Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfintei Maria Magdalena - 2013

"Suport ca cineva să primească de la Isus mai multe haruri decât mine, dar nu suport ca cineva să-l iubească pe Isus mai mult decât mine".

Aceste cuvinte ale sfintei Tereza de Avila (1515-1582) pot constitui sinteza vieții sfintei Maria Magdalena, pe care o celebrăm în ziua de astăzi.

În fiecare an, la 22 iulie, Biserica celebrează sărbătoarea sfintei Maria Magdalena, cea care a fost mântuită de Isus, cea care l-a urmat încontinuu pe Isus, cea care nu l-a părăsit pe Isus nici chiar când toți discipolii lui l-au părăsit, cea căreia Isus înviat i s-a arătat pentru prima dată ei, cea care a fost făcută de Isus "apostolul apostolilor".

În Evanghelia după Luca, Maria Magdalena este menționată ca prima femeie vindecată de Isus Cristos și care mai apoi care l-a urmat fără să-l mai părăsească vreodată (cf. Lc 8,1-3). Se presupune că al ei ar fost glasul care s-a ridicat din mulțime și care l-a slăvit pe Isus spunând: "Fericit pântecele care te-a purtat și sânul care te-a alăptat!"( Lc 11, 27). Evangheliștii, Marcu și Ioan, ne spun că Maria Magdalena a rămas lângă Isus chiar și atunci când toți discipolii l-au părăsit; astfel, ea l-a urmat pe Isus și în curtea lui Pilat unde a văzut procesul și condamnarea lui nedreaptă; l-a urmat pe drumul Calvarului; l-a urmat până pe Golgota unde a văzut răstignirea lui; a stat și lângă crucea lui; a stat și lângă mormântul lui (Mc 15,40-47; In 19, 25); în ziua Paștelui s-a întors dis-de-dimineață la mormânt împreună cu celelalte femei care îi urmau pe Isus (cf. Mc 16,1-8); iar după ce femeile au plecat, ea a rămas în continuare singură lângă mormânt plângând, căutând și întrebând de "Domnul ei". De aceea, Domnul Isus înviat a răsplătit marea ei iubire, arătându-i-se mai întâi ei și trimițând-o să ducă vestea cea bună a învierii sale ucenicilor săi (Mc 16, 9; In 20, 14-18) și apoi lumi întregi. Scrierile vechi spune că ea a ajuns cu propovăduirea evangheliei până la Roma.

Maria Magdalena a făcut toate acestea din recunoștință și din iubire față de Isus. După ce l-a cunoscut pe Isus și mântuirea lui, nu a mai avut altă iubire decât pentru el.

Profetul Isaia ne îndemna încă din Vechiul Testament să sondăm dimensiune a iubirii divine față de noi: "Priviți spre stânca din care ați fost ciopliți, spre adâncimea gropii din care ați fost scoși!" (Is 51,1).

Maria Magdalena, după vindecarea ei, a fost prezentă la multe evenimente din viața lui Isus, pentru că ea a înțeles dragostea lui Isus pentru oameni, dragoste care întrece orice cunoștință; a înțeles care este lărgimea, lungimea, adâncimea și înălțimea dragostei lui Cristos pentru oamenii păcătoși (cf. Ef 3,18-19); a înțeles groapa din care a fost scoasă și stânca pe care a fost așezată (cf. Is 51,1); a înțeles iubirea lui Isus care ne strânge lângă el, căci el a murit pentru noi (cf. 2Cor 5,14), așa cum ne spune sfântul Paul în lectura a doua de astăzi; a înțeles că Isus ne-a înviat împreună cu el și ne-a pus să ședem cu el în locurile cerești (cf. Ef 2,6).

Maria Magdalena s-a oprit deseori pentru a privi groapa din care a fost scoasă și stânca pe care a așezat-o Isus. Să ne oprim și noi din alergarea noastră prin această lume și să privim spre "adâncimea gropii păcatului" din care am fost scoși de Isus, spre stânca credinței pe care ne-a așezat, dar și spre focul iubirii care l-a consumat pe Isus pentru noi. Și să nu ne pară rău de dulceața otrăvitoare a păcatului din care am fost scoși și să nu ne aruncăm din nou in ea. S-ar putea ca aceasta nouă cădere să ne fie fatală. Atunci ar fi fost mai bine pentru noi să nu fi cunoscut calea neprihănirii, decât, după ce am cunoscut-o, să ne întoarcem de la porunca sfântă, care ne fusese dată" (cf. 2Pt 2, 21).

Toată viața sfintei Maria Magdalena de după venirea ei la Isus a fost o continuă istorisire fără cuvinte a iubirii și a salvării ei de către Isus din "groapa" păcatului și a pierzării și a așezării ei pe stânca cea tare a veacurilor, care este Dumnezeu (cf. Is 26,4). Și tot așa trebuie să fie și viața fiecăruia dintre cei botezați, o continuă istorisire a faptelor minunate făcute de Isus pentru noi (cf. 1Pt 2,9).

Prima lectură de astăzi (cf. Ct 3,1-4) ne spune că Maria Magdalena, pentru iubirea ei mare față de Isus, a fost asemănată cu mireasa din Cântarea cântărilor, care, după ce a fost scoasă din starea ei umilă de către regele Solomon, nu și-a mai dorit nimic altceva decât să-l iubească și să fie iubită de el.

Cartea Cântarea cântărilor, din care s-a luat prima lectură de astăzi, este o carte care descrie legătura de iubire dintre Cristos și Biserică, dintre Cristos și fiecare credincios. Maria Magdalena, conștientă din ce abis de păcat a scos-o, din ce sclavie a salvat-o și ce preț a plătit Isus pentru salvarea ei și pe stâncă tare a așezat-o, nu s-a mai despărțit niciodată de el. Ea ne spune astăzi cu sfântul Paul: "Fiul lui Dumnezeu m-a iubit și s-a dat pe sine pentru mine" (Gal 2,20). Așa că, de acum încolo nu mai cunosc în felul lumii (cf. 2Cor 5,16).

Cartea Cântarea cântărilor, citită în cheia Noului Testament, ne spune că viața creștină este o continuă poveste de dragoste dintre Cristos și Biserica sa, dintre Cristos și fiecare credincios, și invers. Noi îl iubim pe Domnul pentru că el ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19). El ne-a iubit atât de mult încât a primit să moară pe cruce pentru noi (cf. In 15,13). Acum el ne spune fiecăruia dintre noi pentru care a murit pe cruce: "Omule, voiesc iubirea ta!"

În Cântarea cântărilor, mirele este asemănat de mireasa lui: cu un trandafir, cu un măr, cu o căprioară, cu un porumbel, cu un crin. Solomon este imaginea lui Cristos, iar Mireasa este imaginea Bisericii. Dacă așa a fost Solomon pentru mireasa lui, dacă așa a fost Isus pentru Maria Magdalena, înseamnă că așa trebuie să fie Isus și pentru noi, adică cel mai frumos, cel mai bun, cel mai iubit.

Mireasa din Cântarea cântărilor, pentru că mirele ei era cel mai frumos, cel mai bun, cel mai iubit, spune: "M-am sculat noaptea, am cutreierat cetatea, ulițele și piețele, întrebând pe toți despre iubitul inimii mele" (Ct 3,2-3).

Evanghelia de astăzi ne spune că exact așa a făcut și Maria Magdalena, care s-a sculat noaptea din pat, și a pornit în căutarea lui Isus, întrebând de toți cei întâlniți pe cale, despre Isus și nu s-a lăsat până ce nu l-a găsit, nu i-a vorbit, nu l-a îmbrățișat și nu a primit o misiune de la el (cf. In 20,1.11-18).

Dar iubirea și căutarea mirelui de către mireasă, iubirea și căutarea lui Isus de către Maria Magdalena, trebuie să fie și iubirea și căutarea vieții noastre; să mergem să-l căutăm și să întrebăm de el pretutindeni. Iar după ce l-am găsit să exclamăm cu mireasa din Cântarea cântărilor: "L-am găsit!" (Ct 3,4) Eu, un om l-am găsit pe Domnul slavei! Eu, un rob al păcatului, l-am găsit pe marele meu mântuitor! Eu, copilul întunericului, l-am găsit pe cel ce este Lumina lumii! Eu, cel mai rău dintre cei pierduți, mi-am găsit mântuitorul și preaiubitul!

Dar mireasa și Maria Magdalena, nu numai că l-au găsit, ci "l-am și apucat și nu l-am mai lăsat" (Ct 3,4). Dacă nu este ținut, Isus va pleca. Dar dacă îl ținem, el va rămâne. Iar pe Isus îl putem ține lângă noi: gândindu-ne mereu la el, lăudându-l și vestindu-l mereu printre frați, așa cum i-a spus astăzi Mariei Magdalena (cf. In 20,17).

Într-o zi, sfântul Filip Neri a fost întrebat de cineva: "Cât a fost timpul cel mai lung în care nu v-ați gândit la Isus și nu l-ați căutat"? Atunci sfântul Filip Neri, suspinând de durere, a spus: "Cel mai lung timp în care nu m-am gândit la Isus și nu l-am căutat a fost un sfert de oră". Așa au trăit creștinii cei buni.

Dragostea lui Isus față de noi a fost mai puternică decât moartea (cf. Ct 8,6), căci moartea a fost prețul dragostei lui față de toți oamenii pierduți. Apele cele mari ale urii nu au putut să stingă dragostea lui Isus față de noi, și nici râurile suferințelor crucii nu au putut să i-o înece.

Gelozia lui pentru noi a fost mai neînduplecată ca locuința morților. Jarul ei pentru noi a fost un jar de foc (cf. Ct 8,6). Isus ne-a iubit cu gelozie mare, neîngăduind ca cineva să ne iubească mai mult decât el și nici ca cineva să ne amăgească ca să plecăm de lângă el.

Și ca o paranteză, amintesc aici că: gelozia față de iubirea lui Dumnezeu l-a mânat pe Ilie să-i omoare pe profeții lui Baal, pentru ca să nu mai aibă cine să amăgească poporul (cf. 1Rg 18,40); pe apostolul Paul, gelozia față de dragostea lui Isus l-a făcut să rostească blestemul: "Dacă nu-l iubește cineva pe Domnul Isus Cristos să fie anatema. Maranatha!" (1Cor 16, 22), pentru ca să nu mai fie nimeni care să se lase amăgit și să părăsească iubirea lui Isus; primii creștini persecutați, știind foarte bine ceea ce a însemnat dragostea și gelozia lui Isus pentru ei, nu au pus nimic mai presus de iubirea lui, nici măcar viața lor.

Când mireasa și-a găsit mirele nu s-a mai despărțit de el și vorbea mereu de el. Când Maria Magdalena l-a aflat pe Cristos nu s-a mai despărțit de el și vorbea mereu de el. Nici noi, care l-am găsit pe Isus, nu mai trebuie să ne despărțim de el și nici să încetăm de a vorbi despre el.

Altarul din biserică este mormântul lui gol, unde Isus vrea ca noi să-l căutăm zilnic ca să ne vorbească. Aici el ne dă zilnic întâlnire la toți cei care ne iubește. Aici el ne vorbește prin Biblie. Aici el ne hrănește din Euharistie. Aici el ne curăță de păcate și ne împodobește cu haina harului ca să fim fără pată și fără zbârcitură (cf. Ef 5,27), pentru a ne putea spune: "Ești frumoasă de tot, iubito și n-ai nici un cusur" (Ct 4,7). Aici ne spune: "Vino cu mine în Liban, iubito!", adică în cer (Ct 4,8). Aici, la sfânta Liturghie, ca și miresei din Cântarea cântărilor, ni se descoperă ca rege veșnic. Aici, la sfânta Liturghie, Isus ne așează în carul său de biruință. Aici, la sfânta Liturghie, ne strânge la pieptul său (cf. 2Cor 5,14). Aici, la sfânta Liturghie, el ne obișnuiește cu glasul său, ca la revenirea lui pe nori să nu fie nimeni care să ne poată înșela (cf.1Tes 4:16-17).

Așa cum împăratul și-a luat-o mireasa în car lângă el și a pornit spre palatul regal, a lăsând în urmă pe locuitorii acelui ținut care priveau cu uimire cum o fată de a lor este luată de împărat ca să-i fie soție; tot astfel, la venirea sa, Isus ne va lua cu el în lăcașurile veșnice pe noi, cei care am iubit venirea lui (cf. 2Tim 4,8), încât lumea pierdută va privi cu uimire la răpirea noastră, cei care în timpul vieții l-am căutat, l-am găsit, l-am iubit și l-am slujit pe Isus.

"Cine este aceea care se ivește ca zorile, frumoasă ca luna, curată ca soarele, dar cumplită ca niște oști sub steagurile lor?" (Ct 6,10). Noi, cei mântuiți, vom fi acei oameni luminoși ca zorile și curați ca soarele.

Biblia se încheie cu aceste cuvinte ale Bisericii, mireasa curată a lui Cristos: "Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22,20). A iubi venirea lui Isus înseamnă a-l aștepta pe Isus, cum mireasa își așteaptă iubitul. Apostolul Paul a spus că Dumnezeu va da o cunună tuturor celor ce iubesc și așteaptă venirea lui (cf. 2Tim 4,8).

Atunci Isus ne va schimba tuturor celor credincioși, plânsul în bucurie, așa cum a făcut cu Maria Magdalena și cu mireasa sa.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat