Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Ludovic al IX-lea, regele Franței

"Fiți sfinți, pentru că eu Dumnezeul vostru, sunt sfânt!" (1Pt 1,16).

"Dacă nu am dragoste, nu sunt nimic" (1Cor 13,2).

Biserica îl laudă și îl preamărește astăzi pe Dumnezeu, pentru sfințenia și pentru toate lucrurile minunate pe care le-a realizat în sfântul Ludovic al IX-lea, regele Franței (1215-1270), și cere de la același Dumnezeu puterea ca toți copiii ei să corespundă la har, asemenea lui.

1. "Fiți sfinți, pentru că eu Dumnezeul vostru, sunt sfânt!" (1Pt 1,16). Omul sfânt, așa cum îl descrie Biblia, este un om pe care Dumnezeu l-a ales și l-a pus deoparte pentru a fi numai al lui; pentru a fi prietenul lui, alesul lui și sfântul lui, așa cum au fost Abraham, Isaac și Iacob (cf. Dt 14,2; Is 41,8; Dan 3,35; Iac 2,23).

Dacă în Vechiul Testament numai puțini oameni s-au învrednicit să fie prietenii, aleșii și sfinții lui Dumnezeu; în Noul Testament, toți oamenii care l-au primit pe Isus, Fiul său, ca mântuitor al lor și trăiesc după învățătura lui, toți sunt sfinții, aleșii și prietenii săi. De aceea, sfântul Paul, adresându-se creștinilor din timpul său, care îl primiseră pe Cristos și trăiau după învățătura lui, îi numea sfinți: sfinții din Corint și din toată Ahaia (cf. 2Cor 1,1); sfinții din Efes (cf. Ef 1,1); sfinții din Filipi (cf. Fil 1,1); sfinții din Colose (cf. Col 1,2). De aceea, cei botezați nu trebuie să se supere când sunt chemați cu numele de "sfânt"; și nici nu trebuie să protesteze când cei care formează treptele bisericești primesc să fie chemați cu acest nume. "Aceasta este voința lui Dumnezeu, sfințirea voastră" (1Tes 4,3). Deci, "să căutăm sfințenia fără de care nimeni nu va vedea pe Dumnezeu" (Evr 12,14).

Sfântul Ludovic al IX-lea, pe care îl sărbătorim astăzi, deși era rege, nu s-a considerat nici scutit de a căuta sfințenia și prietenia cu Dumnezeu și nici jignit când unii oameni neconvertiți îl numeau cu ironie, pentru evlavia lui, "sfântul". Pentru că el trăia într-adevăr prietenia cu Dumnezeu, de aceea, el se simțea onorat de aceste apelativ, și nu jignit. Numai creștinii răi se simt jigniți de numele de "sfânt", așa cum s-a simțit jignit un creștin numai cu numele, dintr-o povestire, care a preferat să fie numit "drac" decât "sfânt".

De ce trebuie să fim sfinți? Pentru că însuși Dumnezeu este sfânt și numele său este sfânt (cf. Lev 11,44-45; 1Pt 1,16; Ps 33,21); pentru că drumurile și căile Domnului sunt sfinte (cf. Ps 77,13; pentru că împărăția cerurilor unde suntem chemați să trăim este sfântă (cf. Ps 93,5); pentru că nimic întinat nu poate intra în împărăția cerurilor (cf. Ap 21,27); pentru că la final tot ceea ce nu este sfânt va fi distrus (cf. Ap 20,15). De aici și chemarea lui Dumnezeu pentru toți oamenii: "Fiți sfinți, pentru că eu Dumnezeul vostru, sunt sfânt!" (1Pt 1,16); "Urmăriți sfințirea, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul" (Evr 12,14). Deci, suntem condamnați la a căuta sfințenia și la a fi sfinți, dacă voim împărăția cerurilor.

Trăia în anii din urmă la Milano un bătrân pictor copist, care de peste 40 de ani trăise în Galeria de artă a Academiei Italiene și nu făcea altceva decât să copie chipul lui Cristos din renumita pictură "Cina cea de Taină", a lui Leonardo da Vinci (1452-1519). Acesta a fost idealul vieții sale. Și în cele din urmă a reușit să reproducă atât de bine chipul lui Cristos, încât copiile sale atingeau perfecțiunea; nu se mai deosebeau de original.

Despre mulți sfinți s-a spus că au reușit să devină "copii" reușite a lui Cristos. Între aceștia amintim doar pe: sfântul Paul, care spune adesea: "Fiți imitatorii mei, precum eu sunt imitatorul lui Cristos"! (cf. 1Cor 4,16; 11,1; Fil 3,17; 1Tes 1,16, 2Tes 3,9). Un alt sfânt despre care s-a spus că este o copie reușită a lui Cristos este și Francisc din Assisi (1181-1226). Un altul a fost și sfântul Ludovic al IX-lea (1215-1270), regele Franței, pe care îl sărbătorim astăzi.

Ca și sfântul Paul, ca și sfântul Francisc din Assisi, ca și mulți alți sfinții, sfântul Ludovic al IX-lea, regele Franței, nu au avut un alt ideal în viață, decât să fie sfânt, decât să-l copie în chip desăvârșit pe Cristos, nu pe pânză, ci în suflet; nu cu penelul, ci cu faptele. Și a reușit! Noi de ce n-am putea reuși?

Chiar de la început trebuie să spunem că sfântul Ludovic al IX-lea a beneficiat de o educație creștină primită de la bunii și sfinții săi părinți: venerabilul Ludovic al VIII-lea, Inima de leu (1187-1226) și sfânta Blanca de Castilia (1188-1252). Educația religioasă primită de la părinți a fost determinantă pentru toată viața lui ulterioară. Cunoaștem cu toții cuvintele pe care i le repeta deseori mama sa: "Te iubesc ca pe viața mea; dar dacă aș ști că ai să săvârșești chiar și numai un singur păcat de moarte, aș vrea să te văd mai bine mort acum la picioarele mele". Cu așa părinți, nu e de mirare că, de mic copil, el spunea: "vreau sfânt".

Tot aici trebuie să spunem că în lucrurile mari și frumoase pe care le-a realizat în viața sa a fost ajutat și de soția sa, Margareta Provence (1221-1295), pe care a iubit-o și a ales-o, nu după frumusețe trupească și după bogăție pământească, ci pe care a iubit-o și-a ales-o după credință, după frumusețe sufletească și după bogăție spirituală.

2. "Dacă nu am dragoste, nu sunt nimic" (1Cor 13,2). Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne arată calea cea mai scurtă și cea mai ușoară pentru a ajunge la sfințenia la care Dumnezeu ne cheamă, și care este calea iubirii; calea care cuprinde iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele; cale pe care Ludovic al IX-lea, a urmat-o bine; dar cale pe care trebui să o urmăm și noi pentru a deveni sfinți și desăvârșiți, așa cum ne cere Dumnezeu (cf. Mt 5,48).

Evanghelia sărbătorii de astăzi ne spune tuturor: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău". "Să iubești și pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Mt 22,27-39).

Prima lectură și psalmul responsorial ne prezintă modul cel mai simplu de a transpune în viață dragostea față de Dumnezeu și dragostea față de aproapele (cf. Is 58,6-11; Ps 111,1-9).

Isaia, în prima lectură, făcând portretul omului desăvârșit care îl iubește pe Dumnezeu, enumără câteva fapte în favoarea aproapelui: renunțare la răutatea și violență față de el; ridicarea jugului de asuprire de pe el, hrănirea lui când este flămând; adăpostirea lui când este sărac, îmbrăcarea lui când este gol, ajutorarea lui când a ajuns nevoiaș (cf. Is 58,6-8).

Psalmul responsorial de astăzi, făcând și el portretul omului desăvârșit, a omului sfânt, a omului care trăiește dragostea față de Dumnezeu și față de aproapele, îi atribuie calități aproape de limita cu divinul: puternic pe pământ; neprihănit și binecuvântat; posesor de belșug și bogăție; lumină care răsare în întuneric; neclătinat niciodată; fără teamă de veștile rele; și cu capul înălțat în slavă. Și conchide: așa este omul sfânt care iubește pe Dumnezeu și pe aproapele (cf. Ps 111,1-9). Primul om sfânt care l-a iubit în chip desăvârșit pe Dumnezeu și pe aproapele a fost Cristos; el ne-a învățat și pe noi cum să iubim.

Iar sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 13,1-13), făcând și el portretul omului desăvârșit, îl definește ca pe un om care iubește pe semeni din dragoste față de Dumnezeu. El spune că fără dragoste, orice om este nimic. Marin Preda avea să spună și el: "Unde dragoste nu e, nimic nu e".

Pe Dumnezeu trebuie să-l iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19); trebuie să-l iubim pentru că el ne iubit pe când noi eram păcătoși și neputincioși (cf. Rom 5,8-10); trebuie să-l iubim pentru că ne-a iubit atât de mult și ni l-a dat pe Fiul său, Isus, ca să sufere și să moară în locul nostru, pentru ca noi să nu mai suferim și să nu mai murim veșnic (cf. In 3,16); trebuie să-l iubim, pentru că prin Cristos ne-a construit o locuință în ceruri (cf. In 14,2-3); trebuie să-l iubim pentru că ni l-a trimis și pe Duhul Sfânt care să ne aducă mereu aminte de iubirea sa, să ne călăuzească spre patria cerească, să ne mângâie, să ne ajute în slăbiciunile noastre și să se roage pentru noi (cf. In 14,26; Rom 8,26), ca să locuiască în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16) și să ne învie în ziua de pe urmă (cf. Rom 8,11).

Iar răspunsul nostru la această infinită iubire a lui Dumnezeu față de noi, trebuie să fie iubirea față de aproapele. Așa cum diavolul luptă împotriva omului pentru că poartă chipul lui Dumnezeu în el; tot astfel credinciosul trebuie să-i iubească pe semenii lui pentru că ei poartă chipul lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26), și pentru că prin botez au devenit frați ai lui Cristos și temple ale Duhului Sfânt (cf. 1Cor 3,16). De aceea, porunca lui Isus este: "Să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi" (In 13,34).

Prin chipul și asemănarea sa sădită în om la creație, și prin chipul nou sădit la Botez, Dumnezeu cel întreit și unic, locuiește în fiecare om. De aceea, tot ceea ce facem pentru oameni, începând de la cei din urmă și până la cei dintâi, facem pentru Dumnezeu însuși. Astfel: oferind ceva oamenilor, îl împrumutăm pe Dumnezeu (cf. Prov 19,17); îngrijind, hrănind, îmbrăcând, adăpostind, vizitând pe oamenii, toate acestea le facem tot pentru Dumnezeu (cf. Mt 25,35-40); dar și prigonind pe oameni, îl prigonim tot pe Dumnezeu (cf. Fap 9,4). Pentru aceasta iubirea aproapelui este una cu împlinirea Legii (cf. Rom 13,8).

Ludovic al IX-lea, regele Franței, și-a trăit sfințenia în viața de zi cu zi, practicând iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, așa cum a trăit-o însuși Isus înaintea noastră.

Iubirea de Dumnezeu și-a exprimat-o printr-o legătura zilnică și intimă cu Dumnezeu prin: rugăciuni, meditații, citirea Scripturilor, participare zilnică la sfânta Liturghie.

Iubirea lui Dumnezeu l-a condus la trăirea legilor căsătoriei cu privire la nașterea și educația creștină a copiilor. În privința căsătoriei este cunoscut ca un exemplu de fidelitate conjugală, ca un exemplu de primire și educație religioasă a copiilor; el a avut 11 copii. Iată ce și-a scris sfântul Ludovic al IX-lea pe inelul său de căsătorie: "Dumnezeu - Franța - Margareta".

Iubirea de Dumnezeu l-a condus să pună demnitatea de fiu al lui Dumnezeu, dobândită la Botez, deasupra demnității de rege primite de la oameni. Ajuns rege al Franței, încoronat la Reims, 19 noiembrie 1226, Ludovic prefera să se semneze cu "Ludovic de Poissy", numele localității unde a fost botezat.

Iubirea de Dumnezeu l-a făcut să emită legi prin care a abolit tortura și a insistat pe judecata dintre bine și rău; legi care reglementau camăta, blasfemia, jocurile de noroc, furtul, prostituția, crima; legi pentru a limita influența nefastă a celor care propagau idei anticreștine; tot iubirea lui Dumnezeu l-a făcut să participe la eforturile creștinilor de a elibera locurilor sfinte de sub mahomedani; tot iubirea de Dumnezeu, l-a făcut să de ocupe și de ridicarea de spitale, cămine, școli, mănăstiri și biserici. Între bisericile construite de el amintim numai de "Sainte-Chapelle" (Capela sfântă), localizată în centrul Parisului, lângă Palatul de Justiție, care este celebră și astăzi, pentru că adăpostește în ea "coroana de spini" și "un fragment din crucea lui Isus", pe care le-a cumpărat cu 135 mii de galbeni, de la împăratul Balduin al II-lea al Constantinopolului (1217-1273). Toate aceste fapte i-au atras stima principilor europeni, care l-au supranumit: "Rex Christianissimus" (cel mai creștin rege).

Referitor la practicarea dragostei față de aproapele, sunt renumite mesele pe care le oferea săracilor și la care el însuși servea; sunt renumite spitalele ridicate de el și îngrijirile pe care el însuși le oferea bolnavilor; sunt renumite și ajutoarele pe care el le oferea pentru cei flămânzi, goi și fără adăpost. Sunt renumite și vizitele sale nocturne la săracii fără bani, fără pâine, fără haine și fără lemne.

Însă, asemenea lui Isus, a cărui copie a fost în această lume, odată cu pâinea care satură trupul, cu medicamentele care vindecă, cu hainele care acoperă trupul, cu adăpostul celor fără de locuințe, Ludovic al IX-lea oferea și cele de trebuință pentru suflet. Toate acestea le făcea cu oamenii de la curte, cu oaspeții veniți la masa lui, dar și la cei la care mergea cu ajutoare.

Sfântul Ludovic al IX-lea, regele Franței, avea un cuvânt potrivit pentru orice om, și în mod deosebit pentru cei care trăiau în păcat.

Să ne amintim de episodul discuției sfântului Ludovic al IX-lea cu ducele de Champagne, pe marginea cumplitei boli a leprei trupești și a păcatului. Când la un moment dat regele l-a întrebat pe duce dacă ar fi să aleagă între lepră și păcat, ce ar alege. Iar când acesta i-a răspuns, imediat și fără ezitare, că ar alege păcatul; atunci regele s-a întristat și i-a răspuns: "Ești în mare eroare, duce; păcatul e cea mai cumplită lepră. Dacă lepra trupului trece odată cu viața, lepra sufletului, păcatul, continuă să facă rău și după moarte, și rămâne pentru toată veșnicia".

Dar sfântul Ludovic al IX-lea avea un cuvânt potrivit și pentru a-i întări pe cei credincioși.

Renumite sunt cuvintele sfântului Ludovic al IX-lea către credinciosul sau fiu, Filip al III-lea (1245-1285), care urma să-i urmeze la tron. Înainte de a muri, l-a chemat și i-a spus cu limbă de moarte: "Fiul meu, ascultă cuvântul lui Dumnezeu și păstrează-l în inima ta! (cf. Lc 2,51). Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima și din toate puterile tale, și pe aproapele tău. Fără aceasta, nu este mântuire (cf. Mt 13,37-40). Stai departe de orice păcat de moarte; mai degrabă martiriul decât păcatul (cf. Evr 12,1-4). Suportă suferințele, căci ele sunt spre binele tău (cf. Evr 12,5-7); participă cu evlavie și de bunăvoie la celebrările Bisericii; să ai o inimă milostivă față de săraci, lipsiți și suferinzi (cf. Iac 2,5); dacă un sărac se află în judecată cu un bogat, susține cauza săracului până la descoperirea completă a adevărului; fii evlavios și ascultător față de Biserica romană" (cf. "Testamentul spiritual către fiul său". Acta Sanctorum, 546).

Aici să mai amintim de episodul când, într-o dimineață, pe când sfântul Ludovic al IX-lea se afla în biroul său de lucru, a auzit un mare zgomot în fața ușii sale și un glas care i-a strigat: "Minune! Minune! Veniți, Maiestate, în capelă, ca să-l vedeți pe pruncul Isus în mâinile preotului care celebrează sfânta Liturghie și a ajuns la prefacere!" Fără a se mișca din loc, regele le-a spus: "Mergeți voi! Eu n-am nevoie să-l văd, pentru că eu cred fără să văd" (cf. In 20,29). Doamne, mărește și în noi credința în prezența lui Isus din Scripturi și din Euharistie, din aleșii tăi și din orice om, așa cum ai mărit-o în sfântul Ludovic (cf. Lc 17,5)!

La mulți și fericiți ani în Domnul, tuturor bărbaților și femeilor care poartă numele de Ludovic și Ludovica sau derivate din aceste nume; și drum bun pe calea sfântului Ludovic al IX-lea!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat