mult mamei tale?" "Să mori, ca să fii cu Isus, cu Maria și cu sfinții fericiți din cer". Tereza își dorea să moară martiră pentru a ajunge mai repede la Isus; iar neputând să moara martiră în țările de misiuni, a acceptat martiriul de fiecare zi. În acest sens ea se bucura mult când i se spunea că mai are puțin de trăit. A murit cu zâmbetul pe buze, la numai 24 de ani.

Euclid (325 - 265 î.Cr.) a fost un matematician grec care a trăit și predat la Alexandria, în Egipt, în timpul domniei lui Ptolemeu I (323 - 283 î.Cr.). Se știe că, potrivit geometriei lui: "Drumul cel mai scurt între două puncte este linia dreaptă". Însă Georg Friedrich Bernhard Riemann (1826-1866), un matematician german, a revoluționat teoria matematicii, elaborând o geometrie nouă, care, de altfel, îi poartă și numele. Potrivit geometriei lui Riemann: "Drumul cel mai scurt între două puncte nu mai este o linie dreaptă, ci o linie curbă". În lumea spirituală, geometria lui Riemann este cea valabilă și nu cea a lui Euclid, întrucât: "Drumul cel mai scurt dintre pământ la rai este o linie curbă, o linie curbă care ocolește păcatul".

Aceasta a fost geometria spirituală pe care sfânta Tereza a învățat-o de la credincioșii ei părinți, geometrie spirituală pe care ea acum vrea să ne-o învețe și pe toți: "Drumul cel mai scurt care duce la Isus și la împărăția sa este drumul care ocolește păcatul".

Pe acest drum care "ocolește păcatul" au mai mers și alte familii întregi. Și aș aminti aici: familia sfântului Vasile cel Mare (330-379), unde sfinți au fost: bunica Mariana; mama Emilia; sora Macrina; fratele Petru, episcop de Sebaste; și fratele Grigore, episcop de Nissa.

Tot o casă de sfinți a fost și familia sfântului Bernard de Clairvaux (1091-1153), unde, începând de la tatăl și mama și continuând cu cei șapte frați, toți au ajuns sfinți, căci toți și-au lăsat titlurile nobiliare și averile, s-au dus în pustiu și au slujit numai lui Dumnezeu și rugându-se pentru mântuirea tuturor oamenilor.

În țările ecuatoriale trăiește o pasăre pe care naturaliștii au numit-o "pasărea paradisului". Caracteristic la această pasăre este faptul că ea nu poate zbura în direcția vântului, ci numai împotriva lui; căci penele ei sunt astfel dispuse că, atunci când zboară după vânt, se zbârlesc, o dezechilibrează și o doboară la pământ; iar când zboară împotriva vântului, penele i se lipesc de trup și zboară cu mare ușurătate.

Așa i-a zidit și Dumnezeu, cel întreit și unic, pe creștini la botezul lor, ca să nu poată zbura după vântul lumii, ci numai împotriva lui. Și dacă astăzi se găsesc creștini doborâți la pământ și în mrejele satanei, asta se întâmplă pentru că ei merg prin viață după vântul lumii și nu al Duhului Sfânt. Nu trebuie să uităm că noi suntem "păsări ale paradisului" și că numai zburând în viață contra curentului lumii putem ajunge în cer. Contra curentului lumii a zburat întreaga familie a sfintei Tereza Pruncului Isus, a sfântului Vasile cel Mare, a sfântului Bernard, a fericitului nostru Ieremia și a multor alte familii de sfinți.

Poetul român Ioan Alexandru (1941-2000), un om profund creștin, autorul a nenumărate "Imnuri creștine", cofondator al Grupul de Rugăciune din Parlamentul României și fondatorul Mișcării "Pro Vita", astfel și-a educat copiii, că atunci când la școală a venit cineva să prezinte niște cărți de citit, una din fetițele sale a întrebat: "Aceste cărți sunt de zidire sufletească?" Și când i s-a răspuns că sunt cărți de aventuri, fetița a răspuns cu maturitate: "Atunci aceste cărți nu sunt pentru mine!"

Un preot povestește că, atunci pe când era copil și veneau seara obosiți de la munca câmpului, după ce mâncau, nu se culcau înainte de a se așeza pe prispa casei și de a cânta împreună: "Eu te iubesc, Isus bune"; când seara iarăși se coboară: "Domnu-i iubire"; "Nume prea dulce". Referindu-se la acele momente din familie, el a spus: "Numai așa m-a ajutat Dumnezeu să fiu preot!" Așa a fost și în familia sfintei Tereza Pruncului Isus, de aceea au fost o casă de sfinți.

La 20 mai 1990 a fost beatificat tânărul student italian Pier Giorgio Frassatti (1901-1925). Era împreună că câțiva colegi, când la un moment dat unuia dintre ei, i-a căzut Rozariul din buzunar. Colegii, răutăcioși, i-au spus: "Părinte, v-a căzut Rozariul!" Atunci, el, laș, a dat vina pe mama lui care i-a pus Rozariul în buzunar fără ca el să știe. Atunci se ridică, Pier Giorgio Frassatti și i-a zis: "Mama ta este o femeie nobilă și sfântă care voia ca tu să fi ocrotit de Isus și de Maica Preasfântă, dar tu ești un laș!" Atunci și-a scos rozariul din buzunar, a spus: "Iată rozariul meu pe care mă rog zilnic! Bine ați face să aveți și voi câte unul în buzunar și să vă rugați pentru ajutorul și mântuirea voastră!" Și nimeni n-a mai îndrăznit să spună ceva. Așa a fost și sfânta Tereza Pruncului Isus, împreună cu toată familia ei, și așa trebuie să fim și noi.

Dintre virtuțile în care a excelat sfânta Tereza Pruncului Isus, aș vrea să mă opresc numai la două: umilința și iubirea, virtuți pe care le-a copiat de la Isus.

Încă de mică, în casa părinților, deși îi plăcea să i se spună: prințesă, regină, floare, vrăbiuță, ea spunea că este "mica prințesă", "mica regină", "mica floare", mica vrăbiuță"; iar ajunsă în Carmelul din Lisieux, spunea că este "mica minge a lui Isus", "mica mătură a lui Isus". Apoi îi plăcea să fie "vioara a doua" în orice acțiune. În caietele sale spirituale, s-a găsit scrisă și o "demisie din statutul de adult", legată de dorința "de a crește mică". La noi, părinții își învață copiii să se roage să crească mari și tari. Să ne amintim de rugăciunea către îngerul păzitor: "Eu sunt mic, tu fă-mă mare; eu sunt slab, tu fă-mă tare!" Să nu uităm că numai "cei mici" pot intra pe poarta cea strâmtă, Cristos (cf. Mt 7,13-14; In 10,7.9). Numai cei mici pot arunca flori lui Isus, adică jertfe plăcute. Numai cei mici se pot odihni la pieptul lui Isus (cf. In 13,23).

Maica Domnului a spus că Dumnezeu privește la umilința slujitorilor săi (cf. Lc 1,48). Maeștri spirituali din toate timpurile, în frunte cu sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153), au spus la unison că acele trei virtuți care stau la baza oricărui edificiu spiritual sunt: "Umilința, umilința, umilința!" Umilința este temelia vieții spirituale. Iar "mica Tereza", care mereu repeta "Eu vreau să cresc mică", a avut o umilință adâncă.

Ca orice edificiu, viața spirituală are pe lângă o temelie (umilința), are și un acoperiș (iubirea). Tereza de Lisieux a spus: "Vocația mea este iubirea!... În inima Bisericii, mama mea, eu voi fi iubirea!" Și de cum a intrat în mănăstire, s-a pus pe treabă, semănând pretutindeni acte de iubire, deoarece înțelegea că, slujindu-i pe cei care erau în mănăstire, îi slujea și îi iubea pe toți oamenii de pretutindeni. În acest sens iubea pe toate surorile și cu predilecție pe cele mai dificile. De vreme ce voia să meargă misionară și apoi să moară martiră pentru mântuirea sufletelor, înțelegem că-i iubea pe toți oamenii, chiar și pe cei mai din urmă. De aceea, se ruga și făcea jertfe pentru misionari; de aceea se ruga și se jertfea chiar și pentru oamenii cei mai răi, așa cum a fost cazul condamnatului la moarte pentru multe fapte rele, îndărătnicul în nepocăință, Henri Pranzzini, care, la rugăciunile și jertfele ei, s-a convertit.

Printre ultimele ei cuvinte au fost și acestea: "Nu-mi pare rău că m-am dăruit Iubirii!" Nici nouă nu ne va părea rău, dacă o vom urma pe calea umilinței și a iubirii, pe calea sfințeniei.

Isuse cu inima smerită și iubitoare, fă și inima noastră asemenea cu a ta, așa cum ai făcut și inima Terezei de Liseux! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 59.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat