Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Tămășeni: Invitație la întâlnire despre ascultare

Duminică, 12 mai 2013, între orele 15.00 și 17.30, surorile Campostrini organizează la Tămășeni o întâlnire formativă pentru tineri pe tema: "Ascultarea", unde tinerii prezenți vor încerca să "deschidă" cuvântul ascultare, învățând de la exemplul ascultării de Dumnezeu și a propriei conștiințe a lui Abraham, părintele credinței.

După acestea, Dumnezeu l-a pus la încercare pe Abraham și i-a zis: "Abraham!". El a răspuns: "Iată-mă!" I-a zis: "Ia-l pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care îl iubești, pe Isaac și du-te în ținutul Moria și jertfește-l acolo ca ardere de tot pe unul dintre munții pe care ți-l voi spune eu!". Abraham s-a sculat dis-de-dimineață, a pus samarul pe măgarul său și a luat cu el doi slujitori și pe Isaac, fiul său. A tăiat lemne pentru jertfă, s-a ridicat și a plecat spre locul pe care i-l spusese Dumnezeu. A treia zi, Abraham și-a ridicat ochii și a văzut locul de departe. Atunci a zis Abraham slujitorilor săi: "Rămâneți aici cu măgarul, iar eu și băiatul ne ducem mai încolo; ne vom închina și după aceea ne vom întoarce la voi". Abraham a luat lemnele pentru jertfă, le-a pus pe umerii lui Isaac, fiul său; a luat în mâna sa focul și cuțitul și au plecat amândoi împreună. Isaac i-a spus lui Abraham, tatăl său: "Tată!", iar el a răspuns: "Iată-mă, fiul meu!" Și a spus: "Iată focul și lemnele, dar unde este animalul pentru jertfă?". Abraham a răspuns: "Dumnezeu va avea grijă de mielul de jertfă, fiul meu!". Au mers amândoi, împreună, și au ajuns la locul pe care li-l spusese Dumnezeu. Abraham a zidit acolo altarul și a așezat lemnele; l-a legat pe Isaac, fiul său și l-a pus pe altar, deasupra lemnelor. Abraham și-a întins mâna și a luat cuțitul ca să-l înjunghie pe fiul său. Atunci îngerul Domnului l-a strigat din ceruri și a zis: "Abraham, Abraham!". El a răspuns: "Iată-mă!" Și i-a zis: "Să nu-ți ridici mâna asupra băiatului și să nu-i faci niciun rău, căci acum știu că te temi de Dumnezeu și nu l-ai cruțat pe unicul tău fiu pentru mine. "Mă jur pe mine însumi, zice Domnul, pentru că ai făcut lucrul acesta și nu l-ai cruțat pe unicul tău fiu, te voi copleși cu binecuvântări și îți voi înmulți foarte mult urmașii, ca stelele cerului și ca nisipul pe țărmul mării..." (Gen 22, 1-12.16-17).

*

După o primă lectură a textului nu putem înțelege prea bine motivul cerinței lui Dumnezeu față de Abraham. În general, noi avem imaginea unui Dumnezeu bun, iertător, care dorește fericirea oamenilor, însă cerința sa din acest text biblic, ne induce în eroare, dându-ne impresia de a fi o cerință dură, crudă, cerință ce cu siguranță îi va provoca durere lui Abraham. Totuși Dumnezeul revelat de Isus Cristos în Noul Testament este același cu Cel pe care îl cunoaștem din textele din Vechiul Testament. Este același Dumnezeu care a iubit întotdeauna omul și îl va iubi mereu, fiindu-i aproape chiar în clipe grele de profunde și dure încercări, cum este și această întâmplare prin care trece Abraham. Observăm cum Abraham ascultă de Cuvântul Domnului, chiar dacă nu înțelege pe deplin sensul său. Ascultă deoarece este același Cuvânt care mai devreme îi promisese că îi va da un fiu și urmași care vor umple fața pământului și, chiar dacă nu înțelege și chiar dacă pare o contradicție abisală între primul cuvânt a lui Dumnezeu și acesta din urmă, se încredințează planului său și îl urmează în tăcere, ascultare, credință, știind că ultimul cuvânt și ultima decizie aparține Domnului și nu omului, știind că era ceva în spusele Domnului ce acum nu avea capacitatea de a înțelege.

Putem vedea ascultarea din două puncte de vedere întrepătrunse: pe de o parte, o ascultare atentă a ceea ce simțim, gândim, suntem în adâncul ființei noastre, acțiune ce ne duce la capacitatea de a discerne între ceea ce este bine și util pentru viața noastră și ceea ce nu este constructiv, iar, pe de altă parte, ascultare în sensul de a fi fideli principiilor noastre, având curajul de a decide și pune în practică ceea ce știm că ne face bine, chiar fără să înțelegem pe deplin sensul imediat. Cum Abraham s-a încredințat Domnului, chiar și cu prețul a ceea ce avea mai prețios, astfel și noi trebuie să luptăm pentru a reuși să fim fideli valorilor etice semănate în sufletul nostru.

Ascultarea presupune o atenție constantă asupra acțiunilor noastre zilnice, pentru a deveni conștienți de ceea ce ne constituie ca persoane, de ceea ce vrem să realizăm în viață, de ceea ce suntem capabili să facem pentru noi și pentru semenii noștri. Dacă vrem o viață ordonată, liberă, semnificativă, nu putem să ne abandonăm unei gândiri și trăiri superficiale schimbând zilnic decizii, planuri, fără a conclude nimic.

Ascultarea presupune perseverență în trăirea valorilor în care credem, chiar dacă sensul împrejurărilor vieții devine de nepătruns și uneori avem impresia că nu există cale de ieșire, sau că este prea greu pentru noi să depășim anumite obstacole. Ascultarea nu trebuie văzută ca pe o supunere în fața căreia nu putem schimba nimic, ci dimpotrivă, ca pe o alegere decisă, liberă și inteligentă a ceea ce într-adevăr ne edifică existența, făcându-ne din ce în ce mai bogați, conștienți, fericiți.

Putem să ne provocăm și singuri, întrebându-ne cât urmăm în viața zilnică vocea interioară a conștiinței ce ne îndeamnă la bine? Reușim să auzim și să ascultăm? Cum este teama noastră de Dumnezeu: este o teamă ce ne ajută să-l ascultăm și să recunoaștem că ne vrea binele sau este o teamă ce ne închide și ne crează neîncredere? Cum reacționăm noi în fața suferinței? Răspunsurile sincere pe care ni le vom da, vor fi puncte de plecare în construirea unei vieți demne și semnificative.

Putem deci trage concluzia că ascultarea conduce la încredere și la fidelitate. Așa cum Abraham nu a putut refuza cerința extraordinară a lui Dumnezeu, aproape imposibilă pentru un om de rând și aceasta datorită fidelității în care credea, tot astfel și noi, să avem încredere și să nu refuzăm prezența Domnului ce ni se descoperă în conștiința proprie și în cei din jurul nostru, deoarece în acest mod, nu facem nimic altceva decât un bine profund nouă înșine și celorlalți.

Sr. Anișoara Șandru

* * *

Fundația "Teodora Campostrini"
Strada Cobzaru, 21
617205-Gherăești (NT)
Tel. 0233/782580
E-mail: testcenter.gheraesti@campostrini.it

*

Gherăești și Tămășeni: Întâlniri formative pentru tineri (14 octombrie 2012 - 12 mai 2013)


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat