Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVI-a de peste an - C

Isus vine la noi ca să ne dăruiască, iar noi trebuie să primim; Isus vine la noi ca să ne slujească, iar noi trebuie să acceptăm; Isus vine la noi ca să ne vorbească, iar noi trebuie să ascultăm.

Mulți oameni cred că, atunci când merg la Isus sau când îl primesc pe Isus, ei trebuie să-i dăruiască, ei trebuie să-i slujească, ei trebuie să-i vorbească. Așa credea Marta din evanghelia de astăzi. E adevărat, trebuiesc și toate acestea, dar toate la timpul lor. În primul rând, oamenii trebuie să-l lase pe Isus să le dăruiască, iar ei să primească; să-l lase pe Isus ca să-i slujească, iar ei să primească slujirea lui; oamenii trebuie să-l lase pe Isus să le vorbească, iar ei să asculte. Să ne gândim aici la cât de greu i-a venit Martei (cf. Lc 10,40) și apoi lui Petru (cf. In 13,6) ca să înțeleagă și să accepte toate aceasta.

Așa cum un pacient trebuie să primească sfatul, medicația și îngrijirea medicului; așa cum elev trebuie să primească lecția, sfatul și recomandarea profesorului; așa cum un ucenic trebuie să primească lecțiile și recomandările meșterului; tot astfel omul păcătos trebuie să primească învățătura, darul și slujirea mântuitoare a lui Isus.

Gospodina Marta l-a primit pe Isus ca o stăpână și voia să-i comande. Bogatul Simon fariseul l-a primit pe Isus ca pe un sărac; aceștia și mulți alții ca ei au uitat că Isus este stăpânul stăpânilor, bogatul bogaților și învățătorul învățătorilor. Maria, însă, a înțeles toate acestea, a înțeles că Isus este stăpânul stăpânilor, bogatul bogaților, și învățătorul învățătorilor, medicul medicilor și de aceea s-a așezat umilă la picioarele lui Isus și-i asculta cuvintele mântuitoare.

Deci, așa cum fariseii și cărturarii credeau că datorită vorbăriei lor vor fi ascultați (cf. Mt 6,7), că datorită ciucurilor de la haine vor căpăta cinste (cf. Mt 23,5-7), că datorită faptelor lor vor fi mântuiți (cf. Gal 2, 21) și l-au refuzat pe Isus care este "calea, adevărul și viață" (In 14,6); tot astfel mulți oameni și chiar mulți creștini cred și astăzi la fel, uitând că în nimeni altul nu este mântuire decât în Isus (cf. Fap 4,12).

Abia după ce am primit cuvântul, slujirea și mântuirea lui Cristos, numai atunci putem primi și harul slujirii. Dar până atunci, trebuie să stăm mai întâi ca Maria din Betania la picioarele lui Isus și să-i ascultăm cuvintele (Lc 10,39); trebuie să spunem ca Maria din Nazaret: "Fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38); trebuie să spunem ca tânărul Samuel: "Vorbește, Doamne: slujitorul tău ascultă" (cf. 1Sam 3,10).

Abia după ce au primit învățătura, darurile și mântuirea lui Cristos, apostolii au primit misiunea de a merge, care la iudei și care la păgâni, pentru a le vorbi, pentru a-i învăța și pentru a le duce mântuirea prin Cristos (cf. Gal 2,7-8).

Preacurata Fecioară Maria, și apoi Avraam și Saara din prima lectură de astăzi, au putut sluji cu vrednicie lui Dumnezeu și oamenilor, chiar înainte de venirea lui Isus, pentru că ei au crezut și i-au acceptat pe deplin mântuirea care trebuia să vină. Iată ce spune însuși Isus despre el: "Avraam a săltat de bucurie că are să vadă ziua mea; a văzut-o și s-a bucurat" (In 8,56); iar Paul spune și el: "Avraam l-a crezut pe Dumnezeu și aceasta i-a fost socotit ca neprihănire" (Rom 4,3).

Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne spun că ospitalitatea este o importantă lucrare a ucenicului împărăției, mai ales că și însuși Isus și-a început activitatea sa misionară tot cu un act de ospitalitate.

Când Ioan Botezătorul l-a prezentat pentru a doua oară pe Isus ca "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,36), era împreună cu doi dintre ucenicii săi. Auzind aceștia cuvintele lui Ioan Botezătorul, s-au dus după Isus și l-au întrebat unde locuiește. Atunci Isus i-a invitat în casa unde locuia. Unul dintre cei doi ucenici ai lui Ioan care au mers după Isus și au rămas în ziua aceea la el a fost Andrei. Acesta a primit o așa învățătură și convingere, că imediat după asta l-a adus la Isus și pe fratele său, Simon, pe care Isus l-a numit Petru și pe care l-a făcut "piatră" a Bisericii (cf. In 1,35-42). Iar apoi la rândul său Petru a făcut multe alte "pietre vii" pentru Biserica lui Isus (cf. 1Pt 2,5).

Dar Isus își va fi isprăvit lucrarea tot printr-un act de ospitalitate față de toți cei care îi vor fi primit darul, slujirea și cuvântul, care îi vor fi primit ospitalitatea și misiunea încredințată; atunci el îi va chema să moștenească împreună cu el împărăția: "Tată, vreau ca acolo unde sunt eu, să fie și ei împreună cu mine, ca să vadă slava mea, slavă pe care tu mi-ai dat-o" (In 17,24); și iarăși: "Veniți, binecuvântații Tatălui meu, și moșteniți împărăția care a fost pregătită pentru voi de la întemeierea lumii" (Mt 25,34).

Să rememorăm câteva fapte de ospitalitate din Biblie și cu binecuvântările ei: primii ucenici s-au convertit printr-un act de ospitalitate (cf. In 1,35-42); Avraam și Saara au grăbit nașterea copilului așteptat în urma unui act de ospitalitate (cf. Gen 18,1-10); Rahav din Ierihon a dobândit salvarea vieții trupului și a sufletului tot în urma unui act de ospitalitate (cf. Ios 2,1; 6,22-23); Manoah i-a primit pe îngerii care i-au adus vestea nașterii lui Samson tot în urma unui act de ospitalitate (cf Jud 13,7-15; Evr 13,2); văduva din Sarepta Sidonului a fost iertată și ajutată de Dumnezeu tot printr-un act de ospitalitate (cf. 1Rg 17,1-24); Sunamita a primit mângâierea și învierea unicului ei fiu tot printr-un act de ospitalitate (cf. 2Rg 4,8-37); Marta a primit credința curată tot printr-un act de ospitalitate (cf. Lc 10,38-42); Lidia din Filipi a ajuns la cunoașterea și Isus și a mântuirii tot în urma unui act de ospitalitate (cf. Fap 16,14-15); temnicerul din Filipi și toată familia lui au ajuns la cunoașterea lui Isus și a mântuirii lui tot în urma unui act de ospitalitate (cf. Fap 16,23-34); Gaius a devenit credincios tot în urma unui act de ospitalitate (cf. 3In 1,1-8).

Psalmul 15, cel cu care ne-am rugat la sfânta Liturghie de astăzi, este un psalm în care ne este descris omul credincios și bun pe care îl caută Isus, pentru a-i oferi mântuirea și pentru a-l rândui în slujirea sa și a oamenilor de mântuit. Astfel, omul care acceptă mântuirea și apoi misiunea de apostol este omul ce umblă în neprihănire; este omul care săvârșește ceea ce este drept; este omul care face voința lui Dumnezeu; este omul care spune adevărul din inimă; este omul care nu clevetește cu limba lui; este omul care nu face rău semenului său; este omul care nu aruncă ocara asupra aproapelui său; este omul care nu-și dă banii cu dobândă; este omul care nu ia mită împotriva celui nevinovat (cf. Ps 15,1-6).

Din exemplul lui Isus, care și-a început activitatea misionară cu un gest de ospitalitate și îl va termina tot printr-un gest de ospitalitate, dar veșnică (In 17,24; Mt 25,34); care a apreciat ospitalitatea tuturor celor l-au primit, lăsându-le învățătura și mântuirea sa (cf. Lc 10,38-42); care a recomandat ucenicilor să primească ospitalitate și s-o răsplătească cu pacea și vindecarea sa (cf. Lc 10, 5-9); care prin apostolii săi a recomandat ospitalitatea ca element forte al activității misionare (cf. Rom 12,13); trebuie să ne deprindem și noi cu ospitalitatea ca un mijloc eficient de apostolat.

Trebuie să repetăm de fiecare dată că, în pericopa evanghelică de duminică, Isus Cristos urcă din Galileea la Ierusalim, pentru ca acolo să-și împlinească slujirea sa de mare preot și de jertfă curată, pentru mântuirea păcătoșilor. Și, de asemenea, trebuie să mai spunem că, în această urcare la Ierusalim, Isus caută ucenici care să-l slujească pe Dumnezeu și pe oameni. Cu acea urcarea sa Ierusalim, Isus a inaugurat numai căutarea de ucenici, căci această căutare continuă și va continua până la revenirea sa.

Fericitul Ieremia Valahul (1556-1625), la vârsta de 18 ani, pleacă de acasă pentru a-și afla "mântuirea sufletului" și Providența l-a condus în Italia, la Napoli. La 8 mai 1579 el intră în mănăstirea sfântului Efrem cel vechi din Napoli, aparținând ordinul călugărilor capucini. Aici el își va începe slujirea sa plină de dăruire față de Isus care i-a luminat viața și față de cei bolnavi, în care vedea "părți suferinde ale trupului lui Isus". El l-a slujit pe Dumnezeu și pe semenii bolnavi, până la jertfa de sine, murind din iubire față de ei, asemenea lui Isus.

Sfântul Abacuc cel desculț și râvnic (1894-1978), cel care s-a născut în Insula Symi, una din cele 12 insule din Marea Egee, numite Dodecanez, a avut trăsăturile dragostei ospitaliere. El a slujit ca infirmier într-o mănăstire. Zile, nopți, luni și ani, vară și iarnă, părintele Abacuc și-a petrecut timpul spălând hainele călugărilor bolnavi și a mirenilor care erau în suferință, fără nici o plângere. Mergea de la spălătorie la bucătărie și invers, pregătind mese și hrănind bolnavii. Apoi le aducea hainele spălate, ca ei sa fie mereu curați. (cf. Patericul atonit, capitolul I).

În anul 1987, la Iași, din inițiativa Excelenței sale episcop Petru Gherghel, a fost creat Institutul Diecezan "Slujitoarele lui Cristos, Marele Preot", "îngeri slujitori pe pământ", așa cum frumos s-a exprimat cineva atunci când a văzut pe o soră care slujea într-o parohie. Aceste surori, pe lângă cele trei voturi tradiționale - ascultare, curăție și sărăcie - și-au asumat și un al patrulea vot: slujirea dezinteresată față de toți cei care au nevoie de ajutor. Aceste surori caută să imite în viața lor consacrată, slujirea lui Isus, slujirea Fecioarei Maria și a sfântului Iosif, slujirea Martei și a Mariei, slujirea lui Avraam și Saara și slujirea tuturor sfinților. Iar această slujire ele și-o desfășoară: în seminarii, în centre de primire și îngrijire pentru bolnavi, în grădinițe de copii și în multe parohii din țară și din străinătate. Prin slujirea lor, aceste surori minunate vorbesc tuturor despre ospitalitatea și iubirea la care ne cheamă Isus pe noi toți.

Sfântul Camil de Lellis (1550-1614), "tatăl săracilor și îngrijitorul bolnavilor", a introdus în spitale "ritul primirii bolnavului", rit care urmează scheme liturgice, rit care conține gesturi și semne care exprimă natura religioasă a acestui act. Acest rit îi garantează bolnavului că în spital va găsi căldură, că va fi tratat cu respect, că va avea parte de îngrijiri medicale și că va găsi persoane care "vor avea inimă" pentru el.

Dar acest rit ne obligă și pe noi la o primire și o tratare în spirit de credință a tuturor celor aflați în nevoi.

Și în această cheie putem înțelegem mesajul lecturilor de astăzi, dar și al cuvintelor sfântului Paul din lectura a doua, care ne cheamă ca, alături de el, să completăm în trupul nostru suferințele care lipsesc pătimirilor lui Cristos și să-i slujim pe oameni, pregătindu-i să-i primească taina mântuirii (cf. Col 1,24-28).

* * *

Câteva roade ale ospitalității

Trebuie să repetăm în fiecare duminică că, de ceva timp încoace, în pericopa evanghelică, Isus urcă din Galileea la Ierusalim, pentru ca acolo să-și împlinească slujirea sa de preot și jertfă pentru mântuirea oamenilor căzuți în păcat. Și trebuie să mai spunem, că în această urcare la Ierusalim, Isus caută ucenici care să-l slujească pe Dumnezeu și pe oameni, cu disponibilitatea și iubirea lui și a Maicii sale; și ca să ne introducem în spiritul lecturilor de astăzi, putem spune că ucenici și asemenea lui Avraam și Sara, a lui Marta și Maria. Și putem spune că a găsit și găsește mereu.

Tematica lecturilor de astăzi este ospitalitatea sub multele ei valențe.

Mai întâi trebuie să spunem ca însuși Dumnezeu cel întreit și unic a practicat ospitalitatea față de neamul omenesc. Astfel, Dumnezeu Tată i-a așezat pe oameni în paradisul său (cf. Gen 2,15). Isus și-a început activitatea publică practicând ospitalitatea, chemând pe doi dintre ucenicii lui Ioan Botezătorul să rămână la el acasă, ucenici care i-au devenit apostoli (cf. In 1,35-39); Isus ne cheamă și astăzi la el acasă, acum Biserica, pentru a ne hrăni, odihni și întări (cf. Mt 11,25); dar Isus ne va chema și la ospățul său veșnic din paradis (cf. Mt 25,34). Duhul Sfânt ne este oaspete permanent începând cu Botezul (cf. In 14,16-17; Rom 8,11; 1Cor 6,19) și-l aduce și pe Isus în noi (cf In 14,18).

Ospitalitatea este o formă eficientă de apostolat, căci deschide inima către Dumnezeu.

Marta nu s-ar fi primit niciodată deplinătatea luminii divine, dacă n-ar fi fost ospitalieră cu Isus și cu ucenicii lui (cf. Lc 10,38-42); Lidia, n-ar fi ajuns niciodată o ucenică adevărată a lui Isus, dacă n-ar fi fost ospitalieră cu apostolul Paul și cu însoțitorii săi (cf. Fap 14,15); Gaius n-ar fi ajuns niciodată creștin, dacă n-ar fi fost ospitalier cu apostolul Ioan (cf. 3In 1,6).

Ospitalitatea un mod și o ocazie de a converti un suflet răvășit.

Ce a schimbat-o oare pe femeia păcătoasă de la fântâna lui Iacob, din Sihar? Ospitalitatea și bunăvoința față de Isus! Ce l-a schimbat oare pe oare pe Zaheu? Ospitalitatea acordată lui Isus și ucenicilor săi!

Misionarul român Marcu Nechifor (1912-2000), într-o iarnă geroasă, l-a invitat un om al străzii ca să se adăpostească la el în casă. Din vorbă în vorbă, Marcu a aflat că "musafirul" lui se îndeletnicea cu furtișagul. Fără să se lase doborât de aceasta, Marcu i-a vorbit despre Isus, l-a pus să se roage și apoi l-a rugat să rămână la el în casă până se va întoarce dintr-o vizită. Celor cu care se întâlnea, Marcu le spunea cu haz: "Ce crezi?! Eu mă plimb și hoțul îmi păzește casa! Ai mai văzut așa minune?" La întoarcere, Marcu a constatat că nădejdea nu-i fusese înșelată, căci nu-i lipsea nimic din casă.

Ospitalitatea este un mijloc potrivit de a face pocăință pentru păcate.

Iată ce ne recomandă Isaia în semn de pocăință: "Împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol, acoperă-l și nu întoarce spatele semenului tău" (Is 58,7).

Gustave Flaubert (1821-1880) este cel ce a scris despre viața sfântului Iulian cel ospitalier, care a trăit în evul mediu, în Franța. Acest om a fost educat de mic copil în credință, și trăia credința. Dar diavolul nu putea suporta asta, pentru că purtarea lui Iulian îi făcea pe mulți oameni păcătoși să se întoarcă la Dumnezeu. De aceea, a început lupta împotriva lui. Prima dată i-a trimis un șoricel care să-l deranjeze în timpul sfintei Liturghii ca să prindă ură pe animale. Și a reușit, căci Iulian s-a făcut vânător pentru a ucide animale. Mai târziu l-a făcut gelos pe soția sa, o bună creștină. Și pe când odată au venit la el părinții lui și soția i-a culcat în patul ei, diavolul l-a amăgit că în pat este un străin cu soția sa. Atunci, fără să se uite, i-a ucis pe cei doi din patul soției și care erau părinții lui. Când și-a dat seama că a fost înșelat de două ori de diavol ca să comită fapte rele, a voit să facă fapte de pocăință și de reparare. Și pentru că era bogat, a construit case și spitale pentru a adăposti pe săraci și pe bolnavi. Diavolul a venit să-l amăgească iar și a reușit. Diavolul a venit deghizat în sărac și Iulian, primindu-l, acesta a răvășit și a stricat totul prin casă. Iulian văzând asta, n-a mai primit pe nimeni. Atunci Isus a venit ca să-l lumineze. A venit sub formă de bolnav. Iulian voia să-l refuze, dar când a văzut în mâinile și picioarele sale semnele cuielor, și-a dat seama că este Cristos și l-a primit. Atunci Isus i-a amintit că tot ce face pentru săraci și bolnavi, face pentru el. Și din acea clipă, s-a transformat pentru totdeauna și din păcătos, a ajuns sfânt.

Ospitalitatea este un mijloc de a primi binecuvântările divine.

Când Avraam și Saara i-au primi pe cei trei oaspeți, au primit și ei vestea apropiatei nașteri a copilului mult așteptat, prin care îi va dăinui familia și va deveni strămoșul unui neam numeros. Pentru că Marta și Maria l-au primit pe Isus cu apostolii săi, au primit darul convertirii pentru Marta și darul învierii pentru fratele lor, Lazăr. Pentru că Rahav a fost ospitalieră cu iscoadele trimise de Iosue în Canaan (cf. Ios 2,4), Dumnezeu a salvat-o pe ea și pe familia ei la cucerirea Ierihonului și apoi a făcut-o să intre în genealogia lui Isus (cf. Ios 6,25). Pentru că văduva din Sarepta Sidonului l-a găzduit pe proorocul Ilie, Dumnezeu a făcut-o să nu mai ducă lipsă de nimic și i-a înviat fiul (cf. 1Rg 17,16.22). Pentru că Sunamita s-a dovedit o gazda bună pentru Elizeu, Dumnezeu i-a înviat fiul (cf. 2Rg 4,8-10.37). Pentru că Iov a fost un "tată al străinilor" (Iob 29,15), Dumnezeu l-a repus starea de la început; ba mai mult, i-a mărit îndoit urmașii și bogățiile. Și exemplele pot continua.

Ospitalitatea este un semn distinctiv al ucenicului lui Isus. Ospitalitatea este o atitudine a inimii, este un mod de viață, este o formă de manifestarea a harului, este mod de a face apostolat, este un mod de a face reparație morală. Primind pe frații noștri, noi nu primim numai oameni, ci primim pe îngeri (cf. Evr 13,2), primind pe frații noștri, nu primim numai pe oameni, ci și pe Isus; ba mai mult, pe însăși Preasfântă Treime (cf. Mt 10,40). Oferim ceva fraților noștri aflați în dificultate, împrumutăm lui Dumnezeu (cf. Prov 19,17), care ne va întoarce înapoi o măsură plină, scuturată, îndesată și cu vârf, care va fi turnată în desaga noastră (cf. Lc 6,38).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat