Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIII-a de peste an - C

Orice creștin este un chemat la viața de apostolat.

În evanghelia acestei duminici, sfântul Luca începe relatarea evenimentelor care preced pătimirea și moartea lui Isus. De aceea, ni-l prezintă pe Mântuitorul preocupat în a rândui oameni care să-i continue și să-i desăvârșească opera misionară pe care el a început-o. De aceea, așa cum astăzi a chemat și instruit câțiva oameni din afara cercului apostolilor, tot astfel ne cheamă și ne instruiește, pe noi, cei botezați, pentru ca și noi să-i continuăm opera misionară pe care el a început-o. Pentru că secerișul este mare, pentru că oamenii de mântuit sunt mulți, dar lucrătorii sunt puțini (Mt 9,37), de aceea, Domnul are nevoie de fiecare dintre noi. Dar chemarea Domnului trebuie urmată fără ezitare și fără a privi înapoi, ca să nu pierdem răsplata slujitorului credincios astfel (cf. Mt 25,23).

A fi ucenicul lui Isus înseamnă a-l urma până la Ierusalim, adică până la dăruirea vieții. Biserica a progresat atâta timp cât creștinii au mărturisit credința și au suferit pentru asta. Papa Pius al XI-lea (1857-1939), fiind odată întrebat: "Cum merge Biserica?" A răspuns: Merge bine, suferă!" Iar un misionar spunea: "Timpul când creștinii erau dați hrană leilor a fost mai glorios decât acela când au început să ia bilete la spectacole religioase!"

Dumnezeu ne-a creat liberi pentru slujirea lui și a aproapelui; dar diavolul ne-a adus robia păcatului și a întunericului. "Dumnezeu a dorit ca omul să rămână în mâna sfatului său'" (Sir 15, 14). Dar a intervenit "invidia diavolului" care l-a robit pe om (cf. Înț 2,24). De aceea, sfântul Paul în lectura a doua ne spune: "Cristos ne-a eliberat că să rămânem cu adevărat liberi. Așadar, nu lăsați să vi se pună iarăși jugul sclaviei. Voi ați fost chemați la libertate, dar nu cumva să devină pretext pentru a sluji egoismului, dimpotrivă slujiți-vă unii pe alții prin iubire" (Gal 5,13-14).

Pentru a o putea amăgi pe Eva, diavolul și-a luat un "medium", șarpele. Pentru a ne amăgi și pe noi, cei de astăzi, și pentru a ne îndepărta de Dumnezeu și idealul nostru, diavolul ia tot un "medium": muzică, distracțiile, modă, plăceri, alcool, droguri. Și trebuie să știm că pluralul pentru "medium" este "media". Deci, o parte din "media" de astăzi este "medium"-ul de care se folosește diavolul pentru a intra în legătură cu noi, a ne amăgi, a ne poseda și pentru a ne pierde veșnic.

O mică fabulă ne va lămuri în acest sens: "Într-o zi, o muscă, pe când zbura, a văzut în cealaltă parte a încăperii o distracție. Erau o mulțime de muște care păreau că dansează pe o bandă de hârtie care atârnă de tavan. Se legănau. «Mamă, ce se distrează! Trebuie să ajung și eu acolo!» De pe un perete un păianjen îi șopti: «Muscă nu te duce acolo! Muștele de acolo nu se distrează, ci numai par că se simt bine, dar ele sunt prinse într-un clei mortal». Muscă noastră îi zise: «Hai, las-o, bătrâne, că nu vezi bine! N-o să ascult de ține! Și la urma urmelor sunt liberă să fac ceea ce vreau eu». În zbor spre hârtia cu lipici, o altă insectă caută s-o oprească. «Vă opuneți cu toți fericirii mele. E viață mea și fac ce vreau cu ea». Muscă nu ascultă și aterizează la petrecere pe bandă cu lipici. Și a început distracția cu dulceața de clei amețitoare. Dar când a dat să plece, n-a mai putut. Ce se întâmplă acolo părea numai să fie o distracție, dar era o moarte sigură.

Așa ne amăgește și pe mulți dintre noi diavolul, ca să aterizăm pe bandă lui cu lipici mortal, pe banda lui cu distracții și plăceri aducătoare de osândă și moarte veșnică. Nu aceasta este libertatea pentru care ne-a creat Dumnezeu. Nu aceasta este libertatea pe care ne-a adus-o Isus (cf. In 8,36; Gal 5,13).

Versetul de la evanghelie ne cheamă astăzi să privim la două răspunsuri corecte și plăcute lui Dumnezeu, la chemarea sa; este vorba de răspunsul lui Samuel și cel al lui Petru: "Vorbește, Doamne, căci slujitorul tău ascultă" (1Sam 3,9); "Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieții veșnice!" (In 6,69b).

Să luăm aminte la aceste răspunsuri corecte și plăcute și să trăim și noi după voia lui Dumnezeu, care ne vorbește și ne cheamă prin evanghelie și păstorii rânduiți de el și să-i slujim ca profeți, în dreptate și sfințenie, în toate zilele vieții noastre (cf. Lc 1,76); căci asta va fi numai spre binele nostru și slava lui Dumnezeu.

Iată, din evanghelia de astăzi, câteva dintre exigențele slujirii de apostol, cerute de Isus:

1. Vestitorul mântuirii nu trebuie să fie răzbunător și violent, nici chiar atunci când este jignit și alungat; iar omul de mântuit nu trebuie să refuze chemarea la convertire. Iacob și Ioan, niște "copii ai tunetului" (Mc 3,17), au fost trimiși de Isus în Samaria pentru a-i pregăti pe oameni ca să-l primească. Samaritenii din cauza amestecului lor cu neamurile și din cauza că țineau numai cele cinci cărți ale lui Moise, erau disprețuiți de ceilalți evrei. Dar sentimentul era reciproc. Când Iacob și Ioan au venit la ei pentru a-i pregăti calea lui Isus, pentru că erau evrei și în dușmănie, aceștia nu i-au primit. Atunci ei au cerut repetarea minunii focului din cer care să-i mistuise ca pe vremea lui Ilie (cf. 1Rg 18,17-46; 2Rg 1,12). Dar Isus i-a dojenit pentru purtarea lor, pentru că el și ucenicii săi nu au venit să-i piardă oamenii păcătoși, ci să-i mântuiască (cf. Lc 9,56).

Lui Paul i-au refuzat primirea și chemarea la convertire, dregătorul Felix (cf. Fap 24,25); împăratul Irod Agripa (cf. Fap 26,28); și atenienii (cf. Fap 17,32). Dar Paul nu le-a răspuns nici cu violență de limbaj, nici cu violență fizică. Biblia a notat toate acestea, pentru ca și noi să ne purtăm corect.

La Hermann Goering (1893-1946), celebrul nazist, după ce a fost închis, atât în timpul procesului de la Nürnberg, cât și înainte de executarea sentinței, preotul închisorii a venit să stea de vorbă cu el. Preotul i-a explicat nevoia de a se pregăti pentru întâlnirea cu Dumnezeu. În timpul discuției, Goering a ridiculizat adevărurile biblice și a refuzat să accepte faptul că Cristos a murit pentru oamenii păcătoși, deci și pentru el. Preotul a părăsit celula mâhnit, dar nu l-a certat. În mai puțin de o oră, Goering s-a sinucis. Dumnezeu îl chemase pe acest om, dar el refuzase să răspundă. "Un om care împotrivește tuturor mustrărilor va fi zdrobit deodată și fără leac" (Prov 29,1).

2. Vestitorul mântuirii să nu fie lacom de avere și câștig facil, căci în această misiune trebuie să meargă fără pungă, fără traistă, fără provizii și fără alte siguranțe pământești, pentru ca singurul sprijinitor în această lucrare să-i fie Domnul secerișului (cf. Mt 10,9-10; Mc 6,8; Lc 10,4).

Unuia care căuta numai câștigul pământesc, asemenea lui Simon Magul (cf. Fap 8,18-20) și asemenea procuratorului roman, Felix (cf. Fap 24,26), Isus, i-a spus astăzi în evanghelie: "Vulpile au vizuini, păsările cerului au cuiburi, dar Fiul Omului nu are unde să-și plece capul" (Lc 9,58). Și pentru că Isus nu a avut nimic pământesc să-i ofere, acela a plecat.

Isus nu promite mai întâi avantaje pământești celor care îl urmează, în schimb le promite comori cerești: "Adevăr vă spun că voi care m-ați urmat, la reînnoirea tuturor lucrurilor, când Fiul Omului va sta pe tronul gloriei sale, veți sta și voi pe douăsprezece tronuri ca să judecați cele douăsprezece triburi ale lui Israel" (Mt 19,28). Dar nici de cele materiale nu-i lasă Domnul lipsiți: "Oricine va fi părăsit case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau soție, sau copii, sau ogoare pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică" (Mt 19,29).

Odată o firmă căuta un reprezentant pentru Orientul îndepărtat; și din motive de încredere și de credibilitate, s-au gândit la un misionar care lucra acolo. L-au contactat și i-au oferit 10.000 de dolari pe lună. Refuzând oferta, i-au oferit 25.000. Refuzând iar oferta, i-au oferit 50.000, dar a refuzat din nou. Atunci l-au întrebat care e motivul refuzului. "Salariul dumneavoastră mă onorează, dar postul e prea mic. Dumnezeu, cu mult timp înaintea dumneavoastră, mi-a dat postul de ambasador al sau, de evanghelizator, iar eu cum aș putea coborî de la o așa înălțime?"

Chemarea de colaborator al lui Dumnezeu și de moștenitor al împărăției cerurilor este mai nobilă și mai înaltă decât toate celelalte chemări de pe pământ și din cer.

Dragostea de cele pământești îl face pe om trădător de Dumnezeu și de misiunea sa, așa cum s-a întâmplat cu Iuda, cu Dima, cu Alexandru Fierarul, și cu mulți alții din toate veacurile. Un proverb indonezian spune: "Idealul găinii nu merge mai sus de grămada cu pleavă".

3. Să nu găsești scuze și pretexte pentru a refuza sau a amâna urmarea Domnului! Isus a chemat pe unul ca să-l urmeze în misiune sa divină. Dar acesta cerut să meargă să-și îngroape tatăl. Isus nu a refuzat să-l lase să-și îngroape tatăl. Isus a refuzat să aștepte până ce-i moare tatăl, ca să-l urmeze. Vestirea împărăției nu suferă amânare sau întârzieri, pentru că timpul este scurt (cf. 1Cor 7,29) și sfârșitul timpurilor este de acum mai aproape (cf. Rom 13,11).

Un om căzuse între tâlhari, care l-au jefuit și l-au rănit de moarte, și avea acum nevoie urgentă de îngrijiri. Mai mulți trecând pe lângă el, deși îl vedeau că este grav rănit, găseau diferite motive pentru a nu-l ajuta. Samariteanul milostiv n-a filozofat lângă el, ci l-a îngrijit și l-a dus la medic. Isus ne trimis și pe noi ca să facem la fel cu orice bolnav trupește și sufletește (cf. Lc 10,25-37).

Dacă, până la venirea lui Isus, oamenii puteau pune la egal interesele lor pământești cu cele sufletești, după venirea lui Isus și după chemarea lui dată la Botez, oamenii trebuie să lucreze în primul rând pentru Dumnezeu și pentru mântuirea veșnică și apoi pentru altele (cf. Mt 6,33). Întâi suntem "pescari de oameni" (Mc 1,17), și apoi agricultori, păstori, negustori, funcționari, politici.

4. Să nu întârzie cu nici un minut la plecare în misiunea încredințată nouă de Isus. Așa cum focul ivit într-o casă trebuie stins imediat, tot astfel omul căzut în focul păcatului și al pierzării trebuie și el scos imediat. Orice întârziere este fatală. De aceea, misionarul Daniel Comboni, când a fost trimis misionar, a plecat imediat, chiar când tatăl său, bătrân și bolnav, avea nevoie de ajutor. Dar și bătrânul și bolnavul său tată, deși avea mare nevoie de sprijinul lui Daniel, a acceptat din dragoste pentru Isus ca Daniel să plece misionar. Iar câștigul amândurora a fost considerabil: multe suflete smulse din ghearele diavolului și viața veșnică pentru ei amândoi.

Femeia lui Lot, numai că s-a uitat puțin înapoi spre Sodoma, a și fost transformată în stană de sare (cf. Gen 19,26). De aceea, Isus i-a spus omului care i-a cerut ca mai întâi să mai dea o fugă pe acasă: "Oricine pune mâna pe plug și se uită înapoi, nu este destoinic pentru împărăția lui Dumnezeu" (Lc 9,62).

În momentul în care venim la Isus, trebuie să spunem un adio definitiv trecutului păcătos și să începem o viață nouă, o cale nouă, o lucrare nouă; fără nici un "dacă", fără nici un "însă", fără nici un compromis, fără nici o abatere pe alte cărări, fără nici o șchiopătare (cf. 1Rg 18,21). Altfel dansăm pe banda cu lipici a diavolului.

Legendele grecești ne vorbesc despre o anume Atalanta, fiica lui Scheneu, regele ținutului Scir. Era o atletă de renume, dar care a fost învinsă într-o alergare de un olog, pe nume Hippomeneu, fiindcă în timpul competiției, neputând rezistă tentației, s-a oprit din alergare ca să culeagă merele semănate în drum de ologul Hippomeneu. Premiul pe care l-a pierdut culegând acele mere de aur a fost nespus mai mare decât valoarea lor. Așa ne amăgește și pe noi diavolul, ne scoate în față tentații, pentru ca, oprindu-ne, să pierdem premiul cel mare, mântuirea noastră și a semenilor.

Cerințele lui Dumnezeu trebuie să aibă prioritate față de acelea ale oamenilor, chiar ale rudelor apropiate (cf. Mt 12,48-49). Față de vremea când Eliseu fusese și el chemat să-l urmeze pe Ilie și s-a dus să-și vadă părinții, acum circumstanțele erau total diferite, căci timpul cât Isus mai avea să rămână vizibil pe pământ era de numai vreo șase luni (cf. 1Rg 19,20). Lucrarea cu Domnul este ca înotul contra curentului. Când te-ai oprit, valul te împinge înapoi.

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spunea: "Dumnezeu vrea să fie tratat ca Dumnezeu. Dacă aș ști că în inima mea ar fi numai o singură fibră care nu palpită de iubire față de el și față de sufletele de mântuit, aș smulge-o fără milă". Asta trebuie să gândim și să acționăm și noi.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat