Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXII-a de peste an - C

"Ferice de acela care va prânzi în împărăția lui Dumnezeu!" (Lc 14,15).

Isus se îndreaptă spre Ierusalim, locul unde își va împlini jertfa sa mântuitoare pentru noi, oamenii; iar în acest drum el predică evanghelia despre împărăția lui Dumnezeu și despre ospățul ei veșnic pregătit acolo de Tatăl pentru cei care îl vor primi pe el ca mântuitor și învățător.

Iar ocazia de a vorbi despre împărăția fericită a cerului și despre ospățul ei veșnic este facilitată de faptul că acțiunea are loc într-o zi de sâmbătă, simbolul odihnei veșnice din împărăția cerurilor; și de faptul că Isus însuși a fost invitat la o masă festivă în casa unui fariseu bogat, imagine a ospățului veșnic din casa Tatălui său.

Toată viața sa, Isus s-a folosit de orice ocazie, de orice circumstanță, de orice întâmplare și de orice observație, pentru a le vorbi oamenilor despre împărăția lui Dumnezeu și despre ospățul ei veșnic.

În evanghelia de astăzi, Isus își începe învățătura despre împărăția lui Dumnezeu și despre ospățul veșnic, pornind de la trei observații: 1. ospățul gratuit al fariseului din acea zi de sâmbătă, imagine a ospățului gratuit al lui Dumnezeu; 2. goana după locurile dintâi la ospețele pământești și uitarea locurilor din cer; 3. lipsa săracilor de la această masă festivă, unde ar fi trebuit să fie primii și în locurile de frunte.

1. Fiind zi de sâmbătă, aceasta era ziua odihnei lui Dumnezeu după terminarea operei creației, dar și ziua de odihnă a lui Israel. În această zi toți erau opriți de la lucrări servile pentru a cinsti pe Dumnezeul creației și darurile primite de la el (cf. Ex 20,8-11). Însă mesenii nu știau sau au uitat că această odihnă a fost întreruptă de păcat, atât pentru Dumnezeu care a început munca noii creații, cât și pentru omul căzut care trebuie să-și caute mântuirea la Dumnezeu. De aceea, Isus a spus: "Tatăl meu lucrează până acum; eu, de asemenea, lucrez" (In 5,17); și apoi adresându-se tuturor oamenilor a spus: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și apoi toate celelalte vi se vor adăuga pe deasupra" (Mt 6,33). Iar prin ucenicul său, sfântul Paul, același Isus, ne spune: "Lucrați cu frică și cutremur la mântuirea voastră" (Fil 2,12).

Pericopa evanghelică de astăzi ne oferă acest cadru nou al mântuirii, cu munca lui Dumnezeu și cu munca oamenilor pentru mântuire. Chiar dacă este zi de sâmbătă, Isus lucrează pentru a sădi dorul după împărăția lui Dumnezeu și ospățul ei veșnic în inimile oamenilor (cf. Lc 17,21). Astfel, Isus: predică, învață, cheamă la convertire, face minuni și merge hotărât spre jertfa sa supremă (cf. Lc 14,1.7-14). Și omul bolnav din cauza păcatului (ca cel suferind de dropică) este și el în căutarea mântuitorului Isus, cel care are putere să le ridice păcatul și urmările lui (cf. In 1,29). Fariseii, neînțelegând noua situație în care se aflau, comentează, vorbesc împotriva lui Isus și chiar pun la cale uciderea lui.

Lectura a doua de astăzi, din Scrisoarea către Evrei (cf. Evr 12,18-24), le spune tuturor celor care sunt ispitiți să-l respingă pe Isus care lucrează la noua creație și să se întoarcă la Legea veche că trebuie să-și aducă aminte de împrejurările groaznice care au însoțit darea Legii vechi și să tragă de acolo învățămintele necesare.

Scena descrisă astăzi de lectura a doua s-a petrecut pe muntele Sinai, munte cuprins de cutremur și foc, care atunci când a fost dată Legea cea veche, au murit 3000 de oameni (cf. Ex 32,28). O altă scenă pe care nimeni nu trebuie să o uite este cea de la Rusalii, când s-a dat Legea cea nouă și când tot cutremur și foc au apărut la revărsarea Duhului Sfânt trimis de Isus de la Tatăl; însă atunci nu numai că nu a murit nimeni, ci au fost mântuiți 3000 de oameni (cf. Fap 2,41). Dacă atunci nimeni nu se putea apropia de muntele Sinai fără să fi fost pedepsit cu moartea, chiar și un animal (cf. Ex 19,13); acum orice om se poate apropia chiar de Dumnezeu, ca de cel mai bun prieten, datorită lui Isus Cristos, care este aproape de fiecare om și care ne oferă sângele său, mai curat ca al lui Abel, spre mântuire.

Cu Isus și cu revărsarea Duhului Sfânt, s-a inaugurat o nouă eră a istoriei și noutatea cea mai mare: cei îndepărtați și cei apropiați au primit același mesaj de pace (cf. Fap 2,39; Ef 2,14-18) și au devenit un singur popor în Isus care este pacea noastră. Fariseii n-au înțeles acest lucru. Noi îl înțelegem?

Și noi putem să cădem în această greșeală de a nu înțelege că, după păcatul strămoșesc și al nostru, Isus este la lucru mântuirii pentru toți oamenii și prin toți ucenicii săi. Și noi putem să ne ridicăm împotriva lui (cf. Lc 10,16); și noi putem să nu înțelegem că trebuie să scăpăm de păcatul care ne învăluie atât de lesne și că numai Isus ne poate scăpa de el (cf. Evr 12,1), și ne poate oferi intrare liberă în împărăția cerurilor și la ospățul ei veșnic (cf. In 8,32); și noi putem să nu înțelegem că trebuie să lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră (cf. Fil 2,12); și noi putem să nu înțelegem că trebuie să alergăm mereu la Isus, fără de care nu putem face nimic (cf. In 15,5) și fără de care nu ne putem mântui (cf. 1Tim 2,5).

2. Isus văzând goana invitaților după locurile dintâi de la acea masă festivă, în calitatea sa de învățător, nu a putut să nu-i învețe adevărul: că există cineva mai de vază decât unul fiecare dintre ei și că acesta era chiar el însuși, care venise de la Tatăl ceresc și care îi va pune într-o zi pe locul cel din urmă (cf. Lc 14,8-9); Scriptura spune: numai lui Dumnezeu i se cuvine slava în locurile cele mai înalte (cf. Lc 2,14); numai lui Dumnezeu i se cuvine slava și cinstea (cf. 1Tim 1,17; Iuda 1,25). Dar, în ura lor oarbă față de el, n-au ținut seama de toate acestea.

În altă ordine de idei, Isus le-a sugerat că ospățul la care participă se va termina repede și că locurile dintâi ocupate se vor pierde și ele tot repede; de aceea, ar trebui să se silească să intre în sala împărăției lui Dumnezeu și la ospățul său și să dobândească un loc bun acolo, unde toate sunt veșnice.

În evanghelia duminicii trecute, Isus, vorbindu-ne despre împărăția cerurilor și despre ospățul cel veșnic aduse de el, spunea: "Dați-vă silința să intrați pe poartă cea îngustă" (Lc 13,24). Astăzi, Isus ne spune că poarta cea îngustă prin care putem intra în împărăția cerurilor și să dobândim un loc de frunte la ospățul cel veșnic este umilința în viața de acum. "Când ești poftit, du-te și așează-te în locul cel mai de pe urmă; pentru ca atunci când va veni cel ce te-a poftit să-ți zică: Prietene, mută-te mai sus. Lucrul acesta îți va face cinste înaintea tuturor celor ce vor fi la masă împreună cu tine. Căci oricine se înalță va fi smerit; și cine se smerește va fi înălțat" (Lc 14,10-11).

Smerenia la care Isus îi chemă pe toți cei care vor să intre în împărăția sa și la ospățul său veșnic, era cunoscută încă din Vechiul Testament, care spune: "Fiule, săvârșește faptele tale cu multă modestie și vei fi iubit mai mult decât un om de vază. Cu cât ești mai mare (adică cu cât ai primit mai mult), cu atât să te umilești mai mult și vei afla har înaintea Domnului. Mare este puterea Domnului și el este preamărit de cei smeriți. Starea celui îngâmfat nu se poate îndrepta, căci răutatea a prins rădăcini în inima lui" (Sir 3,19-21.30-31). "Nu te făli înaintea împăratului și nu lua locul celor mari; căci este mai bine să ți se zică: "Suie-te mai sus!" decât să fii coborât înaintea voievodului pe care ți-l văd ochii" (Prov 25,6-7); "Mândria unui om îl coboară, dar cine este smerit cu duhul capătă cinste" (Prov 29,23); "Dumnezeu ajută pe cel cu ochii plecați" (Iov 22,29); "Iată spre cine îmi voi îndrepta privirile: spre cel ce suferă și are duhul mâhnit, spre cel ce se teme de cuvântul meu" (Is 66,2).

Învățătura Noului Testament merge pe aceeași linie. Astfel: "Oricine se înalță va fi smerit; și cine se smerește va fi înălțat" (Lc 14,11); "Dumnezeu stă împotriva celor mândri, dar celor smeriți le dă har" (1Pt 5,5; Iac 4,6).

De ce trebuie să ne smerim și să refuzăm mândria? Pentru că suntem păcătoși și că datorită păcatului, suntem praf și cenușă (cf. Gen 3,19; 18,27). Pentru că tot ce suntem și tot ce avem bun în noi este darul lui Dumnezeu. "Ce ai, omule, ce nu ai primit? Și dacă ai primit, de ce te lauzi ca și cum nu ai fi primit!" (1Cor 4,7). De aceea, așa cum spune prima lectură de astăzi: "Cu cât ești mai mare (adică cu cât ai primit mai mult), cu atât să te umilești mai mult și vei afla har înaintea Domnului" (Sir 3,20).

Iată câteva exemple biblice din care vom putea vedea unde duce lipsa de smerenie: Diavolul a voit să se ridice la înălțimea lui Dumnezeu, și să se fălească cu darurile primite de la el, ca când și le-ar fi dobândit singur; pentru asta a fost aruncat în locuința morților (cf. Is 14,13-15); Adam și Eva, pentru că au fost amăgiți de diavol, au voit să fie ca Dumnezeu; pentru asta au fost lăsați goi și alungați din paradis (cf. Gen 3,16-19); oamenii turnului Babel au voit să-și facă un turn care să atingă cerul și un nume ca al lui Dumnezeu; pentru asta au fost risipiți pe toată fața pământului și li s-au încurcat limbile (cf. Gen 11,1-9); uriașul Goliat pentru că s-a mândrit cu forța primită de la Dumnezeu ca și când ar fi fost de el însuși; dar și pentru faptul că a folosit-o pentru a huli pe Dumnezeu și contra poporului său ales, a fost învins și ucis de copilul, David (cf. 1Sam 16,50); regele Saul, pentru că și-a atribuit sieși victoria dată de Dumnezeu poporului contra amaleciților și voia să primească laudele oamenilor pentru această victorie a Domnului; pentru aceasta a fost detronat și și-a pierdut și viața (cf. 1Sam 15,1-16); regele Baltazar, pentru că a furat vasele sfinte din templul Domnului și că a dat cinste zeilor și slujbașilor săi cu ele; pentru aceasta și-a pierdut tronul și a murit ucis de perși (cf. Dan 5,1-31) etc.

De aceea, pentru a nu cădea în capcana lui diavolului și în dizgrația lui Dumnezeu, Isus însuși s-a smerit luând firea sclavului și făcându-se ascultător până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,6-8); De aceea a și spus tuturor cărora voiau să-i devină ucenici: "Învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29). De aceea, sfânta Fecioară Maria s-a smerit numindu-se pe sine "roaba Domnului" (cf. Lc 1,38); de aceea, Ioan Botezătorul s-a smerit spunând că nu e vrednic să-i dezlege cureaua încălțămintei lui Isus (cf. Lc 3,16), și că el trebuie să se micșoreze și Isus trebuie să crească (cf. In 3,30); de aceea, Petru se considera nevrednic de a sta lângă Isus, căci era un păcătos (cf. Lc 5,8); de aceea, sfântul apostol Paul se considera primul dintre păcătoși (cf. 1Tim 1,15) și nevrednic de a fi numit apostol (cf. 1Cor 15,9).

Nu există sfânt care să nu fi fost smerit în viața sa. Tuturor celor smeriți din lume, Dumnezeu le-a dăruit harul său, intrarea în cer și un loc la ospățul său veșnic. Să ne gândim numai la: Isus cel smerit, care a fost înălțat la dreapta lui Dumnezeu (cf. Mc 16,19; Fil 2,9; Evr 8,1); Maica Domnului cea smerită, care are un tron lângă Isus (cf. Ap 12,1); la Ioan cel smerit, care are o laudă veșnică și un loc lângă mire (cf. Mt 11,11); la apostolii cei smeriți, care stau pe scaune de domnie și judecă triburile lui Israel (cf. Mt 19,28).

3. Apoi, i-a spus celui care l-a invitat: "Când dai un ospăț la prânz sau la cină, nu-i invita pe prietenii tăi, nici pe frații tăi, nici pe părinții tăi, nici pe vecinii bogați, ca nu cumva să te invite și ei la rândul lor și astfel să-ți primești răsplata. Dimpotrivă, când dai un ospăț, invită-i pe cei săraci, pe schilozi, pe șchiopi și pe orbi. Atunci ferice de tine, căci ei nu au cu ce să-ți răsplătească și îți vei primi răsplata la învierea celor drepți" (Lc 14,12-14).

Păstorul cel bun se îngrijește mai întâi de oițele mai slabe; iar noi, în calitate de veghetori și păstori ai fraților noștri (cf. Ez 3,17), trebuie să facem la fel ca Păstorul cel bun, care are în vedere mai întâi oile slabe și apoi pe celelalte; care își paște oile și le duce la odihnă; care caută oaia pierdută și o aduce înapoi pe cea rătăcită; care pansează pe cea rănită și o întărește pe cea slabă; care le paște pe toate cum se cuvine (Ez 34,15-16). Și tocmai săracii, oițele rănite și slabe au lipsit și lipsesc și lipsesc încă de la mesele oamenilor (cf. Ez 34,4), săraci care trebuiau invitați primii și să ocupe locurile de frunte.

Potrivit legii mozaice, săracii nu trebuie să fie pierduți din vedere la mese. Aceasta era o datorie sacră pentru orice om (cf. Dt 14,29). De obicei, oamenii își invită prietenii, rudele și vecinii bogați, mânați de speranța că vor fi răsplătiți, că vor fi invitați și ei de alții; și puți fac cum cere Isus (cf. Lc 14,12-13). Isus ne spune astăzi că Dumnezeu a rezervat o răsplată aparte pentru cei ce își arată bunăvoința și mila față oamenii săraci. Dumnezeu a promis că îi va răsplăti pe cei milostivi cu cei săraci la învierea celor drepți (cf. Lc 14,14). "Fericiți sunt cei milostivi, căci ei vor afla milă" (Mt 5,7). De aceea, unul care ședea la acea masă cu Isus și îi ascultase cuvintele, a zis: "Ferice de acela care va prânzi în împărăția lui Dumnezeu!" (Lc 14,15).

Iudeii care înlocuiseră cuvântul lui Dumnezeu cu tradițiile strămoșești, ajunseseră atât de jos pe calea iubirii față de aproapele; aveau "învățături strămoșești" pentru animale, dar nu aveau nimic pentru cei săraci. Astfel câinii bogatului din evanghelie aveau porție de pe masa stăpânilor, dar Lazăr cel sărac care zăcea plin de bube la poarta sa, nu primea nimic (cf. Lc 16,21). Trăiau după datina: "Dacă vezi măgarul fratelui tău sau boul lui căzut pe drum, să nu-l ocolești, ci să-i ajuți să-l ridice" (cf. Ex 23,5; Dt 22,4). Dar dacă vezi pe aproapele tău căzut în timp de sabat, poți trece pe lângă el (cf. Lc 10,31-32).

Isus este cel care, din bogat, s-a făcut sărac pentru ca noi să ne îmbogățim (cf. 2Cor 8,9). El este tatăl orfanilor, apărătorul văduvelor. El este cel care poartă grijă de cel sărac (cf. Ps 67,6.11). El este cel care eliberează pe săracul care strigă" (Ps 72,12). El este părintele și prințul săracilor care se identifică cu unul fiecare dintre săraci; căci a spus: "Ceea ce ați făcut unuia dintre acești frați ai mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). El este acela care va da viața veșnică tuturor celor care au avut milă de săracii săi (cf. Mt 25,34-40). El va răsplăti pe toți cei care au fost binevoitori față de cei săraci, cu prânzul cel veșnic în împărăția sa fericită (cf. Lc 14,15). Dă-ne, te rugăm, Doamne, să nu uităm asta niciodată!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat