Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVI-a de peste an - C

Cei care acum petrec și cântă vor trebui să meargă în robie (cf. Am 6,7)

Evanghelia de astăzi cu bogatul nemilos și cu Lazar cel sărac este o continuare a evangheliei administratorului necinstit din duminica trecută. Domnul și-a încheiat discursul pe tema gospodăriri bunurilor materiale cu un exemplu practic de rea gospodărire a avuției primite de la Dumnezeu.

După cum ușor putem constata, parabola bogatului nemilos și a lui Lazăr cel sărac este menită să arate că destinul veșnic al omului este determinat de felul cum el își folosește bunurile și ocaziile acestei vieți. Din lecturile acestei duminici vedem cum viața de huzur și fără Dumnezeu duce la sclavie și pierzare veșnică (bogatul nemilostiv); iar o viață smerită duce la fericire veșnică (săracul Lazăr).

Un negustor bogat din Londra a fost un mare necredincios. Aproape toată viața a batjocorit calea Domnului, Biblia și pe toți credincioșii. Într-o duminică, nepoata lui credincioasă l-a rugat insistent să meargă cu ea la biserică, în speranța că va auzi un cuvânt mântuitor care să-l îndrepte. Ca să-i facă plăcere, s-a lăsat înduplecat și a însoțit-o. Acolo s-a citit din Geneză 5, care este un capitol cu o înșiruire de nume de oameni care au trăit și apoi au murit. Fetița gândea că această lectură n-o să atingă inima tare a bunicului ei. Dar tocmai acest text i-a străpuns inima. După fiecare nume enunțat, Biblia spunea: "apoi a murit, apoi a murit". Pe drum spre casă, cadența pașilor săi, bătăile inimii sale, tic-tac-urile ceasornicului, toate parcă repetau într-una: "apoi a murit, apoi a murit". Nu predica, ci doar cuvintele acestea l-au făcut să aleagă calea Domnului.

În evanghelia de astăzi avem tot un "om bogat și nemilos", dar care a murit neconvertit. Isus a rostit parabola de astăzi pentru toți bogații nemiloși ai lumii, ca în bogatul pierdut să se vadă pe ei înșiși și nefericita lor soartă viitoare și să se convertească. Fariseii însă refuzau să accepte învățăturile lui Isus cu privire la buna administrare a bunurilor primite de la Dumnezeu, adică în favoarea săracilor, și își băteau joc de el. Atitudinea lor era asemănătoare cu aceea exprimată de Cain care a întrebat obraznic: "Sunt eu păzitorul fratelui meu?" (Gen 4,9). Ei nu voiau să știe nimic despre adevăratul înțeles al celei de a doua marii porunci a Legii, cea care cere iubire față de semeni (cf. Mt 5,43; 22,39; 25,35-44). Ei credeau că mântuirea este întemeiată pe descendența din Avraam și nu pe un caracter bun (cf. Ez 18,1-32; In 8,39).

Sfântul Leon (+ 1227) i-a povestit sfântului Francisc din Assisi (1181-1226), învățătorul său, următoarea vedenie: se făcea că mă aflam pe malul unui fluviu mare, și niște oameni cu niște bagaje mari în spate treceau acel fluviu; dar nu ajungeau nici la jumătatea fluviului, că și dispăreau sub valuri. După aceștia au venit niște oameni fără nici un bagaj, care au trecut ușor și bine fluviul. Apoi l-a întrebat pe Francisc ce înseamnă această vedenie? Sfântul Francisc i-a zis: fluviul cel mare este lumea plină de primejdii; oamenii care s-au pierdut în valuri sunt cei care primind bunuri, nu le-au împărțit cu cei săraci; oamenii care au trecut ușor și bine fluviul sunt acei oameni care de dragul lui Cristos s-au făcut săraci, și au intrat astfel în împărăția cerurilor.

Bogatul primise toate lucrurile bune pe care cineva și le-ar fi putut dori în viața aceasta, dar nu făcuse nici o pregătire pentru viața viitoare, adică nu împărțise cu nimeni nimic. El în loc să caute mai întâi împărăția cerurilor, cum cere Dumnezeu, el a căutat mai întâi lucrurile lumii, nădăjduind în zadar că Dumnezeu va găsi o cale ca să-i adauge cerul după aceea (cf. Mt 6,33).

Dacă analizăm portretul bogatului care purta numai haine scumpe, care stătea zilnic la masa încărcată cu cele mai alese bucate și vinuri, care se desfăta cu muzica bună și în companii alese, trebuie să spunem că el trăia doar pentru el însuși și numai după poftele trupului. Pentru Dumnezeu nu avea dragoste, iar de aproapele nu-i păsa (cf. Lc 18,2). Ca și mulți oameni de astăzi, bogatul a primit multe daruri de la Dumnezeu, dar nu a dat nimic în schimb. Mi-amintesc că am spus asta odată undeva, și mulți "bogați" ai locului s-au supărat, în loc să se convertească.

Bogatul din evanghelia de astăzi, bogații de pe timpul lui Amos, din păcate și mulți creștini avuți de astăzi, trăiesc după un adagiu păgân, reținut de Isaia spre învățătura noastră: "Să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri!" (Is 22,13). De acest adagiu s-a lăsat influențat și Solomon, de la femeile păgâne pe care și le luase în căsătorie contra voinței lui Dumnezeu, încât a ajuns să spună: "Mănâncă, bea, și distrează-te" (Qoh 2,24); acest adagiu păgân a ajuns repede mod de viață pentru mulți oameni de ieri și de astăzi care se cred înțelepți, dar care în realitate sunt nebuni. "Să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri" era și modul de viață și a multor creștini cu numele din Corint (cf. 1Cor 15,32).

Compozitorul austriac de valsuri Johann Strauss Jr. (1825-1899) și-a câștigat renume dintr-un adagiu asemănător: "Vin, cânt și femei". Cântăreața de muzică etno Carmen Șerban (n. 1971, la Timișoara) și-a câștigat și ea un renume tot dintr-un astfel de adagiu: "Trăiește omule clipa", căci: "doar cu atât rămâi din viață: cu ce-ai mâncat, cu ce-ai băut, și cu ce ai strâns în brațe".

Este extrem de periculos pentru mântuire a trăi după principii păgâne. După principii păgâne au trăit evreii bogați de pe timpul lui Amos și au ajuns să plece și să moară în robia din Babilon (cf. Am 6,1-7). După principii păgâne a trăit și bogatul nemilos din evanghelia de astăzi (cf. Lc 16,19-31), și care a ajuns în iad, unde a constatat că e lipsit de toate și că a ajuns un "nimeni". Tot niște "nimeni" și tot în iad vor ajunge și toți cei care trăiesc după principii păgâne. Să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri; mănâncă, bea și distrează-te; vin, cânt și femei; cu atât rămâi din viață...; toate aceste motto-uri exprimă o viață fără credință și fără speranță în veșnicia fericită alături de Dumnezeu.

Se spune că odată un "om al lui Dumnezeu" a întâlnit pe cale un om sărac, căruia pe lângă faptul că nu i-a dat nimic, i-a zâmbit de parcă i-ar fi spus: "așa îți trebuie". Ceva mai încolo a întâlnit un om care făcea paradă cu bogățiile sale. Trecând pe lângă el a șoptit: "Sărmanul de tine!". Cineva care a observat cele întâmplate l-a întrebat de ce s-a purta așa de "ciudat"? Săracului i-am zâmbit că-l vedeam deja în cer, iar pe bogat l-am compătimit pentru soarta grea care îl așteaptă în veșnicie.

Soartă grea îi așteaptă pe bogații petrecăreți în viața veșnică! Abia a ajuns în iad, că bogatul s-a trezit foarte repede la realitate. Și-a dat seama că a greșit, și dintr-o dată s-a făcut misionar. El care n-a ținut cont de cuvintele lui Moise și ale profeților voia acum să-l trimită pe Lazăr la cei cinci frați (la cele cinci continente, spunea cineva) și să le spună să nu mai trăiască după nebunia lui, ca să nu ajungă și ei în iad, acolo unde nu este nici o picătură de apă și nici o firimitură de pâine.

Dacă oamenii nu vor să audă Cuvântul lui Dumnezeu scris în Biblie, nu vor crede nici dacă ar învia cineva din morți. Bogatul și fariseii avuseseră lumină îndestulătoare; se bucuraseră îndelung de învățătura "Legii și a proorocilor", iar începând cu lucrarea lui Ioan avuseseră parte în plus de lumina evangheliei. Dar ei au rămas surzi și orbi la toate acestea.

După ce Avraam a lăsat să se creadă că i-a refuzat cererea bogatului de a-l trimite pe Lazăr la frații săi, Isus l-a înviat la puțin timp după rostirea acestei parabole pe un alt Lazăr, pe cel din Betania (cf. In 11,1-46), pe care l-a trimis să le vorbească despre realitățile vieții veșnice. Și s-au convertit frații bogatului, fariseii? Nu! Din contra, au căutat să-l ucidă atât pe Isus (cf. In 11,47-54), cât și pe Lazăr (cf. In 12,9.10).

Bogatul n-a fost pedepsit pentru că poseda avere, ci pentru că a întrebuințat-o rău. El o risipise, folosind-o numai pentru plăcerile și ambițiile sale, și deloc în slujba lui Dumnezeu și a semenilor săi (cf. Mt 19,21.22; 25,25-30). Nu este un păcat să fii bogat, pentru că Avraam a fost foarte bogat (cf. Gen 13,2). Păcat este să folosești bogăția contra voinței lui Dumnezeu. Iar Lazăr n-a fost răsplătit numai pentru că fusese sărac pe pământ, ci pentru caracterul său moral, pentru credincioșia lui față de Dumnezeu.

Dacă în Vechiul Testament bogățiile erau un semn al bunăvoinței și binecuvântării lui Dumnezeu (cf. Gen 13,2; Qoh 3,13), în Noul Testament bogățiile nu mai sunt un semn distinctiv al binecuvântărilor, ci din contra sunt o punere la încercare a credincioșiei. Cui i s-a dat mult, mult i se va cere (cf. Lc 12,48).

Isus vorbește astăzi de "paradis" ca de un loc și de o stare fericită, unde "mulți" urmează să vină "de la răsărit și de la apus" și să "stea la masă cu Avraam" la ospățul "Împărăției cerurilor" (cf. Mt 8,11; Lc 14,15).

Un om avea un prieten cuprins de tristețe. Într-o zi i-a spus să-și ia ceva bani cu el, ca să-i arate un loc de unde se putea cumpăra fericire. Și ieșind pe stradă, omul i-a spus celui trist: dă un bănuț nevoiașului; dă o pâine flămândului; dă haina ta înfriguratului; dă zâmbetul tău întristatului ș.a.m.d. Cu fiecare faptă bună, observa că scotea câte un zâmbet de la cei întâlniți; dar în același timp a simțit cum i se golește și lui tristețea din inimă. Cunoaștem noi acest loc și mod, de unde și cum se poate cumpăra fericirea?

Din parabola de astăzi aflăm că, atunci când un credincios moare, trupul lui merge în mormânt, dar sufletul lui merge în cer, în prezența lui Cristos (2Cor 5,8; Fil 1,23). În schimb, când moare un necredincios, trupul lui merge de asemenea în mormânt, dar sufletul lui se duce în iad (cf. Lc 16,22-23).

La venirea a doua a lui Isus, trupurile credincioșilor vor fi înviate din mormânt și reunite cu sufletele lor (1Tes 4,13-18), pentru a domni în rai cu Isus, pe vecie. Tot la a doua venire a lui Isus va avea loc și judecata; atunci vor fi reunite și trupurile și sufletele necredincioșilor, dar pentru a fi aruncate în iazul de foc al pedepsei veșnice (Ap 20,12,13).

Lui Timotei Paul îi spune "omul lui Dumnezeu" (1Tim 6,11), pentru că așa trebuie să fie orice om care îl urmează și crede în Cristos. Reversul "omului lui Dumnezeu" este "omul păcatului" (cf. 2Tes 2,3). Iar noi i-am văzut pe cei doi oameni, pe omul lui Dumnezeu în săracul Lazăr, iar pe omul păcatului în bogatul fără credință și milă.

Și pentru că noi trebuie să fim oamenii lui Dumnezeu și nu a-i păcatului, Paul spune astăzi fiecărui om care vrea să ajungă la mântuire să fugă: de îngâmfare, de necurăție, de un duh nemulțumit, de pofte nebune și periculoase și de iubirea banilor, care fac parte din purtarea omului păcatului. Apoi, pe cei care vor să fie oamenii lui Dumnezeu îi îndeamnă să dea mărturie frumoasă de credință și să trăiască frumos, fără pată și fără vină, așteptând venirea din nou a Domnului Isus.

Psalmul 146 de astăzi elogiază foloasele de a-l avea pe Dumnezeu ca sprijin în viață. Iar atunci când îl ai pe Dumnezeu ca sprijin în viață ești mai fericit decât toți bogații din lume.

Un colector de taxe a venit într-o zi la un "om al lui Dumnezeu", un misionar creștin, care trăia foarte sărac material, pentru a-i stabili suma pe care acesta o are de plătit la stat. "Ce bunuri deții?", l-a întrebat colectorul de taxe? "O, sunt foarte bogat", veni răspunsul din partea misionarului. "Te rog, numește posesiunile", îi spuse omul legii. Omul lui Dumnezeu îi răspunse: "În primul rând, am viață veșnică (cf. In 3,16); în al doilea rând, am un locaș mare în ceruri (cf. In 14,2); în al treilea rând, am pacea care trece dincolo de orice înțelegere (cf. Fil 4,7); în al patrulea rând, am o bucurie de nedescris (cf. 1Pt 1,8); în al cincilea rând, am dragoste divină care nu va pieri niciodată (cf. 1Cor 13,8); în al șaselea rând, am o soție credincioasă și evlavioasă (cf. Prov 31,10); în al șaptelea rând, am copii sănătoși, ascultători și fericiți (cf. Ex 20,12); în al optulea rând, am prieteni adevărați și loiali (cf. Prov 18,24); în al nouălea rând, am cântări pe timp de noapte (cf. Ps 42,8); în al zecelea rând, am o cununa a vieții ce mă așteaptă (cf. Iac 1,12), și încă multe altele". Colectorul de taxe își închise registrul și zise: "Cu adevărat, tu ești un om foarte bogat, însă deținerea acestor bogații nu impune aplicarea a nici unui impozit!" Oare avem și noi sau căutăm noi aceste bogății neimpozabile pe acest pământ?

Nu trebuie să uităm astăzi că în paradis: bucatele cele mai gustoase sunt pentru cei care i-au hrănit pe cei flămânzi; hainele cele mai frumoase sunt pentru cei care au îmbrăcat pe cei goi; lăcașurile cele mai speciale sunt pentru cei care au adăpostit pe străini; parfumurile cele mai fine sunt pentru cei care au îngrijit de bolnavi; bogățiile care rămân veșnic sunt pentru cei care au îngrijit de săraci. Sfântul Paul, care a fost răpit până la al treilea cer, a spus: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, acelea sunt lucrurile pe care Dumnezeu le-a pregătit pentru cei care îl iubesc" (1Cor 2,9). Ajută-ne, Doamne, să ajungem să posedăm veșnic aceste bunuri veșnice! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat