Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVIII-a de peste an - C

"Pofta de averi este o închinare la idoli" (Col 3,5).

Isus își continuă drumul spre Ierusalim, unde urcă pentru a suferi și muri pentru mântuirea lumii. Iar acest drum Isus îl face benevol, nesilit de nimeni, decât doar de dragostea sa pentru noi: "Nimeni nu-mi ia viața cu de-a sila, ci o dau de la mine. Am putere s-o dau și putere am s-o iau iarăși" (In 10,18). Iar în acest drum al iubirii, Isus îi instruiește pe cei 12, călăuzește noroadele pe calea mântuirii și caută să găsească noi ucenici. Astăzi, Isus ne vorbește de pericolul bogăției pentru urmarea sa și a împărăției sale.

După ce duminica trecută Isus a refuzat să intervină la Maria pentru Marta preocupată până peste cap cu lucrurile gospodărești; duminica aceasta îl vedem pe Isus refuzând să intervină pentru omul din mulțime care-i cere să intervină pe lângă fratele său ca să împartă cu el moștenirea părintească. De ce? Pentru că este o parte mai bună și o moștenire mai bună, viața veșnic fericită și moștenirea împărăției cerurilor, care se dobândesc prin credința în el și prin urmarea lui.

Bogăția pământească cu toate ale ei, pe care o căuta acel om și pe care o caută și mulți oameni de astăzi, este doar o umbră a bogățiilor veșnice pe care ni le-a adus Isus. Cu aceste umbre, diavolul și lumea ne amăgesc, ca pe Iuda și pe Dima, să părăsim împărăția veșnică și pe Cristos care a venit s-o împartă cu noi, odată cu misiunea sa profetică. Cine este oare atât de nechibzuit să alerge după umbre?

Bogățiile pot deveni idolii vieții noastre și să ocupe locul lui Dumnezeu. Bogățiile ne pot împiedică să-l primim pe Isus și urmarea lui, așa cum l-a împiedicat pe tânărul bogat (cf. Mt 19,16-24). Bogățiile pot deveni pentru suflet ceea ce sunt spinii și bălăriile pentru semințele dintr-un ogor (cf. Mt 13,7). Bogățiile pot deveni o piedică majoră în a primi și invitația de a intra la nunta veșnică a Fiului (cf. Lc 14,15-24).

Referitor la răutatea bogăției, pentru mântuire, Scriptura spune: "Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea" (Ps 62,10). "Iubirea de bani e rădăcina tuturor relelor" (1Tm 6,10). "Cei ce vor să se îmbogățească, cad în ispită și în laț" (1Tm 6,9). De aceea, Isus numește "nebun" (Lc 12,20) pe omul care își reduce orizontul numai la pământ, la recolta sa, la hambare, la stomacul său, uitând de veșnicie unde ne sunt pregătite adevăratele comori și bogății; iar Paul, îl numește închinător la idoli (cf. Col 3,5).

Parabola omului bogat ale cărui grânare au ajuns neîncăpătoare ilustrează pasiunea omului înșelat de diavol și lume pentru a strânge. Însă după ce a adunat multe lucruri, ca un "nebun", fără a se gândi la cei aflați în nevoi, și a ajuns pe punctul în care credea că va deveni fericit cu ele, pe neașteptate i s-a luat viața, devenind cel mai sărac dintre săraci, alături de un alt bogat nemilos (cf. Lc 16,24). "Așa se întâmplă și cu toți aceia care își adună averi, dar nu se îmbogățesc în fața lui Dumnezeu" (cf. Lc 12,21).

Solomon, care ne vorbește în prima lectură, a scris trei cărți biblice: Proverbe, Quohelet și Cântarea Cântărilor. Dacă în Proverbe și Cântarea cântărilor se văd perlele lui de înțelepciune, în Quohelet se văd pilulele lui de nebunie, căci prin căderea lui în închinarea la idoli, a trăit și a făcut totul fără Dumnezeu. Deși numele său înseamnă "cel iubit de Dumnezeu", deși a primit de la Dumnezeu, tronul, averea și înțelepciunea, el a trăit totuși o viață contra Dumnezeu. Sentința unei astfel de vieți fără Dumnezeu, și-o dă el însuși atunci când spune: "Deșertăciunea deșertăciunilor și totul este deșertăciune" (Qoh 2,21). Într-adevăr: viață fără Dumnezeu, putere fără Dumnezeu, bogăție fără Dumnezeu, înțelepciune fără Dumnezeu, este o deșertăciune și o mare nebunie.

De curând am citit de o frumoasă poezie creștină numită: "Ce folos", poezie devenită cântec, interpretată și de Paula Seling, și ale cărei cuvinte sună așa:

"De-aș ajunge cea mai mare slava pământeasca, în zadar dacă voi pierde slava mea cerească. Ce folos, ce folos slava fără de Cristos.\\ De-aș avea toți banii lumii, să-mi stea-n mâna arginții, în zadar daca-mi lipsește aurul credinții. Ce folos, ce folos aur fără de Cristos.\\ De-aș ști toată înțelepciunea câtă e sub soare, în zadar dac-o voi pierde pe cea mântuitoare. Ce folos, ce folos minte fără de Cristos.\\ De-aș fi omul cel mai mare de pe lumea toată, în zadar dacă mă înfrânge pofta desfrânată. Ce folos, ce folos tânăr fără de Cristos.\\ De-aș cuprinde lumea-ntreagă, totu-al meu să fie, în zadar dacă voi pierde viața-n veșnicie. Ce folos, ce folos viața fără de Cristos.\\".

Un om avea o colecție de timbre, de care era foarte mândru pentru că se crea bogat. Într-o zi însă descoperi că pe timbrele evaluate de el ca fiind foarte prețioase, era scris ceva: "Facsimil". Nu știa ce înseamnă acest cuvânt și de aceea s-a neliniștit. Când l-a întrebat pe un specialist despre acest înscris, acesta i-a spus că acele timbre erau niște reproduceri și că nu aveau nici o valoare comercială. Cât de mulți oameni de astăzi aleargă după lucruri fără valoare pentru veșnicie!

De aceea, sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne îndeamnă să căutăm și să năzuim la lucrurile de sus, adică la cele din cer: viața din cer, bogățiile din cer, casa din cer, hambarele din cer, moștenirea din cer (cf. Col 3,1-5). Pentru sfântul Paul, creștinul a murit și a înviat împreună cu Cristos și de aceea trebuie să trăiască o viață nouă orientată spre cele cerești. Cele de "sub soare", cum numește Solomon lucrurile pământești, atunci când devin scop în sine, ele sunt oferite de diavol spre amăgire, iar "cele de sus", cum numește sfântul Paul bunurile veșnice, ele ne-au fost aduse Isus, prin patima și moartea sa.

Creștinii buni știu că bogățiile pământului sunt înșelătoare și de aceea le caută pe cele veșnice.

Fericitul Henric Suso (1295-1366), pe când era copil și se plimba odată cu mama sa cu barca pe un lac, a exclamat la un moment dat: "Mamă privește, fundul lacului e plin de nestemate!" Atunci mama îi spuse: "Așa strălucesc gunoaiele și murdăriile de pe lac în bătaia soarelui". De aceea nu uita că Scriptura spune: "Cercetați toate lucrurile și păstrați ce este bun" (1Tes 5,21). În urma acestor cuvinte ale mamei sale, Henric Suso s-a hotărât să-și închine viața numai lui Dumnezeu.

Paul, înaintea lui Henric Suso, a văzut în bogățiile acestei lumi niște gunoaie pe care diavolul le face să strălucească în ochii oamenilor fără credință, și a renunțat la ele. "Lucrurile, care pentru mine erau mai înainte câștiguri", le-am socotit ca o pierdere, din pricina lui Cristos. Ba încă, și acum privesc toate aceste lucruri ca o pierdere, fată de prețul nespus de mare al cunoașterii lui Cristos Isus, Domnul meu. Pentru el am pierdut toate și le socotesc ca un gunoi, ca să câștig pe Cristos și să fiu găsit în el, nu având o neprihănire a mea pe care mi-o dă Legea, ci aceea care se capătă prin credința în Cristos, neprihănirea pe care o dă Dumnezeu, prin credință" (Fil 3,7-9).

Banii nu ne pot salva nici de la moarte, nici de la pierzare.

Când vaporul Arctic s-a ciocnit în mijlocul oceanului cu un alt vas, la 20 septembrie 1854, marinarii au coborât în bărcile de salvare întâi femeile și copiii. Un pasager bogat a oferit marinarilor suma de 150.000 de dolari, dacă barca se va întoarce ca să-l ia și pe el. Marinarii s-au reîntors, dar el era deja înecat. Banii nu i-au putut salva viața. "Viața cuiva nu stă în belșugul avuției sale" (Lc 12,15).

Bunurile ne-au fost date ca să facem bine cu ele.

Odată, pe când un rege își sărbătorea aniversare, o bătrână săracă ce locuia fără acte în pădure i-a adus regelui drept cadou două ghemuri de lână albă, toată lâna de la cele două oițe ale sale. Pentru gestul ei, regele i-a oferit atâta teren în pădure, cât s-a putut înconjura cu lâna oferită în dar. A primit cu măsura cu care dăruise. Dar când se va oferi pentru un sărac în care trăiește Isus (Mt 25,40), ce răsplată va fi?

Bogatul dacă voia să rămână bogat și înaintea lui Dumnezeu, trebuia să se gândească la toți cei care duceau lipsă, iar aceștia l-ar fi primit în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9), căci împărăția cerurilor a fost dată de Dumnezeu celor săraci (cf. Iac 2,5). Deci, bogăția poate deveni bună, numai dacă nu este folosită numai "sine", ci și pentru cei săraci (Lc 12,33 34).

Credința și urmarea Cristos ne îmbogățesc pentru veșnicie.

Într-una din povestirile lui Goethe (1749-1832) se spune cum un pescar sărac avea un bordei din bârne, dar într-o zi ducând înăuntru o lanternă magică, o lampă de argint, toată casa s-a făcut de argint. Acum bârnele erau de argint, ușa era de argint, tavanul era de argint și chiar vatra devenise de argint. În viața în care e primit Cristos, toate se schimbă. Chiar și corpul acesta se va preschimba într-o zi în corp de slavă, care va putea să umble pe străzi de aur, fără să mai sufere dureri, boli sau moarte (cf. Ap 21,4.18-19). "El va schimba trupul stării noastre smerite și-l va face asemenea trupului slavei sale" (Fil 3,21).

Fiecare om și-a făcut un plan de a ajunge la fericire. Dar și Dumnezeu vine cu planul său de fericire veșnică pentru unul fiecare dintre copiii săi. De exemplu un om vrea să devină pe acest pământ: bogat, stimat, fericit. Dumnezeu dorește aceleași lucruri pentru toți copiii săi, dar în împărăția sa veșnică. În acest sens a spus Dumnezeu: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele" (Is 55,8); iar Isus a spus: "Împărăția mea nu este din lumea aceasta" (In 18,36).

Biserica are un sfânt episcop și martir, cu numele de Qoudvultdeus (+450), care a fost episcop de Cartagina, discipol și prieten al sfântului Augustin. El a fost supranumit așa pentru că totdeauna a ales să facă numai voia lui Dumnezeu. Numele lui venea de la cuvintele din limba latină: "Qoud vult Deus", în traducere "Ceea ce vrea Dumnezeu". Biserica dorește astăzi ca toți copii ei să fie niște "Qoudvultdeus"!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat