Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul 2013

Pe mulți din fiii lui Israel îi va întoarce la Domnul Dumnezeul lor (cf. Lc 1,16).

Solemnitatea de astăzi este o preamărire și o cântare de laudă adusă a lui Dumnezeu Tatăl, pentru marea lucrare a eliberării de păcat și a mântuirii, pe care le-a realizat pentru noi, prin Cristos, în Duhul Sfânt; lucrare la care l-a făcut părtaș și pe sfântul Ioan Botezătorul.

Eliberare de povoara păcatului, povoară pe care diavolul a aruncat-o asupra noastră a tuturor oamenilor odată cu neascultarea primilor oameni; povoară care este cea mai grea din întreg universul; povoară care ne-a fost ridicată și asumată de către Isus la Iordan, atunci când a fost botezat de către Ioan (cf. Mt 3,13-17; Lc 3,21-22); povoară pe care mai apoi Isus a distrus-o pentru totdeauna, la cruce, unde pentru noi și pentru a noastră mântuire, s-a făcut ascultător și supus, până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8).

Cât despre fericirea mântuirii veșnice din împărăția sa, care ne-a venit nouă odată cu moartea și învierea lui Isus, tot din zilele lui Ioan Botezătorul ni se vestește, pentru ca fiecare om să se lupte pentru a intra în ea (cf. Mt 11,12-13; Lc 16,16).

Prin lucrarea lui Isus începută cu Botezul său în Iordan și terminată la cruce, Dumnezeu ne-a eliberat nu numai de povoara păcatului și a urmărilor lui nefaste, nu numai de vrăjmașii trupești și pământești, ci ne-a eliberat de însăși puterea lui satan și a morții și ne-a deschis calea spre fericirea paradisului. Fiind astfel eliberați și fericiți, noi nu trebuie să mai avem un alt scop mai măreț decât acela de a-i sluji Domnului "fără frică, în sfințenie și dreptate înaintea lui, în toate zilele noastre, ca Ioan Botezătorul, pe care îl celebrăm în ziua de astăzi (cf. Lc 1,74-75).

Se zice că, odată, niște oameni s-a rătăcit într-o peșteră și n-au mai găsit calea spre ieșire. Atunci au încercat și au reușit să supraviețuiască, găsind ciuperci și viermi pentru hrană; ba mai mult și-au amenajat peștera, s-au căsătorit, au avut chiar și copii, și au format o așezare. După ce părinții au murit, copiii lor au trăit mai departe acolo, fără să știe de ce erau acolo. Dar, într-o zi au fost deranjați de o lumină și au văzut venind spre ei un bărbat necunoscut. "Cine ești tu, au întrebat ei?" "Eu sunt speolog". "Dar voi de ce stați aici, unde este întuneric, rece și umed?" "Este foarte plăcut aici", îi răspunseră ei. "Avem un hamac de dormit, avem ca hrană viermi și ciuperci, iar apa ne curge de pe pereți". "Dar afară este mult mai frumos, replică speologul; acolo sunt flori, strălucește soarele, cânta păsările..." "Afară? Ce este aceasta?", întrebară ei ironic. "Noi credem numai ceea ce vedem", replicară ei. Vreo trei dintre ei s-au lăsat totuși convinși și au plecat cu speologul afară. Pe măsură ce se apropiau de ieșirea din peștera, se făcea tot mai lumină. Apoi ieșind afară, au văzut verdele pășunilor, au mirosit aerul parfumat de primăvară și au simțit vântul. Entuziasmați au strigat: "Ce frumos este afară! De aici nu mai vrem să plecăm!" Atunci speologul i-a întrebat: "Dar ce o să faceți cu frații voștri?" "Ei nu vor să iasă afară", i-au replicat ei. Dar el a insistat: "Ce s-ar fi întâmplat dacă eu n-aș fi venit la voi și nu v-aș fi convins să veniți afară? Acum mergeți și voi la ei, și convingeți-i să vină la lumina de afară!"

E nevoie urgentă ca toți oamenii să fie conduși la lumina evangheliei lui Cristos. Așa cum nu se poate amâna ieșirea dintr-o casă cuprinsă de flăcări sau salvarea unui om căzut în valuri, tot astfel nu se poate amâna salvarea oamenilor din întunericul păcatului și al morții.

Sfântul Ioan Botezătorul, care s-a întâlnit chiar din sânul mamei sale cu lumina lui Cristos (cf. Lc 1,44), a pornit imediat în misiunea de salvare a oamenilor care locuiau în întuneric și în umbra morții (cf. Mt 4,16; Is 42,7). El spunea cu Isaia: "Dumnezeu a făcut din mine o săgeată preferată, iar din gura lui o sabie ascuțită (Is 49,1-3).

Poporul evreu, deși născut din dragostea lui Dumnezeu, a fost totuși un popor necredincios, un popor care a respins mântuirea prin har venită prin Cristos, preferând-o pe cea faptelor din Legea lui Moise, Lege care nu a mântuit niciodată pe nimeni, căci ea fost numai un îndrumător spre Cristos (cf. Gal 3,24). Din acest motiv, Dumnezeu l-a înlocuit pe vechiul Israel, cu Cristos, adevăratul Israel (cf. Fap 13,23), slujitorul credincios și ascultător până la moarte, care, după profeție (cf. Lc 1,16), i-a strâns la un loc pe copiii săi risipiți ai lui Dumnezeu (In 11,51-52) și astfel a transformat respingerea lor față de Cristos într-o cale prin care mântuirea lui să ajungă "până la capătul pământului (cf. Is 49,6).

Iată câteva din lucrările de colaborare a sfântul Ioan Botezătorul, la lucrarea de mântuire a lui Dumnezeu, prin Cristos în Duhul Sfânt: asemenea tuturor profeților puși deoparte de Dumnezeu încă înainte de naștere (cf. Is 49,2.5; Ier 1,5; Gal 1,5), Ioan Botezătorul care a avut privilegiul ca încă din sânul mamei sale să tresalte de bucurie la venirea lui Mesia (cf. Lc 1,41), încă de tânăr a devenit un ucenic supus al lui Cristos (cf. In 3,25-30); încă de tânăr a semănat cu hărnicie cuvântul divin în deșertul Iudeii (cf. Mt 3,1-12; Mc 1,2-8) și l-a mărturisit pe Isus (cf. Mt 3,11-12; Mc 1,7-8; In 1,29-36); ca fiu de preot care cunoștea răutatea păcatului din mulțimea jertfelor, a predicat un botez al pocăinței și o chemare la convertire (cf. Lc 3,7-14; Fap 13,24; Fap 19,3-4); ca om luminat de Cristos, s-a făcut model de trăire a credinței pentru toți (cf. Mt 5,14-15); ca un umblător pe calea cea strâmtă (cf. Mt 7,13-14), a arătat tuturor calea mântuirii (cf. Lc 3,1-17) și s-a făcut un apărător al dreptății și al fidelității în căsătorie (cf. Mt 14,3-4); ca un administrator credincios, s-a făcut un apostol al milei față de cei săraci și păcătoși (cf. Mt 3,1-12; Lc 3,11); și ca cel mare profet, cu spiritul lui Ilie, s-a făcut înainte mergătorul lui Isus, căruia i-a pregătit calea (cf. Lc 1,16-17; Mal 4,5-6).

Despre sfântul Ioan Botezătorul, Isus a spus că este omul cel mai mare născut din femeie care a intrat în cer; însă acolo sunt alții și mai mari decât el (cf. Mt 11,11). Când Isus a făcut această afirmație despre Ioan, acesta dăduse deja o bună mărturie despre el, repusese deja Legea lui Dumnezeu în inimile oamenilor, arătase deja calea umilinței ca pe o cale regală spre mântuire (cf. In 3,29-30), iar acum era în temniță și aproape de moartea de martir pentru cuvântul lui Dumnezeu care îi clocotea în inimă.

Chiar de la începutul misiunii sale, Ioan Botezătorul și-a asumat rapid ceea ce a vestit Domnul prin cartea Înțelepciunii lui Solomon, și anume că: la odihna veșnică se ajunge prin trudă vremelnică; la pacea divină se ajunge prin lupta cu răul; la bucuria veșnică se ajunge prin suferință și jertfă; la viața veșnică, se ajunge prin moarte (cf. Înț 3,1-11). Și de aceea a acționat în consecință, trecând în împlinirea misiunii lui, prin trudă, prin lupte cu răul, prin suferințe și lipsuri, prin chinuri și moarte, fără să se teamă de oameni (cf. Ier 1,8).

Psalmul responsorial, de la sfânta Liturghie din ajun, îl așează Ioan Botezătorul prigonit de mai marii timpului său (cf. In 1,19-28), alături de David care a fost prigonit de însuși fiul său, Absalon, și apoi de Șimei (cf. Ps 71,1-17) În psalm, Absalon și Șimei, sunt imagini ale lumii păcătoase. Dar, Ioan prigonit, i-a spus lui Dumnezeu, tot împreună cu David: "Tu, Doamne, ești încrederea mea încă din copilărie; "Dumnezeule, tu m-ai învățat încă din tinerețea mea, iar eu până astăzi am vestit lucrările tale minunate (Ps 71,5.17).

Apoi, ca orice profet mare în ochii lui Dumnezeu și ai oamenilor, Ioan trebuia să fie onorat cu mărturia supremă a vărsării sângelui, așa cum au fost onorați înaintea lui: Isaia care a fost tăiat cu fierăstrăul; Ieremia a fost ucis cu pietre; David a fost prigonit chiar de casnicii săi; Zaharia care a fost ucis între templu și altar (cf. Mt 23,35). Pentru că și-a împlinit misiunea după voința lui Dumnezeu, Ioan după ce a fost mai întâi prigonit de mai marii religioși și politici, mai apoi tot aceștia și-au dat mâna spre a-l ucide (cf. Mt 14,1-12; Mc 6,14-29), exact ca și la moartea lui Isus (cf. Mt 14,9-10; Lc 23,12).

Dar acum să trecem la noi, creștinii de astăzi, care celebrăm cu bucurie și recunoștință, solemnitatea nașterii sfântului Ioan Botezătorul. Despre sfântul Ioan Botezătorul, Biblia ne spune că a fost înainte-mergătorul lui Isus, atât în naștere, cât și în moarte. Dar Ioan Botezătorul nu a fost numai înainte-mergătorul lui Isus, mai ales în muncile apostolice, în suferințe și moartea pentru mântuire, căci a fost și înainte-mergătorul nostru, al creștinilor din toate timpurile.

Deci, Biserica, prin solemnitate de astăzi, nu a voit să ne spună numai o poveste frumoasă despre viața, activitatea, moartea și slava lui Ioan Botezătorul, ci Biserica a voit să ne spună astăzi că, așa cum Ioan Botezătorul i-a pregătit pe oameni pentru prima venire a lui Isus, tot astfel noi, creștinii, care suntem mai mult decât profeți, căci suntem și preoți și regi, trebuie să-i pregătim pe oamenii timpului nostru, pentru venirea de-a doua, cea cu slavă și cu putere, pentru ca toți să ajungă în slava cerească.

Ioan Botezătorul i-a pregătit pe oameni ca să-l primească pe Mesia, ducând în primul rând o viață de credință, o viață umilă, o viață dezlipită de toate cele pământești, o viață de vestire continuă a iubirii lui Dumnezeu, prin Cristos. Tot prin aceste mijloace trebuie să se desfășoare și misiunea noastră de profeți și de apostoli pescari de suflete.

Și dacă Dumnezeu ne-a dat la botezul nostru misiunea lui Ioan, atunci să fim siguri că ne-a dat, odată cu fericirea lui, și muncile, prigoanele și suferințele lui. De aceea, sfântul Paul atenționează că, toți cei care vor dori să trăiască în evlavie, vor fi prigoniți (cf. 2Tim 3,12).

Problema care ni se pune nouă astăzi, este aceea dacă suntem dispuși să plătim prețul uceniciei la Cristos, asemenea lui Ioan, și dacă prin fiecare gând, vorbă și faptă, ca niște note muzicale, suntem dispuși să cântăm lumii cântul luminos al mântuirii.

Am auzit cu toții de expresia: "A da ceea ce ai mai bun în tine"! La aceasta l-a chemat Dumnezeu pe Ioan Botezătorul și tot la aceasta ne chemă și pe noi. Ioan a dat ceea ce a avut mai bun în el, căci a dat lumina din el, pentru ca oamenii să poată ajunge la marea lumină, Cristos. Și nouă ni se cere astăzi să pregătim drumul luminos al lui Cristos spre oameni, și al oamenilor spre Cristos.

Fiecărui om pe care Dumnezeu îl cheamă să meargă pe căile sale și să poarte mântuirea sa la toate popoarele, asemenea lui Ioan, profeților și apostolilor, Dumnezeu îi spune: "Eu sunt cu tine"; "Să nu te temi de dânșii, căci eu sunt cu tine, ca să te ocrotesc"; "îți dau putere asupra popoarelor și împărățiilor, ca să smulgi și să dobori, ca să dărâmi și să distrugi, ca să construiești și să plantezi". (cf. Ier 1,8-10; Ier 15,20). Și ce mai contează capacitățile noastre, din moment ce el este cu noi, și din moment ce noi nu trebuie să spunem și să facem nimic altceva decât ceea ce el ne poruncește?

Pentru un creștin, "a misiona" nu este numai un sfat pios, ci este o poruncă divină: "Vai mie, dacă nu predic evaghelia (cf. 1Cor 9,16). Cine nu misionează, demisionează din grupul de ucenici ai Domnului. Sfânta Carte ne spune iar: "Ziua această este o zi de veste bună. Dacă vom tăcea, vom fi pedepsiți (2Rg 7,9). "Iar tu, copilule, vei fi profet al Celui Preaînalt; vei merge înaintea Domnului ca să-i pregătești căile sale (Lc 1,79).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat