Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Sărbătoarea Inima Neprihănită a Mariei - 2013

Inima Mariei este cea mai asemănătoare cu inima lui Isus.

În fiecare an, în sâmbăta de după Solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus, Biserica celebrează din anul 1944 sărbătoarea Inimii Neprihănite a Mariei.

De ce această sărbătoare? Răspunsul este cât se poate de simplu: pentru că această sărbătoare își are originea în Biblie (cf. Lc 2,19.51); pentru că pe Maria mulți contemporani și sfinți au preamărit-o (cf. Lc 11,27); pentru că inima Mariei a fost inima cea mai asemănătoare cu inima lui Isus; asemănătoare în blândețe, smerenie, dragoste, slujire și jertfă (cf. Mt 11,29; Lc 1,38); pentru că, după inima lui Isus, nici o altă inimă din întreg universul nu l-a iubit mai mult pe Dumnezeu și pe oameni ca inima neprihănită a Mariei; pentru că această devoțiune o găsim recomandată în scrierile sfinților părinți; pentru că evlavia către inima Mariei era populară încă de secolul al XIII-lea; pentru că devoțiunea inimii neprihănite a Mariei era preamărită încă din secolul al XVII-lea, de către sfântul Ioan Eudes (1601-1680) și de mulți alții asemenea lui; pentru că cei din Napoli sărbătoreau această inimă a Mariei încă din anul 1802; pentru că mulți artiști și poeți au cântat această inima; pentru că Maria însăși a cerut această sărbătoare în anul 1917, la Fatima; pentru că devoțiunea celor cinci prime sâmbete din lună se practica încă din anul 1925; pentru că consacrarea lumii la inima neprihănită a Mariei se făcea încă din anul 1942; pentru că papa Pius al XII-lea (1876-1958), în anul 1944, a extins această devoțiune a inimii neprihănite a Mariei la toată Bierica; și nu în ultimul rând pentru că înțelesurile și binecuvântările acestei sărbători sunt de mare folos sufletesc tuturor credincioșilor.

Dumnezeu, în sfânta carte, ne cere fiecăruia dintre noi, inima: "Fiule, dă-mi inima ta și să găsească plăcere ochii tăi în căile mele!" (Prov 23,26). Dumnezeu ne cere inima pentru ca mai întâi să ne-o spele și să ne-o curețe în sângele lui Isus (cf. 1In 1,7); apoi ca să ne-o lărgească pentru ca în ea să încapă el însuși și toată creația (cf. 2Cor 6,13); și nu în ultimul rând să ne-o umple cu prezența sa, cu divinul său cuvânt, și cu toate darurile sale.

Referitor la inima omului, sfântul Augustin (354-430) spunea: "Inima omului a fost astfel plămădită de Dumnezeu pentru ca nimeni și nimic din lumea această să o încapă, decât el însuși".

Maria a fost prima dintre creaturi care i-a dat lui Dumnezeu inima ei; i-a dat-o ca Dumnezeu să i-o lărgească și să i-o umple de prezența sa, de cuvântul său, și de fericirea sa. De aceea, Maria a putut spune cu Ana, din psalmul responsorial: "Inima mea se bucură în Dumnezeu, mântuitorul meu" (1Sam 2,1), și apoi cu psalmistul: "Păstrez în inimă cuvintele tale ca să nu păcătuiesc împotriva ta" (Ps 119,11). Iar evanghelia de la sfânta Liturghie de astăzi a putut mărturisi despre Maria că păstra în inimă toate cuvintele lui Isus (cf. Lc 2,51), și nu numai că le păstra, ci și se gândea la ele în inima ei (cf. Lc 2,19).

Cuvântul lui Dumnezeu, pe care Maria l-a păstrat și meditat în inima ei, așa cum spune însăși Biblia, i-a fost Mariei hrană dulce pentru creștere sufletească (cf. Ps 119,103); un foc care i-a ținut mereu sufletul curat și un ciocan care i-a curățit mereu calea spre Dumnezeu (cf. Ier 23,29); ca o sămânță care rodește mereu dragoste, bucurie, pace, îndelungă răbdare, bunătate, facere de bine, credincioșie, blândețe, înfrânare (cf. Lc 8,11; Gal 5,22-23).

Sfântul Paul, în epistolele sale ne vorbește de două comunități evanghelizate de el: corintenii și efesenii. Despre efeseni ne spune că aveau o inimă largă (cf. Ef 1,15). Iar despre corinteni ne spune că aveau o inima strâmtă (2Cor 6,11-13).

Sunt două lucruri care fac ca inima omului să fie strâmtă sau largă: credința și dragostea. Credința în Isus și dragostea pentru toți sfinții. Acestea fac inima largă, și pe acestea le căută Dumnezeu întotdeauna la oameni.

În Maria, Dumnezeu a aflat o inimă largă; o inimă plină de credință față de Dumnezeu; o inimă plină de dragoste față de oameni; o inimă curată, o inimă bună și caldă, o inimă lipsită de orice egoism, o inimă mereu atentă la cuvântul său și o inimă dăruită în întregime Duhului Sfânt. De aceea, Dumnezeu i-a putut descoperi planul său de mântuire și modul de a coopera la acest plan, cu titlul de mamă a Mântuitorului.

Problema creștinilor din Corint, despre care ne vorbește sfântul Paul (cf. 2Cor 6,11-13), era că inima lor era foarte strâmtă, în comparație cu inima lui Paul. Inimile lor nu s-au lărgit deloc, deși erau creștini de mulți ani. Ei l-au primit pe Isus în inimile lor la botez, dar inimile le-au rămas tot așa de strâmte ca și la început, pentru că nu și-au mai dat silința ca ei să crească în credință, în speranță și în dragoste. Și acesta este și motivul pentru care și mulți creștini de astăzi, după mai mulți ani de creștinism, mai trăiesc tot după firea pământească și au rămas tot prunci în ale credinței.

Maria și-a lărgit mereu inima prin credința față de Dumnezeu și prin dragostea față de oameni; începând de la Buna-Vestire, de când l-a primit pe Dumnezeu în inima sa, până pe Calvar și până la ridicarea ei cu trupul și sufletul la cer, și-a tot lărgit inima prin creșterea zilnică în credința față de Dumnezeu și prin dragostea față de aproapele.

Dacă vom privi la Maria, așa cum apare ea în Biblie, vom constata că ea mereu și-a lărgit inima prin credința în Dumnezeu și prin dragostea față de aproapele. Astfel: la Buna-Vestire crede în glasul lui Dumnezeu venit prin înger, iar apoi merge imediat s-o ajute pe verișoara sa Elisabeta (cf. Lc 1,38-40); la nunta din Cana, crede în dumnezeirea lui Isus și îi ajută și pe miri și nuntași ca să creadă (cf. In 2,3-5); pe Calvar crede în învierea lui Isus, iar după înviere îi adună pe ucenicii risipiți și-i ajută să rămână fideli (cf. Fap 1,14); după înălțare a crezut încredințării de pe cruce, și l-a ajutat pe Ioan în călătoriile sale misionare (cf. In 19,26-27); dar nu numai pe Ioan l-a ajutat, ci ne ajută și pe fiecare dintre copiii ei, ca toți să credem în Isus și să dobândească harurile trebuincioase și mântuirea.

Dacă am putea crede că Dumnezeu ne-a ales așa păcătoși cu suntem; dacă am putea crede că el ne-a ales în cunoștință de cauză; dacă am putea crede că el știa de la început tot ceea ce suntem și vom fi, tot ceea ce am făcut și vom face și după alegerea noastră; dacă am putea crede că el ne iubește așa cum suntem și că ne vrea cu orice preț mântuiți; atunci ni s-ar lărgi inima ca inima Mariei și ca inima lui Paul, și ca inima tuturor mântuiților.

Tocmai această poveste de dragoste a lui Dumnezeu față de noi, oamenii, ne-o descrie și Isaia în capitolul 61, de unde și Biserica a luat astăzi un scurt pasaj, pentru ca și noi să ne lărgim inima prin credința în Dumnezeu și prin dragostea față de semeni. Acest capitolul 61 din Isaia reprezintă un interes cu totul deosebit, pentru că din acest capitol a ales și Isus a ales să-l citească, pentru a lărgi inima celor din Nazaret (cf. Lc 4,16-21).

În acest capitol 61 din Isaia remarcăm un detaliu de cea mai mare importanță accentuat de Isus. Pe când citea enumerarea binecuvântărilor aduse de Mesia, a întrerupt brusc lectura, chiar la mijlocul frazei, pentru a scoate din text "ziua răzbunării", zi care nu va mai exista niciodată pentru cei care vor crede în el și îl vor urma (cf. Is 61,1-2; Lc 4,18-19). Iar mai târziu a adăugat, ca la Iob, dublarea bucuriilor (cf. Iov 42,12), și ca la apostoli înmiirea loc împreună cu viața veșnică (cf. Mt 19,29). De ce a procedat Isus așa? Pentru că a voit să le lărgească și să ne lărgească inimile; pentru că a voit să le umple și să ne umple inimile de iubirea sa. Doar puțini din Nazaret au accepta oferta. Noi ce vom face?

Fragmentul citit de noi astăzi la sfânta Liturghie cuprinde numai răspunsul și mulțumirea celor credincioși, celor care nu au refuzat oferta mântuirii prin credință și iubire: "Mă voi bucura din toată inima în Domnul și va tresălta de veselie sufletul meu în Dumnezeul meu, căci m-a îmbrăcat cu haina mântuirii, m-a acoperit cu veșmântul veseliei ca pe un mire care poartă cunună împărătească și ca pe o mireasă împodobită cu giuvaierele" (Is 61,10).

Maria, umplută de prezența lui Dumnezeu și plinătatea harului divin (cf. Lc 1,28), a fost prima care și-a lărgit inima, prin credință, speranță și iubire, și prima care mulțumește astăzi lui Dumnezeu din cer, cu frumoasele cuvinte ale profetului Isaia, citite astăzi de noi la sfânta Liturghie.

Maria a fost doar prima care și-a lărgit inima prin credința în Dumnezeu și prin dragostea față de aproapele, dar nu a fost nici singura și nu va fi nici ultima, căci Dumnezeu voiește ca și fiecare dintre noi, care credem în el și care o iubim pe Maria, să ne lărgim la fel inima prin credința în Dumnezeu și prin dragostea față de aproapele și să ne alăturăm pentru vecie acestui cor de mulțumitori.

Dragostea lui Dumnezeu e mult mai mare decât poate mintea omului cuprinde. Paul scrie că dragostea este cea mai mare dintre toate (cf. 1Cor 13,13). Și dacă numai cu virtutea credinței se pot muta munții din loc (cf. Mt 17,20), să ne imaginăm acum ce poate să facă dragostea, care este cea mai mare forță din univers!

În anul 1989, în Armenia, a avut loc un cutremur înspăimântător care a provocat plâns și jale. Dintre cei care au ajutat nu a lipsit nici Maica Tereza și surorile ei. Deosebit de emoționantă a fost întâlnirea cu o femeie supraviețuitoare, rămasă îngropată de vie cu copilul ei timp de optsprezece zile. Acea mamă armeană era pe moarte pentru că în tot acel lung și teribil prizonierat, în ultima săptămână, și-a tăiat câte un deget în fiecare zi ca să îl dea copilului să sugă. Sângele ei dăruit devenea viață pentru propriul copil. Când Maica Tereza s-a apropiat să o sărute, acea femeie eroică a atins crucifixul, pe care misionarele carității o poartă pe umărul stâng, și cu voce stinsă a spus: "El m-a învățat!"

Isus a învățat-o și pe Maria. Iar acum Isus și Maria au învățat-o pe această femeie și ne învață și pe noi să mutăm munții suferințelor oamenilor, prin credință și prin dragoste. Apoi încă un lucru foarte important: Isus i-a trimis pe Maria și pe apostoli ca să predice evanghelia harului și a iubirii; acum, prin Maria și apostolii, Isus ne trimite pe noi (1Cor 9,22-23).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat