Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Adormirea Maicii Domnului - 2013

"Regina stă la dreapta ta împodobită cu aur de Ofir" (Ps 44,10).

Pe la jumătatea secolului al V-lea, împărăteasa Pulcheria a Constantinopolului (399-453) a construit o frumoasă bazilică și voia să adăpostească într-însa rămășițele pământești ale Maicii Domnului. De aceea, a trimis o delegație la Ierusalim, ca să le aducă. Dar, în loc de moaște, împărăteasa a găsit la Ierusalim o credință care datează de pe vremea apostolilor, o credință conform căreia Maria, la trei zile după adormirea ei în Domnul, a fost înviată de Isus și a fost ridicată de îngeri cu trupul și sufletul la cer.

Această credință este confirmată și de un document din secolul al V-lea, numit "Transitus Beatae Mariae Virginis" (Trecerea la cele veșnice a fericitei fecioare Maria), unde ni se vorbește despre adormirea, învierea și înălțarea cu trupul și sufletul la cer a Maicii Domnului. Autorul povestește cum Isus Cristos a coborât din cer însoțit de îngeri, a înviat-o și ridicat-o la cer pe Maica sa.

Această credință este conformă Scripturilor, căci încă din Vechiul Testament Maria fost prefigurată de Betsabea, mama regelui Solomon, căruia fiul ei, un simbol îndepărtat al lui Isus, i-a ridicat un tron lângă tronul său (cf. 1Rg 2,19).

Iar Noul în Testament, Isus, care prin învierea și înălțarea sa la cer a purtat acolo firea noastră omenească, ne spune: "Adevăr, adevăr vă spun că vine ceasul - și chiar acum este - când morții vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, iar cei care îl vor auzi vor trăi, căci, după cum Tatăl are viața în sine, tot așa i-a dat și Fiului să aibă viața în sine" (In 5,25-26). Maria a auzit acest glas și a înviat. Și iarăși: "Isus i-a spus Martei: «Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi; și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci»" (In 11,25-26). Maria este cea care a crezut în Isus și, chiar dacă a murit, a înviat. Iar sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune și el: "Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți. Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață. Dar fiecare la rândul lui: cel dintâi Cristos, după aceea cei care sunt ai lui Cristos" (1Cor 15,20-23). Maria a fost prima, care după Cristos, a înviat, întărind credința și speranța noastră în înviere.

Iată ce spune și Conciliul al II-lea din Vatican (1962-1965) despre învierea și înălțarea Mariei: "La capătul vieții sale pământești, Maria a fost înviată și ridicată cu trupul și cu sufletul în gloria cerească; a fost înălțată ca Regină a universului, pentru a fi mai pe deplin asemenea cu Fiului ei, Domnul domnilor și învingătorul păcatului și a morții" (LG, 59).

Pornind de la cuvintele lui Isus, ale apostolilor și a profeților, prin grija sfinților părinți și a autorității Bisericii, credință în învierea și înălțarea cu trupul și sufletul la cer a Mariei, de către Fiul ei, Isus, s-a perpetuat peste veacuri și a ajuns până la noi. Iată câteva gânduri frumoase în acest sens:

Maria înviată și înălțată la cer de către Fiul ei, Isus, a fost văzută de înțelepții Bisericii, astfel: sfântul Augustin (354-430) a văzut-o pe Maria ca pe mama pe care Fiul ei iubit nu a lăsat-o în moarte și putrezire; sfântul Modest (537-634) a văzut-o pe Maria ca pe mama pe care Fiul ei a știut să o scoată din mormânt și s-o înalțe la cer; Sfântul Gherman (645-740) a văzut-o pe Maria cea scutită de orice pată a păcatului, rămasă neatinsă de putrezire; sfântul Ioan Damascenul (676-749) a văzut în Maria "măslinul verde" pe care moartea nu l-a putut desfrunzi; Robert Bellarmin 1542-1621) a văzut-o pe Maria ca arca sfântă a Tatălui, locuința Cuvântului, templul Duhului Sfânt care singura nu s-a prăbușit; a văzut-o pe mama care nu a fost despărțită de Fiul ei nici după trecerea din această viață; Bernadeta Soubirous (1844-1879) a văzut în Maria frumusețea paradisului; Pius al XII-lea (1876-1958) a văzut în Maria "chivotul legământului din lemn care nu putrezește", care a fost așezat în cer; papa Paul al VI-lea (1897-1978) a văzut în Maria o stea splendidă precum soarele și frumoasă precum luna; un astru ceresc care luminează întreg universul, care luminează viața noastră pământească, dar care luminează și calea spre patria cerească; Michel Quoist (1918-1977) a văzut în Maria "chivotul Domnului" așezat cu cinste în cer. Și gândurile frumoase despre Maria înviată și înălțată la cer de către Fiul ei, Isus, pot continua.

Revenind la lecturile biblice ale sărbătorii de astăzi, vedem cum Maria înviată și înălțată la cer de către Isus, în bucuria îngerilor cerului și a oamenilor de pe pământ, este comparată sau asemănată de Biserică, cu:

- Arca alianței, pe care David a adus-o cu bucurie și veselie în Ierusalim; căci tot astfel și Cristos, din neamul lui David, a purtat noua Arcă a alianței, pe Maria, în Ierusalimul ceresc (cf. 1Cr 15,3-4.15-16; 16,1-2; Ps 131,1-14).

- mireasa frumoasă din Cântarea cântărilor pe care regele o aduce cu bucurie în palatul său, căci tot așa și Cristos o adus-o pe Maria cea fără umbră de păcat și toată frumoasă (cf. Ef 5,27), în palatul său (cf. Ps 44,10-16).

- noua Evă, care fiind purtată în cer de către Fiul ei Isus, pune pe fugă și umple de groază toate forțele răului, pentru ea și pentru toți fii ei, (cf. Ap 11,19a; 12,1.3-6a.10ab), primiți în grijă sub cruce (cf. In 19,26).

De acum înainte, pentru că roadele mântuirii s-au arătat începând cu Maria, diavolii și toți dușmanii noștri, asemenea dușmanilor miresei din Cântarea Cântărilor, fug și strigă de groază: "Cine este aceasta care se ivește ca zorile, frumoasă ca luna și curată ca soarele?" (Ct 6,10).

Un frumos cântec în cinstea Mariei, spune așa: "Voi merge într-o zi,/ s-o văd în ceruri sus,/ pe Maica lui Isus,/ și fericit voi fi./ La cer, la cer, la cer,/voi merge într-o zi".

Iată ce ne învață iar Conciliul II Vatican: "Mama lui Isus ridicată la ceruri, glorificată de acum cu trupul și cu sufletul, este imaginea și începutul Bisericii care își va afla desăvârșirea în veacul viitor. Ea strălucește pentru poporul lui Dumnezeu călător pe pământ, ca un semn de speranță sigură și ca o mângâiere neclintită" (LG 68). Acest frumos și mângâietor gând a fost preluat și de rugăciunea "Prefața" a sărbătorii de astăzi, spre întărirea noastră, de a urma în viață pe căile Mariei.

Noi, ucenicii lui Isus botezați, suntem aceia despre care sfântul Paul spune: "Dumnezeu, pe cei pe care i-a cunoscut de mai înainte, de mai înainte i-a și hotărât să fie asemenea chipului Fiului său, așa încât el să fie primul născut între mulți frați; pe cei pe care de mai înainte i-a hotărât, i-a și chemat; pe cei pe care i-a chemat, i-a și justificat; pe cei pe care i-a justificat, pe aceștia i-a și preamărit" (Rom 8,29-30).

Și tot noi suntem aceia despre care același sfânt Paul vorbește în lectura a doua de astăzi: "Și după cum toți mor în Adam, tot așa toți vor învia în Cristos. Dar fiecare la rândul lui: la început Cristos, apoi cei care vor fi ai lui Cristos, când el va veni din nou. Când Cristos va da împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi distrus toate puterile răului, atunci totul va fi împlinit (1Cor 15,22-24).

Deci, în planul veșnic al lui Dumnezeu, toți cei care am fost botezați, am fost destinați să ajungem la gloria învierii și înălțării la cer a lui Isus Cristos, așa cum Maria deja a ajuns, spre adeverirea acestui plan.

Dar, ca totul să fie pentru noi, așa cum Dumnezeu a stabilit în planul său mântuitor și ca să putem spune la sfârșitul vieții, cu Maria: "Iată, de acum toate popoarele mă vor numi fericită, căci mi-a făcut lucruri mari Cel Atotputernic, al cărui nume este sfânt (Lc 1,48-49), trebuie să împlinim și noi cele cerute de Dumnezeu în acest plan binecuvântat, așa cum a împlinit și Maria.

Și aș sublinia numai trei dintre multele idei cuprinse în evagheliile sărbătorii de astăzi:

1. ascultarea și primirea cuvântului lui Dumnezeu: "Fericiți mai curând sunt cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc!" (cf. Lc 11,28);

2. lauda și trăirea cuvântului lui Dumnezeu în viața proprie: "Sufletul meu preamărește pe Domnul și duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, mântuitorul meu, căci a privit la smerenia slujitoarei sale. Iată, de acum toate popoarele mă vor numi fericită, căci mi-a făcut lucruri mari Cel Atotputernic, al cărui nume este sfânt" (Lc 1,46-49);

3. vestirea și purtarea cuvântului lui Dumnezeu la toți semenii noștri: "Și a rămas Maria trei luni împreună cu Elisabeta; apoi s-a întors acasă" (Lc 1,56); "Atunci cei care se temeau de Domnul vorbeau unul cu altul despre el" (cf. Mal 3,16).

"A fi în totalitate asemenea lui Isus" (LG 59). Acesta a fost secretul fericirii Mariei, al apostolilor, al patriarhilor, al profeților, al drepților, al sfinților și al tuturor oamenilor fericiți de pe pământ! Acesta trebuie să fie și secretul fericirii noastre!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat