Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Fecioară Maria, Maica Îndurerată - 2013

"Vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în el, ci să și pătimiți pentru el" (Fil 1,29)

În anul 1233, în ziua de 15 august, de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, șapte tineri nobili din orașul Florența au trăit un eveniment sufletesc deosebit. În această zi, chipul Mariei dintr-o icoană s-a însuflețit, și li s-a arătat îmbrăcată în doliu, plânsă și îndurerată din cauza luptelor fratricide care divizau în acea vreme Florența. Cei șapte tineri au hotărât atunci să încerce a face ceva pentru a aduce măcar puțină pace; de aceea, s-au constituit într-o asociație numită "Maria îndurerată", numită mai târziu "Ordinul Serviților", și s-au retras într-un loc singuratic din muntele Senario, nu departe de oraș, pentru a se consacra rugăciunii și actelor de pocăință.

Sărbătoarea de astăzi, "Sfânta Fecioară Maria Îndurerată", a fost introdusă în anul 1667 la cererea acestui Ordin al Serviților, care era dedicat imitării Mariei și ispășirii păcatelor lumii, cu titlul de: "Cele 7 dureri ale Mariei"; papa Pius al VII-lea (1742-1823) a introdus sărbătoarea în calendarul roman; papa Pius al X-lea (1835-1914) a stabilit ca dată definitivă ziua de 15 septembrie; noul calendar a schimbat titlul sărbătorii în "Sfânta Fecioară Maria îndurerată".

Această frumoasă sărbătoare în cinstea Maicii Domnului ne aduce aminte de acele minunate cuvinte ale sfântului Paul: "Vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în Isus, ci să și pătimiți pentru el" (Fil 1,29); adică vi s-a dat harul "să împliniți în trupul vostru ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24).

Mântuirea este rodul colaborării a două voințe: voința lui Dumnezeu și voința omului. Sfântul apostol Paul scrie: "Noi suntem împreună lucrători cu Dumnezeu" (1Cor 3,9). Iar Sfântul Augustin (354-430) spunea și el: "Dumnezeu, care te-a creat fără tine, nu te va mântui fără tine" (cf. Sermo 169,11,13).

E clar pentru orice creștin că suferințelor lui Cristos nu le-a lipsit nimic ca să fie perfecte și îndestulătoare. Dar întrucât mântuirea este o lucrare divino-umană, atât a lui Dumnezeu cât și a omului, fiecare își are partea sa din această lucrare; de aceea, atunci când spunem că trebuie să împlinim ceea ce a lipsit suferințelor lui Cristos, ne gândim numai la partea noastră a oamenilor, care trebuie s-o împlinim alături de Isus, cu care formăm un singur trup mistic.

Dumnezeu i-a asociat pe toți credincioșii săi la opera sa răscumpărătoare, nu numai pe Maria. Maria este doar prima care a acceptat această cooperare și un model de corespundere la această chemare; dar nu este unica, căci după ea urmează întregul șir de creștini din toate timpurile și locurile.

Maria a fost prima dintre toți creștinii care a crezut și s-a unit cu Cristos; prima care l-a iubit și a suferit împreună cu Isus pentru trupul său mistic, care este Biserica. Ea a suferit și atunci când a suferit Cristos, și atunci când sufereau ucenicii săi; căci numai așa se explică prezența ei pe Calvar (cf. In 19,25-27). Călugărul poet Jacoponi da Todi (1236-1306), în imnul, "Stabat Mater Dolorosa", arată în mod poetic unirea Mariei cu Isus suferind pe cruce; și numai așa se explică și intervenția ei pe lângă Isus, pentru mirii rămași în pană de vin la nunta din Cana Galileii (cf. In 2,3).

Scriitorul german Werner Bergengruen (1892-1964), în cartea sa "Marele tiran și judecata", povestește că într-un oraș italian, în perioada secolului XV, s-a petrecut un asasinat. Vinovatul nu era încă descoperit, cercetările erau aprinse, lumea era agitată și nimeni nu recunoștea că el este vinovatul. Deodată, un muncitor cinstit se prezintă și spune că el este vinovatul. Oamenii îl cunoșteau pe acel om și-l știau de sfânt. Guvernatorul orașului știa că acel om este nevinovat, pentru că el însuși comisese crima în secret. A voit însă cu toată ardoarea să cunoască motivele care l-au determinat pe acel om cinstit să ia asupra sa așa de mare vină. Atunci, muncitorul a spus: "Eu am înțeles un lucru, că e necesar ca unul în mod liber să sufere ceva pentru binele poporului". Atunci guvernatorul l-a întrebat iarăși: "Crezi oare că jertfa lui Cristos nu a fost suficientă odată pentru totdeauna"? Muncitorul a răspuns: "Desigur că dreptatea divină a fost pe deplin satisfăcută la cruce. Însă aceasta nu exclude, ci implică partea de lucrare a omului, o lucrare care să se asemene jertfei lui Cristos de la Golgota, jertfă care se repetă nesângeros la sfânta Liturghie. Mai mult decât atât, cine vrea să rămână pe calea imitării lui Cristos trebuie să fie dispus nu numai să-i asculte învățăturile, ci chiar să-și dăruiască viața ca jertfă de ispășire pentru cei mulți, asemenea lui.

Așa cum spune Scriptura, Maria a fost acel mădular sensibil care, atunci când Isus a suferit, a suferit și ea; și care atunci când un mădular a suferit, a suferit și ea (cf. 1Cor 12,26).

Îmi amintesc aici de un om credincios care îngrijea de un bolnav grav; acesta îi vorbea despre Cristos și se ruga pentru el; un timp lucrurile au mers bine; dar la un moment dat bolnavul a început să aibă niște dureri îngrozitoare; atunci omul nostru, pentru ușurarea bolnavului, i-a cerut lui Dumnezeu să-i dea jumătate din suferința lui. Dumnezeu l-a ascultat, căci durerile bolnavului s-au mai ameliorat, iar el a început să sufere. Așa a făcut și Maria când Isus suferea, și așa face și când noi suferim; o parte din durere o ia asupra ei. Așa trebuie să facem și noi, atât atunci când Cristos poartă încă crucea păcatelor noastre, cât și când frații noștri suferă; o parte din suferința lor s-o luăm asupra noastră.

În secolul XIII creștin, incursiunile piraților în Spania și Italia erau dese; ei furau oameni și apoi îi vindeau ca sclavi musulmanilor; viața și credința creștinilor de atunci era un mare pericol. Pentru familiile celor răpiți care nu aveau posibilitatea să-și răscumpere sclavii, sfântul Petru Nolasc (+1256) a propus întemeierea unui ordin călugăresc menit să contribuie la rezolvarea acestei probleme. Constituirea Ordinului Religios pentru Răscumpărarea Sclavilor, în secolul al XIII-lea, a fost opera sfintei Fecioare Maria. Cu averea moștenită de la părinți, Petru Nolasc a reușit să răscumpere mulți creștini sclavi.

Participând la solemnitatea inaugurării ordinului călugăresc pentru eliberarea sclavilor, din 10 august 1218, Raimund Nonnatus (1200-1240) s-a entuziasmat atât de mult de această idee, că a cerut să fie primit și el în rândul lor. După patru ani de studii teologice, în 1222, a fost sfințit preot. De atunci și până în 1231 el a lucrat la eliberarea sclavilor: el a răscumpărat o mulțime de sclavi. La Tunis, neavând întreaga sumă cerută de negustorii de sclavi, Raimund s-a constituit el însuși prizonier. El a făcut acest act cu gândul de a rămâne în mijlocul celorlalți sclavi, spre a-i întări în credință, dar și a găsi ocazia de a le predica musulmanilor evanghelia. Ca el a mai procedat și sfântul Paulin de Nola (353-431), cu mult înainte.

Și noi trebuie să ne cheltuim pe noi și toate ale noastre pentru eliberarea oamenilor din toate sclaviile lor, trupești și sufletești, mai ales din sclaviile păcatului și diavolului, după exemplul Mariei, a "ordinului serviților", a "ordinului pentru eliberarea sclavilor" și a multora dintre sfinți.

Sărbătoarea Mariei, Maica îndurerată, învață lumea cum să participe la jertfa lui Cristos, pentru mântuirea proprie și pentru mântuirea lumii; această sărbătoare este încă de mare actualitate în Biserică. De curând, Maica Domnului îndurerată a apărut la două femei și le-a rugat să transmită lumii chemarea ei la a participa la suferințele lui Cristos, spre mântuirea lumii.

În localitatea Castelpetroso din Italia este un sanctuar al Maicii Domnului, închinat durerilor sale. Istoria acestui sanctuar începe în anul 1888, odată cu apariția sfintei Fecioare Maria în acest loc. Un sanctuar în stil neogotic a început să se construiască în anul 1890 și a fost definitivat în anul 1975.

Era în ziua de 22 martie 1888, înainte de Duminica Floriilor, când Fabiana Cicchini (35 de ani) și prietena ei Serafina Valentino (34 de ani), din localitatea Guasto, mergeau spre Cesa tra Santi, la muncă pe câmp. Aveau cu ele și două oi. În acea zi, după-amiază, Fabiana și-a dat seama că una dintre oi nu mai era acolo și s-a dus s-o caute. A găsit-o undeva lângă o grotă din care ieșea o lumină. S-a apropiat și deodată, în fața ei, într-o lumină greu de descris, i-a putut vedea pe sfânta Fecioară Maria și pe Isus, mort, în brațele ei. Sfânta Fecioară era îmbrăcată cu o haină de culoare trandafirie și cu o mantie de culoare brună, care îi acoperea întregul trup. S-a apropiat între timp și Serafina, dar nu a putut vedea nimic. În ziua de Paști a avut loc o nouă apariție, de data aceasta văzând-o și Serafina. Atunci Fecioara Maria Îndurerată le-a cerut să primească și să participe la jertfa lui Isus.

În catedrala din München se află o celebră statuie a Maicii Îndurerate. Este opera unui marelui artist credincios Wilhem Achtermann (1799-1889). Statuia o reprezintă pe Maria Îndurerată, ținându-l în brațe pe Fiul ei mort, tocmai coborât de pe cruce. Cine privește această statuie rămâne profund impresionat. Un necredincios i-a spus într-o zi artistului: "Am văzut la München statuia Maicii Domnului Îndurerată, sculptată de dumneavoastră, și a trebuit să mă convertesc.

Parafrazându-l pe acest admirator al imaginii Maicii Domnului Îndurerată, să spunem și noi astăzi: "Am privit astăzi chipul Mariei din icoană, am ascultat lecturile sfinte și cuvântul de învățătură, am cântat împreună cu corul, m-am apropiat de Isus Euharisticul, am participat la comuniunea frățească... deci trebuie să mă convertesc". Așa să fie!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat