Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IX-a de peste an - C

Să nu scoateți și să nu adăugați nimic la planul lui Dumnezeu de mântuire!

Pentru a înțelege tematica lecturilor de astăzi, trebuie să pornim de la lectura a doua, în care sfântul Paul se uimește de galatenii care au trecut așa de repede de la evanghelia mântuirii prin harul lui Cristos, mântuire predicată de el, la o așa-zisă "altă evanghelie" predicată de niște oameni care căutau să răstălmăcească evanghelia lui Cristos, numai de dragul ca să placă lumii și nu lui Dumnezeu, adăugându-i astfel prescripțiile împovărătoare lui Moise, pe care nimeni nu a putut să le împlinească și nici nu au putut să mântuiască pe nimeni. Paul le spune acestor galateni înșelați că nici chiar dacă un înger din cer ar veni la ei cu o altă evanghelie decât cea predicată de el, să nu fie primit și ascultat și să fie anatema (cf. Gal 1,1-10).

Multor oamenii amăgiți de diavol, oameni care nu caută slava lui Dumnezeu, ci slava proprie, le place să schimbe total sau parțial, să adauge sau să scoată elemente de Legea lui Dumnezeu, așa cum a făcut chiar de la început diavolul, spre nefericirea lor temporară și veșnică.

Dumnezeu fiind înțelepciunea însăși și atotputernicia, a știut exact și a orânduit perfect toate cele necesare fericirii noastre; de aceea nu mai este nevoie să se mai scoată sau să se mai adauge cineva ceva la ceea ce el a orânduit; cine îndrăznește să facă una ca aceasta, se leapădă de Dumnezeu și fericirea dăruită de el.

Primul care a îndrăznit să schimbe planul de fericire rânduit de Dumnezeu pentru toată creația a fost Lucifer, care a voit să-și înalțe un tron până la Dumnezeu și să devină asemenea lui, fiind un și el un alt dumnezeu (cf. Is 14,12-15). Acest fapt l-a făcut pe Dumnezeu să-l deposedeze de toată fericirea, strălucirea și de toate darurile primite; l-a făcut pe Dumnezeu să-l doboare în întunericul cel mai dinafară și în chinul cel mai greu, chinul veșnic al iadului, chin pe care Dumnezeu l-a creat special pentru Lucifer și pentru îngerii lui (cf. Mt 25,41), și apoi să-l transforme în diavol și satana (cf. Ap 12,9).

Apoi, diavolul, văzându-se căzut din fericirea și demnitatea de la început, a început să fie invidios pe fericirea omului (cf. Înț 2,24), om care primise de la Dumnezeu locul din care căzuse el, om care primise de la Dumnezeu stăpânirea peste întreaga creație, om care trăia fericit și în pace cu Dumnezeu și cu toată creația. Din invidie, dar și din răzbunare că omul purta acum și asemănarea cu Dumnezeu (cf. Gen 1,26), a urzit un plan diabolic, prin care să-l facă pe om să-și piardă nu numai fericirea și stăpânirea peste creația primită de Dumnezeu (cf. Gen 2,19), dar să piardă și măcar ceva din chipul și asemănarea lui cu Dumnezeu. Iar singura modalitate de a-și duce la îndeplinire planul său diabolic, era să-l facă pe om să păcătuiască prin neglijarea sau prin schimbarea orânduielilor lui Dumnezeu.

Deși Adam și Eva aveau în ei chipul și asemănarea cu Dumnezeu, deși aveau în stăpânirea peste creația lui Dumnezeu, deși împărtășeau fericirea lui Dumnezeu, au ascultat totuși de diavol, și și-au dorit să fie ca Dumnezeu, schimbând pentru aceasta planul lui Dumnezeu. Și ei care până acum nu cunoscuse decât binele și fericirea, iată că din momentul păcatului li s-a dat să cunoască și răul, și nefericirea trudei, suferinței și morții. Aici duce orice schimbare a orânduielilor lui Dumnezeu, la trudă, suferință și moarte.

Au fost unii cărora li s-au părut și li se pare încă prea puțin pentru ei ca să creadă doar în ceea ce a făcut Domnul. De aceea au voit ori să adauge ceva, ori să scoată ceva; așa a fost cazul galatenilor, care s-au gândit să mai adauge la harul mântuirii prin credința în Isus, și prescripțiile apăsătoare ale legii lui Moise care n-au mântuit pe nimeni; deși știau din Biblie că Dumnezeu a interzis orice amestec de efort uman slujirea sa, atunci când i-a oprit pe preoți să îmbrace haine care ar indica efort și transpirație umană, ci le-a prescris haine numai haine de in care arată neamestecul efortului și transpirației umane (cf. Ex 39,27-29).

Mulți schimbă și astăzi orânduielile lui Dumnezeu cu privire la căsătorie și familie, la echilibrul florei și faunei, la echilibrul pământului și apelor, la relațiilor dintre omului cu semenii, la relațiile omului cu Dumnezeu, la orânduielile slujbelor sacre etc. Toți aceștia fac toate acestea pentru că vor să fie ca Dumnezeu și pentru că vor slava de la oameni. Dar ei uită că fac toate acestea și spre nefericirea lor veșnică.

Nimeni nu mai poate adăuga ceva la ceea ce este în mod perfect și desăvârșit făcut. Asta arată neîncredere în Dumnezeu și mândrie de a fi ca Dumnezeu.

Referitor la orânduielile Domnului date nouă, însăși Scriptura spune: "Dacă va adăuga cineva ceva la cuvintele acestei cărți, va trimite Dumnezeu peste el plăgile scrise în cartea aceasta; iar dacă cineva scoate ceva din cuvintele cărții acesteia, Dumnezeu va îndepărta partea lui de la pomul vieții și de la cetatea cea sfântă și de la cele scrise în cartea aceasta" (cf. Ap 22,18-18).

Deci este suficient ceea ce Domnul ne-a lăsat scris, fără ca noi să adăugăm sau să scoatem ceva. Paul îi spune temnicerului din Filipi să facă numai atât: "Crede în Domnul Isus și vei fi mântuit tu și casa ta" (Fap 16,31). Petru spune iudeilor fața Sinedriului: "În nimeni altul nu este mântuire; căci nu este supt cer nici un alt nume dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12). Deci, nu mai este nimic de adăugat și nici de scos la ceea ce a spus Dumnezeu.

Deși Dumnezeu l-a atenționat pe om cu privire la importanța ascultării față de el (cf. Gen 2,16-17), omul paradisului n-a ținut seama de această atenționare și a acceptat provocarea diavolului de a schimba planul lui Dumnezeu de fericire cu cel al satanei. Astfel, omul paradisului a pierdut fericirea, prietenia și pacea cu Dumnezeu, și a trecut de la casnic fericit la lui Dumnezeu (cf. Ef 2,19), la rob nefericit al satanei (cf. Gen 3,1-8; Mih 15,11-16; 2Tim 2,26). Și credem că tot cu jumătăți de adevăr, Lucifer i-a înșelat și pe ceilalți îngeri care l-au urmat în răzvrătirea lui contra lui Dumnezeu.

La fel ca și Lucifer, care a înlocuit planul lui Dumnezeu de fericire cu planul său și a ajuns din înger al înălțimilor șarpe târâtor (cf. Gen 3,1), din fiu al lui Dumnezeu (cf. Iov 2,1) în potrivnic al lui Dumnezeu (cf. 2Tes 2,4); tot astfel și omul care a schimbat și el planul lui Dumnezeu cu cel al satanei a ajuns și el din nobil, copil al lui Dumnezeu: rob al satanei, târâtor prin mocirla păcatelor (cf. Iuda 1,19), copil și un fiu al pierzării (cf. In 8,44; In 17,12), stea rătăcitoare spre negura întunericului veșnic (cf. Iuda 1,13), căutător al celor de jos și trecătoare (cf. Col 3,1-2), și scormonitor prin gunoaiele acestei lumi (cf. Fil 3,8).

Aceasta a fost starea jalnică a omului după păcatul neascultării și a schimbării orânduielilor lui Dumnezeu. Dar dorința de fericire a lui Dumnezeu pentru om a continuat și după păcat, cu planul de mântuire hotărât din veșnicie, plan care va fi realizat de Dumnezeu prin Cristos în Duhul sfânt, plan prin care Isus trebuia să se facă pentru noi ascultător până la moarte și încă până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), plan prin care omul va dobândi o fericire și o stăpânire mult mai bogată, decât cele pierdute prin păcat.

Iar evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Isus cel ascultător până la moarte de voința Tatălui, pe Isus plin de puterea Duhului Sfânt, lucrând la mântuirea lumii, adică: vindecând bolile care sunt urmările păcatului (cf. Lc 7,1-10), predicând "evanghelia împărăției" uitată de oameni (Lc 8,1), restaurând în el ființa degradată a omului (cf. Ef 1,10), semănând împărăția lui Dumnezeu în inimile oamenilor stăpâniți de puterea celui rău (cf. Lc 17,21) și apoi suferind și murind pentru noi pe cruce (cf. 1Cor 15,3).

Iar dacă păcatul s-a săvârșit ușor, noi nu trebuie să uităm niciodată că mântuirea s-a făcut greu și cu un preț foarte mare, s-a făcut cu trudă, s-a făcut cu suferință, s-a făcut cu răni grele, s-a făcut cu moartea pe cruce a lui Isus. Iar aceste răni au fost atât de adânci, că nu s-au șters nici după învierea și înălțarea lui Isus la cer (cf. In 20,27).

Prima lectură de astăzi a prefigurat lucrarea de mântuire a omului, prin trudă, suferință și moarte din partea Mântuitorului Isus. Ea ne spune că Solomon, terminând de construit casa lui Dumnezeu, a chemat preoții ca să sfințească Templul și să aducă Chivotul Domnului în Sfânta Sfintelor. Aici trebuie să spunem că Arca Alianței este o imagine profetică a lui Cristos, care, după suferințele Calvarului, după moartea pe cruce, după învierea sa, prin înălțarea sa, a fost purtat în Sfânta Sfintelor, în gloria cerească.

Deși Arca Domnului adusă în Templu nu mai trebuia să fie purtată nicăieri, preoții au primit ordin de la Dumnezeu ca să i se lase drugii care nu trebuiau să fie scoși din inelele lor; căci acești drugi care au apăsat greu umerii celor care au purtat Chivotul trebuie să le vorbească oamenilor atât de răutatea păcatelor cât și de efortul nespus de greu prin care au ajuns în țara promisă. (cf.1Rg 8,7-8).

Arca Alianței lăsată cu drugii pe ea în Templu, deși nu mai trebuia purtată, este o imagine a lui Isus care a pătimit și a murit și care, deși acum este înviat și înălțat este în gloria cerească, el mai poartă totuși rănile prin care am fost vindecați și răscumpărați (cf. In 20,27; 1Pt 2,24), mai întâi ca pe niște trofee și apoi ca veșnică aducere aminte de răutatea păcatului și de marea jertfă care a trebuit să fie plătită ca preț de răscumpărare (cf. 1Cor 6,19-20).

Așa cum datorită Chivotului adus în Templu, simbol al lui Isus, Dumnezeu va asculta și va împlini toate rugăciunile ridicate din Templu, atât de evrei, cât și de păgâni, și-i va atrage toate popoarele la sine, căci Dumnezeu este tatăl tuturor și dorește fericirea tuturor (cf. 1Rg 8,41-43). Tot astfel și datorită înălțării lui Isus la cer după pătimirile, moartea și învierea sa, Dumnezeu va asculta și împlini rugăciunile tuturor celor dare se roagă în numele său (cf. In 14,12-14) și ne va atrage la sine în cer (cf. In 12,32).

Nimeni să mai spună de acum înainte: "Mă pot schimba singur fără Cristos, fără Biblie, fără Biserică, fără porunci și fără sacramente"! Chiar dacă cineva va reuși să-și pui viața într-o anumită ordine, totuși fără toate acestea nu vei fi niciodată un creștin mântuit, căci dacă această schimbare s-a făcut fără Cristos, în Duhul Sfânt, așa cum voiește Dumnezeu, totul este zadarnic.

Lucrul pe care îl dorește Dumnezeu astăzi de la noi este ca noi să ne recunoaștem păcatele noastre, să venim cu ele și toată viața noastră la Cristos, pe care să-l lăsăm să trăiască în noi. Căci iată ce ne spune sfântul Paul: "Am fost răstignit împreună cu Cristos, și trăiesc... dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și viața, pe care o trăiesc acum în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20-21).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat