Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Oradea: Cuvânt la slujba de înmormântare a preotului prof. dr. Octavian Gheorghe Moisin

Redăm integral, cuvântul rostit de pr. Anton Moisin la slujba de înmormântare a preotului prof. dr. Octavian Gheorghe Moisin, canonic mitropolitan și prelat papal, la 28 iunie 2013, în catedrala greco-catolică "Sfântul Nicolae" din Oradea.

Participăm astăzi la un moment care va rămâne consemnat în istoria Bisericii noastre: plecarea dintre noi a ultimului mare luptător din "generația de aur" a Bisericii Române Unite, cu episcopi martirizați, cu zeci de preoți uciși în temnițe și cu atâția mărturisitori ai credinței catolice în prigoană. Toți au plecat la Domnul, în acești 65 de ani de mari încercări, începând din noaptea de 28 octombrie 1948, când episcopii uniți au fost arestați, până acum, 28 iunie 2013, când ultimul mare luptător, preotul profesor doctor Octavian Moisin, canonic mitropolitan și prelat papal, este condus de noi la mormânt. Luați bine aminte: este un semn foarte important, deoarece "generația de aur" a luptătorilor martirizați sau mărturisitori români uniți s-a întregit în ceruri. Semnul e cu atât mai elocvent cu cât părintele Octavian Moisin a fost primul preot hirotonit în secret după începerea prigoanei comuniste; Biserica Română Unită a fost scoasă în afara legii în mod oficial la 1 decembrie 1948, iar el a fost hirotonit preot după o săptămână, la 8 decembrie 1948, în ascuns.

Primul preot hirotonit în taină este și ultimul care încheie acțiunea "generației de aur" pe pământ, pentru a o continua la alt nivel și cu o altă putere în cer.

De-acum o altă pagină începe în istoria Bisericii noastre, iar Cristos a dorit s-o înceapă împreună cu toți cei care l-au urmat pe Calea crucii în Biserica noastră. În comunism a fost Vinerea Patimilor pentru Biserica noastră și îngroparea ei. În ultimii 24 de ani, după revoluție, a fost pentru ea acea zi de sâmbătă în care Cristos a stat cu trupul în mormânt. Acum vine adevărata Înviere, răsturnarea lespezii de nedreptate și minciună sub care zace ea mai peste tot. Această răsturnare va fi grozavă pentru mulți și pilduitoare pentru toți. Cristos vrea să iasă din acest mormânt însoțit de ceata sfinților săi, pentru ca, după ce au fost îngropați cu el, tot cu el să învie, în învierea Bisericii noastre.

Când a început marea prigoană, în 1948, preotul Octavian Moisin avea numai 34 de ani însă deja suferise mai mult decât alții într-o viață. S-a născut la 18 mai 1914 la Hunedoara, într-o familie care era atestată de multe secole, cu înaintași înrudiți cu Iancu de Hunedoara și alții cu funcții în Biserică în secolele XV-XVI. Tatăl lui Octavian, pe nume Petru, intelectual din Hunedoara, patriot român, a recurs la un gest curajos în 1917, când Imperiul Austro-Ungar, în care era înglobată Transilvania, era în război cu România: a așezat de ziua împăratului austro-ungar tabloul acestuia în fereastra casei lui din Hunedoara, cu capul în jos, între lumânări aprinse, iar deasupra, cu capul în sus, portretele lui Avram Iancu și Horea, Cloșca și Crișan. Acest gest a schimbat soarta familiei, care stătea de secole în Hunedoara (strămoșii ei fiind nobili din Hațeg). Autoritățile de ocupație au hotărât arestarea lui Petru Moisin, ca instigator al românismului. Ca să scape, acesta a fugit în munți, unde s-a îmbolnăvit și după câteva luni a murit. În aceeași zi a murit și fiul său mai mare. Soția lui Petru, pe nume Maria, a rămas văduvă, cu 4 copii, printre care și Octavian, lipsită de avere. A trebuit să plece din Hunedoara, s-a dezrădăcinat și a mers la Câmpina, unde au urmat mulți ani de privațiuni, foame și sărăcie. Frații s-au sprijinit pe măsură ce creșteau. Octavian a ajuns inginer chimist, dar vocația lui era să se preoțească. Totuși, s-a gândit să devină misionar călugăr în coloniile din Africa. Dumnezeu însă a intervenit, arătându-i ce voia de la el. A permis să fie trimis în 1942 pe frontul antisovietic de la Cotul Donului - Stalingrad, ca ofițer chimist care-i verifica pa soldați în tranșee să fie pregătiți pentru un atac sovietic cu arme chimice și totodată ca ofițer de legătură al statului-major, între regimente. Când sovieticii au dat atacul în noaptea de 19 noiembrie 1942, cu tancuri de tip nou, ce n-au putut fi oprite, Octavian a rămas singur la statul-major al Diviziei 5 Infanterie, de unde ceilalți se retrăseseră, coordonând rezistența. În noiembrie 1942, sovieticii au spart totuși frontul la Cotul Donului - Stalingrad, prinzând în încercuire 80.000 de soldați români. Din divizia lui Octavian a scăpat el (iar o divizie avea 10.000 de militari ), după cum și din divizia la care se retrăseseră (6 Infanterie ) a scăpat, acolo, doar preotul, la care Octavian se spovedea. Amândoi s-au prins de mână și au pornit prin furtuna de gloanțe și obuze, ca să nu cadă în încercuire. Preotul, pe nume Petre Băcăoanu, romano-catolic, se ruga la sfântul Anton, iar Octavian la sfânta Maria. Sovieticii trăgeau direct spre ei cu mitralierele, apoi cu tunul de pe tanc, văzând că sunt ofițeri. Brusc, un val de ceață deasă i-a acoperit și rușii s-au oprit. Retragerea lui 2000 de kilometri până în țară a fost aproape un șir de minuni dumnezeiești. Atunci a promis că, dacă e salvat, se va preoți. Rugăciunea lui la Maica Domnului a fost ascultată. Toată viața a avut o devoțiune specială pentru Născătoarea de Dumnezeu. Când era încă un copil, a avut o viziune în vis, Maica Domnului arătându-i-se pe vârful muntelui din apropierea casei lui, unde el mergea uneori să culeagă ghiocei, stând cu brațele întinse și chemându-l la ea. Astăzi, după mai bine de 90 de ani de la acea viziune, chemarea s-a împlinit, este alături de Mama cerească.

Revenind de pe front în țară, Octavian s-a căsătorit cu Maria, descendentă din familia lui Avram Iancu. Paralel cu serviciul de inginer, a urmat Academia de Teologie din Blaj. Era foarte apreciat. Episcopul Vasile Aftenie i-a scris la 6 martie 1945, încurajându-l să-și urmeze vocația preoțească, deși arăta că vin "vremuri apocaliptice", subliniind: "Cu siguranță, că pe cine-l alege Tatăl ceresc îl și ajută". În vremea războiului, episcopul Vasile Aftenie a stat des la locuința preotului Laurențiu Moisin în Câmpina, fiind socotit un fel de membru al familiei. Mitropolitul Alexandru Nicolescu, episcopul Valeriu Traian Frențiu, episcopul Ioan Suciu, cardinalul Iuliu Hossu și alții îl apreciau foarte mult pe Octavian. Cu o zi înainte de arestare, episcopul Vasile Aftenie îi spusese: "Tavi, ultima mea dorință este să te hirotonesc preot"; n-a mai apucat, fiind arestat împreună cu toți episcopii greco-catolici. Atunci l-a hirotonit mitropolitul romano-catolic de București, Alexandru Cisar; s-a temut puțin, pentru că era un risc mare, dar episcopul Anton Durcovici, de față la discuție, i-a cerut Mitropolitului Cisar să-l hirotonească pe Octavian, spunând că "tocmai acum e momentul", fiind nevoie de preoți.

De atunci, din 8 decembrie 1948 până în 30 decembrie 1989, deci 41 de ani, a urmat crunta prigoană ateo-comunistă. După hirotonirea lui a început să se vadă planul lui Dumnezeu cu Preotul Octavian Moisin. A fost obligat să plece din Câmpina la Victoria, unde comuniștii construiau un nou oraș, pe care l-au declarat ateu, fără biserică. Dictatorul Gheorghe Gheorghiu-Dej a spus textual: "Câtă vreme noi comuniștii vom fi la putere, în Victoria nu va fi biserică". Cu alte cuvinte, era prima localitate din România în care stăpân urma să fie diavolul, iar Dumnezeu alungat. Însă Dumnezeu nu poate fi învins de Satana. Acum s-a văzut clar planul său cu Octavian Moisin, de ce l-a făcut inginer chimist și de ce l-a salvat de pe front pentru a deveni primul preot unit secret.

La Victoria se construia de către ruși un gigantic combinat chimic, iar Octavian a fost adus ca inginer răspunzător de punerea lui în producție. Astfel, încă din prima zi de ședere în oraș, care pe atunci se numea Colonia Ucea Roșie, mai exact din 21 Iunie 1952, el a început să slujească sfânta Liturghie în capela-catacombă din propria-i locuință. De atunci până astăzi a slujit zilnic, vreme de peste 60 de ani, în acea catacombă. Prin urmare, "orașul fără biserică" ridicat de comuniști a avut permanent biserică tainică și astfel nu diavolul a învins, ci Dumnezeu, căruia preotul Octavian i-a apărat onoarea.

Dar prețul a fost foarte mare, cu zeci de ani de urmărire, anchete, amenințări cu arestarea, nedreptăți, mari lipsuri, marginalizare totală. Și totuși, Dumnezeu l-a susținut mereu. Comuniștii au făcut tot posibilul ca să-l determine să cedeze. L-au mutat forțat cu serviciul departe de familie 6 ani și jumătate, întâi la Buzău, apoi la Făgăraș, soția lui rămânând singură cu șapte copii la Victoria. La un moment dat n-a mai putut rezista așa, trebuia să revină la Victoria. S-a dus la ministru pentru transfer dar nu a fost lăsat să intre. Era o situație fără ieșire. A mers atunci la mormântul lui Vasile Aftenie și a strigat: "Frate Vasile, ajută-mă!" La întoarcere, trecând pe lângă minister, s-a auzit strigat de la fereastră pe nume, spunându-i-se că îl cheamă ministrul. S-a dus la el. "Ce vrei să fac pentru dumneata?, l-a întrebat acesta. "Să fiu transferat!". "Dă-mi cererea!". I-a semnat-o pe loc. Episcopul Vasile Aftenie ascultase strigătul.

Prigonitorii observaseră devotamentul eroic al lui Octavian față de familie, deși fusese despărțit forțat de ea. De aceea, la un moment dat a fost întrebat dacă va renunța la Biserica Română Unită în cazul în care-i vor fi reprimați copiii. A răspuns: "Chiar dacă-i omorâți pe toți șapte, nu voi ceda!. A suferit pentru credință zeci de ani dar nu a cedat nimic, dovedindu-se un adevărat mărturisitor al Bisericii noastre. Mai mult, a trimis numeroase memorii și scrisori de protest autorităților din fruntea statului comunist, cerând dreptate și libertate pentru Biserica Română Unită martirizată, deși a fost amenințat să înceteze. A ținut legătura cu mai mulți papi, de-a lungul vremii, asigurându-i de devotamentul celor din rezistența greco-catolică. Era foarte apreciat la Vatican, dovadă fiind numeroasele scrisori și gesturi de atenție de la ei. Voi da numai două exemple. La Alba-Iulia era în prigoană un episcop maghiar curajos, anume Marton Aron, aflat în domiciliu forțat după eliberarea din temniță. Am fost de față când, la o mare sărbătoare religioasă, a venit din locuința sa spre catedrală, prin curte, cu un mare cortegiu. Era multă lume, supravegheată de Securitate. L-a văzut pe margine, între oameni, pe tatăl meu Octavian. A oprit cortegiul, s-a dus la el și l-a îmbrățișat. După un timp i s-a permis să meargă la Roma. S-a dus la papa Paul al VI-lea. Când s-a întors, i-a spus tatălui meu: "Știți care a fost primul lucru pe care mi l-a spus papa? M-a întrebat: «Ce face părintele Octavian Moisin?»". De altfel, ca să-i dea de înțeles că o anumită scrisoare a tatălui meu a ajuns la el, papa Paul VI i-a răspuns scriind cu mâna lui, cu cerneală violetă, continuarea unei propoziții din Noul Testament, pe care Octavian o începuse și o lăsase intenționat neterminată în scrisoarea lui. Alt exemplu: papa Ioan Paul al II-lea, din partea căruia avem numeroase scrisori, l-a numit prelat papal pe preotul Octavian Moisin. Nu mă mai refer aici și la alți papi, cardinali sau episcopi străini care-i scriau, inclusiv patriarhi ortodocși, cum a fost și patriarhul Constantinopolului de atunci, pe lângă mulți episcopi, și mitropoliți ortodocși, ca și toți episcopii greco-catolici din prigoană care au mai ieșit vii din închisoare. Părintele Octavian Moisin le scria multor ierarhi și preoți uniți din prigoană, încurajându-i în rezistența religioasă. A fost ca o flacără, răspândind lumină și căldură. A slujit în multe locuri, inclusiv în Munții Făgăraș într-o grotă, deși Securitatea supraveghea masivul din cauza partizanilor.

După revoluție, cu toate că împlinise 75 de ani când a căzut comunismul, a desfășurat o amplă activitate înființând Parohia Română Unită Victoria și Munții Făgăraș, reactivând Parohia Drăguș unde a slujit 6 luni, a slujit alte 6 luni în SUA, a servit sfânta Liturghie în diferite țări, a publicat numeroase lucrări, a înființat Acțiunea Creștină pentru Renaștere Națională, a constituit Mișcarea Bunavestire pentru ocrotirea copiilor nenăscuți, a realizat materiale de bază pentru Biserica Română Unită cu Roma și dovedirea drepturilor ei patrimoniale.

După întoarcerea din Israel, unde a slujit sfânta Liturghie la Sfântul Mormânt, s-a îmbolnăvit. Au urmat alte complicații. În ultimele două luni practic eu n-am mai avut zi și noapte, am stat permanent cu el. Ne-a spus încă în urmă cu cel puțin o lună: "Eu voi fi mort în 28 iunie". Am căutat să-i alung aceste gânduri, dar cu trei zile înainte de moarte a precizat: " Peste trei zile voi muri". N-am crezut însă mi-a zis: "Vei vedea ce complicații vor apare și voi muri". Brusc s-a declanșat o hemoragie, a doua zi trei hemoragii, a treia zi șapte hemoragii și a făcut stop cardiac. În acea noapte eram cu el singur în salonul de spital. Tot la două ore era pur și simplu scăldat în sânge și o ajutam pe infirmieră să-l spele. Ajunsese numai piele și os de foame, gura îi era arsă de sete. La 2 noapte, când începuse deja ziua de 25 iunie 2013, a murit. Când l-au coborât de pe patul însângerat să-l așeze în sacul de dus la morgă, am avut parcă imaginea lui Cristos coborât de pe cruce pentru a fi învelit în giulgiu. Totul era exact la fel, trupul, fața, scena, era extraordinar!

Și mi-au venit în minte cuvintele papei Francisc I rostite în fața cardinalilor înmărmuriți: "Putem fi preoți, putem fi episcopi, putem fi cardinali, putem fi și papi, dar dacă nu purtăm crucea lui Cristos, nu suntem ucenicii lui ". La această enumerare, i-aș adăuga și pe patriarhii din orice Biserică.

Părintele Octavian Moisin a purtat o cruce grea întreaga viață și a răspuns printr-o iubire extraordinară față de Cristos și o devoțiune mișcătoare față de Maica Domnului. Cristos ne-a spus: "Cine vrea să vină după mine, să-și ia crucea și să mă urmeze". Îi vine fiecăruia moartea și apoi judecata. Iar acolo, dacă vom spune că am fost discipolii lui, vom fi întrebați despre cruce. Și dacă vom afirma că am purtat crucea, va voi să ne vadă semnele ei pe trup și mai ales pe suflet. Acelea vor grăi despre noi, vor fi dovezile că am purtat crucea și nu că am simulat purtarea ei. Iar părintele Octavian Moisin are ce arăta ca un "alter Christus", ca un alt Cristos într-o asemănare uimitoare. N-a fost cruțat până în ultimele zile, iar în urmă cu peste două luni i-a venit ultima lovitură, din ultimul loc la care s-ar fi așteptat pe acest pământ. Atunci a căzut sub povara crucii. M-am repezit să i-o port eu, dar era prea târziu: venise sfârșitul.

Pe lângă suferința de o viață și sacrificiul pentru Biserică, părintele Octavian a fost de o moralitate exemplară, un soț fidel și un tată excepțional. Înainte de a trece la Domnul, a dorit să facă o Spovadă generală la mine, în catacombă, și i-am dat dezlegarea generală. A primit Sfântul Maslu. Timp de aproape 65 de ani a servit zilnic sfânta Liturghie. Ultima a fost în ziua de Rusalii a acestui an. Era la capătul puterilor. Îl țineam cu o mână să nu se prăbușească iar cu cealaltă am făcut Consacrarea. A doua zi, când n-a mai putut servi, fiind fără cunoștință, a murit. Am servit eu singur și m-am împărtășit pentru el.

Asemenea preoți sfinți ne trebuie azi, gata să poarte crucea sfințită de Cristos. Preotul Octavian Moisin, care a purtat-o în vremuri apocaliptice, ne dovedește că se poate. Și mai mult, ne este un exemplu. Să-l urmăm, pentru a ne revedea în cer, unde nu este nici durere, nici prigoană, nici întristare, ci viață și fericire negrăită și fără de sfârșit.

Bunul Dumnezeu să-l odihnească în bucuria sa! Amin.

Pr. Anton Moisin


 

lecturi: 70.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat