Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a XV-a de peste an - C

Isus corectează câteva moduri greșite de viață și ne lasă modul corect în persoana samariteanului milostiv.

Isus, adevăratul "aproape", al oricărui om, urcă la Ierusalim pentru a împlini jertfa crucii, pentru a-și vărsa sângele pentru mântuirea lumii, căci legea veche cu toată mulțimea prescrierilor de jertfe și fapte, fusese numai un "pedagog" până la Isus (cf. Gal 3,24), și nu a putut mântui pe nimeni.

Întrebarea învățătorului Legii arată concepția lui cu totul greșită privind mântuirea. Pentru el, ca și pentru cei mai mulți iudei din vremea sa, câștigarea mântuirii era numai o chestiune de a împlini niște fapte cerute de legea lui Moise și predicate de cărturari. În felul acesta, el socotea că omul putea să-și câștige mântuirea exclusiv prin fapte și nu prin harul lui Dumnezeu.

Sintetizând, am putea spune că omul acesta, deși era preocupat de viața veșnică, el căuta mai degrabă "o scurtătură" către viața veșnică, o scurtătură prin care să refuze mântuirea prin Cristos.

Nu ne este prea greu să vedem în preot și în levit imaginea neputinței legii de a-l ajuta pe păcătosul mort în păcate. Nu ne este greu nici să-l identificăm în samariteanul milostiv pe Mântuitorul Isus, care s-a coborât din Ierusalimul ceresc, în Ierihonul păcatului, acolo unde noi oamenii eram jefuiți și răniți de moarte de "tâlharii iadului", și unde nimeni nu se uita la noi și nici nu ne putea ajuta. Prin grija lui pentru viața celui căzut în mâinile tâlharilor, Isus ne spune tuturor că el a devenit "aproapele" tuturor oamenilor de mântuit. Hanul ne face să ne gândim la Biserică, unde cel salvat primește îngrijirile cuvenite, iar hangiul ne face să ne gândim la Duhul Sfânt care, prin cuvânt și Euharistie - cei doi dinari - ne asigură îngrijirile necesare

Ierihonul este o localitate care se află la circa 27 km de Ierusalim. Drumul care duce de la Ierusalim spre Ierihon trece printr-o zonă deluroasă, plină de peșteri, locuri unde în mod frecvent se ascund bande de tâlhari care atacă pe trecători, iar în trecut se ascundeau și zeloții care îi atacau pe romani.

Deci, pe vremea lui Isus, a cădea în mâinile tâlharilor era un lucru obișnuit. Dar punctul asupra căruia ne atrage atenția Isus este că un om aproape mort îi lasă indiferenți pe trecători.

Lumea de astăzi este ca omul care a căzut în mâinile tâlharilor și are nevoie de ajutorul nostru.

Analizând această pildă cu personajele sale, în afară de samariteanul milostiv, am putea spune că ea reprezintă câteva categorii de oameni cu filozofiile lor greșite de viață.

1. Prima filozofie greșită de viață este cea a oamenilor vicleni, care și-au luat ca deviză de viață: "Totul cum îmi convine mie". Așa este cazul învățătorilor legii care-l ispiteau adesea pe Isus, pentru a-l pune în dificultate și pentru a-l abate de la misiunea sa de a-i mântui pe oameni prin jertfa crucii sale.

Iar la această categorie a "ispititorilor lui Dumnezeu", aș aminti exemplul unui tată care-și plângea moartea unicului său copil, mergând zilnic la cimitir și întrebând pe toți cum ar putea scăpa de această durere. Acestui om, un preot bun i-a răspuns într-o zi cu aceste cuvinte: "Ai scăpa de durere și tristețe și ți-ai ajuta și fiul mort, dacă ai veni zilnic la Isus la jertfa sfintei Liturghii, și prin rugăciuni ai arunca asupra lui toată durerea inimii tale (cf. 1Pt 5,7; Fil 4,6), căci la sfânta Liturghie Cristos însuși se jertfește și se roagă Tatălui ceresc pentru alinarea și mântuirea tuturor, vii și răposați". "Știu, i-a răspuns acesta, că sfânta Liturghie e cel mai mare ajutor pentru vii și răposați, dar nu pot trece peste aplecarea inimii mele care a învățat altfel". Și a rămas în continuare departe de Isus și de jertfa sa, trăind trist și îndurerat.

Și tânărul învățător din evanghelia de astăzi, ca și tânărul bogat care de mic copil lupta să împlinească prescripțiile legii vechi, au înțeles ușurimea mântuirii prin urmarea lui Cristos, așa cum a prevăzut Dumnezeu, dar care nu puteau renunța la aplecarea minții și inimii lor.

2. A doua categorie de oameni cu gândire greșită privind mântuirea este reprezentată de omul căzut în mâinile tâlharilor, care este un fel de om: "Ego autem contra" - "Mie îmi place să fiu împotrivă". Drumul care ducea spre Ierihon, așa cum am mai spus deja, trece printr-o zonă deluroasă, plină de peșteri, locuri unde în mod frecvent se ascundeau bande de tâlhari, precum și grupuri de zeloți care atacau oficialitățile romane. A coborî de la Ierusalim la Ieriohon, atunci când Isus cu ucenicii săi urcă de la Ierihon la Ierusalim; a coborî din locul păcii și al sfințeniei lui Dumnezeu, în locul unde domnește cultul zeilor neputincioși; a coborî standardul etic de viață, atunci când Domnul împreună cu ucenicii lui caută ținutul păcii și laudelor lui Dumnezeu; toate acestea sunt o greșeli teribile pe care însuși diavolul, cu hoții și zeloții lui, le sancționează, golind viața de orice bun și rănind sufletul de moarte.

Se spune despre un creștin numai cu numele că, atunci când oamenii urcau la biserica din sat, el cobora, când cu căruța, când cu bicicleta, pe la târguri și afaceri. Într-o duminică după amiază, s-a întors de la afacerile lui cu un car plin de snopi de porumb. Ajuns la poartă, voios, nu a coborât în mod normal, ci a sărit din vârful carului ca un atlet. Dar când a ajuns la pământ, din cauza șocului, a făcut stop cardiac și a murit pe loc. Nu coborî la Ierion când toți urcă la Ierusalim!

3. A treia categorie de oameni cu gândire greșită privind mântuirea este cea reprezentată de "tâlharii". Deviza lor de viață este următoarea: "Ce-i al meu e al meu și ce-i al tău e tot al meu".

Așa a gândit Iuda care fura din punga comună (cf. In 12,6), care de dragul banilor și-a vândut și Mântuitorul lui, dar care în final s-a spânzurat (cf. Mt 27,5). Așa au gândit Anania si Safira, care au fost pedepsiți cu moartea. Ei au uitat că ceea ce au promis nu mai era proprietatea lor (cf. Fap 5,1-11). Așa a gândit și Acan care a furat din lucrurile oprite de Domnul și a murit (cf. Ios 7,1-5). Așa au gândit și gândesc cei care refuză obolul lor către templu (cf. Mal 3,8-9). Așa gândesc și acționează și toți tâlharii de comori pământești și cerești, cei care dau scandal și uită de dreptatea lui Dumnezeu.

4. A patra categorie de oameni cu gândire greșită privind mântuirea este reprezentată de hangiu. Deviza lor de viață este aceasta: "Ce-i al meu e și al tău, dar contra cost" sau "Frate, frate, dar brânza e pe bani". De aceea hangiul a luat și ultimii doi dinari ai samariteanului. Hangiul face bine, dar pe bani, până la ultimul bănuț. El a uitat de facerea de bine cerută de Dumnezeu.

Scriitorul român Ioan Slavici (1848-1925) ne redă, în nuvela Moara cu noroc, situația unui cizmar sărac, pe nume Ghiță, care, din dorința de a se îmbogăți, a luat în arendă hanul, "Moara cu noroc". Încet prinde gustul banului, nu se mai mulțumește cu câștigul de la han, intră în afaceri murdare cu niște pungași și ajunge în final să piardă tot: soție, han, viață și suflet.

5. A cincea categorie de oameni cu gândire greșită privind mântuirea este reprezentată preot si levitul. Ei aveau o filozofie de viața care sună cam așa: "Ce-i al tău e al tău și ce-i al meu e al meu". Acest gen de oameni uită că Dumnezeu i-a creat pe oameni dependenți de alții și în legătură cu alții. De aceea a și spus Domnul la creație: "Nu este bine ca omul să fie singur" (cf. Gen 2,18). Dan Berteanu, un lucrător la o firmă de consultanță, spunea așa: "Dacă albinele ar dispărea, planeta ar muri. Explicația ține de faptul că nu ar mai avea cine să facă polenizarea".

6. Samariteanul milostiv. El are o altă filozofie de viață primită de la Isus, o filozofie de viață privită prin prisma împărăției lui Dumnezeu, filozofie de viață care sună așa: "Ceea ce este al meu este și al tău". Așa a făcut însuși Dumnezeu Tatăl, atunci când i-a încredințat omului creația (cf. Gen 2,15; Ps 8,6-8). Așa a spus și făcut Isus, care ne-a dat nouă slava pe care i-a dat-o lui, Tatăl (cf. In 17,22). Aceasta este și trebuie să fie și filozofia de viață a tuturor creștinilor buni, care sunt chemați să vadă toate lucrurile prin prisma împărăției cerurilor.

În timpul unei campanii militare, un pluton muncea la repararea unei căi ferate distruse de bombardament. Câțiva soldați, deși se străduiau, nu puteau clinti un stâlp greu, căzut peste șine. Alături, un caporal striga la ei, ocărându-i pentru neputința lor. Trecând pe acolo, un om l-a întrebat pe caporal: "De ce nu-i ajuți și dumneata?" "Eu sunt caporal, eu supraveghez și comand. Ei trebuie să muncească!" Străinul nu a mai spus nimic, dar și-a scos haina și a început să tragă și el cot la cot cu soldații de un capăt al stâlpului. După scurt timp au reușit să elibereze șinele. Încântați de reușită, soldații i-au mulțumit străinului care, luându-și haina să plece, i-a spus caporalului: "Dacă va mai fi nevoie, să mă chemați și altădată!" Dar caporalul zise în batjocură: "Cine ești dumneata?" "Sunt generalul acestei divizii".

Samariteanul milostiv, care l-a ajutat astăzi pe cel căzut în mâinile tâlharilor, a fost însuși Isus, Fiul lui Dumnezeu. El ne spune astăzi tuturor: "Mergi și fă și tu la fel!" (Lc 10,37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat