Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a XVII-a de peste an - C

Rugăciunea, o scară pe care urcă rugăciunile noastre și coboară la noi harurile lui Dumnezeu

Tematica lecturilor biblice de astăzi, este "rugăciunea"; rugăciune pe care maeștri spirituali o compară cu o scară pe care rugăciunile noastre se înalță la cer sub formă de cereri, și se întorc înapoi sub formă de daruri.

Isus ne învață astăzi să ne rugăm bine și cu folos, să ne rugăm cu insistență după voința lui Dumnezeu și să căutăm mai întâi mântuirea și împărăția cerurilor, atât pentru noi cât și pentru alții, ca apoi să ni se adauge și toate celelalte (cf. Mt 6,33).

Rugăciunea este prezentă la toate popoarele și religiile lumii; rugăciunea se ridică din toate timpurile și din toate locurile; rugăciunea o înalță săracii și bogații, înțelepții și cei simpli, creștinii și păgânii.

Dar rugăciunea creștinilor diferă mult de rugăciunea necreștinilor, căci în timp ce necreștinii se roagă cu frică la niște zei vicioși și fără putere, creștinii se roagă unui Dumnezeu sfânt și iubitor, care are toată puterea în cer și pe pământ și care este pentru ei ca un tată și ca o mamă, ca un mire și ca un iubit, ca un frate și ca un bun prieten. De aceea, nu există om care să-i prezinte o problemă și el să n-o poată rezolva.

Toate celelalte religii necreștine au foarte multe nume pompoase pentru dumnezeii lor, dar dintre aceste nume lipsesc tocmai cele de tată, de mamă, de mire, de prieten, care să-i facă ușor accesibili.

Isus ne-a învățat astăzi ca să ne adresăm în rugăciune lui Dumnezeu numindu-l Tată și Prieten, la care putem veni ziua și noaptea și la orice oră din zi și noapte.

Se spune că unul dintre împărații Romei conducea într-o zi o paradă militară, sărbătorind o mare victorie repurtată. Soldați ai legiunilor imperiale erau înșirați de-a lungul traseului de parcurs pentru a ține sub control mulțimile entuziasmate. Într-un anumit loc de-a lungul drumului paradei militare, pe o platformă ședea familia imperială. În momentul în care cezarul s-a apropiat de platformă, fiul său mai mic a sărit de pe platformă și a început să alerge spre tatăl său, cezarul Romei. Atunci unul dintre soldații de gardă l-a oprit și i-a spus că nu poate face așa ceva, pentru că în carul alegoric este cezarul. Atunci copilul i-a replicat: "Pentru tine este cezarul, dar pentru mine este tatăl meu". Și s-a dus direct în brațele tatălui său.

Și iarăși, la zeii păgâni, parcă intențional li s-a dat nume de forță sau pline de orgolii, pentru a atrage atenția că nimeni dintre muritori să nu îndrăznească să intre la ei. Să ne amintim ce pedeapsă cruntă a primit Prometeu, care a îndrăznit să intre la ei și să ia puțin foc. Să ne amintim că și astăzi pe muntele Olimp, lăcașul zeilor greci nu poate intra încă nimeni.

Chiar la mulți regi pământești, aleși pentru binele poporului, s-a intrat și se intră foarte greu, după programări și îndelungi verificări.

Când Alfred Nobel (1833-1896), marele chimist suedez și inventator al dinamitei, a cerut o audiență în fața împăratului Napoleon al III-lea, i s-a fixat ziua, ora și durata audienței: exact 5 minute. Nici mai mult, nici mai puțin! Au urmat emoțiile așteptării și pregătirile. Ce putea spune marele savant doar în cinci minute pentru a-l convinge pe împărat? În ziua și la ora fixată pentru audiență, Alfred Nobel a intrat în prezența lui Napoleon al III-lea și, în momentul în care a dorit să-și expună argumentele alese cu grija, împăratul a luat el cuvântul, vorbind și iarăși vorbind, până ce timpul alocat audienței s-a terminat, iar Nobel a trebuit să se retragă. O audiență de doar cinci minute, în care savantul nu a putut scoate nici măcar un singur cuvânt!

Cât de diferită este "audiența" pe care o avem în fața "Împăratului împăraților"! Putem veni oricând și la orice ora din zi sau noapte și putem sta de vorbă cu Tatăl ceresc oricât de mult dorim și chiar să stăm la pieptul lui Ioan, ca Ioan și ca fiul împăratului. Iată un privilegiu de neprețuit!

Nu există rugăciuni curate, pe care Dumnezeu cel atotputernic, tatăl, mama, fratele și mirele nostru, să nu ni le împlinească. Am auzit astăzi în evanghelie cum Dumnezeu i-a împlinit rugăciunea prietenului său de la miezul nopții. Am auzit în prima lectură cum Dumnezeu i-a împlinit cererea lui Avram referitoare la cei 10 drepți din Sodoma și i-a salvat și familia nepotului său Lot de la pieire. Apropo, dacă în Vechiul Testament nu au fost suficienți 8 drepți pentru a salva Sodoma și Gomora, astăzi Dumnezeu a făcut să fie suficient un singur drept, Isus, pentru a salva lumea întreagă. Deci, curaj, în orice rugăciune bună!

Sfântul Paul ne spune că ne putem ruga pentru multe lucruri în viață, căci multe par bune și frumoase; dar nu toate ne sunt de folos (cf. 1Cor 10,23).

Isus ne învață astăzi să ne rugăm mai întâi pentru lucrurile care ne sunt cel mai de folos și cele mai bune pentru noi, în primul rând cele care privesc mântuirea noastră și pentru care el a venit din cer, a suferit, a murit și a înviat (cf. Col 2,12-14); mai exact să ne rugăm pentru ca să se sfințească numele lui Dumnezeu în viața noastră și a fraților noștri; să vină împărăția lui Dumnezeu și să n-o mai întârziem prin păcatele noastre; să se facă voia lui de mântuire pentru toți oamenii; să ni se ierte nouă tuturor păcatele noastre, să nu fim lăsați în ispită și să fim izbăviți de cel rău. Pâinea de toate zilele este inclusă între lucrurile sufletești, pentru a ni se arăta că cu se poate cere fără de acestea.

A ne ruga mai întâi și mai mult pentru cele pământești și a trece pe plan secundar cele veșnice, câștigate cu sânge de Isus (cf. Col 2,12-14), înseamnă că suntem încă în robie.

Publicistul spaniol Juan Donoso Cortes (1809-1853) spune: "Dacă în zilele noastre lumea merge din ce în ce mai rău, dacă sunt atâtea războaie și nefericiri, asta e datorită faptului că oamenii de astăzi mai mult înjură decât se roagă, aleargă mai mult după creaturi decât după Creator, aleargă mai mult după cele pământești decât după cele cerești".

De aceea, Isus însuși ne spune: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui, și toate celelalte vi se vor adăuga pe deasupra" (Mt 6,33).

Apoi, rugăciunile trebuie să fie fierbinți și stăruitoare, să fie cu credință și pline de Duhul Sfânt, ca ale lui Avram, sau ca ale prietenului de la miezul nopții. Așa cum muștele nu se pot apropia de un vas în clocot, tot astfel diavolul nu poate împiedica astfel de rugăciuni. De aceea și Isus caută ucenici în clocot, plini de focul Duhului Sfânt (cf. Ap 3,16). Dar Duhul Sfânt, încă de la prima lui revărsare a fost un rod al rugăciunii.

Sfântul Alfons de Ligouri (1696-1787) ne povestește că, undeva, într-o pădure, a întâlnit o bisericuță veche și părăsită, închinată sfântului Rochus (1340-1378). În turnul și în interiorul bisericuței, a observat că liliecii și bufnițele își făcuseră cuiburi. În fiecare an când se apropria sărbătoarea sfântului Rochus, un paracliser din satul vecin, venea curăța bisericuța și trăgea clopotele, chemând oamenii la sărbătoare. Când clopotul începea să bată pentru sărbătoare, liliecii și bufnițele părăseau turnul și bisericuța. Atunci sfântul Alfons Maria Ligouri a făcut următoarea observație: Așa este și cu sufletul omului în care nu bate clopotul rugăciunii, în el se adăpostesc răpitoarele întunericului și patimile rele. Iar în sufletele în care bat clopotele rugăciunii, este mereu curățenie, bucurie, pace, dar și multă putere, căci acolo este Dumnezeu.

Ferice de omul care se înalță zilnic pe scara rugăciunii până la Dumnezeul milostivirilor, el va rămâne mereu în stare de har sfințitor, va avea mereu curăția necesară pentru a-i putea cânta lui Dumnezeu împreună cu îngerii (cf. Ps 137,2), dar și multă putere contra vrăjmașilor săi.

Să ne amintim de Samson al Bibliei, un Hercule adevărat, nu o poveste! Avea în trupul său un semn al prezenței lui Dumnezeu, părul său, pe care trebuia să aibă grijă să nu-i fie tăiat (cf. Jud 16,17). Și noi, creștinii, avem în noi, începând de la botez, un semn al prezenței divine, harul sfințitor, pe care nici noi nu trebuie să-l pierdem. Atâta timp cât semnul "celor șapte șuvițe" a fost prezent în el, Samson prin rugăciune a putut face lucruri uimitoare. Dar când Samson și-a pierdut părul, a pierdut prezența lui Dumnezeu, a pierdut și puterea rugăciunii, a devenit un om slab și de râsul dușmanilor săi. Să fugim de păcat, căci prin el diavolul ne desparte de Dumnezeu și ne fură orice putere a rugăciunii.

Astăzi să înălțăm o rugăciune și pentru reușita spirituală a întâlnirii Sfântului Părinte papa Francisc cu tinerii lumii, de la Rio de Janeiro (Brazilia).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat