Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XI-a de peste an - C

Ori suntem mântuiți prin Cristos, ori nu suntem mântuiți de loc.

Pentru a treia duminică consecutiv, lecturile de la sfânta Liturghie scot în evidență milostivirea lui Dumnezeu față de toate categoriile de oameni și față de toate problemele lor; dar în mod cu totul deosebit, lecturile de astăzi scot în evidență milostivirea lui Dumnezeu față de păcătoși și grija față de mântuirea lor. Iar această milostivire și grijă față de probleme și mântuirea oamenilor, Dumnezeu și-a arătat-o prin faptul că l-a trimis în lume pe unicul său fiu, pe Isus Cristos, căci iată ce este scris: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Dintre toți evangheliștii, sfântul Luca este supranumit "Evanghelistul milostivirii lui Dumnezeu", pentru că el ni-l prezintă pe Isus ca pe întruchiparea milostivirii divine față de toți oamenii, fără deosebire: buni și răi, drepți și nedrepți (cf. Mt 5,45), care aleargă și pentru cei care nu aleargă la mila și mântuirea lui (cf. Lc 15,3-7.11-32); căci voința lui Dumnezeu este ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului (cf. 1Tim 2,4).

Pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire, după cum știm din citirea Scripturilor și din Crez, Isus nu s-a sfiit să coboare din cer, nici să se întrupeze din sânul Mariei, și nici să intre în orice loc unde se găseau oameni de mântuit: nici în sate, nici în orașe, nici în colibele săracilor și nici în casele bogaților; nici în casele aleșilor și nici în casele păcătoșilor.

Tot pentru mântuirea oamenilor, el nu a refuzat nici o invitație: nici din partea păgânilor (centurionul roman); nici din partea vameșilor și păcătoșilor (Levi și Zaheu); nici din partea fariseilor (Simon fariseul), nici din partea fruntașilor sinagogii (cea a lui Iair), nici din partea săracilor și orfanilor (Lazăr, Marta și Maria din Betania); nici din partea apostolilor (Petru și Andrei); Apoi în altă ordine de idei, trebuie să spune că nu a refuzat invitația, fie la momentele de bucurie (Nunta din Cana); fie la momentele triste (moartea lui Lazăr).

Într-un cuvânt, Isus nu a refuzat pe nimeni și nici o circumstanță, căci pentru el erau ocazii de a le purta evanghelia împărăției și a mântuirii (cf. Mc 1,14; Lc 8,1), și pentru a le arăta dragostea și mila lui Dumnezeu.

Mesajul concret al lecturilor de la sfânta Liturghie de astăzi este acesta: oricât de mari păcătoși am fi, și oricât s-ar opune diavolul sau lumea (cf. Lc 15,2; ), noi tot trebuie să credem, să sperăm și să alergăm la dragostea lui Dumnezeu, revărsată peste noi prin Isus (cf. 1In 4,9) și prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5). Biblia ne spune că Dumnezeu l-a trimis pe Isus în lume, pentru ca el să-i primească și să-i mântuiască pe cei păcătoși (cf. Lc 15,2; 1Tim 1,15). De aceea - ferească Dumnezeu - chiar dacă am fi mai desfrânați decât David și decât femeia păcătoasă, mai cruzi decât Cain și Irod, mai trădători decât Iuda și Dima, tot nu trebuie să disperăm de iertarea și mântuirea lui Dumnezeu, ci să venim la Isus. Și iarăși, chiar dacă ne-a simți mai părăsiți și mai pedepsiți decât Iob, tot nu trebuie să ne lăsăm de Dumnezeu, dar să spunem împreună cu el: "Chiar dacă mă va ucide, eu tot în el îmi pun speranța" (Iob 13,15).

Și pentru ce așa și nu altfel? Ne răspunde mai întâi sfântul Petru: pentru că în nimeni altul nu este mântuirea decât în Isus, și pentru că nu este nici un alt nume sub cer dat oamenilor în care să fie mântuiți" (Fap 4,12). Apoi la această întrebare ne răspunde sfântul Paul în lectura a doua de astăzi: "Fraților, noi știm bine că omul devine drept înaintea lui Dumnezeu nu prin împlinirea Legii, ci numai prin credința în Isus Cristos" (Gal 2,16).

Iar când îl chemăm pe Isus la noi, sau mergem noi la el, dacă voim să fim iertați și mântuiți, nu trebuie să apărem în fața lui cu prejudecăți și trufie, ca Simon fariseul de astăzi (cf. Lc 7,39), ci trebuie să apărem în fața lui cu dragoste, ca femeia păcătoasă și ca David, și cu "smerita cugetare", cum se exprimau părinții pustiului; adică cu dreapta apreciere despre noi înșine că "în păcat am fost zămisliți de mama noastră" (cf. Ps 51,5); că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea lui Dumnezeu (cf. Ps 143,2); că nici cerurile nu sunt curate înaintea lui Dumnezeu (cf. Iov 15,15); că nu este nimeni pe pământ care să facă binele, nici măcar unul (cf. Rom 3,10); că păcătosul cu de la sine putere nu poate face nici un act meritoriu; că fără harul lui Dumnezeu nici un păcătos nu ar putea fi iertat sau mântuit.

Cu această smerită cugetare au stat astăzi în fața lui Dumnezeu, regele David și femeia păcătoasă din lecturile de astăzi, care au fost iertați și mântuiți. Cu această smerită cugetare au stat înaintea lui Dumnezeu toți cei care sunt astăzi fericiți în cer. Cu această smerită cugetare trebuie să stăm și noi păcătoșii în fața lui Dumnezeu, pentru ca să primim iertarea și mântuirea.

Tot evanghelia de astăzi ne arată că, atunci când venim la Isus pentru iertare și mântuire, el nu ne descoperă nici păcatele, nu ne descoperă nici numele și nu ne descoperă nici măcar locul de unde suntem, ca nu cumva să fim umiliți, nu ne ceartă și nici nu ne pedepsește.

Dacă înainte de venirea lui Cristos, omul trebuia să suporte urmările păcatului său, umilința și suferința, așa cum am văzut în prima lectură de astăzi (2Sam 12,7-13); după venirea lui Cristos în lume, Dumnezeu a rânduit ca Fiul său, să suporte toate urmările păcatului nostru: umilință, suferință și moarte. Iar acest lucru Dumnezeu l-a prefigurat, chiar prin moartea fiului David, care a murit în locul părinților lui care au păcătuit (cf. 2Sam 12,15-21). Noi, deși păcătoși, suntem iertați și mântuiți prin umilirea, suferința și moartea lui Isus, Fiul lui David (cf. Mc 10,47).

Chiar dacă Dumnezeu a pus pe umerii Fiului său rușinea, umilința, suferința și moartea, totuși Dumnezeu așteaptă și aportul nostru de umilință, suferință, sacrificiu și de fapte de dragoste, căci după vorba sfântului Augustin (354-430): "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". Deci, Dumnezeu apreciază iubirea și smerenia cu care venim la Isus; îi place căința și hotărârea cu care venim la Isus.

Dacă până acum ne-am folosit de darurile primite de la Dumnezeu, numai pentru a ispiti pe Dumnezeu și pe oameni; numai pentru a judeca pe Dumnezeu și pe oameni; numai pentru a-l acuza pe Dumnezeu și pe oameni; numai pentru a ne făli cu ele înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, așa cum făceau fariseii și cărturarii și așa cum a făcut Simon fariseul astăzi, dar fără a pune aceste daruri în slujba lui Dumnezeu și a oamenilor, în semn de recunoștință, smerenie și cerere de iertare, suntem încă neiertați, nefericiți și nemântuiți.

Și iarăși, dacă până acum ne-am folosit de darurile trupești și sufletești date de Dumnezeu, numai pentru a-l supăra pe el și a-i duce și pe alții la păcat, așa cum a făcut și David și femeia păcătoasă înainte de convertire, dar și așa cum fac și mulți oameni neconvertiți și astăzi; de acum înainte trebuie să ne folosim de toate darurile primite de la Dumnezeu, numai spre slava lui și spre mântuirea oamenilor, asemenea lui David și a femeii păcătoase convertire; mai exact, tot ceea ce până acum foloseam numai pentru plăcerile noastre și pentru a atrage atenția oamenilor numai asupra noastră, de acum înainte trebuie să ne folosim de banii, averea, tinerețea, șarmul, inteligența, și toate celelalte daruri primite de la Dumnezeu, numai pentru slava lui Dumnezeu, numai pentru slujirea și evidențierea lui Cristos și pentru mântuirea oamenilor, "Trupului mistic al lui Cristos".

Scriptura ne spune că Dumnezeu ne-a oferit darurile sale, nu numai spre folosul propriu, ci spre slava lui Dumnezeu și spre folosul tuturor (cf. 1Pt 4,10-11).

Se vorbește despre o tânără în scaun cu rotile; era cocoșată și cu mâinile și picioarele atrofiate; numai avea nimic atrăgător în trupul ei decât zâmbetul. Pe acest singur bun atrăgător care îi mai rămăsese de la boală, zâmbetul, s-a decis să-l folosească spre slava lui Dumnezeu și spre bucuria semenilor. De aceea, l-a rugat pe preotul bisericii să-i dea o funcție în biserică, unde să-și pună în valoare zâmbetul. Atunci preotul a așezat-o la intrarea în biserică, pentru a-i primi și a-i dispune cu zâmbetul ei pe cei care veneau în casa Domnului.

Despre un bolnav se spune că și-a unit suferințele cu cele ale lui Isus și le oferea Tatălui ceresc pentru protecția comunității din care făcea parte. Iar cât timp a trăit, deși nimeni nu l-a luat în seamă, comunitatea a fost păzită de orice primejdie și calamitate. Dar de la un timp au început să se întâmple în acea comunitate, multe rele și nenorociri. Abia atunci și-au dat seama că a murit sfântul din mijlocul lor.

Dacă numai cu suferințele noastre putem aduce un așa rod, ce să mai spunem atunci de sănătatea, vigoarea, inteligența, șarmul, talentele, banii, averea, proviziile și de toate bunurile noastre! Cu o haină pe care n-o mai purtăm putem susține un centru de primire pentru persoane sărace; cu o pâine putem susține hrana zilnică a multor înfometați; cu o donație de bani putem susține un azil de bătrâni; cu mașina noastră putem ajuta pe bolnavi și neputincioși să se deplaseze mai ușor; cu un loc într-o cameră neocupată putem salva un om fără adăpost...

Dar cel mai bine, dăruiește-te pe tine însuți! Dăruiește-i celui părăsit o oră din timpul tău! Dă celui întristat sau apăsat, o mângâiere! Fă o vizită de încurajare celui pe care îl știi doborât de descurajare! Du-i unui bătrân sau unui bolnav un prânz cald! Găsește un cuvânt de compasiune pentru cineva care și-a pierdut pe cineva drag! Arată-ți prietenia printr-un mic gest de atenție pentru unul care este ocolit de ceilalți etc. Căci Isus zice: "Adevărat vă spun că ori de câte ori ați făcut aceste lucruri unuia dintre aceștia care sunt frați ai mei, mie mi le-ați făcut" (Mt 25,40).

Vasul de alabastru cu parfumul de nard curat, cules de pe vârful munților Himalaia, din India, adus de femeia păcătoasă la Isus, valora 300 de dinari, adică plata unui muncitor pe un an de zile. Motivul pentru care femeia a procedat așa a fost faptul că ea știa că fiind o mare păcătoasă, i s-a iertat mult. Simon fariseul, care a fost vindecat de Isus de lepră (cf. Mt 26,6), s-a mulțumit doar cu un ospăț rece de recunoștință; iar pentru faptul că nu se credea un păcătos și considera că nu are nevoie de iertarea și mântuirea sa, l-a tratat pe Isus fără politețe și cu răceală.

Asemenea lui Simon fariseul, mulți oamenii pot accepta că există un Dumnezeu, pot accepta să facă câte un mic gest pentru el, dar să se identifice cu păcătosul vinovat care are nevoie de iertarea și mântuirea lui, asta refuză să o facă. Și totuși, dacă credința noastră nu o va depăși pe cea a fariseilor și cărturarilor, nu vom mai veni niciodată la Isus, și vom rămâne pentru totdeauna fără mântuire (cf. Mt 5,17-20). Lecturile de astăzi ne spun categoric: Ori suntem mântuiți prin Cristos, ori nu suntem mântuiți de loc.

Dumnezeu este "cămătarul cel bun", el ne-a împrumutat la discreție bunurile sale, iar noi suntem "datornicii cei răi" care i-am irosit bunurile, ca fiul risipitor (cf. Lc 15,13); și pentru cu nu le mai aveam, el ne-a iertat pe toți, prin pătimirile și moartea Fiului său.

Însă, dacă noi vom crede că datoriile noastre, păcatele noastre sunt mici sau puține; și dacă vom crede că le vom putea plăti sau curăți singuri cu câteva rugăciuni și fapte bune, ca fariseii care se lăudau și se îndreptățeau cu faptele legii (cf. Lc 18,10-14), lege care n-a fost decât un pedagog spre Isus (cf. Gal 3,24); atunci vom rămâne fără Isus și fără mântuirea lui (cf. Fap 4,12). Apostolul Ioan ne spune: "Dumnezeu ne-a dat viața veșnică, și această viață este în Fiul său. Cine are pe Fiul are viața; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viața" (cf. 1In 5,11-12).

Mulți dintre cei de astăzi care se poartă cu răceală și fără politețe cu Dumnezeu, uită că el i-a creat și că ai lui sunt (cf. Ps 100,3), că el i-a răscumpărat, prin sângele lui Cristos, din felul deșert de viață moștenit de la părinți (cf. 1Pt 1,18), și că în el au viața, mișcarea și ființa (cf. Fap 17,28).

Dar noi să ne recunoaștem păcătoși și să ne mărturisim păcatele, căci: "Dumnezeu este credincios și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nelegiuire" (1In 1,9). Și apoi să-l rugăm cu Psalmistul: "Dă-ne, Doamne, bucuria unei inimi curate" (Ps 32,5)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat