Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea Preasfânta Inimă a lui Isus - 2013

Inimă pentru inimă, iubire pentru iubire.

Astăzi Biserica celebrează Solemnitatea Preasfânta Inimă a lui Isus și ne pune în față iubirea fără margini a inimii sale, sub imaginea dragostei bunului Păstor, care ne caută și ne adună pe toți în jurul său; care ne duce pe toți la cele mai bune pășuni și la cele mai limpezi izvoare; care ne spală de tina păcatelor noastre; care își dă viața din iubire față de noi; care ne hrănește cu trupul și sângele său; care ne conduce spre ținta vieții noastre, paradisul.

De ce și-a dorit Isus această solemnitatea a inimii sale preasfinte și de ce a cerut-o Bisericii prin sfânta Maria Margareta Alacoque (1647-1690)? În primul rând pentru ca noi, credincioșii, să putem cunoaște mai bine iubirea inimii sale; iubire care a mers până la dăruirea vieții și până la a rămâne prizonierul nostru pe altare; iubire din altare de unde să ne hrănească, să ne învețe și să ne conducă până la sfârșitul veacurilor. Iar în al doilea rând, cunoscând această iubire a inimii sale preasfinte față de noi, să nu ne mai îndoim de ea, asemenea lui Cornelius Jansen (1585-1638), și prin îndoiala noastră să nu îndepărtăm suflete de Isus Euharisticul și nici să nu mai rătăcim suflete de la izvorul vieții. Iar în al treilea rând, pentru ca noi căutându-l mai cu fervoare, să-l găsim, să-l iubim, să-l slujim și astfel să ne mântuim. Aici putem spune cu sfântul Paul: "Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și părtășia suferințelor lui, și să mă fac asemenea cu moartea lui; ca să ajung cu orice chip la învierea din morți" (Fil 3,10-11).

Iată inima care a iubit atât de mult pe oameni, spune Isus, care n-a cruțat nimic, care a mers până la a se epuiza și a se mistui, ca să le arate iubirea sa. Iar ca recunoștință, de la cei mai mulți, eu nu primesc decât nerecunoștință, datorită necuviințelor, sacrilegiilor, răcelii și disprețului lor față de mine în sacramentul iubirii. Mântuitorul i-a mai spus sfintei Maria Margareta Alacoque: "Inima mea dumnezeiască este atât de aprinsă de dragoste pentru oameni, că nemaiputând ține în ea flăcările arzătoare, este nevoită să le răspândească cu orice preț și să le arate oamenilor ca să-i îmbogățească cu aceste valoroase comori, pe care ți le descopăr și care cuprind harurile sfințitoare și mântuitoare atât de necesare, capabile să-i scoată din abisul pierzării".

În prima lectură, Păstorul suprem ne spune: "Iată, eu însumi voi căuta oile mele și mă voi îngriji de ele... Le voi paște în pășune bună și staulul lor va fi pe munții cei înalți ai lui Israel; acolo se vor odihni ele în staulul cel bun și vor avea pășune bogată în munții lui Israel. Eu voi paște oile mele și le voi conduce la odihnă, spune Domnul Dumnezeu. Voi merge în căutarea oii pierdute, pe cea rătăcită o voi întoarce la staul, pe cea rănită o voi pansa și pe cea bolnavă o voi îngriji; o voi păzi pe cea grasă și puternică; le voi paște așa cum se cuvine" (cf. Ez 34,11.15-16).

Sfânta Bartolomea Capitanio (1807-1836) ne spune că "inima lui Isus este un abis în care vei găsi orice lucru, dar mai ales ea este un abis de iubire". De aceea spune: "Dacă ești într-un abis de lipsuri și de deznădejde, această inimă divină este un abis de mângâieri. Dacă ești într-un abis de ariditate și de neputință, mergi și aruncă-te în inima lui Isus Cristos, care e un abis de putere și de iubire. Dacă ești într-un abis de sărăcie și despuiat de toate, intră în inima lui Isus, ea e plină de bogății. Dacă ești într-un abis de slăbiciune și de păcate, mergi la inima lui Isus, ea este un abis de milostivire și de forță. Dacă te afli într-un abis de ignoranță și de întuneric, inima lui Isus este un abis de știință și de lumină. Dacă ești tulburat și neliniștit, inima preasfântă a lui Isus e un abis de pace. Dacă ai teamă de moarte, inima lui Isus e un abis viață nouă și veșnică".

Acum înțelegem mai bine de ce Isus, rămas cu noi în altare, ne strigă: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați, și eu vă voi înviora" (Mt 11,28)! "Dacă îi este cuiva sete, să vină la mine și să bea" (In 7,37)!

Acum înțelege mai bine și de ce doi părinți, buni creștini, conștienți de dragostea lui Dumnezeu pentru oameni, își învățau copii astfel: "Dragii noștri copii, noi vă iubim mult, dar Dumnezeu vă iubește și mai mult; noi îngrijim de voi, dar să știți că Dumnezeu îngrijește și mai mult; noi ne străduim să vă dăm lucruri bune, dar să știți că Dumnezeu vă dă și mai bune; noi vă dăm lucruri trecătoare care se strică, dar Dumnezeu vă dă lucruri nestricătoare; noi v-am pregătit câte un loc în casa noastră, dar Dumnezeu v-a pregătit palate în cer; noi ne jertfim pentru voi, dar Dumnezeu a murit pe cruce pentru voi; noi vă putem oferim din sărăcia pământului, Dumnezeu vă oferă din belșugul cerului; noi vom pierde puterile, dar lui Dumnezeu nu le pierde niciodată; noi vom muri, dar Dumnezeu nu moare niciodată; Așadar, iubiți-l și căutați-l mai întâi pe el și veți fi fericiți în timp și în veșnicie".

De aceea, să spunem și noi cu păstorașul David: "Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic!" (Ps 23,1). "Cei care-l caută pe Domnul nu vor duce lipsă de nici un bine" (Ps 34,10), dar și cu sfânta Margareta Maria Alacoque (1647-1690): "Am o așa de mare dorință de a mă împărtăși cu Isus, încât aș merge desculță pe un drum de foc oricât de departe ar fi".

În lectura a doua, Paul ne spune: "Pe când eram încă neputincioși, Cristos - la timpul hotărât de Dumnezeu - a murit pentru noi, cei păcătoși. Într-adevăr, dacă Dumnezeu ne-a împăcat cu sine prin moartea Fiului său, atunci când noi eram încă dușmanii săi" (Rom 5,6.10).

Acum ne închipuim un răufăcător, care este condamnat la moarte de către regele său. În timp ce este dus la locul de execuție, fiul regelui, privind de la o fereastră a palatului, este cuprins de milă. Se îmbracă cu niște haine de cerșetor spre a nu fi recunoscut, coboară în stradă, se amestecă în mulțime și cere să fie ucis în locul vinovatului. Cu greu se găsește cineva să moară pentru un nevinovat (cf. Rom 5,7), scrie apostolul Paul. Dar Cristos a îmbrăcat firea noastră omenească și a murit în locul nostru pe când noi eram vinovați, eram în dușmănie cu Dumnezeu (cf. Rom 5,8). Mai mult, a făcut din noi fii ai regelui, adică ai lui Dumnezeu, ne-a primit în palatul lui Dumnezeu, ne-a deschis poarta paradisului (cf. In 14,2-3; In 17,24). Celor care rămân nesimțitori la un asemenea gest de mărinimie, sfântul Paul le aruncă un cuvânt greu: "Dacă cineva nu-l iubește pe Domnul nostru Isus Cristos, să fie afurisit" (1Cor 16,22).

Și cu toate că Isus ne-a iubit până la sfârșit (cf. In 13,1), adică până la dăruirea vieții sale pe cruce, în locul nostru, căci noi trebuia să fim biciuiți și răstigniți (cf. Is 53,4-7), totuși s-au găsit unii oameni conduși de duhul cel rău, care să afirme că lui Dumnezeu nu-i pasă de noi și, dacă totuși îi pasă, îi pasă numai de greșelile noastre ca să ne pedepsească. Și așa cum am mai afirmat mai sus, unul dintre acești eretici a fost și călugărul Cornelius Jansen, cunoscut și sub numele de Jansenius (1585-1638), împreună cu tovarășii săi. Efectul dezastruos al teoriei lui a fost acela de a îndepărta pe mulți creștini ai timpului său de la sfânta Împărtășanie, crezând că nu se pot pregăti așa cum se cuvine pentru primirea ei.

Evlavia către inima lui Isus prezentă în altare, evlavie însoțită de 12 promisiuni făcute de Isus însuși și înzestrată de mulți pontifi cu indulgențe, ne este foarte folositoare pe drumul mântuirii.

Fericita Angela de Foligno (1248-1309), fiind odată în fața tabernacolului și gândindu-se la povoara păcatele sale, iată că la un moment dat îi apare însuși Mântuitorul care-i spune: "Rănile mele sunt singurul antidot pentru rănile sufletului tău; fiecare păcat al sufletului și trupului tău este scris în rănile trupului meu. Tu nu vei găsi nici un păcat și nici o boală a sufletului tău pe care eu să nu le fi ispășit deja pe cruce și cărora să nu le fi oferit deja un leac".

Una dintre marile misionare ale inimii lui Isus, încă cu mult înainte de instituirea sărbătorii, a fost sfânta Lutgarda (1182-1246), o călugăriță cistercină belgiană, căreia pentru pocăințele și sfințenia ei Dumnezeu i-a dat harul de a vindeca bolnavi numai cât îi trecea umbra peste ei (cf. Fap 5,15). "Doamne, se plângea ea într-o zi lui Isus, la ce îmi folosește puterea de a face minuni? La ce îmi folosește toată știința mea, dacă ele mă îndepărtează de tine? Vreau inima ta, vreau iubirea dinăuntrul ei!" "De acord, îi răspunse Domnul, dar pentru asta trebuie să-mi dai și tu inima ta. Inimă pentru inimă, iubire pentru iubire". De aceea, sfântul Paul spune: "De-aș avea toată știința și de-aș cunoaște toate limbile, și de-aș avea credință încât să mut munții din loc, dacă nu am dragoste la nimic nu-mi folosește" (1Cor 13,2).

Cineva a pus pe buzele lui Isus aceste cuvinte adresate cinstitorilor inimi sale preasfinte: "Am nevoie de mâinile tale pentru a continua să binecuvântez; am nevoie de buzele tale pentru a continua să vorbesc; am nevoie de trupul tău pentru a continua să sufăr; am nevoie de inima ta pentru a continua să iubesc; am nevoie de tine pentru a continua să mântuiesc".

Se povestește că Maica Tereza, în timp ce ridica un muribund de pe un trotuar din Calcutta, a fost chemată de urgentă la un alt bolnav grav. Atunci a privit în jur pentru a găsi un ajutor. A găsit un om care tocmai trecea pe acolo, așa cum romanii l-au găsit pe Simon din Cirene care venea de la câmp (cf. Lc 23,26) și l-a oprit ca să o înlocuiască în ajutorul pe care îl dădea acelui muribund. "Dar nu știu ce să fac, nu am mai făcut asta niciodată. Nu știu nici măcar de unde să încep, se tânguia el!" Atunci Maica Tereza, care alerga deja spre celălalt bolnav, i-a strigat din alergare: "Iubește-l!". Să-i iubim pe frații noștri, mai ales pe cei aflați în dificultate (cf. Mt 25,34-40), căci atunci am împlinit Legea cea nouă (cf. Rom 13,10) și am aflat mântuirea.

Avea dreptate scriitorul, romancierul, eseistul și dramaturgul francez Georges Bernanos (1888-1948), atunci când spunea: "Biserica nu are nevoie de reformatori, ci de sfinți". Să fim deci sfinți (cf. 1Pt 1,16), căci numai așa suntem cinstitori autentici ai inimii preasfinte a lui Isus.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat