Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIII-a de peste an - C

"Non multa, sed multum" (Nu cantitate, ci calitate).

Isus ne învață astăzi că, așa cum orice om înțelept știe să găsească mijloacele prin care să ajungă la scopul urmărit; tot astfel ucenicii lui, făcuți de el "înțelepți ca șerpii și simplii ca porumbeii" (Mt 10,16), trebuie să știe și ei să găsească mijloacele necesare pentru a ajunge în împărăția lui Dumnezeu și la ospățul cel veșnic.

De aceea, prima lectură ne invită să cercetăm gândurile pe care Dumnezeu le are cu noi, pentru ca în lumina lor să știm să ne organizăm viața în așa fel încât să putem ajunge la ținta propusă, împărăția cerurilor (cf. Înț 9,13-18). De aceea, și lectura a doua ni-l prezintă pe apostolul Paul, om care a lucrat cu înțelepciune în relația lui cu toate bisericile, dar și cu toți creștinii, arătându-le că, datorită lui Isus Cristos, nu mai e nici o deosebire între sclavi și oameni liberi (cf. Flm 1,9b-10.12-17). Iar această înțelepciune constă în a renunța la toți și la toate și a lua crucea, asemenea lui Isus și tuturor ucenicilor săi (cf. Lc 14,26-27).

Evanghelia ne spune că "împreună cu Isus, mergea o mare mulțime de oameni" (Lc 14,25). Între cei care-l urmau pe Isus pe drumul său spre cruce, erau mulți oameni sinceri și credincioși; să ne gândim numai la apostoli și femeile sfinte care îl urmau. Dar între acei care-l urmau pe Isus în drumul său spre cruce mai erau și oameni care îl urmau numai din curiozitate, din interes de a fi vindecați sau ajutați sau dornici de a vedea minuni și chiar din dorința de a-l pune la încercare, dar nu dorința de a-i urma învățăturile.

Așa cum știm din parabola năvodului că pescarii, aruncând năvodul în mare, prind fel de fel de pești, dar apoi, când ajung la mal, aleg peștii buni de cei răi (cf. Mt 13,47-48); tot astfel acum, Isus, după ce prin predicile și minunile sale a prins fel de fel de pești, fel de fel de oameni, acum a sosit timpul să-i aleagă pe cei buni de cei răi. Și dacă satana îi cerne oamenii ca să vadă clar care sunt ai lui (cf. Lc 22,31), cu atât mai mult Isus trebuie să-și cearnă oamenii care merg după el, mai ales că ei trebuie să treacă cu el prin cruce și să facă multe alte renunțări (cf. Lc 14,25-27). Această cernere a celor care îl urmau, Isus a mai făcut-o și cu alte ocazii.

Iată câteva exemple:

- Când și-a rostit predica sa de pe munte, a adunat în jurul său mulți oameni; dar apoi i-a cernut și îi cerne și astăzi, vorbindu-le despre obligativitatea poruncilor lui Dumnezeu, a legilor căsătoriei, a dragostei de aproapele care merge până la porunca iubirii dușmanilor; și așa cum mulți au plecat atunci, tot mulți pleacă și astăzi (cf. Mt 5,38-48).

- Când a înmulțit pâinile și a săturat mulțimile, mulți s-au adunat în jurul lui; dar apoi Isus i-a cernut atunci și îi cerne și astăzi, cu chemarea la Euharistie, care este "medicamentul învierii și al nemuririi", care este adevăratul său trup și sânge; și cum mulți au plecat atunci, tot mulți pleacă și astăzi (cf. In 6,1-66).

- Când a vorbit mulțimii că el este păstorul cel bun care merge după oaia rătăcită și când a strâns copilașii în brațe, mulți au mers după el; dar Isus i-a cernut imediat și îi cerne și astăzi, vorbindu-le că trebuie să-și vândă averea în favoarea săracilor, ca să-l poată urma; așa cum tânărul bogat a plecat atunci, tot astfel mulți bogați pleacă și astăzi (cf. Mt 19,20-26).

- Când acum este aproape de Ierusalim, aproape de patima și moartea sa, pentru mântuirea lumii, prin predicile și minunile sale a atras pe mulți după el; dar prin enunțarea costurilor vieții de ucenic, i-a cernut cum îi cerne și astăzi; și așa cum mulți au plecați atunci, tot mulți pleacă și astăzi (cf. Lc 14,25-33).

Aici se verifică dictonul latin: "Non multa, sed multum"; adică, nu cantitate, ci calitate; adică, nu mult și rău, ci puțin și bun. Cam asta a voit să ne spună Isus în evanghelia de astăzi: să lași toate ale tale și să iei toate ale lui Dumnezeu; să lași totul ce te împiedică și să iei totul care te ajută.

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) ne spune legenda cu struțul și vulturul. Struțul a ales de la Dumnezeu, trupul mare; iar vulturul a ales aripile mari. Acum în timp de pericol struțul își pune capul sub nisip, iar vulturul se înalță spre ceruri. Struțul este răpus foarte ușor, iar vulturul este răpus foarte greu.

În toate timpurile istoriei mântuirii, Dumnezeu i-a "cernut" pe oameni. În Vechiul Testament, Domnul spunea: "Voi vântura casa lui Israel între toate neamurile, cum se vântură cu ciurul, fără să cadă un singur bob la pământ!" (Am 9,9).

Iată numai un exemplu:

Lupta cu mulțimea de uriașii madianiți era aproape. Vreo treizeci de mii de oameni din popor voiau să meargă în această luptă alături de Ghedeon; dar mulți dintre ei erau fricoși și nedeterminați pentru această luptă atât de grea și de importantă. La îndemnul lui Dumnezeu, Ghedeon le-a prezentat greutățile unui astfel de război cu uriașii cei mulți; atunci 22.000 de mii de fricoși au renunțat la luptă și au plecat acasă; mai rămăseseră 8.000, dar majoritatea din ei nu erau motivați să lupte, lucru care s-a văzut când au fost duși la izvor ca să bea apă și unde 7.700, din cei 8.000 rămași, au băut apă fără grijă și au uitat de un posibil atac din partea uriașilor și au trebuit să plece și ei acasă. Numai cu cei 300 de curajoși rămași, Dumnezeu, prin Ghedeon (cf. Jud 7,1-25), a biruit acea numeroasă și temută armată de uriași.

O astfel de "cernere" a făcut și Duhul Sfânt: Când a fost vorba de a plecarea în misiune printre păgâni, din mulțimea ucenicilor de la acea vreme, Duhul Sfânt a cerut să-i fie puși deoparte numai Barnaba și Saul (cf. Fap 13,2). Cu acești doi curajoși și hotărâți, Duhul Sfânt a câștigat lupta contra duhului rău, aducând multe popoare la ascultarea și împlinirea evangheliei. Tot Duhul Sfânt a ales și care să fie prioritatea cetăților de evanghelizat (cf. Fap 16,7). Iar această ascultare de Duhul Sfânt a adus mult rod.

Să revenim la evanghelia de astăzi care ne spune: "Împreună cu Isus mergeau multe noroade" și că el s-a întors și le-a zis: "Dacă vine cineva la mine, și nu urăște pe tatăl său, pe mama sa, pe nevasta sa, pe copiii săi, pe frații săi, pe surorile sale, ba chiar însăși viața sa, nu poate fi ucenicul meu. Și oricine nu-și poartă crucea și nu vine după mine, nu poate fi ucenicul meu" (Lc 14,26-27).

Aici cuvântul "urî" nu înseamnă "ura" păcătoasă oprită de Dumnezeu, ci înseamnă a-l iubi pe Isus, împărăția sa și ospățul său veșnic, mai mult decât pe tata, pe mama, pe copil, pe fratele și pe sora, pe soț sau soție, pe prieten sau avere și chiar mai mult decât pe viața proprie.

Să presupunem că ne aflăm împreună cu toată familia și cu toți prietenii noștri la un concurs de alergare, la care este pus în joc un mare premiu. În acel moment fiecare "îi urăște pe toți", nu ține cont de nimeni și de nimic, pentru că voiește ca el să câștige premiul cel mare pus în joc. Pentru noi, creștinii, premiul cel mare pus în joc, pentru care trebuie să alergăm și să luptăm, este un loc în împărăția cerurilor și la ospățul cel veșnic. Pentru câștigarea premiului trebuie să ne debarasăm de tot ceea ce ne-ar putea împiedica și să luăm tot ceea ce ne-ar putea ajuta. Isus ne cere să lăsăm toate ale noastre și să luăm crucea împreună cu toate ale lui.

Este o frumoasă glumiță, care ne descrie și o altă situație, pericolul de a fi sfâșiați de vreo fiară. Doi prieteni se aflau în junglă, când deodată se unde mugetul unui leu. Unul dintre ei își scoate ghetele și își pune în picioare niște teniși ușori. "De ce-ți pus tenișii?", întreabă celălalt. "Ca să alerg mai iute decât tine!"

Ce este important aici este faptul că toți pot câștiga împărăția cerurilor și că toți se pot salva de diavol.

Sunt tot atâtea locuri de salvare și toți atâtea medalii de aur câți concurenți luptă (cf. 2Tim 4,7-8).

Scrisoarea către Evrei ne dă o listă întreagă de oameni, care au lăsat toate, dar au luat crucea; care au scăpat de iad și care luptat lupta cea bună și au ajuns lângă Dumnezeu. Între aceștia sunt enumerați: Abel, Enoh, Noe, Abraam, Sarai, Isaac, Iacob, Moise, Rahav, Ghedeon, Barac, Samson, Iefte, David; toți drepții și toți profeții; toți apostolii și toți ucenicii (cf. Evr 11,1-40). Diferența de mântuiți care nu sunt amintiți nominal aici, se găsesc în Catalogul sfinților.

În acest sens îmi mai vine în minte un exemplu din catalogul sfinților; este vorba de sfântul Bernard (109-1153), care a lăsat toate, care a luat crucea și a mers după Isus după exemplul Mariei, al apostolilor și al tuturor ucenicilor. Bernard, auzind într-o zi evanghelia pe care am auzit-o și noi astăzi, a pus-o în practică, plecând departe de casă, departe de părinți, departe de frați, departe de avere, departe de orice putea să-l împiedice să câștige un loc în cer și un loc la ospățul cel veșnic. Fiind fratele cel mai mare, lui i se cuvenea moștenirea cea mai mare și titlului nobiliar. Dar, într-o zi, Bernard îi spuse fratelui mai mare planul său de a pleca într-un loc retras de lume, pentru a lucra la cucerirea împărăției cerurilor și a ospățului veșnic și de a-i lăsa lui titlul nobiliar și averea ce i se cuvine; acesta i-a răspuns că vrea și el împărăția și ospățul veșnic și că lasă și el următorului frate titlul și averea. Și așa fiecare dintre frați, a lăsat următorului frate totul, ca să meargă cu Bernard în pustiu. Fratele cel mai mic, Nirvard, când a văzut că toți au ales cerul și lui îi lasă numai pământul, a protestat și a plecat după ei; mama lor a făcut la fel. Tatăl lor, analizând mai bine situația, a lăsat și el toate și s-a dus după ei. Și astfel toți membrii familiei au câștigat premiul cel mare pus în joc, au câștigat cerul. Mântuirea este "o afacere personală".

Isus însuși s-a despărțit de toate și toți cei care puteau să-l împiedice să realizeze planul de mântuire al Tatălui, fapt care i-a atras opoziția chiar a familiei sale după trup; de aceea, vedem numai gloatele în jurul lui, iar ai lui stăteau afară (cf. Mc 3,31); de aceea, frații lui Isus nu credeau în el (cf. In 7,3-5); de aceea, și rudeniile sale s-au dezis de el (cf. Mc 3,21).

La fel a făcut și Maica Domnului. Pornind după Isus, ducându-și crucea, împreună cu ceilalți ucenicii, a renunțat și ea la toate și la toți. Pentru că Maria și-a lăsat familia și rudeniile pentru a merge după Isus, la cruce, l-a primit pe apostolul Ioan și toată familia Biserici, deci, și pe noi toți. Dar și noi cei care am lăsat pe toți și pe toate, tot la cruce, am primit o altă familie, cea formată din Maria, din apostolul Ioan, din toți apostolii și din toți prietenii lui Isus (cf. In 19,26-27).

La această "ură", la această "cruce", la această alergare și la acest premiu ne cheamă Isus în evanghelia de astăzi. Trebuie să lăsăm la o parte "păcatul" (cf. Evr 12,1) și toate cele care ne-ar putea împiedica și ne asumăm orice cruce și orice efort, numai să scăpăm de iad și să putem dobândi împărăția cerurilor și un loc la masa ospățului veșnic. Să nu uităm aici exemplul fericitului Ieremia (1556-1625), care, pentru a scăpa de iad și a se înălța spre cer ca păsările cerului, a lăsat toate și s-a făcut slujitor și totul lui Dumnezeu și oamenilor în Italia.

Isus ne mai vorbește astăzi și de omul înțelept care și-a început construcția unui turn de apărare, așa cum și-a construit și David, cel plăcut și iubit de Dumnezeu. Apoi ne mai vorbește despre un alt om înțelept care-și adună o armată, pentru a lupta contra dușmanului, mai numeros și mai puternic.

Isus este atât gospodarul, cât și regele prin excelență, care, înainte de a pune temelia Bisericii prin întruparea, predica, suferința și moartea sa, a chibzuit bine dacă are cu cine începe și termina această lucrare și dacă poate lupta cu satana forțele pe care le are (cf. 1In 3,8). A chibzuit bine și a reușit pentru el și pentru noi.

Scriptura ne spune că Dumnezeu este pentru noi atât un "turn de scăpare" (Prov 18,10), cât și "Dumnezeul oștirilor" (Ps 46,11).

Noi, creștinii, copiii lui Dumnezeu Tatăl, frații lui Isus Cristos și templele Duhului Sfânt, trebuie să fim acei oameni înțelepți și destoinici, despre care vorbesc astăzi lecturile sfinte, și să-l alegem pe Dumnezeu și toate ale lui, în lucrarea și în lupta noastră, renunțând în același timp la toți și la toate ale noastre, ca să fim veșnic cu el, în împărăția sa și la ospățul său veșnic. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat