Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Primii sfinți ai papei Francisc

Numerele primelor canonizări ale papei Francisc sunt deja un mic record. Duminică, 12 mai, în Piața "Sfântul Petru", într-o celebrare unică, pontiful a ridicat la cinstea altarelor 802 sfinți. Dintre aceștia, 800 sunt martiri, căzuți la Otranto în timpul asediului turcilor în anul 1480. Celelalte două sunt surori fondatoare de congregații călugărești: Laura Montoya y Upegui - prima sfântă din Columbia care este canonizată de primul papă latinoamerican din istorie - și mexicana Maria Guadalupe Garcia Zabala. Nicola Gori a realizat un interviu pentru L'Osservatore romano cu cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților. Interviul a fost publicat la 12 mai 2013.

Să începem de la martirii de la Otranto, a căror viață prezintă aspecte exemplare fie din punct de vedere istoric, fie din punct de vedere religios.

De fapt, este vorba de un eveniment, prin multe aspecte, singular. După cucerirea Constantinopolului în 1453, imperiul otoman avea ca țintă expansiunea în Italia de sud. Pentru aceasta, la 28 iulie 1480, o flotă de circa 140 de nave cu 15.000 de oameni a apărut în largul orașului Otranto, care avea pe atunci nu mai mult de 6.000 de locuitori. Planul era acela de a începe de la punctul extrem al peninsulei pentru a cuceri Italia de sud. În acel moment, apărarea orașului era împrăștiată, pentru că prezidiul aragonez era angajat din punct de vedere militar în Toscana. La cererea de a se preda, cei din Otranto au refuzat cu hotărâre. Orașul a fost bombardat până la 12 august, când a fost cucerit de otomani, care l-au prăduit și au profanat catedrala, ucigându-l pe arhiepiscopul Stefano, pe canonici și pe toți preoții și credincioșii care se refugiaseră în ea.

Ce s-a întâmplat cu ceilalți locuitori ai orașului care au scăpat de măcel?

În ziua următoare, comandantul flotei Gedik Achmed Pașa, creștin cu origini albaneze convertit la islam, a ordonat ca toți bărbații rămași în viață - circa opt sute de la cincisprezece ani în sus - să fie duși la tabăra turcească și constrânși să-și renege credința lor. În fața acestei porunci, răspunsul lor a fost imediat și hotărât. L-a exprimat, în numele tuturor, laicul Antonio Primaldo, un meșteșugar umil, care a spus: "Noi credem în Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu, în care suntem mântuiți. Preferăm să murim de o mie de ori decât să-l renegăm și să ne facem musulmani". El a fost cel care a încurajat pe fiecare să persevereze în credință. În fața acestui refuz, Gedik Achmed Pașa a ordonat imediata execuție capitală a tuturor celor opt sute de bărbați din Otranto. Au fost decapitați și după aceea trupul lor a fost sfâșiat. Timp de circa un an, cadavrele au zăcut neîngropate la locul supliciului, colina numită apoi a martirilor, până când au fost descoperite în mai 1481 de trupele aragoneze întoarse pentru a elibera orașul Otranto de otomani. Imediat, poporul i-a considerat martiri ai credinței și a început să-i venereze și să-i invoce. Rămășițele pământești au fost așezate în biserica apropiată la izvorul Minerva și apoi transferate în catedrală. Unele din aceste trupuri au fost transportate, din voința lui Alfons de Aragon, la Napoli.

Este semnificativ faptul că tocmai un laic i-a condus și i-a încurajat.

Acel laic, cu credința celor simpli, fără divagații și fără dispute teologice, ajunge direct la centrul problemei, pentru că afirmația sa este de o claritate și de o simplitate dezarmante: noi credem în Isus Cristos în care suntem mântuiți. Preferăm să murim de o mie de ori decât să-l renegăm. Îmi vine în minte expresia micului Dominic Savio: "Moartea, dar nu păcate". Lucrurile simple întemeiată credința creștinilor. Spunea cardinalul Joseph Ratzinger, când lucram la Congregația pentru Doctrina Credinței: "Noi suntem aici nu atât pentru a discuta cu teologii, cât pentru a apăra credința credincioșilor, credința simplă a credincioșilor, care este și credința noastră". Iată pentru ce uneori avem rezerve cu privire la munca unor teologi, tocmai pentru că în loc să apere credința, contribuie la demolarea ei.

Ce mesaj reiese pentru oamenii din timpul nostru?

Înainte de toate, trebuie spus că acești 800 de martiri au salvat Italia în identitatea sa catolică și creștină. Evenimentul este singular din punct de vedere istoric pentru că a contribuit la oprirea expansiunii musulmane în Europa, mai înainte de Lepanto, în 1571, și mai înainte de asedierea Vienei, în 1683. Apoi, dintr-un punct de vedere religios, comportamentul acestor 800 de bărbați este un exemplu extraordinar de tărie creștină, de apărare a propriei identități baptismale. Și este și un strigăt de libertate a conștiinței, profund umilită de negarea drepturilor umane fundamentale. Nu se poate obliga convertirea. Creștinismul a trăit mereu în această libertate.

Această canonizare va putea avea implicații pozitive și asupra dialogului dintre religii?

Eu cred că da, tocmai pentru că va repropune valoarea libertății conștiinței. Va scoate în evidență că orice persoană umană este liberă să mărturisească propria religie, dar nu s-o impună.

Au trebuit peste cinci sute de ani pentru a ajunge la canonizarea lor. Cum se explică?

Acești opt sute de bărbați au fost imediat recunoscuți și venerați ca martiri de către popor, care-i considera mijlocitori valoroși la Dumnezeu. Încă de atunci, Biserica din Otranto a celebrat cu evlavie comemorarea lor anuală, la 14 august. În mod formal, prima investigație pentru beatificarea lor a avut loc în 1539. Apoi au urmat diferite procese și decrete pentru recunoașterea martiriului. După promulgarea decretului despre minune - vindecarea sorei Francesca Levote de un cancer în stadiu terminal - și după consistoriul din februarie, Benedict al XVI-lea a fixat, ca unul din ultimele acte ale pontificatului său, data canonizării la 12 mai 2013.

Ce ne puteți spune despre cele două călugărițe?

Sora Laura Montoya y Upegui, născută în Columbia în 1874 și decedată la Medellín în 1949, a întemeiat congregația călugărească a Misionarelor Mariei Neprihănite și a Sfintei Ecaterina de Siena, care a avut imediat o dezvoltare miraculoasă, cu numeroase vocații și numeroase instituții și misiuni. Și pentru canonizarea ei minunea recunoscută se referă la vindecarea de un cancer. Sora Laura a lucrat mult pentru evanghelizarea și emanciparea indigenilor. Asemenea Laurei Troncatti - călugăriță a Fiicelor Mariei Ajutătoare, beatificată la 24 noiembrie anul trecut - care în Ecuador i-a eliberat pe indios shuar de legăturile unui paternalism exasperat și de dominare, deschizându-i la libertatea de conștiință, la posibilitatea de a se căsători din iubire și nu din impunerea părinților, și mai ales la demnitatea vieții.

Și cu privire la sora mexicană?

Este vorba de maica Maria Guadalupe Garcia Zabala, co-fondatoare a congregației Slujitoarelor Sfintei Margareta Maria a Săracilor. Născută la Zapopan în Mexic în 1878, de tânără s-a simțit chemată la viața călugărească în slujba bolnavilor și săracilor. În timpul crâncenei persecuții anticatolice (1926-1929), a fost curajoasă, împreună cu surorile sale, fie în ocrotirea preoților și laicilor de furia ucigașă a revoluționarilor, fie în îngrijirea și asistarea răniților de tot felul, inclusiv a revoluționarilor, care pentru aceasta ocroteau și apărau surorile și spitalele lor. Maica Lupita, așa cum era numită în mod afectuos, s-a stins la Guadalajara în Mexic, la vârsta de 85 de ani. Actualmente, surorile întemeiate de ea au numeroase case în Mexic, Peru, Statele Unite ale Americii, Islanda, Grecia și Italia. Minunea pentru canonizarea sa se referă la o vindecare de hemoragie cerebrală. Era caritabilă față de bolnavi și a trecut nevătămată prin persecuție pentru că îi ajuta pe toți fără discriminări ideologice. Era lăudată de unii, suportată de alții. Această maternitate față de cel care suferă reprezintă o carismă feminină tipică. Chiar dacă răniții erau persecutori, îi trata ca fii.

De fapt, ani de persecuții violente n-au stins fervoarea creștinilor mexicani.

Persecuția aparține fericirilor evanghelice. Este norma. Acolo unde există persecuție, Biserica trăiește; acolo unde nu este persecuție, Biserica riscă să se stea pe tânjală sau, mai rău, să se corupă. De multe ori uităm fericirile evanghelice. Iată pentru ce atunci când aud aplauze la adresa creștinilor, rămân o clipă perplex.

Există un fir comun care unește aceste canonizări?

Trebuie subliniat că cele două surori sunt latinoamericane. Pentru o manifestare a Providenței divine, vor fi canonizate de papa Francisc, primul Pontif latinoamerican. Este un ulterior semn de încurajare dat Bisericii din acel continent, chemată să exceleze în mărturia creștină și în expansiunea împărăției lui Dumnezeu pe tot pământul. În afară de asta, sunt două femei care au avut în Biserică mare libertate de acțiune apostolică, întemeind în diferite părți ale lumii instituții care sunt încă de mare binefacere pentru toți, mai ales pentru cei săraci, cei bolnavi, cei marginalizați. Încă o dată sfinții se revelează mari binefăcători ai umanității. În sfârșit, este vorba despre două congregații angajate nu numai în misiunea catehezei, ci și a evanghelizării tuturor, creștini și necreștini. După sinodul despre evanghelizare și în desfășurarea deplină în Anului Credinței, este important de subliniat acest aspect. Sfințenia nu este un dar care se ține pentru sine; trebuie împărtășit cu caritate generoasă. De fapt, binele prin sine se răspândește. Cu cât se dăruiește mai mult, cu atât se extinde și crește mai mult. Încă o dată sfinții se revelează adevărata comoară a Bisericii.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat