Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIV-a de peste an - C

"Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea de a vesti lumii împăcarea" (2Cor 5,19)

Nu demult a apărut o știre în presă și pe internet că un naturalist japonez a analizat la microscopul electronic 1.000.000 de fulgi de zăpadă și nici unul nu a fost găsit la fel cu altul; a analizat 1.000.000 de fire de iarbă și nici unul nu a fost găsit la fel; a analizat 1.000.000 de petale de flori și nici una nu a fost găsită la fel cu alta; a analizat 1.000.000 de fire de praf și nici unul nu a fost găsit la fel cu altul; a analizat și 1.000.000 de oameni și nici unul nu a fost găsit la fel cu altul. Atunci și-a zis: " Acum înțeleg că Dumnezeu are numai «unicate» în toate domeniile creației sale și de aceea nu vrea să piardă nici unul din ele".

Da, suntem unicate în tot universul; de aceea, evanghelia ni-l prezintă astăzi pe Dumnezeu sub chipul păstorului bun care pierzând o oiță iubită, nu se lasă până ce nu o găsește; sub chipul femeii care pierzând o piesă din colierul ei prețios, nu se lasă până ce nu o găsește; sub chipul tatălui iubitor care pierzând unul din cei doi fii iubiți ai săi, nu se lasă până ce nu îl găsește. Dumnezeu care nu are decât unicate, nu-i convine să piardă nici un exemplar (cf. Lc 15,1-32).

Astăzi, evanghelia vrea să ne spună că Dumnezeu ne iubește mai mult decât își iubește un păstor bun oițele; ne iubește mai mult decât o femeie din lume își iubește bijuteriile; mai mult decât un tată pământesc își iubește copiii. Căci el și-a dat pe unicul său Fiu la moarte pentru noi; și l-a dat la moarte pentru noi, pe când noi eram fără putere; pe când noi păcătoși și vrăjmași cu el; și l-a dat la moarte pentru ca noi să căpătăm prin el darul fără plată și nemeritat, împăcarea, înfierea și viața cea veșnică (cf. Rom 5,6-11).

Dumnezeu ne iubește atât de mult pe fiecare, încât nu ne poate lasă să pierim la diavol. Iată ce spune Scriptura: "Poate oare o mama să-și uite copilul pe care l-a născut? Chiar dacă o mama ar putea, eu nu va pot uita" (Is 49,15). "Eu nu vreau moartea păcătosului, ci întoarcerea lui, spune Domnul" (cf. Ez 33,11). "Eu am venit să adun la un loc oile risipite", spune Isus (cf. Mt 15,24). Și această lucrare Isus, în marea sa iubire, o face mereu, prin ucenicii săi.

Fericitul David (sec. IV), din Tebaida Egiptului, auzind că Isus primește și iartă pe păcătoși (cf. Lc 15,2) și-i repune în demnitatea pierdută prin păcat, din șef de bandă de tâlhari s-a făcut călugăr cu viață sfântă. El spunea tuturor celor pe care îi întâlnea: "Dumnezeu este Domnul milei!"

Fericitul Queriolet (sec. XVII), un francez, a auzit din parabola fiului risipitor că Tatăl ceresc se bucură și face sărbătoare cu îngerii din ceruri pentru orice păcătos care se convertește (cf. Lc 15,7) și, din bandit ce era, s-a făcut călugăr și predicator al îndurării lui Dumnezeu.

Ceea ce este un pian fără o clapă, ceea ce este un cor fără un solist de bază, ceea ce este o orchestră fără un instrumentist, ceea ce este un colier prețios fără una din piesele sale, ceea ce este o familie cu un copil pierdut aceea este și Dumnezeu fără unul dintre copiii săi unicat; aceea este împărăția cerului cu un loc rămas gol. Nu este liniște, nu este deplinătate, nu este bucurie, până ce nu se restabilește întregul.

După ce diavolii s-au răzvrătit și au lăsat locurile goale în cer, Dumnezeu ne-a creat pe noi, oamenii, ca să umplem acele locuri goale din cer. Când și noi ne-am rătăcit, Dumnezeu i-a trimis după noi pe Isus și pe Duhul Sfânt ca să ne caute, numindu-ne: copilași iubiți, mirese iubite, frați preaiubiți. Iar Isus, înainte de moartea sa răscumpărătoare, i-a putut spune Tatălui său ceresc că, din cei pe care îi primise de la el, nu a pierdut pe nici unul (cf. In 18,9).

Cardinalul italian Giacomo Lecaro (1891-1976) explică parabola oiței pierdute, imagine a fiului pierdut, imagine a omului pierdut, printr-o altă parabolă creată de el, parabola unei oițe frumoase, numită "Albița", care fiind mândră și capricioasă s-a pierdut; mai erau acolo și alte oițe: "negrițe", sau "tărcăcițe", dar fiind ascultătoare nu s-au pierdut. Pentru salvarea "Albiței", păstorul a muncit o noapte întreagă și s-a expus pericolelor de tot felul. Când a găsit-o, a pus-o pe umerii săi, a dus-o în staul cântând și făcând sărbătoare cu prietenii săi.

Cine este "Albița"? Eu, tu; noi, voi! Toți suntem chemați cu numele frumos de "creștini", ca oița "Albița"; dar mulți suntem mândri și neascultători de Isus, plecând adesea de lângă el și de lângă poruncile sale, preferând mijlocul lupilor și a șacalilor. Isus este Păstorul cel bun care, ajutat preoții săi, aleargă și acum, zi și noapte, după noi toți, oițele sale pierdute, pentru a ne găsi și a ne aduce în staulul cerului, unde suntem scăpați de lupii și șacalii iadului.

Un fecior de bani gata, o altă "Albița", din Australia, pe atunci colonie engleză, obișnuia să fure bani de la tatăl său. Într-o zi cu banii furați a plecat în Anglia să vadă civilizația și să-și trăiască viața "civilizat", adică după pofte. Și așa a trăit. Văzându-i lipsa, tatăl său, după ce l-a căutat în zadar printre rude și cunoscuți, și-a adus aminte de dorința lui de a trăi "civilizat" în Anglia. De aceea s-a îmbarcat pe vapor și a ajuns în Londra. Dar cum să găsești un copil necunoscut în Londra? Și-a lipit pe pălărie o fotografie a fiului său, iar alături a scris: "Ajutați-mă să-mi găsesc copilul!" Imaginea tatălui cu poza și inscripția de pe pălărie a ajuns într-un ziar și astfel copilul a fost găsit.

Peste tot este astăzi imaginea lui Isus Răstignit, care din iubire față de oameni a coborât de pe tronul său regesc și a venit între noi oamenii, s-a împovărat cu păcatele noastre și a murit pentru mântuirea noastră. Imagini ale lui Isus Răstignit din iubire față de oameni apar în multe pagini de reviste și ziare, dar rătăcirea oamenilor rămâne. Biblia ne spune: "Oare cum vom scăpa noi, care nu luăm în seamă o mântuire așa de mare, care a fost vestită de la început de Domnul și care a fost confirmată de cei care au văzut-o și auzit-o"? (cf. Evr 2,3).

La fiecare sfântă Liturghie se celebrează minunăția milostivirii lui Dumnezeu; zilnic ni se arată că istoria mântuirii este istoria iubirii milostive a lui Dumnezeu față de oameni; zilnic suntem chemați la mântuire.

Este și o altă povestire, despre vultur, al cărui ou pierdut a ajuns să fie clocit de o găină. Micuțul pui, când a ieșit din ou, a umblat cu puii de găină. Găina a cloncănit, dar el nu a înțeles-o. El nu a înțeles cum pot mânca puii de găină dintre gunoaie. În el era ceva deosebit de puii de găină, pentru că el era un pui vultur. Într-o zi, mama lui a trecut pe acolo. El i-a auzit strigătul și a zburat la ea; ea fost cu totul altceva decât cloncănitul găinii.

Aici ne aducem aminte de cuvântul Scripturii care zice: "El era în lume și lumea a luat ființă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu" (In 1,10-12).

Așa cum puiul de vultur nu era dintre găini, tot așa nici fiul risipitor și nici noi nu suntem destinați să mâncăm hrana porcilor; căci suntem oameni creați de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa și destinați pentru lucrurile și bucuriile cerești; chiar dacă un timp nu l-am cunoscut pe Dumnezeu, chiar dacă un timp am umblat scormonind prin gunoaiele porcilor, totuși noi nu suntem din lume, cum era fratele său mai mare, care nu știa nimic în afară de petreceri lumești. Și așa cum fiul risipitor, când a auzit glasul lui Dumnezeu răsunând în inima lui, și-a adus aminte că este născut din Dumnezeu și că nu este din această lume, a lăsat lumea și toți porcii lângă care trăia și s-a dus lângă Tatăl său, tot astfel suntem chemați să facem și noi astăzi, căci același glas divin ne vorbește.

Așa a făcut fiul risipitor, așa au făcut toți convertiții, așa trebuie să facem și noi; noi nu suntem din lumea aceasta și locul nostru nu este printre porcii și gunoaiele pământului, ci locul nostru este lângă Dumnezeu care locuiește în cer. Acum a sosit timpul să ne ridicăm din patimi și păcat, ca fiul risipitor, și să mergem la Tatăl ceresc care ne-a creat. Căci Isus ne-a spus clar: "Voi nu sunteți din lume, după cum nici eu nu sunt din lume" (In 17,4).

Regretul sfântului Augustin (354-430), care s-a convertit prea târziu, îl va copleși și orice om păcătos care nu vine degrabă la Dumnezeu: "Târziu te-am iubit, frumusețe atât de veche și atât de nouă, târziu te-am iubit. Și iată că tu erai înlăuntrul meu și eu eram în afară, și acolo te căutam. Și eu, nenorocitul, mă avântam spre lucrurile frumoase create de tine. Tu erai cu mine și eu nu eram cu tine. Mă țineau departe de tine creaturile care, dacă nu ar fi fost în tine, nici nu ar fi existat. M-ai chemat, ai strigat, ai învins surzenia mea. M-ai străfulgerat cu lumina ta și, în sfârșit, mi-ai vindecat orbirea. Ai răspândit asupra mea parfumul tău, și eu l-am inspirat, și acum te doresc pe tine. Te-am gustat, și acum mi-e foame și sete de tine. M-ai atins și acum ard de dorința de a dobândi pacea ta" (cf. Confesiuni 10,27).

Cel mai mare rău posibil pentru un om este să creadă cu nu e păcătos, că nu e mare păcătos, că nu e păcătos destul ca să aibă nevoie de iertarea lui Dumnezeu. Așa erau fariseii, cărturarii și fratele mai mare al fiului risipitor care, păcătoșii fiind, se credeau drepți și stăteau departe de Isus și de mântuirea lui.

În anii preoției mele am întâlnit o ființă care se lăuda că în anii de școală a avut numai 10 la religie, dar care acum trăia de 10 ani fără cununie și spunea că nu e păcătoasă. Câtă orbire! La fel spuneau și fariseii și cărturarii care prădau casele văduvelor (cf. Mt 23,14; Mc 12,40; Lc 20,47), dar care aveau tupeul de a spune că nu sunt păcătoși. Câtă orbire!

Nu cumva suntem și noi cufundați cu totul în păcate, dar avem tupeul să spunem că nu suntem păcătoși? Iadul ne mănâncă..., ca pe tânăra Aneta din Germania, care așa gândise și trăise toată viața; deși săvârșea fel de fel de păcate fără nici un scrupul, avea mereu tupeul de a spune că ea nu-i păcătoasă; dar, într-o zi a anului 1933, a murit subit într-un accident de mașină și a ajuns în iad; de acolo, Dumnezeu a trimis-o la prietena ei, Clara, căreia să-i spună grozăviile iadului, ca ea să le scrie într-o carte, pentru ca toți păcătoșii care cred că nu sunt desul de păcătoși să se îndrepte. Cartea a fost scrisă; are 35 de pagini, se numește: "Sunt condamnată", a apărut la Roman în anul 1997 și se găsește de vânzare la părinții franciscani.

Ucenicii l-au întrebat odată pe sfântul Arsenie (354-449): "Părinte, ce să facem ca să ne mântuim"? Atunci părintele Arsenie le-a spus: "Dacă voim să ne mântuim, trebuie să avem în mintea noastră aceste trei gânduri: 1) gândul la smerenia lui Isus Cristos, care să ne conducă și pe noi la smerenia de a ne recunoaștem păcătoși și apoi să ne mărturisim păcatele; 2) gândul la moartea lui Isus pe cruce, care să ne aducă aminte că și noi suntem muritori, că avem o cruce de purtat, și că într-o zi ne așteaptă judecata lui Dumnezeu; 3) gândul la Învierea Domnului, care să ne aducă în suflete speranța, încrederea, bucuria că și noi vom învia spre o viață veșnică".

Sfântul apostol Paul, care ne vorbește în lectura a doua de astăzi, a avut în mintea și inima lui aceste trei gânduri mântuitoare: smerenia, gândul la moarte și gândul la înviere. "Iată un cuvânt adevărat, care merită să fie primit fără nici o reținere: Cristos Isus a venit în lume pentru a-i mântui pe cei păcătoși, dintre care cel dintâi sunt eu. Și dacă Cristos Isus m-a iertat, a făcut-o pentru ca eu să fiu cel dintâi în care să se arate îndelunga lui răbdare și cel dintâi exemplu pentru cei care aveau să creadă în el spre a dobândi viața veșnică" (1Tim 1,15-16).

Sfântul Ciprian (195-258), pe numele său adevărat Thascius Caecilius Cyprianus, a avut și el mintea și inima la aceste trei gânduri mântuitoare: smerenia, moartea și învierea Domnului. Sfântul Ciprian a fost un distins orator și aristocrat din Cartagina, Africa de Nord; era bogat și poseda o vastă cultură; dar în adâncul sufletului său era un sărman păcătos. Într-o scrisoare adresată unui prieten al său, Donatus, el își descria starea sa, zicând: "Rătăcesc orbește în întunericul nopții, încerc când o cale când alta pe marea învolburată a lumii. Cum s-ar putea un om naște din nou? Am devenit sclavul viciilor mele". Dar după un timp Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, i-a schimbat inima și viața. Acum el zicea: "Lumina lui Isus a pătruns în inima mea și a curățit-o de toate murdăriile. Duhul m-a schimbat într-un om nou".

Sfintei Margareta de Cortona (1247-1297), care s-a întors la Dumnezeu părăsind viața destrăbălată și făcând pocăință, Isus i-a apărut într-o zi și i-a spus: "Margareta, tu ești păcătoasa mea recuperată; eu mă voi folosi de tine pentru a aduce pe cât mai mulți păcătoși la bucuria mea, prin convertire și pocăință"!

Așa cum păstorul care și-a găsit oița a făcut sărbătoare, așa cum femeia care și-a găsit mărgăritarul din colier a făcut sărbătoare, așa cum tatăl care și-a găsit fiul a făcut sărbătoare, așa cum Dumnezeu face sărbătoare cu îngerii în cer atunci când un păcătos se întoarce la el, tot astfel noi păcătoșii, primiți și iertați de Dumnezeu, trebuie să facem sărbătoare, chemând pe toți vecinii și prietenii să se bucure împreună cu noi, să le povestim lucrarea minunată a lui Dumnezeu în noi (cf. 1Pt 2,9), și apoi să-i ajutăm și pe ei să ajungă la această bucurie. Așa a făcut Moise, așa a făcut Paul, așa au făcut apostolii, așa a făcut Ciprian, așa a făcut Margareta de Cortona, așa trebuie să facem și noi.

Moise a fost un păcătos iertat de Dumnezeu, iar acum se roagă lui Dumnezeu pentru iertarea fraților săi. Ciprian a fost un păcătos iertat, apoi s-a făcut apostol pentru păcătoși. Margareta de Cortona a fost o păcătoasă iertată, dar apoi s-a făcut apostol pentru cei păcătoși. Sfântul Paul a fost și el un iertat de Dumnezeu, iar apoi s-a făcut apostol pentru cei păcătoși: "Și dacă Cristos Isus m-a iertat, a făcut-o pentru ca eu să fiu cel dintâi în care să se arate îndelunga lui răbdare și cel dintâi exemplu pentru cei care aveau să creadă în el spre a dobândi viața veșnică" (1Tim 1,16). Și tot Paul spunea: "Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea de a vesti lumii împăcarea" (2Cor 5,19).

În final, iată câteva gânduri tot pe tema de lecturilor de astăzi, culese din sfânta Carte: "Toate zilele omului sunt pline de durere și truda lui nu este decât necaz: nici măcar noaptea n-are odihnă inima lui. Și aceasta este o deșertăciune" (Qho 2,23). "Să vestim, faptele mărețe ale aceluia care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9), căci "Un cuvânt spus la vremea potrivită este ca niște mere de aur într-un coșuleț de argint" (Prov 25,11). "Veniți să ne judecăm, spune Domnul: de vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; de vor fi roșii ca purpura se vor face ca lâna" (Is 1,18). "Dacă ne mărturisim păcatele, Dumnezeu este credincios și drept, ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nelegiuire" (1In 1,9). Amin.

* * *

Considerație la duminica a XIV-a de peste an - C

"Bucurie mare va fi în cer pentru un singur păcătos care se convertește" (Lc 15,7) .

Când Maria a apărut la Fatima, în 1917, ne-a învățat prin cei trei copilași, Lucia, Francisc și Iacinta, următoarea rugăciune: "O, Isuse, iartă-ne păcatele, ferește-ne de focul iadului și du în cer toate sufletele, mai ales pe acelea care au mai mare de mila ta!"

Maria ne-a învățat un adevăr mântuitor, adevăr care se vădește foarte clar și în evanghelia de astăzi (cf. Lc 15,1-32). Isus a venit din cer pentru mântuirea tuturor oamenilor, dar mai ales și mai întâi, pentru aceia care au cea mai mare de mila sa. Iar cei care au nevoie mai ales și mai întâi de mila sa sunt păcătoșii: ca evreii, ca sfântul Paul, ca fiul risipitor, ca toți oamenii care trăiesc pe pământ și, bineînțeles, ca mine și ca dumneavoastră, toți iubiți frați în Cristos.

În viața sfântului Ioan Rusul (1690-1730) se povestește despre o femeie nobilă care avea un singur fiu și care într-o zi nu s-a mai întors de la școală. Mama s-a dus la școală să se intereseze de dânsul, iar acolo i s-a spus de către colegi că fiul sau nu mai vine la ore și că s-a amestecat cu desfrânați și drogați. "Lovită parcă de trăsnet, nu mai vede înaintea ei nimic; pieptul i se strivește și în gât i s-a pus un nod care o înecă. Voia să plângă, însă nu putea. Lacrimile i-au secat. Atunci și-a zis: «Mă voi dezbrăcă de toate hainele mele și de toată onoarea mea și voi merge la oraș; o să merg pe străzi și-o să întreb: N-ați văzut pe băiatul meu?». Așa a făcut și l-a găsit".

Așa a făcut și Isus Cristos; a lăsat toată slavă cerească, a lăsat coroana veșnică, a lăsat veșmintele divine, a luat chipul umil al robului, a coborât pe pământ, a venit în țara îndepărtată a păcatului, pentru a-i căuta și a-i aduce la mântuire pe oamenii pierduți. Însă câtă durere nu a simțit Domnul când păcătoșii nu l-au așteptat, nu l-au cunoscut și nu l-au primit (cf. In 1,11)?!

Un tânăr, pe care sfântul Ioan Bosco (1815-1888) l-a cunoscut pe când lucra ca preot în închisoarea din Torino și pe care a reușit atunci să-l schimbe, a căzut din nou în păcatul tâlhăriei, pentru că atunci când a scăpat din închisoare, nimeni nu l-a primit: nici părinții acasă, nici prietenii, nici patronii la muncă. Ioan Bosco l-a primit din nou și l-a ajutat.

Familia și cunoscuții îl osândiseră pe tânărul acela și s-au purtat cu dansul așa cum se purtau cărturarii și fariseii cu păcătoșii, pe care-i țineau la distanță și se scandalizau atunci când Isus le lua apărarea. Însă sfântul Ioan Bosco s-a purtat exact așa cum s-a purtat Păstorul cel bun, femeia înțeleaptă și tatăl iubitor din evanghelia de astăzi. Biblia spune: "Chiar daca tatăl tău și mama ta te va părăsi, eu nu te voi părăsi" (Ps 27,10). "Poate o femeie să uite copilul pe care-l alăptează și să n-aibă milă de rodul sânului ei? Dacă ea l-ar uita, eu nu te voi uita" (Is 49,15).

Deci, cei care au cea mai mare nevoie de mila sa, suntem noi, păcătoșii. Așa cum ne spune David în psalmi: "În păcat ne-au zămislit mamele noastre" (cf. Ps 51,5) și "nu este nici măcar ca să facă binele" (Ps 9,24-27; Ps 52,1-2). Așa cum sfântul Paul s-a numit pe sine primul dintre păcătoși (cf.1Tim 1,15); așa cum vameșii și desfrânatele s-au așezat în primele rânduri lângă Isus (cf. Lc 15,1); așa cum apostolii stăteau și ei în față (cf. Mt 5,1); tot așa să ne considerăm și noi și să ne apropiem cu încredere de Isus, care pentru noi este "tronul harului" (cf. Evr 4,16).

Numai fariseii și cărturarii și mulții alți inconștienți din toate timpurile, cred că nu-s destul de păcătoși că să aibă nevoie de mila lui Isus.

Dumnezeu ne spune astăzi unuia fiecăruia dintre noi care am uitat că suntem păcătoși: "Hai, înapoi acasă! I-am trimis după tine pe Fiul meu, Isus, și pe Duhul meu cel Sfânt ca să te aducă. Lasă-te schimbat și adus de ei. Nu refuza și iubirea!" Iar noi să-i răspundem cu refrenul de la psalmul responsorial: "Mă voi ridica și voi merge la tine Tată" (Lc 15,8).

Așa cum pastorul nu se poate lipsi de o singură oiță, deși are o sută; așa cum o femeie nu se poate lipsi de o singură piesă din colierul ei, deși mai are alte nouă, așa cum un tată nu se poate lipsi de nici unul din copii săi, deși mai are și alții acasă; așa cum această mamă nu s-a putut lipsi de fiul ei; tot astfel și Dumnezeu nu se poate lipsi de nici unul dintre noi, căci suntem unicate; căci am fost creați după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), căci avem viață din viata sa; căci avem pregătit un loc lângă el în ceruri (cf. In 14,2). De aceea, l-a trimis pe unicul său Fiu, ca să ne ia păcatele și să ni le ridice, adică să ni le ispășească pe lemnul crucii, imagine a pomului dătător de viață din paradis. De aceea, ni l-a trimis și pe Duhul Sfânt ca să ne sfințească.

Astfel ne cheamă Domnul în Sfânta Carte: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați de păcat și eu va voi ușura" (Mt 11,28). "Eu nu vreau moartea păcătosului, dar că el să se convertească și să fie viu" (Ez 33,11). "Eu am venit că oile mele să aibă viață și s-o aibă din plin" (cf. In 10,10). "Cine își mărturisește păcatele, el este credincios că să le ierte" (1In 1,9).

Dar tot Domnul ne spune: "Cine zice că nu are păcat, este un mincinos și adevărul nu este în el" (1In 1,10). Căci "nu este nici unul care să facă binele, nici măcar unul" (Ps 53,3; Rom 3,10-12). Și "tocmai de aceea a venit Isus în lume ca să vădească lumea de păcatul ei" (cf. In 16,8)

Fiul risipitor din pericopa evanghelică de astăzi a fost cinstit cu sine însuși și și-a recunoscut și mărturisit păcatul. Acest lucru s-a întâmplat atunci când s-a ridicat, s-a dus la tatăl său și i-a spus: "Am păcătuit". Chiar în acea zi a început un nou capitol din viața sa. Un capitol nou poate să înceapă și în viața unuia fiecăruia dintre noi, dacă ne vom recunoaște păcătoși și vom spune stop: auto-justificării, auto-compătimirii, auto-apărării. Trebuie să venim la Dumnezeu și să-i spunem cu fiul risipitor: "Tată am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta, nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău" (Lc 15,21). Atunci totul va înflori în viața noastră.

René Bazin (1853-1932), un scriitor catolic francez, povestește că, într-o zi de sărbătoare, a intrat într-o biserica în care parohul făcea catehism. Tocmai vorbise despre patima lui Isus când, privindu-i pe copii, l-a întrebat pe cel mai mic dintre ei: "Fiule, dacă ai fi fost în locul lui Iuda, ce ai fi făcut după trădarea Domnului?" Micuțul a privit în jur, de parcă ar fi căutat răspunsul, apoi a răspuns serios: "Eu, dacă aș fi fost în locul lui Iuda, în loc să mă spânzur de copac, aș fi alergat la Isus, m-aș fi prins de gâtul lui și i-aș fi spus: «Doamne, iartă-mă»!" Așa a făcut fiul risipitor, așa au făcut toți păcătoșii convertiți, așa să facem și noi și bucuria iertării va fi a noastră!

Dar noi nu trebuie să uităm că numai pe pământ Fiul Omului are puterea de a ierta păcatele (cf. Mc 2,10); Un copil care era în mașină cu mama sa în timp de ploaie a făcut următoarea remarcă: "Mamă, acum Dumnezeu ne iartă păcatele, așa cu ștergătorul șterge apa de pe parbriz". Așa este! Dar nu trebuie să uităm că există un timp al harului, după care Dumnezeu închide poarta milostivirii, ca la corabia lui Noe (cf. Gen 7,16) sau ca la tinerele care își așteptau mirele (cf. Mt 25,10); căci numai "astăzi" și "acum", dacă venim, suntem în siguranță (cf. Evr 3,15; 2Cor 6,2).

Isus, după ce l-a iertat pe Petru, i-a zis: "După ce te vei întoarce la Dumnezeu, să întărești pe frații tăi" (Lc 22,32).

Asta ne spune și nouă Isus astăzi, celor care ne întoarcem la el: "Tu, întorcându-te, întărește-i pe frații tăi!" Moise, după ce s-a întors și a fost iertat de Dumnezeu, s-a rugat pentru frații săi și i-a ajutat să se convertească (cf. Ex 32,7-11.13-14). Paul după ce s-a întors și a fost iertat de Dumnezeu, s-a rugat pentru frații săi și i-a ajutat să se convertească (cf. 1Tim 1,12-17). Maria Magdalena, după ce s-a întors și a fost iertată, s-a dus și le-a vestit fraților ei, învierea lui Isus (cf. Lc 24,9-10).

Dacă și noi am gustat în adevăr cât bun este Domnul (cf. 1Pt 2,3), să mergem și noi și la toți care mai zac în întunericul păcatului și în umbra morții (cf. Is 9,2) și vestindu-le împăcarea (cf. 2Cor 5,19), să le spunem: "Gustați și vedeți ce bun este Domnul! Ferice de omul care se încrede în el!" (Ps 34,8).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 63.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat