Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XII-a de peste an - C

Isus vrea ca noi să-l știm și să-l primim ca pe "Mesia lui Dumnezeu" (cf. Lc 9,20).

Am să încep această reflecție prin a vă relata o istorioară scrisă de un fost cardinal de Milano, Giovanni Colombo (1902-1992). În această istorioară el vorbește despre o persoană foarte săracă, care zilnic venea la poarta unui castel, unde bătea; iar dinăuntru se deschidea un gemuleț și cineva îi oferea rația de mâncare pentru fiecare zi. Iar când a fost întrebată cum de are toate cele de trebuință, ea nu a răspuns că totul este un dar, ci a răspuns că ea muncește mergând zilnic la acea poartă. De aceea, nici nu-și cunoștea binefăcătorul și nici nu-i mulțumea.

Ca această persoană erau și mulți oameni care veneau la Mântuitorul. Deși Mântuitorul Isus predica și săvârșea minuni în popor de mai bine de un an de zile, deschizând zilnic pentru ei gemulețul milostivirii divine; deși lumea îl știa din minunile pe care le făcea; deși numai cu puțin timp înainte înmulțiseră cele cinci pâini și doi pești pentru cinci mii de bărbați, veniți după Isus împreună cu familiile lor (cf. Lc 9,10-17); deși a fost prezis de profeți; cu toate acestea multă lume era în confuzie cu privire la el.

În prima lectură, profetul Zaharia ne prezintă ce prevedea planul lui Dumnezeu cu privire la venirea lui Mesia: ca toți oamenii pământului să-l cunoască, să-l aștepte, să-l întâmpine și să-l primească cu respect și recunoștință; și cu toate acestea mulți oamenii nu s-au conformat. În continuare lecturii, profetul Zaharia arată cât de minunată trebuia să fie istoria poporului iudeu și a omenirii întregi în urma primirii Fiului lui Dumnezeu! Dar ne mai arată și durerea și plânsul lor, pentru Mesia străpuns și ucis pentru păcatul lor.

Dar să revenim la evanghelia zilei. Deși majoritatea oamenilor nu gândeau rău și nici nu vorbeau rău despre Isus, căci îl considerau un mare profet și un mare făcător de minuni; totuși ei nu gândeau bine și nu vorbeau corect despre el, căci el era mai mult decât un profet, mai mult decât un mare făcător de minuni, el era Mesia, Fiul lui Dumnezeu. Și, cu toate că Dumnezeu le-a spus prin profeți cine este Isus; cu toate că Dumnezeu l-a inspirat pe apostolul Petru să spună încă odată adevărul despre el: "Tu ești Mesia lui Dumnezeu!", "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu!" (Mt 16,16), cu toate acestea, oamenii au rămas în continuare indiferenți față de Isus, l-au refuzat și l-au condamnat la moarte.

Plânsul din recunoștință pentru darul lui Dumnezeu, primit în Isus, și plânsul de regret pentru păcatele lor, care l-au făcut pe Isus să moară străpuns pe cruce; plâns pe care oamenii i l-au refuzat lui Isus la prima sa venire... urmează să-și găsească împlinirea la venirea lui Isus de-a doua, într-un altfel de plâns, într-un plâns de respinși de la fericirea veșnică, căci iată ce spune Scriptura: "Iată că el vine pe nori. Și orice ochi îl va vedea; și cei ce l-au străpuns (Ap 1,7). "Atunci... toate semințiile pământului se vor boci, când vor vedea pe Fiul omului venind pe norii cerului cu putere și cu o mare slavă" (Mt 24,30). Zaharia ne spune astăzi că, pentru cei care-l vor fi refuzat pe Mesia la prima sa venire, va fi o jale generală, ca jalea din Hadadrimon, din Valea Meghidonului (cf. Zah 12,11). Aceasta este o referire la jalea de la moartea lui Iosia. Iosia a fost un împărat iubit de popor și de aceea atunci când a murit a fost mare jale în tot poporul. Chiar profetul Ieremia l-a plâns pe Iosia așa cum n-a mai plâns pentru nimeni altcineva (cf. 2Cr 35,25).

Astăzi, Isus vrea să fie cunoscut, iubit și primit de noi, ca Mesia, ca cel venit de la Tatăl (cf. In 16,28), ca cel fără de care nu este mântuire (cf. Fap 4,12), ca cel fără de care nu se ridică povoara păcatelor lumii (cf. In 1,29), ca cel fără al cărui sânge vărsat nu este curățire de păcat (cf. 1In 1,7), ca cel fără de care nu poate ajunge în cer, ca cel fără de care nu găsim calea, adevărul, viața și poarta cerului (cf. In 10,7-8; In 14,6).

În scrisorile sale, Paul ne vorbește de mai multe ori despre faptul că Isus s-a dat pe sine însuși la moarte pentru mântuirea noastră a oamenilor: "El s-a dat pe sine însuși pentru păcatele noastre" (Gal 1.4); "Isus Cristos, care s-a dat pe sine însuși ca preț de răscumpărare pentru toți" (1Tim 2,5-6); "Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2.20); "Cum a iubit Cristos Biserica și s-a dat pe sine pentru ea" (Ef 5,2.25); "El s-a dat pe sine însuși pentru noi, ca să ne răscumpere din orice fărădelege și să-și curățească un popor care să fie al lui, plin de râvnă pentru fapte bune" (Tit 2,14).

După ce Isus le-a arătat ucenicilor săi, calea și misiunea sa, în continuare el i-a invitat și pe ei ca să-l urmeze pe această cale și să accepte misiunea lui. Aici nu trebuie să uităm că, încorporați în Cristos prin botez, noi am devenit deja una cu el, atât prin lepădare de sine, cât și prin purtarea crucii; am devenit consacrați pentru a lua parte împreună cu el la mântuirea lumii. Ca urmași ai lui Cristos, noi, botezații, trebuie să-i semănăm lui în toate.

Referitor la luarea crucii împreună cu Isus, trebuie să facem următoarele precizări: crucea nu înseamnă boală, necaz sau infirmitate, așa cum ar crede unii dintre noi, căci toate acestea sunt urmări ale păcatului. Crucea este o cale aleasă de bunăvoie și nesilit de nimeni, o cale aleasă în mod liber și conștient, o cale aleasă din dragoste față de Isus și din dragoste față de oamenii de mântuit. În ochii lumii fără Cristos, crucea poate îmbrăca diferite aspecte: dispreț și de ocară; umiliri și prigoane; suferință și moarte; fapt pentru care disprețuiesc crucea; dar pentru noi cei care îl avem pe Cristos, crucea este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1, 22-25). Ca și creștin, nu ajunge numai să-l cunoști pe Cristos cel dulce din brațele Mariei și al lui Iosif, al păstorilor și al crailor din răsărit, ci e nevoie să-l cunoști și pe cel amar de pe muntele Măslinilor și de pe muntele Calvar.

Referitor la lepădarea de sine însuși, trebuie să facem iarăși niște precizări: lepădarea de sine însuși și îmbrățișarea voinței lui Dumnezeu înseamnă renunțare de bună voie: la a trăi după plac; la a plănui după plac ce vei face; la a plănui după plac unde și în ce vei intra; la a plănui după plac cu cine să te căsătorești și câți copii vei aduce pe lume etc. Trebuie o deschidere totală la planul lui Dumnezeu lăsat nouă în Scripturi. Trebuie să-l recunoști pe Dumnezeu ca singurul stăpân al tău în toate domeniile de viață și activitate. Trebuie să alegi în mod deliberat să trăiești viața pe care a trăit-o și Isus (cf. 1In 2,6).

Dar lepădare de sine și purtarea crucii mai înseamnă și ceva foarte important pentru noi; mai înseamnă și să apucăm viața cea veșnică și să luptăm pentru ea: "Luptă-te lupta cea bună a credinței; apucă viața veșnică la care ai fost chemat" (1Tim 6,12).

Deci, înainte de a trăi bine împreună cu Isus, trebuie și să murim bine față de noi înșine, față de păcat și față de lume. Oamenii de astăzi trăiesc un creștinism șchiop și infantil, pentru că n-au murit total față de ei înșiși, față de păcat și față de lume, și de aceea nici nu s-au născut din nou. Viața veche le-a fost numai adormită sau numai amețită, dar nu ucisă cum cere Scriptura: "Omorâți mădularele voastre care sunt pe pământ: curvia, necurăția, patima, pofta rea și lăcomia, care este o închinare la idoli" (Col 3,5). Înfrângerile spirituale vin din neînfrângerea cărnii, căci firea veche trezindu-se din somn sau din amorțire, mușcă mortal, așa cum s-a întâmplat și cu Iuda și cu Dima, și cu alții asemenea lor.

Se spune că un om, prin tot felul de patimi, și-a nenorocit viața și familia. Odată a avut un vis și acolo a văzut cum în camera lui intra câte un înger al bucuriei. Dar de câte ori intra câte un înger al bucuriei, tot de atâtea ori vedea cum de după perdeaua de la geam se întindea o mână ca alunga îngerul. În somn omul s-a gândit: "Mă voi scula, voi da perdeaua la o parte și voi da afară pe nemernicul care îmi distruge viața". S-a trezit, a tras perdeaua și știți ce a văzut după ea? S-a văzut pe sine însuși. Eul lui care nu murise împreună cu Isus și viața cea nouă care nu se născuse încă în el erau acelea care-i goneau fericirea.

Practic, Isus nu ne cere să renunțăm decât la ceea ce ne fură fericirea adevărată și la ceea ce nu putem păstra pentru veșnicie.

Sfânta Carte ne spune: "N-am adus nimic în lume și nimic nu putem lua din ea" (1Tim 6,7). Dacă știm că nimic nu putem lua din lume, înțelept ar fi să dăruim ceea ce nu putem reține, spre a dobândi ceea ce nu poate pierde. Dacă un om ar lăsa o împărăție și chiar lumea întreagă, iar apoi ar purta și cea mai grea cruce din lume, dar dacă nu s-a lepădat de sine, n-a lăsat nimic.

Iată acum ceva ce ne poate mângâia în lupta noastră cu eul propriu și cu păcatul: gloria veșnică împreună cu el: "Oile care ascultă glasul meu, mă urmează" (In 10,27).

Psalmul responsorial pe care l-am cântat la sfânta Liturghie de astăzi (cf. Ps 62,2-9) a fost compus de regele David în pustia Iudeii, atunci când fugea de regele Saul care căuta să-i ia viața. Și pentru că David a acceptat, chiar fără să înțeleagă, să fie imagine profetică a lui Cristos și să sufere împreună cu el, fără să se răzvrătească contra lui Dumnezeu și fără să se răzbune pe Saul, deși o putea face, Dumnezeu l-a eliberat din toate relele și l-a făcut mare rege.

Un om a omorât pe altul. Numaidecât ucigașul a fugit în munți. Fiul victimei nu s-a oprit din căutarea ucigașului. Tot timpul ucigașul auzea că fiul victimei îl caută. Într-o zi, pe când ucigașul adormise de atâta alergare sub un pom, se trezi dintr-o dată într-o spaimă de moarte. O mână se așezase pe umărul său. El a deschis ochii și a văzut îngrozit fața fiului victimei. "Tu ești ucigașul tatălui meu?", l-a întrebat acesta. "Da, eu am omorât pe tatăl tău. Sunt în mâinile tale, omoară-mă!". Pe fața fiului s-a așezat un sentiment de compătimire și zise: "Ascultă-mă! Eu sunt creștin și știu cât de prețioasă este iertarea. De săptămâni întregi te caut să-ți spun această veste. Vino acasă și trăiește liniștit!"

Mulți oameni alungă gândul despre Dumnezeu iertător, pentru că își amintesc că sunt vinovați. Dar Dumnezeu îi caută, ne caută tot timpul și vrea să le spună tuturor că Fiul său a plătit pe Golgota pentru păcatele tuturor. Devreme ce suntem în Cristos, prin harul lui Dumnezeu, suntem și noi socotiți niște neprihăniți, niște iertați și niște oameni în pace cu Dumnezeu (cf. Rom 5,1-2).

Când Dumnezeu l-a chemat pe Avraam, i-a promis ?ara Canaanului și toate popoarele ca moștenire, prin credință (cf. Gen 12,1-3). Avraam a crezut pe Dumnezeu și credința aceasta i-a fost socotită ca neprihănire (cf. Rom 4,3). Trebuie să înțelegem că fii ai lui Avraam sunt cei ce au credință în Cristos; iar prin credința în Cristos dobândim iertarea și mântuirea.

Sfântul Paul ne spune astăzi: "Toți cei care v-ați unit cu Cristos prin Botez, v-ați îmbrăcat în Cristos. Nu mai este deosebire între iudeu și păgân, între sclav și om liber, între bărbat și femeie, pentru că voi toți sunteți una în Cristos Isus. Dacă îi aparțineți lui Cristos, voi sunteți urmașii lui Abraham și deci moștenitori ai promisiunii" (Gal 3,26-29). Deci, noi prin credință, suntem eliberați toată povoara grelelor noastre păcate; dar nu o credință numai verbală, ci o credință faptică.

Scriptura, vorbind despre Avraam și Rahav, spune că au fost mântuiți prin credință; însă ne mai spune că ei n-au avut o credință seacă, ci o credință confirmată de fapte. La fel și noi să ne arătăm credința în Dumnezeu prin fapte; căci fără fapte credința este moartă; iar fără credință faptele sunt lipsite de valoare (cf. Iac 2,16-26).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat