Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Nașterea Maicii Domnului 2013

A veni ziua în care aceea care trebuie să nască, a născut (cf. Mih 5,3)

Este ziua de 8 septembrie și este ziua de naștere a mamei lui Isus, dar și a mamei noastre cerești, Maria. Iar Biserica ne cheamă astăzi să-l preamărim pe Dumnezeu și în același timp să-i mulțumim pentru lucrările minunate pe care le-a înfăptuit în Maria, în favoarea noastră, încă de la nașterea sa neprihănit zămislită și până la ridicarea ei cu trupul și sufletul la cer, unde a fost încoronată care regină. Și în al doilea rând, Biserica ne cheamă astăzi să o să o iubim și să o cinstim pe Maria în toate sărbătorile ei, pentru că iubirea și cinstirea ei, duce la iubirea și cinstirea lui Isus, căci ea dirijează toate cele primite către Isus.

Pentru a înțelege mai bine ce însemnătate are sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului pentru întreaga omenire, trebuie să mergem cu gândul la drama primului păcat din paradis. Am să încep cu o relatare:

Pe când eram elev la școala generală, se vorbea despre un copil de școală, care a găsit pe câmp un proiectil încă activ, rămas de pe timpul ultimului război mondial. Deși, la școală, profesorii le vorbiseră elevilor despre pericolul unor astfel de muniții rămase încă neexplodate, acest copil, sfidând toate avertismentele și consecințele unui astfel de gest, s-a jucat cu acel proiectil, aruncându-l și izbindu-l cu putere de pietre. Deodată, acel proiectil a explodat, umplându-l de schije și desfigurându-l. A fost dus imediat la spital, unde a fost supus la mai multe rânduri de operații, dar fără să i se poată scoate toate așchiile și să îndepărteze toate urmările. Medicii de atunci l-au supus la un lung și greu tratament; și pentru că urmările se tot vedeau, i s-a promis și un medic din străinătate, care să-i scoată toate așchiile și să-i vindece toate rănile; iar el a început să urmeze tratamentul, dar și să aștepte încrezător pe acel medic promis.

Am relatat acest caz dramatic, pentru că am voit să spun că o asemenea dramă a trăit și omul frumos, creat de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), căci și el a săvârșit un astfel act necugetat, căci și el, în ciuda tuturor avertismentelor lui Dumnezeu (cf. Gen 2,16-17), s-a jucat cu păcatul. Iar urmările păcatului asupra omului creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, au fost cumplite și devastatoare, căci păcatul i-a știrbit chipul și asemănarea cu Dumnezeu din el, i-a adus truda, suferința și moartea; iar toate acestea nu au venit numai asupra făptuitorului păcatului, ci și asupra tuturor descendenților săi.

Chiar din momentul căderii lor, chiar imediat după promisiunea mântuitorului (cf. Gen 3,15), care avea să-i refacă pe oamenii păcătoși mai frumoși și mai fericiți ca mai înainte, Dumnezeu i-a supus pe oamenii loviți de păcat la un set de tratamente și operații.

Trebuie să spunem aici că, în urma păcatului, n-a mai rămas pentru om nici o altă cale de mântuire decât cea dată deja de Dumnezeu, în iubirea lui nemărginită, adică: trudă, suferință și moarte. Deci, truda, suferința și moartea nu sunt pedepse, ci sunt medicamente mântuitoare, izvorâte din marea sa iubire, pentru care trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu, și nu să ne plângem (cf. Gen 3,17-19).

Un alt tratament a fost și scoaterea noastră afară din paradisul pământesc, unde era pericolul de a mânca din pomul vieții și, nemaimurind, să rămânem veșnic nefericiți (cf. Gen 3,22).

Tot din acest tratament divin mai fac parte și lacrimile cu care ne naștem, trăim și murim; lacrimile sunt un fel de citostatice, care pe lângă că ne pregătesc pentru marea operație pe care o va efectua Isus, atunci când noi vom merge la el; ele mai fac parte și din tratamentul post operator. De aceea, ne naștem, trăim și murim cu lacrimi în ochi. De aceea, Isus a spus: "Fericiți cei care plâng, căci ei vor fi mângâiați" (cf. Mt 5,4). De aceea, Petru a plâns amar după păcatul său (cf. Lc 22,62). De aceea, femeia păcătoasă și-a plâns și ea păcatul (cf. Lc 7,37-38).

Evanghelia de astăzi (cf. Mt 1,1-23), prezentându-ne genealogia lui Isus, ne prezintă, de fapt, lista tuturor categoriilor de oameni care au fost afectați de păcat și care au trebuință de mântuirea promisă și realizată de el; între aceștia se numără: păgâni și iudei, păcătoși și drepți; căci, fără Cristos, nimeni, păcătos sau drept, nu se poate mântui; căci iudeul și dreptul, fără Cristos, sunt tot păgâni și păcătoși; căci numai cei care este în Cristos sunt făpturi noi (cf. 2Cor 5,17; Gal 6,15); iar pe toate aceste categorii de oameni Isus și le-a asumat cu mult înainte de nașterea sa în lume.

Chipul lui Mesia, mântuitorul cel mult așteptat, a fost profețit și prefigurat de Dumnezeu, cu mult înainte de nașterea sa. Astfel, Dumnezeu ne-a spus în sfânta carte, prin profeții săi: că venirea lui toate ținuturile o așteaptă (cf. Is 42,1-8); că popoare multe se vor îndrepta spre el (cf. Is 2,2-4; Mih 4,2); că va fi blând ca Moise (cf. Num 12,3; Dt 18,15); că va fi tăcut ca un miel (Is 53,7); că va lua asupra sa păcatele lumii întregi (cf. In 1,29); că va suferi și muri în locul nostru (cf. Is 53,4-5); că va Isus învia spre fericirea noastră (cf. Ps 16,10-11); că va duce în robie robia noastră și că va înălța la cer omenitatea noastră (cf. Ps 68,18).

Așa cum în natură Dumnezeu a rânduit ca, înainte de răsăritul soarelui, să apară mai întâi aurora prevestitoare; tot astfel, în planul mântuirii, Dumnezeu a rânduit ca, înainte de apariția soarelui-Isus în lume, să apară mai întâi aurora-Maria, "cea care trebuie să-l nască" (cf. Mih 5,3).

Asemenea lui Isus, Maica Domnului și ea a fost așteptată de veacuri, căci nașterea ei indica apropiata naștere a lui Isus; căci aurora luminii ei indica apropierea ivirii soarelui, Cristos. Maria, cea care l-a născut pe Isus, a fost pregătită, prevestită și prefigurată de Dumnezeu în multe locuri din Biblie. Conform Scripturilor: Maria este femeia a cărei "sămânță" a zdrobit capul șarpelui (cf. Gen 3,15). Maria este "porumbița" lui Noe, care a adus vestea cea bună a încetării potopului de păcate (cf. Gen 8,9). Maria este "scara" văzută de Iacob, care unește cerul cu pământul, adică pe om cu Creatorul său (cf. Gen 28,12). Maria este "rugul aprins" văzut de Moise în pustiu, care ardea și nu se consuma, căci a fost și a rămas pururea fecioară (cf. Ex 3,2). Maria este "sfeșnicul cel cu șapte lumini", făcut de Dumnezeu, pentru că a fost plină de cele șapte daruri ale Duhului Sfânt (cf. Ex 37,17; Lc 1,28). Maria este "cădelnița de aur", căci a purtat în sine focul sacru al dumnezeirii (cf. Ex 40,26-27). Maria este "Cortul Alianței celei noi", căci l-a purtat pe dătătorul Legii (cf. Ex 40,22). Maria este "toiagul lui Aron", care născută din mamă sterilă, prin puterea Duhului Sfânt, a înverzit, a înflorit și a rodit migdalul cel mult așteptat, Cristos mântuitorul nostru (cf. Num 17,8). Maria este arca Domnului, în fața căreia s-a bucurat regele David și se bucură toată omenirea (cf. 2Sam 6,5.14; Lc 1,48). Maria este "preafrumoasa regină" pe care a iubit-o împăratul (cf. Ps 45,11). Maria este "casa" pe care Înțelepciunea divină și-a construit-o sieși (cf. Prov 9,1-11). Maria este "muntele cel sfânt" ridicat de Dumnezeu deasupra tuturor colinelor, deasupra tuturor oamenilor (cf. Ct 4,1-11; Is 2,2). Maria este "poarta cea închisă", adică fecioara prin care a trecut numai Dumnezeu, lumina cea curată (cf. Ez 44,2). "Maria este "templul cel plin de slava", în care a locuit însuși Dumnezeu (cf. Ez 44,4). Și prefigurările și prevestirile Mariei din Biblie pot continua.

Și este interesant de observat că, "la plinirea timpului" (Gal 4,4), pe când Irod cel Mare (74-4 î.Cr) și oamenii lui, pregăteau reconstruirea templului de piatră din Ierusalim, Dumnezeu își încheiase deja ridicarea "templului de carne", Maria, în care va locui și din care se va naște Fiul său, mântuitorul mult dorit și așteptat a lumii căzute în păcat. Pentru că așa cum profețea psalmistul astăzi, Dumnezeu a așezat în Maria, toate izvoarele vieții, adică pe Isus (cf. Ps 87,7).

Isus, venind în lume, și-a împlinit misiunea sa de mântuitor al lumii, ascultând de Dumnezeu și mergând pentru noi până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8). Iar apoi, Dumnezeu, înviindu-l și glorificându-l (cf. Fil 2,9), prin el, a îndreptat spre noi tot binele de care aveam nevoie, adică ne-a deschis iarăși paradisul; astfel că sfântul Paul a putut spune: "Într-adevăr, pe aceia pe care i-a știut mai dinainte i-a și predestinat să poarte chipul Fiului său, ca Fiul să fie primul născut dintr-o mulțime de frați. Pe cei pe care i-a predestinat să aibă această asemănare i-a și chemat; pe cei pe care i-a chemat i-a și îndreptățit; pe cei pe care i-a îndreptățit i-a și condus la mărirea sa" (Rom 8,29-30).

Maria, venind în lume, și-a împlinit misiunea dată ei de Dumnezeu, născându-l pe Isus în lume și în suflete, copiind în viața ei viața lui Cristos (cf. 1In 2,6), arătându-l pe Isus celor de aproape și celor de departe. De aceea, creștinătatea cântă astăzi: "Nașterea ta, Născătoare de Dumnezeu, a vestit bucurie în toată lumea; căci din tine a răsărit soarele dreptății, Cristos Dumnezeul nostru! Căci, prin Isus, ai dezlegat blestemul tuturor, și ai adus binecuvântarea; iar biruind moartea, ne-ai adus nouă viața veșnică".

Isus a venit în lume, la plinirea vremii (cf. Gal 4,4), și și-a început opera mântuirii lumii. Opera mântuirii prin Cristos a început atunci prin aportul drepților și profeților, al Mariei și al lui Iosif, al apostolilor și ucenicilor. Opera mântuirii a început atunci cu ei, dar nu s-a terminat tot atunci, căci opera mântuirii continuă cu toate generațiile de oameni care îl vor urma și care vor căuta mântuirea lui.

De aceea, Isus așteaptă ca, în lucrarea mântuirii care continuă până la sfârșitul veacurilor, cei care cred în el să-i fie ucenici: "frate, soră și mamă", așa cum i-a fost Maria și cei asemenea ei (cf. Mt 12,50).

De aceea, învățatul și teologul creștin Origene (185-254) scrie: "Fiecare creștin este chemat să fie, în felul său, «mama lui Isus», pentru a-l duce în lume și a-l naște în suflete". De aceea, și papa Benedict al XVI-lea, a afirmat: "Ne aflăm pe calea corectă numai dacă devenim persoane care «coboară» pentru a sluji, ducând lumii gratuitatea iubirii și mântuirii lui Dumnezeu".

Din evanghelii știm că Maria nu s-a mulțumit să-i fie lui Isus o simplă mamă trupească, căci ea, după ce l-a născut pe pământ, "s-a coborât" ca să-l nască în lume și să-l zămislească în sufletele oamenilor, trăind o viață de credință, speranță și dragoste și fiind pentru cei din jur: model de răspuns la chemarea lui Dumnezeu; model de corespundere la harurile primite; model de credință și speranță în timpul necazurilor și suferințelor; model de iubirea a lui Dumnezeu și al semenilor; model de muncă și jertfă apostolică.

Maria, cu gândul, cuvântul, fapta și acțiunea i-a devenit lui Isus: mamă, soră, frate și apostol; tot astfel suntem chemați și noi astăzi, ca tot cu gândul, cuvântul, fapta și acțiunea să-i devenim aceluiași Isus: mamă, soră și frate și apostol până la marginile pământului (cf. Mc 16,15).

La vreo 7 km depărtare de Nazaret se afla odinioară localitatea Sefforis, astăzi numai ruine. Tradiția spune că aici s-a născut Maica Domnului. Aici, la Sefforis, se pot vedea ruinele unei biserici din perioada bizantină, construită pe locul casei în care s-a născut Maria. Pelerinii care vin aici în vizită pot observa un lucru ciudat; printre ruinele acestei biserici mișună o mulțime de șerpi care, atunci când aud pașii vizitatorilor, aleargă speriați în toate părțile. Șerpii aceștia vor parcă să amintească peste veacuri că aici s-a născut femeia care a zdrobit capul șarpelui infernal. De aceea, în problemele, suferințele și ispitele care năvălesc peste noi, ca șerpii, să strigăm la Maria, care acum glorificată la cer, este mai puternică și mult mai aproape de noi.

Sfântul German (634-733), patriarh de Constantinopol, o numea pe Fecioara Maria "respirația creștinilor"; el spunea că, așa cum trupul nostru nu poate trăi fără respirație, tot așa nici sufletul nostru nu poate trăi dacă nu aleargă la Maria, pe care Treimea sfântă a făcut-o vistiernica tuturor harurilor necesare vieții".

Închei cu o strofă din frumoasa rugăciune a poetului nostru Mihai Eminescu (1850-1889), care sună așa: "Crăiasă alegându-te, îngenunchem rugându-te, înalta-ne, ne mântuie, din valul ce ne bântuie; Fii scut de întărire și zid de mântuire. Privirea-ți adorată asupra-ne coboară, o, Maică Preacurată și pururea Fecioara, Marie!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat