Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Schimbarea la Față a Domnului Nostru Isus Cristos - 2013

Un antidot pentru relele prezente, o garanție a bucuriilor viitoare și o misiune de împlinit.

Este ziua de 6 august, este ziua în care creștinătatea retrăiește momentele fericite ale schimbării la față ale lui Isus Cristos, unde Domnul nostru apare în strălucirea și măreția sa divină, însoțit de Moise și Ilie care vorbeau despre sfârșitul lui care avea să aibă loc la Ierusalim; dar unde apare însoțit și de Tatăl și de Duhul Sfânt, care proclamă identitatea și originea lui Isus: "Acesta este Fiul meu preaiubit, pe dânsul să-l ascultați", martori fiind apostolii: Petru Ioan și Iacob (cf. Lc 9,28-36).

Pentru omul păcătos, Dumnezeu are un plan de mântuire, prin care el este chemat să posede pentru veșnicie strălucirea de pe chipul lui Isus transfigurat și înviat, schimbând prin puterea lui divină: umilința în slavă; truda în odihnă; suferințele în perle; dărnicia în bogăție, pierderea în câștig și timpul în veșnicie. Acest plan de mântuire, Dumnezeu îl va duce la împlinire prin Cristos, care, întărit de Duhul Sfânt, va suferi și va muri, căci după păcatul lui Adam nu a mai rămas altă cale de mântuire decât suferința și moartea.

Așa cum Dumnezeu, însoțit de Duhul Sfânt, a vorbit astăzi la schimbarea la față a lui Isus, cerând ascultare și convertire, tot astfel a vorbit și în multe alte momente, atât din viața vechiului popor ales - Israelul -, cât și din viața noului său popor ales - Biserica -, cerând tot ascultare și convertire; dar tot cerând credință și convertire, a vorbit și la botezul fiecăruia dintre noi, atunci când, din fii ai păcatului și ai pierzării, am fost proclamați de cele trei persoane divine fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor.

Pornind de la lecturile sfintei Liturghii de astăzi, spunem că primul căruia Dumnezeu i-a vorbit despre planul său de mântuire și i-a cerut convertirea și ascultarea de el a fost Moise. Pe vremea lui, poporul ales era rob în Egipt de 430 de ani (cf. Ex 12,40); aici evreilor li se omorau pruncii, iar ei lucrau din greu câmpul, confecționau cărămizi și ridicau orașe pentru faraon (cf. Ex 1,11.14). Când poporul a strigat către Dumnezeu pentru eliberare, Dumnezeu i s-a arătat lui Moise în toată slava sa, mai întâi într-un tufiș arzător și apoi pe muntele Sinai, și i-a descoperit numele său: "Eu sunt cel care sunt!" (Ex 3,14). Eu sunt ființa supremă; eu sunt cel care are toată puterea; eu sunt cel ce vă voi salva prin fapte minunate. Și le-a cerut convertirea și ascultarea de el.

Aici uciderea pruncilor de către faraon, apoi jertfa Mielului pascal de la eliberarea din Egipt prefigurau mântuirea din toate robiile trupești și sufletești, prin jertfa lui Isus de pe cruce. Faptul că Moise apare acolo cu fața strălucitoare în fața poporului său (cf. Ex 34,29), iar apoi glorificat alături de Isus (cf. Lc 9,31), arată că planul lui Dumnezeu de salvare din toate robiile este adevărat și vrednic de crezare.

Cel de-al doilea căruia Dumnezeu i-a descoperit planul său de mântuire și i-a cerut convertire și ascultare de el a fost Ilie. Și pe vremea lui poporul ales era rob cu trupul și cu sufletul, la regina idolatră Izabela, care ucidea și rătăcea după voie pe oricine voia. Și lui Ilie Dumnezeu îi apare în toată maiestatea sa pe muntele Horeb, îl așază în crăpătura stâncii, imagine a coastei deschise a lui Isus, și de acolo îi vorbește. Vițelul jertfit de Ilie, cu foc din cer, este iarăși o imagine a lui Isus care va mântui lumea prin patima și moartea sa. Iar faptul că Ilie a fost răpit la cer în car strălucitor ca de foc și că la schimbarea la față apare transfigurat lângă Isus arată iarăși că planul lui Dumnezeu de salvare din toate suferințele trupești și sufletești prin jertfă este adevărat și vrednic de crezare.

Cel de-al treilea căruia Dumnezeu îi descoperă planul său de mântuire, din robia trupului și a sufletului, prin convertire și credință, este profetul Daniel, căruia Dumnezeu îi vorbește în prima lectură de astăzi (cf. Dan 7,9-14). Dacă evreii din robia de 430 de ani a Egiptului (cf. Ex 12,40) lucrau câmpul, confecționau cărămizi și construiau cetăți și case pentru faraon; în robia de 70 de ani a Babilonului, evreii construiau canale de irigații și lucrau câmpul pentru alți faraoni la fel de cruzi, regii nemiloși ai Babilonului (cf. Ps 137,1-2).

Și aici poporul era rob cu trupul și cu sufletul și vlăguit și disperat de atâta suferință și apăsare. Și aici, Dumnezeu îi apare glorios și plin de slavă lui Daniel, așa cum mai înainte îi mai apăruse lui Moise și Ilie, îi cere convertirea de la idoli și credința în el și îi spune lui, dar și întregului poporului, că el este "cel bătrân de zile"; că el este cel în fața căruia se închină cerul și pământul; că el este cel care deține controlul asupra întregii creații; și că el va trimite un eliberator pe care îl va prezenta în fața tuturor și îi va duce înapoi în țara lor (cf. Dan 7,14; Ps 97,1-9). De aceea, când Dumnezeu l-a ridicat pe Cirus, care le-a redat libertatea, care i-a trimis în țara lor, care le reconstruit templul și țara, în entuziasmul și bucuria lor, l-au confundat pe cu Mesia (cf. Is 45,13; 2Cr 36,22; Ezd 1,1-11). Dar Mesia trebuia să vină și să înfăptuiască pentru ei o lucrare și o eliberare mult mai mari.

Și iată că evanghelia de astăzi, ni-l arată pe Mesia venit deja și în acțiune pentru realizarea mântuirii. Și de data aceasta poporul evreu era în sclavie trupească și sufletească, dar la romani, se rugau pentru eliberare. Apostolii, deși îl urmau pe Isus de aproape trei ani și jumătate, gândeau eliberarea și mântuirea lui Isus tot în termeni păgâni, de eliberare prin violență, căci ei cereau foc din cer ca să-i mistuie pe samariteni care nu i-au primit (cf. Lc 9,54), așa cum Ilie a trimis foc din cer și i-a mistuit pe potrivnicii lui (cf. 2Rg 1,10); sau cum tot Ilie i-a ucis pe preoții lui Baal ca răspuns la uciderea de către Isabela a profeților Domnului (cf. 1Rg 18,13; 1Rg 18,40); sau cum Moise l-a ucis pe egipteanul prigonitor de evrei (cf. Ex 2,12). Dar Isus nu a venit nici să judece, nici să condamne și nici să ucidă pe nimeni; el a venit ca să ceară convertire și credință și să-și de-a viața ca preț de răscumpărare (cf. In 3,17; In 12,47).

Când apostolii au auzit că Isus le-a spus că el trebuie să urce la Ierusalim, ca acolo să sufere, să moară și să învie a treia zi (cf. Lc 9,22), ei au auzit numai de suferință și moarte, fără înviere, și de aceea umblau triști și abătuți. Dar tocmai acest fapt al suferințelor și morții sale, avea să aducă convertirea și lumina mântuirii veșnice pentru ei și întreaga lume, împlinind astfel toate promisiunile lui Dumnezeu.

De aceea, Isus, pentru a le străpunge orbirea, se schimbă la față înaintea lor, pentru câteva clipe, pentru a le arăta că el este strălucirea Tatălui (cf. Evr 1,3) și că el a venit să-i conducă pe toți oamenii la aceeași strălucire de pe Tabor.

Dacă oamenii vor accepta planul Tatălui de mântuire, prin crucea și moartea lui, prin crucea și moartea lor, slava lui Isus de la transfigurare și de la înviere va fi și slava lor. Și ca să-i convingă mai bine, Isus le apare glorios și strălucitor împreună cu alți doi, cu Moise și cu Ilie, care mai înainte de ei s-au convertit de la mentalitatea păgână la cea divină și au acceptat până la urmă planul de mântuire a lui Dumnezeu prin suferință și moarte. Biblia ne spune că Moise și Ilie, asemenea lui Isus, au acceptat planul lui Dumnezeu și moartea pe când erau încă în putere (cf. Dt 34,7; 2Rg 2,12).

Apostolii, după ce au mai șovăit în a crede acest plan sublim de mântuire prin suferința și moartea lui Isus, dar și prin convertirea, suferința și moartea lor, ascunzându-se în timpul evenimentelor Calvarului, de frica iudeilor (cf. In 20,19); totuși, când au revăzut gloria de pe Tabor pe chipul lui Isus înviat și glorificat, n-au mai avut nici o îndoială și nici o teamă. Din momentul învierii și înălțării sale glorioase, s-au convertit și nu s-au mai temut de nimeni și de nimic: nici de regi nici de soldați; nici de bătăi și nici de închisori; nici suferințe și moarte pentru Cristos; ba mai mult parcă mergeau după ele. Și văzând schimbarea și entuziasmul lor pentru slava lui Dumnezeu, mulți păgâni și necredincioși din toate timpurile s-au convertit și s-au făcut creștini mergând pe urmele lui Cristos, asemenea lor.

Manifestarea slavei lui Isus de la schimbarea sa la față și de la înviere nu s-a terminat cu acele momente; ele au început atunci, au continuat și vor continua până la revenirea lui în slavă.

Primul pe care lumina strălucitoare de pe chipul înviat și glorificat lui Cristos l-a ajutat să treacă de la moarte la viață, de la mentalitatea păgână de a ucide pe cei potrivnici la jertfa de sine împreună cu Cristos, a fost sfântul apostol Paul, un fost fariseu mândru, un fost evreu violent, un fost om care prigonea și condamna pe creștini. Acesta din mila lui Dumnezeu, a văzut lumina lui Isus de pe Tabor, pe drumul Damascului. Acea lumină a lui Isus l-a doborât la pământ (cf. Fap 9,4) ca pe cei trei apostoli, și în acea lumină a înțeles tot misterul lui Cristos, mister care l-a condus la convertire, la viața de apostolat și de jertfă pentru Isus.

Lumina lui Isus de pe Tabor i-a apărut și evreului potrivnic creștinismului, Alfons Ratisbonne (1814-1884), strălucind pe chipul Maicii Domnului. În acea lumină a înțeles și el misterul lui Cristos, s-a convertit, s-a făcut creștin, l-a slujit pe Cristos toată viața sa, și a întemeiat Congregația Notre Dame de Sion care se roagă pentru convertirea evreilor și a tuturor oamenilor.

Lumina lui Isus de pe Tabor, i-a apărut și scriitorului francez, Paul Claudel (1868-1955), un creștin numai cu numele, care din plictiseală a intrat într-o seară de Crăciun într-o biserică. Lumina care se ridica din ieslea pruncușorului și cântările sfinte i-au străfulgerat inima și mintea, l-au făcut să înțeleagă credința și l-au făcut să se dedice lui Cristos până la moarte.

Lumina de pe Tabor i-a apărut și altui scriitor francez, André Frossard (1915-1955), fiul primului prim-secretar general al Partidului Comunist Francez, Ludovic Oscar Frossard, strălucindu-i din Ostia sfântă expusă spre adorație, la prima sa intrare într-o biserică catolică. În acea lumină, i s-a descoperit și lui tot misterul lui Cristos. S-a convertit și l-a slujit pe Cristos toată viața. Experiența sa cu lumina lui Cristos, ne-a lăsat-o în cartea sa: "Dumnezeu există, eu l-am întâlnit".

Isus va continua să străfulgere pe oameni cu lumina sa la sfânta Liturghie, la orele de adorație, pe altarele sale și prin felurite minuni.

Dar Isus vrea astăzi să-i străfulgere pe oameni cu lumina sa, mai ales prin noi, ucenicii săi, căci cele trei persoane divine, la botezul nostru, și-au revărsat și peste noi lumina lor divină. De aceea, Isus, pe muntele fericirilor, ne-a spus: "Voi sunteți lumina lumii. Nu se poate ascunde o cetate așezată pe munte. Nici nu se aprinde o candelă pentru a se pune sub obroc, ci pe candelabru ca să lumineze pentru toți cei din casă. Tot așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca, văzând ei faptele voastre bune, să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,14-16).

Pentru că schimbarea sa la față a avut loc pe un munte, pe o stâncă, spunem astăzi că Isus vrea ca din viața și trăirea noastră creștină să se arate lumii că el este: stâncă a veacurilor (cf. Is 26,4), stânca care ne susține (cf. Ps 31,4), stânca care ne ocrotește (cf. 1Rg 19,11), stânca care ne sprijină (cf. Ex 17,11), stânca care ne potolește foamea și setea (cf. 1Cor 10,4).

Sfântul Petru, care-l numește pe Isus "piatră vie" (cf. 1Pt 2,4), ne spune în cea de-a doua lectură de astăzi, că el a găsit mereu suport pentru a-i lumina pe oameni cu evanghelia trăită și predicată, în ceea ce a văzut și a auzit pe muntele sfânt, la schimbarea la față a lui Isus (cf.2Pt 1,16-19); și repeta mereu că el nu poate să nu vorbească despre toate câte le-a văzut și le-a auzit (cf. Fap 4,20). Și mulți oameni s-au convertit prim viața și activitatea lui.

Iar sfântul Ioan apostolul, un alt martor al schimbării la față al lui Isus, spunea și el: "Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și ce am pipăit cu mâinile noastre, cu privire la Cuvântul vieții, aceea vă vestim" (1In 1,1). Și mulți oameni s-au convertit prin vestirea lui.

Cineva care a mers la Ars ca să-l vadă și să-l asculte pe sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), omul care trăia numai din cuvântul lui Dumnezeu, din Euharistie și rugăciune; la întoarcere acel om spunea la toți, că la Ars, l-a văzut pe Dumnezeu într-un om; s-a convertit trăind toată viața numai pentru Dumnezeu.

Altcineva, văzând-o odată pe sfânta Roza de Lima (1586-1617), cu fața transfigurată, ieșind de la sfânta Liturghie, unde a ascultat cuvântul divin, s-a împărtășit și s-a rugat, s-a convertit imediat.

Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1977), când s-a aplecat cu fața radioasă și surâzătoare spre necăjit căzut pe stradă, i-a întins mâna, l-a ridicat, l-a mângâiat, l-a spălat și i-a pansat rănile, acel om s-a convertit spunând: "L-am văzut pe Dumnezeu în Tereza de Calcutta".

Noi suntem astăzi: munții, altarele, cuvintele, ostiile și pietrele vii din care Isus vrea să străfulgere cu lumina sa pe toți cei robiți cu trupul și cu sufletul, spre convertire, spre credință și spre mântuire.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat