Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a XVI-a de peste an - C

Dumnezeu ne cheamă astăzi ca, dintre toate cele bune, noi să ne alegem partea cea mai bună.

Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi stau sub semnul ca, din toate lucrurile posibile, să alegem partea cea mai bună. Fiecărui om Dumnezeu i-a hărăzit tot ceea ce este mai bun, un loc bun în împărăția sa veșnică. Dar vine diavolul, îi dă o parte bună aici, pe pământ: bogății, distracții și titluri de onoare, dar îi ia partea cea mai bună: mântuirea și bucuria veșnică.

Isus însoțit de apostolii și ucenicii săi își continuă drumul spre Ierusalim, acolo unde urcă pentru a suferi și pentru a muri pentru mântuirea noastră. În drum spre Ierusalim, Isus trece prin sate și orașe predicând "Evanghelia împărăției", căutând și instruind oameni care să o primească.

Isus este pe drum urcând la Ierusalim. Asta a fost starea lui Isus pe pământ, o continuă urcare la Ierusalim, adică o continuă muncă și jertfă, în căutarea și instruirea sufletelor pentru cer, muncă și jertfă care vor culmina cu răstignirea pe cruce. Pentru că împărăția sa nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36), pentru asta Isus nu a avut cetate stătătoare și nici loc unde să-și plece capul (cf. Evr 13,14; Lc 9,58). Astăzi, Isus caută să ne convingă și pe noi să ne luăm crucea și să urcăm împreună la Ierusalim (cf. Lc 9,23), pentru că și noi, asemenea lui, nu suntem din lumea aceasta (cf. In 17,14); că și noi asemenea lui suntem călători pe acest pământ (cf. 1Pt 1,1), pentru că și pentru noi cetățenia este în ceruri (cf. Fil 3,20).

Isus a intrat într-un sat și o femei cu numele de Marta l-a primit în casa ei (cf. Lc 10,38). Dacă în satul samaritenilor nu a fost primit (cf. Lc 9,53), în Betania a fost primit și găzduit într-o casă.

Dar nu este totul ca să-l primești pe Isus, ci depinde și de cum îl primești. Simon fariseul l-a primit ca un bogat mândru pe un sărac (cf. Lc 7,36-50); Marta l-a primit ca o gospodină avută pe un călător obosit și flămând; Maria însă l-a primit pe Isus ca o păcătoasă pe mântuitorul ei, ca o slujitoare sărmană pe regele ei; ca o ființă simplă pe învățătorul ei; ca o săracă pe Domnul ei. Dacă Simon fariseul și Marta credeau că Isus are nevoie de ajutorul lor; Maria era convinsă că ea are nevoie de ajutorul lui Isus, de aceea s-a așezat la picioarele lui și îi asculta cuvintele.

Isus a intrat în casa celor două surori, Marta și Maria. Diavolul a amăgit-o pe Marta să ia o parte bună, aceea de a-i pregăti un prânz lui Isus. Dar Isus avea o altă foame, o foame de suflete care să-l asculte, care să-i primească mântuirea și apoi să-i accepte misiunea de a continua evanghelizarea începută de el. De aceea, Maria alege partea cea mai bună care nu i se va lua, partea de a sta la picioarele lui, unde să-i asculte cuvintele, unde să-i primească darurile și slujirea, unde să-i primească mântuirea și misiunea de a continua evanghelizarea începută de el (cf. Lc 18, 38-42).

Prima lectură ne spune că la Avraam și Saara au venit trei călători. Un lucru bun din punct de vedere pământesc era ca să nu se deranjeze pe o căldură așa mare. Dar lucrul cel mai bun era să-i ospăteze și să îngrijească de ei. Renunțând la lucrul bun șoptit de diavol și alegând lucru cel mai bun la care este chemat orice om, l-a ospătat pe însuși Dumnezeu care i-a adus cea mai bună veste pe care o aștepta de multă vreme, veste nașterii copilului promis prin care i se va continua și mări descendența până la sfârșitul veacurilor (cf. Gen 18,1-10).

Regele David, în Psalmul 15, putea alege un lucru bun, ca să preamărească omul firesc care caută ca toate lucrurile să-i fie în avantajul său pământesc. Dar luminat de Dumnezeu, alege lucrul cel mai bun și preamărește pe omul bun, pe omul credincios, care nu se uită la pierderile pământești, ci se uită numai la câștigurile celești (cf. Ps 15,1-6).

Sfântul Paul, cel care ne vorbește în lectura a doua, ne spune că diavolul îi oferise și lui o parte bună: autoritate, bogății și renume. Dar, după ce l-a întâlnit pe Cristos glorificat la dreapta Tatălui, a lăsat toate cele bune ale diavolului și a ales partea cea mai bună a lui Isus, suferința și moartea pentru evanghelie și pentru mântuirea oamenilor (cf. Col 1,24-28).

Biblia ne spune că și Isus a fost ispitit pe munte, ca să aleagă o partea bună: bunuri, mărire lumească și putere omenească, evitarea crucii; iar asta satana o făcea ca Isus să piardă partea cea mai bună; ascultarea față de Tatăl ceresc și mântuirea noastră. Și noi știm cu toții că Isus a ales partea cea mai bună, atât pentru el cât și pentru noi (cf. Mt 4,1-11; Mc 1,12-13; Lc 4,1-13).

Să fim atenți că satana, dacă a încercat să-l amăgească pe Isus și pe apostoli, cu atât mai mult va încerca să ne amăgească și pe fiecare dintre noi, dându-ne o parte bună, dar luându-ne partea cea bună.

Astfel: lui Esau i-a dat un blid de linte și i-a luat binecuvântarea (cf. Gen 25,29-34); regelui Saul i-a dat un pic de mărire deșartă și i-a luat tronul (cf. 1Sam 13,13); regelui Zedechia i-a dat puțină mărire deșartă, dar i-a luat ochii și viața (cf. Ier 39,6-7); lui Iuda i-a dat puțină plăcere de bani, dar i-a luat viața și mântuirea (Mt 27,5); lui Anania și Safira le-a dat puțină satisfacție de oameni de afaceri, dar le-a luat viața și toate lucrurile (cf. Fap 5,1-11) etc.

Să nu uităm niciodată că: lumea ne oferă numai un blid de linte; orice putere pământească doar 30 de arginți; organizațiile oculte o mică sponsorizare; dar, Isus Cristos oferă viața veșnică. Noi ce alegem?

Dintotdeauna, alegerea Domnului, a însemnat aflarea izvorului de binecuvântări și a părții celei mai bune pe care nu ne-o poate lua nimeni niciodată. La picioarele lui Isus, asemenea Mariei din Betania, găsim: izvorul mângâierilor divine: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28); izvorul ajutoarelor divine: "Fără de mine nimic nu puteți face" (In 15,5); izvorul vindecărilor divine: "Mergi, fiul tău trăiește!" (In 4,50); izvorul hranei divine: "Toți au mâncat și s-au săturat și au strâns din ceea ce a rămas douăsprezece coșuri de firimituri" (Lc 9,17); izvorul științei divine: "Maria, stând la picioarele lui Isus, îi asculta cuvintele" (Lc 10,39).

Suntem la sfânta Liturghie, prin intermediul căreia Dumnezeu, precum odinioară în cortul lui Abraham și Saara, apoi în casa Martei și a Mariei, vrea să ne facă ca noi să-l alegem pe el ca pe partea cea mai bună care nu ni se va lua de la noi (cf. Lc 10,42).

Dintre toate exercițiile de pietate creștină, sfânta Liturghie, cu liturgia cuvântului și cu liturgia euharistică, este partea cea mai bună care nu ni se va lua, este cea mai consistentă hrană sufletească pentru omul călător pe pământ. De aceea și vrăjmașul sufletelor, diavolul, cel care îi risipește pe oameni, asemenea lupului (cf. In 10,12), caută cu orice preț să-i împiedice pe oameni să participe și să se hrănească din ea, oferindu-le diferite surogate în locul ei.

De aceea, sfântul Ludovic IX (1214-1270), regele Franței, pe când putea să aleagă lucruri bune în opinia oamenilor: joc, distracție, vânătoare; el a ales mereu numai partea cea mai bună care nu i se va lua, a ales participarea zilnică la sfânta Liturghie, pentru ca, asemenea sfintei Maria din Betania, să asculte zilnic cuvântul lui Dumnezeu și să se hrănească cu trupul și sângele lui Cristos, pentru a găsi toate comorile harului divin.

Așa stând lucrurile cu sfânta Liturghie, iată ce i-a spus într-o zi diavolul sfântului Antonie cel Mare (251-356) referitor la ea: "Noi nu avem niciodată odihnă, mai ales când este vorba de a-i opri pe oameni de la sfânta Liturghie, partea cea mai bună care nu li se va lua. Astfel le oferim lucruri bune, dar pământești, care nu le folosesc la nimic în viața veșnică, și astfel în zi de duminică și sărbătoare îi provocăm: pe unii îi facem să croiască, iar pe alții să coase; pe unii îi facem să vândă, iar pe alții să cumpere; pe unii îi facem să cânte, iar pe alții să joace; pe unii îi facem să plece musafiri, iar pe alții să aștepte musafiri; pe unii îi facem să plece în căutare de bani, iar pe alții în căutare de plăceri".

Iată ce i-a spus diavolul și sfântului Ioan Maria Vianney (1786-1859), în legătură cu sfânta Liturghie de duminică și sărbătoare: "Pentru că sfânta Liturghie de duminică, de sărbătoare și de fiecare zi, este partea cea mai bună și partea cu cel mai mare folos sufletesc, noi luptăm din toate puterile ca să-i împiedicăm pe oameni să participe la ea, dându-le părți bune, dar pământești. Astfel pe unii îi facem să nu se îndure de ogoare; pe alții să nu se îndure de animale; pe alții să nu se îndure de distracții (cf. Lc 14,18-24); pe alții să nu se îndure de prieteni; apoi pe alții să se simtă obosiți, slăbiți sau bolnavi".

De aceea, sfântul Paul ne îndeamnă: "Îmbrăcați-vă cu toată armura lui Dumnezeu, ca să puteți ține piept împotriva uneltirilor diavolului; luați toată armura lui Dumnezeu, ca să vă puteți împotrivi în ziua cea rea și să rămâneți în picioare, după ce veți fi biruit totul. Stați gata, dar, având mijlocul încins cu adevărul, îmbrăcați cu platoșa neprihănirii, având picioarele încălțate cu râvna Evangheliei păcii. luați scutul credinței, cu care veți putea stinge toate săgețile arzătoare ale celui rău. Luați și coiful mântuirii și sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu" (Ef 6,11-17).

Pentru cei care doresc să stea la picioarele lui Isus și să ia partea cea mai bună, sfânta Liturghie, Isus le trimite îngerii săi să-i ajute. Iată câteva exemple:

În viața sfântului Anton de Padova (1195-1231), citim că îngerii cerului păzeau aria de grâu de păsări, în timp ce el era la sfânta Liturghie.

Îngerii păzeau de lupi și oile sfintei Germana Couzin (1579-1601), în timp ce ea era la sfânta Liturghie.

Îngerii lui Dumnezeu țineau de coarnele plugului, în timp ce sfântul Isidor Plugarul (1110-1170) era la sfânta Liturghie.

Isus ne spune: "Fără mine nimic nu puteți face" (In 15,5). Iar psalmistul ne spune și el: "Dacă Domnul nu zidește o casă, în zadar trudesc cei care lucrează la zidirea ei. Dacă Domnul nu păzește o cetate, în zadar veghează cei care o păzesc. Dacă Domnul nu pâine celor flămânzi, în zadar se scoală oamenii de vreme și se culcă târziu" (Ps 127,1-2).

De aceea, să refuzăm toate cel bune ale diavolului și ale lumii și să le alegem numai pe cele mai bune ale lui Dumnezeu și ale împărăției sale. Amin

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat