Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXI-a de peste an - C

Intrați acum pe poarta cea îngustă, pentru a nu fi nevoiți apoi a bate veșnic la o poartă încuiată.

Viața lui Isus pe pământ a fost o continuă urcare spre Ierusalim și spre Tatăl ceresc. În acest drum, Isus este înconjurat de ucenicii lui, dar și de mulți oameni fascinați de învățăturile sale. Tot în acest drum al său, Isus interpelează oameni și se lasă interpelat de ei.

Deși, voința lui Dumnezeu este că toți oamenii să se mântuiască (cf. 1Tim 2,4); deși Isus căuta noi și noi ucenici pentru împărăția cerurilor, discursul lui pare mai degrabă unul descurajant, decât unul de atragere. Dacă duminica trecută, Isus le-a vorbit oamenilor care voiau să-l urmeze de focul suferințelor și de botezul sângelui care îi așteaptă pe cei care doresc să-i devină ucenicii (cf. Lc 12,49-50); duminica aceasta le vorbește despre "poarta îngustă" și "poartă încuiată"; despre faptul că mulți din Israel, considerați a fi aleși, nu vor intra în împărăție și că mulți dintre străini vor avea parte de ea.

Atunci, când cineva din mulțime l-a ispitit cu întrebarea: "Doamne, sunt puțini cei mântuiți?", Isus, i-a surprins pe cei toți cei care îl urmau cu afirmația că trebuie să intre prin "poarta cea îngustă", că mulți din Israel nu vor găsi "poarta cerului încuiată", în timp ce mulți dintre păgâni veniți de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi vor sta la masă în împărăția lui Dumnezeu. Iudeii aveau o credință falsă conform căreia ei vor fi mântuiți automat și chiar vor fi singurii mântuiți, pentru faptul că aveau de tată pe Abraham (cf. In 8,48-59). În această idee, profetul Iona a refuzat să vestească mântuirea lui Dumnezeu în Ninive (cf. Iona 4,2).

Prin acest răspuns, că trebuie să intre pe "poarta cea îngustă" și că în împărăție vor mai fi și mulți "de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi", Isus nu a voit să-i supere, așa cum au înțeles ei, ci a voit să le spună că toți oamenii sunt invitați să intre în împărăția lui Dumnezeu; numai că le-a atras atenția că în privința mântuirii nu sunt și nu vor fi persoane privilegiate, așa cum credeau iudeii că sunt datorită lui Abraham, căci fiecare om va trebui să treacă prin "poarta cea strâmtă", poartă care este el însuși. Isus este poarta cea strâmtă prin care vor trebui să intre în împărăția lui Dumnezeu. Isus este singura poartă deschisă de Tatăl prin care se poate intra în cer: "Eu sunt poarta oilor. Dacă intră cineva prin mine va fi mântuit" (In 10,9). "Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine" (In 14,6). Cine nu va intra prin poarta "Isus", va găsi "o poartă încuiată" la care vor bate și striga în zadar (cf. Lc 13,25-27).

Mântuirea este universală, mântuirea este pentru toți: evrei și păgâni, mari și mici, puternici și slabi, sănătoși și bolnavi, bogați și săraci: "Și vor veni de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi și vor fi așezați la masă în împărăția lui Dumnezeu. Și iată, unii dintre cei din urmă vor fi primii, iar unii dintre primii vor fi ultimii" (Lc 13,30). Această universalitate a mântuirii a fost anunțată de Dumnezeu, cu mult timp înainte, de profetul Isaia, care ne-a vorbit în prima lectură de astăzi: "Vin să adun pe oamenii din orice națiune și de orice limbă. Ei vor veni și vor vedea slava mea" (Is 66,18).

Isus subliniază astăzi faptul că nu este important a ști cât de puțini sau cât de mulți sunt cei care se mântuiesc, ci important este să știm că nimeni nu este exclus la mântuire; nu este important a-i ști pe oamenii care se pierd sau care se mântuiesc, ci important este să știm dacă noi ne vom mântui; nu este important de a-i ști pe oamenii care vor plânge și vor scrâșni din dinți sau pe cei care se vor bucura în împărăția lui Dumnezeu, ci important este ca noi să scăpăm de iad și să ajungem în rai.

Evanghelia și lecturile de astăzi ne arată ceea trebuie să facem pentru a intra pe "poarta cea îngustă" și a nu rămâne pe dinafara "porților încuiate":

1. Trebuie ca atunci când i-am ascultat cuvântul lui Isus și i-am auzit chemarea la mântuire, să lăsăm toate ca apostolii (cf. Mt 19,27), să venim imediat la el și să ne convertim.

Isus a spus astăzi o povestire despre un om care a dat o masă (simbol al împărăției). După ce a încuiat ușa sălii unde avea loc ospățul, nici unul dintre cei veniți mai târziu n-au mai putut intra (cf. Lc 13,25), așa cum n-au mai putut intra nici fecioarele nechibzuite (cf. Mt 25,1-13). Gazda ospățului îi numește îi numește pe cei veniți mai târziu "lucrători ai fărădelegii". Iar când cei veniți mai târziu, i-au replicat că au mâncat și că au băut cu el, că au mers cu el și i-au ascultat învățăturile, stăpânul le-a răspuns: "Nu știu de unde sunteți! Plecați de la mine toți lucrători ai fărădelegii, acolo unde este plâns și scrâșnirea dinților" (Lc 13,27-28).

O bătrână necredincioasă, auzind cuvintele evangheliei de astăzi, voind să-și bată joc de un credincios, s-a dus și i-a spus că ei nu i se potrivesc aceste cuvinte cu "scrâșnirea dinților", căci ei i-au căzut toți dinții. Atunci credinciosul a asigurat-o că, dacă va ajunge în iad, i se vor da dinți noi din care să poată "scrâșni".

Povestirea lui Isus cu "ușa încuiată" face aluzie la oamenii de pe timpul potopului, când numai dreptul Noe și cu familia lui au putut intra în corabia salvatoare, iar ceilalți toți care nu s-au convertit la chemarea lui Dumnezeu făcută timp de mai bine 100 de ani prin Noe și familia lui, au pierit, căci "Domnul a închis ușa după Noe" la intrarea lui în corabie (Gen 7,16). Și cu toate că pe vremea aceea pe pământ trăiau uriașii (cf. Gen 6,4), nici unul din ei nu a avut puterea să forțeze ușa corăbiei (cf. Gen 7,23); cu toate că la venirea Mirelui, nechibzuitele erau fecioare fermecătoare, șarmul nu le-a de nici un folos (cf. Mt 25,11-12); căci atunci când Domul închide o ușă, nimeni nu o mai poate deschide (cf. Is 22.22).

Așa cum Dumnezeu a închis ușa corăbiei salvatoare de la potop și nimeni nu a mai putut-o deschide pentru a intra, nici măcar uriașii, tot astfel el va închide în curând ușa harului prin care se intră în cer, și nimeni nu o va putea deschide. Atunci nu va conta nici puterea uriașilor, nici șarmul femeilor, nici banii bogaților, nici cunoștințele avute, ci numai "făptura nouă în Cristos" (2Cor 5,17).

Un tânăr, fiul unui judecător, în timp ce conducea mașina în mod necorespunzător regulamentului de circulație, a fost ridicat de poliție, apoi predat justiției. În sala de judecată, pe banca magistraților, tânărul l-a văzut pe tatăl său. Tânărul a fost întrebat: numele, domiciliul, profesia etc. Uimit, el s-a adresat tatălui său zicând: "Tată, vrei să zici că nu mă cunoști?" Tatăl său a bătut cu ciocănelul în masă și i-a spus aspru: "Tinere! Nu te cunosc. Răspunde-mi la întrebări!". Tot așa procedează și Dumnezeu: ne cunoaște pe fiecare în parte, de aceea, zilnic ne îndeamnă la convertire și pocăință.

Atunci când Mirele va sosi, numai cei care l-au primit în viața lor pe Isus ca mântuitor vor fi gata să-i iasă în întâmpinare și să intre cu el la veșnica nunta cerească (cf. Mt 25,6.10). Atunci cei adormiți vor fi înviați, iar cei ce sunt în viață vor fi preschimbați (cf. 1Tes 4,16-17). Iar când toți necredincioșii vor striga disperați: "Doamne, Doamne, deschide-ne!"; nu vor auzi decât cuvintele: "Adevărat vă spun, că nu vă cunosc!" (Lc 13,25).

De mai bine de două mii de ani, ușa harului, ușa mântuirii prin credința în Isus Cristos este deschisă și mulți au intrat prin ea. Să nu așteptăm până ce va fi prea târziu! Biblia ne spune: Astăzi este ziua mântuirii și acum este vremea potrivită, mâine poate fi prea târziu! (cf. 2Cor 6,2).

Să fim atenți la ceea ce spun cei care au rămas pe dinafara porților cerului: "Noi am mâncat și am băut împreună cu tine, iar tu ai învățat prin piețele noastre". Însă Isus le va spune: "Nu știu de unde sunteți; plecați de la mine voi toți care săvârșiți nelegiuirea" (Lc 13,26-27). Poți să fi ascultat cuvintele lui Cristos oricât de mult; poți să fi primit ajutoare de la Isus oricât de multe; poți să fi făcut unele fapte bune; dar dacă nu l-ai primit pe Isus ca mântuitor al tău, dacă nu i-ai predat cârma vieții tale (cf. Gal 2,20), dacă n-ai trăit după pilda și învățătura lui (cf. 1In 2,6), toate faptele tale vor fi înaintea lui ca o haină mânjită (cf. Is 64,6), totul va fi zadarnic. Sfântul Paul ne spune că cine-l caută pe Isus numai pentru lumea aceasta, este cel mai nefericit dintre oameni (cf. 1Cor 15,19).

2. Trebuie să ne dăm toată silința și să ne luptăm pentru a intra în împărăție prin "poarta cea îngustă", căci se ia cu năvală (cf. Mt 11,12).

De aceea, Isus, ne spune astăzi: "Nevoiți-vă să intrați pe ușa cea strâmtă. Căci vă spun, că mulți vor căuta să intre, și nu vor putea", căci împărăția cerurilor se ia cu năvală și cei ce dau năvală pun mâna pe ea (cf. Mt 11,12). Cuvântul "nevoiți-vă", își are rădăcina în grecescul, "agonizomai", care înseamnă agonie, chin, luptă, nevoință. Cuvântul "agonizomai" se folosește atunci când se face referire la agonia și la efortul imens depus de un luptător într-o întrecere atletică pentru câștigarea premiului. Să nu uităm că primul care a trecut prin agonie și efort imens a fost Isus, atunci când ne-a câștigat mântuirea. Cu același sens de agonie și efort imens îl folosește și sfântul Paul atunci când face referire la lupta creștinului pentru a câștiga împărăția cerurilor (1Cor 9,25; Col 1,29); cu sensul de lupta cea bună pentru credință și pentru Cristos (cf. 2Tim 4,7; In 18,36); cu sensul de "luptă până la martiriu" pentru mântuire (1Tim 6,12).

Sfântul Arsenie (354-449), întrebat de ce se teme de moarte după ce a trăit toată viața în pocăință, a răspuns: Tremur, nu numai acum în fața morții, ci de cincizeci de ani tremur, mă lupt și mă pregătesc cu frică pentru judecata celui Atotputernic (Fil 2,12).

Pe cei pe care îl primesc pe Isus prin agonie și luptă chinuitoare, și Dumnezeu îi ajută, căci îi atrage la sine: "Nimeni nu vine la mine dacă nu îl atrage Tatăl" (In 6,65), căci: "Dumnezeu le dă har celor smeriți" (1Pt 5,5). De aceea, autorul Scrisorii către Evrei, ca un părinte iubitor, ne spune astăzi că Dumnezeu ne atrage la sine și la Cristos, prin lecții de disciplină: mustrare, încercări, pedeapsă, lovire cu varga; căci pe cine-l iubește, Domnul îl pedepsește și îl bate cu varga pe fiul care îi este drag (cf. Evr 12,5-7). Deci, încercările prin care trecem, deși uneori sunt percepute ca pedepse, în realitate sunt "lecții divine" și "ajutoare părintești", "atrageri la Isus", pentru care trebuie să mulțumim.

De aceea, sfântul Petru de Alcantara (1499-1562), care în viață a suferit mult, apărând după moarte fiicei sale spirituale, sfânta Tereza de Avila (1515-1582), i-a spus: "Fericite încercări și suferințe, care mi-au dobândit bucurii atât de mari în cer". Iar cardinalul Ștefan Wyszynski (1901-1981), primatul Poloniei, scria în septembrie 1953: "Viața mea ar fi fost imperfectă dacă nu aș fi cunoscut chinurile închisorii".

3. Trebuie să mergem și să vestim și altora mântuirea prin Cristos.

Dumnezeu ne spune în prima lectură de astăzi: "Voi trimite pe unii dintre cei scăpați cu viață din poporul meu la popoarele cele mai îndepărtate, către insulele din depărtare, care n-au auzit vorbindu-se de mine și n-au văzut slava mea. Acești trimiși ai poporului meu vor vesti slava mea printre popoare și dintre toate popoarele îi vor aduna pe toți frații voștri ca ofrandă pentru Domnul" (Is 66,18-20). Iar prin psalmul responsorial ni se spune tuturor: "Mergeți în lumea întreagă și predicați evanghelia!" (Mc 16,15).

Noi suntem cei salvați dintre popoare și, de aceea, noi suntem cei trimiși pentru a vesti slava și mântuirea lui Dumnezeu printre popoare, spre convertirea lor, spre intrarea lor prin Cristos, "poarta cea strâmtă", în împărăția lui Dumnezeu. Să nu ne rușinăm nici de el și nici de evanghelia lui pe care ne-a încredințat-o ca s-o vestim, ca nici el să nu se rușineze de noi în fața Tatălui, a îngerilor și a sfinților (cf. Lc 9,26).

Deja am făcut vorbire de doi trimiși al Domnului cu vestirea mântuirii, Noe și Iona. Noe a predicat 100 de ani fără nici un rezultat. Iona, însă, a fost trimis la păgâna Ninive, a predicat numai trei zile, iar rezultatul a fost total atunci, căci toți ninivitenii au făcut pocăință și s-au întors la Domnul (cf. Iona 3,1-5). însă Ninive a fost pierdută 125 de ani mai târziu, pentru că s-a îndepărtat de Domnul. Nu contează câți te ascultă, important este ca să mergi și să vestești chemarea la mântuire, pentru ca și ultimul suflet deschis să primească mântuirea.

Sfântul Paul ne îndeamnă: "Vestește cuvântul, insistă la timp potrivit și la timp nepotrivit, convinge, amenință, îndeamnă, cu toată răbdarea și învățătura" (2Tim 4,2). Iar sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) ne spune: "Vestește Evanghelia în orice vreme, iar atunci când trebuie folosește și cuvinte!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat