Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Anton de Padova - 2013

Anul Familiei și al credinței: "Dacă măslinul este verde și puternic, atunci și roadele lui sunt plăcute și frumoase" (Ier 11,16).

În fiecare an, în ziua de 13 iunie, creștinii și chiar mulți necreștini îi aduc laudă și preamărire lui Dumnezeu, pentru că le-a dat în sfântul Anton de Padova un păstor și un învățător pe calea binelui, dar și un mijlocitor și un mare făcător de minuni în greutățile vieții.

Sfântul Anton s-a născut la 15 august 1195, la Lisabona, frumoasa capitală a Portugaliei, dintr-o familie coborâtoare din nobila viță a Bouillonilor. Tatăl său se chema Martin de Bouillon, om de vază la curte regală, ministru și vistiernic regesc, dar, mai presus de toate, un bun creștin. Mama sa a fost Maria Tereza Treveira, nobilă și ea de sânge, dar și mai nobilă prin virtute. La Botez primi numele de Ferdinand, însă, când a intrat la franciscani, și l-a schimbat în Anton.

Sub ochii veghetori ai părinților, Ferdinand a crescut ca un copilul curat la suflet și la trup, ca și crinul alb. Îi plăcea rugăciunea și petrecea zilnic bucuros ceasuri întregi în fața altarului din casa Domnului, închinându-se cu credință și slujind preoților la sfântul altar, ca ministrant. Iar apoi ca preot și călugăr, a trăit și perfecționat învățăturile primite de pe genunchii părinților.

Suntem încă în Anul Familiei și al Credinței, și nu trebuie să uităm de rolul sfințeniei părinților în trăirea sfințeniei copilului. În acest sens apostolul Paul ne spune: "Dacă rădăcinile sunt sfinte și ramurile sunt sfinte" (Rom 11,16); iar profetul Ieremia spune și el: "Dacă măslinul este verde și puternic, atunci și roadele sunt plăcute și frumoase" (Ier 11,16).

În iconografia creștină, sfântul Anton este reprezentat aproape întotdeauna cu Biblia, cu un crinul, și cu pruncul Isus în brațe. Biblia este cea care ni-l descoperă pe Isus. Crinul, simbolul nevinovăției și leacul contra mușcăturilor de șarpe, datorită celor șase petale, coincide cu "Scutul lui David", fiind simbolul Casei lui David, de care aparține și Isus, crinul văilor (cf. Ct 2,1). Pruncul Isus este cel care a marcat viața sfântului Anton din copilărie, când i-a apărut ca cerșetor de inimi, și până la sfârșitul vieții când îi apărea după oboselile misionare pentru a-l mângâia și a-l întări. Iconografia vrea să ne spună că toată viața lui Anton, ca și cea a lui Paul, marele apostol al neamurilor, a fost plină de prezența lui Isus (cf. Gal 2,20).

În amintirea faptului că Anton a fost binecuvântat de mic copil de Isus, și în amintirea faptului că el a dus o viață curată, asemenea lui Isus, crinul văilor, de ziua sărbătorii lui, creștinii obișnuiesc să binecuvânteze copiii și crinii, în speranța că și ei vor avea o viață binecuvântată de Dumnezeu de la tinerețe până la bătrânețe, că vor trăi o viață înmiresmată de parfumul virtuților și că vor avea un destin veșnic fericit ca al sfântul Anton. Sfântul Anton a trăit mereu după Biblie, a trăit mereu curat ca un crin și a fost mereu fără răutate ca un prunc. Noi cum trăim și suntem?

În sfânta Scriptură citim că, într-o zi, un tânăr dornic de a-l sluji cu vrednicie pe Dumnezeu s-a dus la Isus și l-a întrebat: "Învățătorule, ce să fac ca să moștenesc viața veșnică"? Isus i-a zis: "Ce este scris în Lege? Cum citești în ea?" El a răspuns: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată puterea ta și cu tot cugetul tău; și pe aproapele tău ca pe tine însuți". "Bine ai răspuns", i-a zis Isus, "fă așa, și vei avea viața veșnică" (Lc 10,25-28).

Sfintele Scripturi care ne dau lumină pe cărarea vieților noastre (cf. Ps 119,105) sunt și tematica principală a lecturilor din sărbătoarea sfântului Anton: "Legea ta, Doamne, este mereu în inima mea. Poruncile Domnului sunt strălucitoare, luminează ochii" (cf. Ps 19,9). "Domnul m-a uns și m-a trimis să aduc săracilor vestea cea bună" (cf. Is 61,1). "Secerișul este mult, iar lucrătorii puțini" (cf. Lc 10,2). Prin aceste lecturi, Biserica ne cere o reflecție profundă asupra Cuvântului lui Dumnezeu, pe care trebuie să ni-l însușim, pe care trebuie să-l trăim, pe care trebuie să-l vestim și pentru care trebuie să ne rugăm să se găsească cât mai mulți vestitori; pentru că în Cuvânt, ca și în Euharistie, găsim înțelepciunea și puterea de a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele, iubire fără de care nu putem intra în împărăția cerurilor (cf. Mt 25,31-46).

De aceea, pentru a trăi la superlativ dragostea de Dumnezeu și dragostea de aproapele, prima grijă a lui Anton a fost aceea de a-și însuși o cunoaștere temeinică a sfintelor Scripturi, pentru ca mai apoi să le trăiască și să le predice tuturor oamenilor. Pentru cunoașterea Scripturilor, s-a retras într-o peșteră din San Paolo, lângă Porțiuncula, ca Paul în Arabia (cf. Gal 1,17); iar apoi pentru predicarea lor, tot ca Paul, a mers în toată lumea, după porunca lui Isus (cf. Mc 16,15).

Sfântul Anton de Padova a ajuns la o așa cunoaștere a sfintelor Scripturi, care dau viață veșnică (cf. In 5,39), încât se spunea despre el că, dacă s-ar fi pierdut toate exemplarele sfintelor Scripturi, el ar fi putut să le rescrie din memorie. Iar această afirmație nu pare a fi exagerată, căci papa Grigore al IX-lea, care l-a auzit vorbind din Scripturi, l-a numit "Chivotul noului Legământ". Iar papa Pius al XII-lea, în anul 1946, l-a declarat învățător al Bisericii cu apelativul de doctor evangelicus. Iar sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) a exclamat: "În sfârșit, avem episcopul nostru".

Sfântul Ieronim spunea: "Ignorarea Scripturile înseamnă ignorarea lui Dumnezeu; necunoașterea Scripturilor înseamnă necunoașterea lui Dumnezeu".

Sfântul Anton de Padova a trăit într-o perioadă când oamenii uitaseră dragostea față de sfintele Scripturi și dragostea față de Euharistie, fapt pentru care mulți dintre ei au căzut în diferite erezii. De aceea, după ce el însuși și-a umplut sufletul de cunoașterea și iubirea Scripturilor și a Euharistiei, a pornit prin lume pentru a le face cunoscute tuturor celor înșelați, viața din belșug care izvorăște din ele (cf. In 10,10).

A predicat în Portugalia, Franța, Maroc și Italia. A convertit mulți păcătoși și mulți înșelați de învățături străine. A predat fraților călugări teologia. A scris predici străbătute de adâncă învățătură și de mare frumusețe.

Predica într-o limbă și era înțeles de toate națiile. Cuvântările lui, deși rostite cu glas obișnuit, se auzeau până la mari depărtări. Odată, o femeie nu a fost lăsată de soțul ei să meargă să-l audă pe sfânt vorbind. Atunci femeia s-a urcat în podul casei și a ascultat de acolo toată predica, cuvânt cu cuvânt, deși sfântul Anton predica la kilometri depărtare.

Biserica prin sărbătoarea sfântului Anton de astăzi, un om care și-a însușit Scriptura, a trăit-o și a predicat-o, vrea să ne amintească și nouă de misiunea de preoți și profeți primită la Botez, misiune prin care noi am devenit mesagerii săi și ca atare trebuie să avem știința Scripturilor în inima și pe buzele noastre (cf. Mal 2,7; Lc 9,26; 1Pt 2,9). Vai nouă, dacă nu predicăm evanghelia, spunea sfântul Paul (cf. 1Cor 9,16). Și ferice de noi dacă o predicăm, căci mântuim sufletele amăgite de diavol, ne acoperim nouă multele păcate și ne salvăm sufletele, cum spune sfântul Iacob (cf. Iac 5,29).

Știm noi oare că Biblia este scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu pentru noi? Dacă știm, i-am făcut un altar în casa noastră? Dacă știm, de câte ori pe zi citim din ea pentru a primi sentimentele, gândurile, povețele și hrana iubitului nostru, Dumnezeu? Dacă știm, de câte ori le vorbim oamenilor din ea și căutăm să-i aducem la bogăția și iubirea ei?

Știm noi oare că ori de câte ori se celebrează sfânta Liturghie, Isus, Mirele nostru divin, vine în bisericile noastre, și că ne dă zilnic întâlnire acolo, pentru a ne spune iubirea lui pentru noi, pentru a ne asculta păsurile și pentru a ne hrăni cu medicamentul nemuririi, trupul și sângele său? Dacă știm, de câte ori lăsăm alte interese și venim la aceste întâlniri zilnice date de Mirele nostru?

Iar dacă noi nu găsim timp să venim la aceste scurte întâlniri zilnice cu Isus din Biblie și din Euharistie, dacă noi l-am făcut să aștepte în zadar luni și chiar ani de zile, mai putem oare aștepta că el să iasă în întâmpinarea noastră da la sfârșitul vieții?

Sfântul Anton și toți sfinții au știut toate acestea și au acționat în consecință! Astăzi Isus și Biserica ne spun la unul fiecare dintre noi: "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37).

Diavolul nu a putut suporta lumina sfintelor Scripturi niciodată, dar nici pe vestitorii ei, nici pe Anton, și nici pe noi. Lui Anton care le predica, i-a ridicat multe piedici încă din copilărie, venind la el cu tot felul de gânduri și ispite; dar Anton le biruia prin puterea crucii lui Cristos, așa cum și noi o putem face. Odată, pe când predica în aer liber, diavolul a stârnit o furtună așa de mare, încât oamenii credeau că vor fi luați pe sus. Atunci sfântul Anton, numai făcând semnul crucii spre pomii din jur, de unde venea zgomotul de mare furtună, și totul s-a liniștit imediat. Altă dată, când sfântul Anton predica tot în aer liber, lângă un lac, diavolul a ridicat niște broaște gălăgioase ca să tulbure lucrarea de predicare a cuvântului lui Dumnezeu. Atunci, sfântul Anton făcu iar semnul crucii, le-a poruncit să tacă și ele au tăcut. Altă dată satana furios din cauza sufletelor care le pierdea din cauza predicilor sfântului Anton, l-a apucat de gât și l-a trântit jos. Anton își face iar liniștit semnul crucii, cheamă în ajutor pe Maria și totul se termină cu bine.

Cinstitor al Maicii Domnului încă din copilărie, Anton, s-a înflăcărat tot mai mult de iubire către dânsa; iar acum ca preot și călugăr, se străduia să le arate tuturor câtă slavă are ea în ceruri și cât mijlocește ea de mult pentru noi, oamenii, la fiul ei, Isus. De aceea, drept răsplată, într-o zi de sărbătoarea adormirii, învierii și înălțării sale la cer, într-o zi de 15 august, Maica Domnului i-a apărut frumoasă și strălucitoare, spre a-l mângâia și a-l întări în salvarea sufletelor.

Așa cum spune Biserica despre sfântul Iosif, că fiind un slujitor credincios, Domnul i-a încredințat Sfânta Familie pentru a o ocrotit cu grijă de părinte (cf. Prefața la sfântul Iosif), tot astfel ne spune astăzi și despre sfântul Anton, care fiind un slujitor credincios al Cuvântului și al Euharistiei, Domnul l-a înzestrat și pe el cu darul minunilor, pentru ca prin el să-și arate slava și puterea.

Minunile săvârșite de Dumnezeu prin mâinile sfântului Anton sunt atât de felurite, încât cu greu se poate spune în ce nevoi a ajutat și ajută mai mult. Prin el, Dumnezeu, scapă de moarte, ferește de erezii, de nenorociri, de diavol și de ispitele lui, de lepră și de bolile molipsitoare și incurabile; ajută pe toți bolnavii care aleargă la dânsul cu încredere, ajută pe călătorii de pe ape și de pe uscat; îi eliberează pe robi, pe prizonieri și pe surghiuniți; află lucrurile pierdute și furate; scapă și ferește de primejdii și ajută în orice fel de lipsuri. De aceea, creștinii așteaptă de la Dumnezeu, prin mâinile sfântului Anton, orice har: haruri spirituale și haruri materiale, haruri pentru viața sufletească și haruri pentru viața trupească. De la mijlocirea sfântului Anton, oamenii de astăzi mai așteaptă: sănătate, pace în familie, căsătorii fericite, serviciu cinstit, mijloc de trai, reușită la învățătură și la examene, succes în acțiunile lor, ocrotire împotriva dușmanilor, creșterea bună a copiilor, apărarea avutului, scăparea de calomnii, reușită la procese, pâinea cea de toate zilele, ajutor în timpul ispitelor, ușurarea sufletelor și o moarte creștinească.

Toate aceste minuni le-a săvârșit și Isus. Dar Isus înălțându-se la cer, ne-a spus: "Adevărat, adevărat vă spun că cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac eu; ba încă va face altele și mai mari decât acestea, pentru că eu mă duc la Tatăl" (In 14,12). Acest adevăr Isus l-a confirmat, prin minunile pe care le-a făcut prin mâinile sfântului Anton și ale multor alți sfinți.

Dar Dumnezeu vrea să ne mai spună nouă astăzi, prin mulțimea minunilor săvârșite prin mâinile sfântului Anton și a altor mulți sfinți, că el voiește să facă astfel de minuni și prin mâinile noastre. Dumnezeu vrea ca prin noi, creștinii de astăzi, și prin cei care vor veni după noi, să mângâie, să îmbărbăteze, să ajute, să vindece bolnavi la suflet și chiar la trup, să învie morți sufletești etc. Iar pentru toate acestea noi am primit deja harul, la botezul nostru și suntem mereu întăriți de a le împlini, atât prin înălțare lui Isus de la dreapta Tatălui, cât și prin faptul că a rămas cu noi în Cuvânt și Euharistie, de unde ne ajută. Plus de asta, sfântul Anton se roagă și mijlocește pururi pentru noi. Ne trebuie numai puțină bunăvoință și cu puțină dragoste. Să nu uităm că la judecată, Dumnezeu ne va întreba câte minuni am făcut cu mulțimea harurilor sale (cf. Mt 25,31-46).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat