Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea Înălțarea Domnului 2013

Înălțarea lui Isus Cristos la cer înseamnă și înălțarea noastră.

Unul dintre spectacolele cele mai grandioase ale lumii antice era cel al întoarcerii victorioase al unui rege de la război; mulțimile îl aclamau, dușmanii erau puși în lanțuri; prizonierii erau eliberați; iar prăzile erau împărțite tuturor familiilor luptătorilor.

Un asemenea grandios spectacol ne oferă și nouă astăzi Isus, care se întoarce glorios în cer, în mulțimea de urale ale îngerilor, sfinților din cer și ale Bisericii pelerine. "Dumnezeu se înalță în mijlocul strigătelor de biruință, Domnul înaintează în sunet de trâmbiță" (Ps 47,5). Căci el a dat libertate tuturor robilor; a înfrânt pe toți dușmanii oamenilor: diavol, păcat și moarte; și a împărți daruri și munți de prăzi tuturor celor care cred în el.

Înălțarea Domnului este minunea prin care Mântuitorul nostru și-a încheiat umblarea sa vizibilă lumea de păcate, prin care și-a încheiat lucrarea încredințată de Tatăl, aceea de a ne mântui din robia diavolului, a păcatului și a morții (cf. Fap 1,1); este minunea prin care Isus este răsplătit de Tatăl pentru împlinirea lucrării sale (cf. Mc 16,19); este minunea prin care Isus este glorificat după umilințele Calvarului (cf. Fil 2,9-11); este minunea prin care Isus primește de la Tatăl toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18).

Apoi, Înălțarea Domnului este și minunea prin care Isus înalță la cer firea noastră omenească pe care și-a asumat-o la întrupare (cf. Ef 4,8); este și minunea prin care Isus a dus în robie, robia noastră (cf. Ps 68,18; Ef 4,8); este și minunea prin care Isus, în calitatea sa de Mare Preot al credinței noastre, intră pentru veșnicie în Sfânta Sfintelor, pentru a mijloci pururi pentru noi în fața lui Dumnezeu (cf. Evr 7,25); este și minunea prin care Isus împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt vor lucra mai eficient la desăvârșirea mântuirii noastre (cf. In 5,17); este și minunea prin care Isus ne atrage mai ușor la sine (cf. In 12,32); este și minunea prin care Isus va face ca rugăciunile noastre să fie ascultate mai ușor (cf. In 15,7); este și minunea prin care ni se dă și nouă puterea de a săvârși fapte chiar mai mari decât ale lui Isus (cf. In 14,12); este și minunea prin care Isus ni-l trimite pe Duhul Sfânt de la Tatăl, ca să rămână cu noi, ca să mijlocească pentru noi (cf. In 14,16), care să se roage în noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26-27), să ne amintească ceea ce ne-a învățat Isus (cf. In 14,26), și să ne sfințească (cf. Rom 15,16); este minunea prin care Isus rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20); este și minunea prin care Isus cu Tatăl, prin Duhul Sfânt, ne pregătesc și nouă învierea din morți și înălțarea la cer. (cf. Rom 8,11).

Cum ne spun lecturile și rugăciunea "Prefața" de la Liturghie, Isus, prin înălțarea sa la cer, nu numai că nu se îndepărtează de noi, ci devine mai aproape de noi și ne dă speranța că, de acum înainte, făcând parte din trupul său, îl vom urma acolo unde a mers înaintea noastră, el, capul și începutul. "Iată eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,20).

Isus pleacă vizibil dintre noi, dar rămâne în mod invizibil; pleacă fizic, dar rămâne în mod tainic și sacramental, căci, începând cu înălțarea, "acolo unde doi sau trei se adună în numele lui Isus, acolo este prezent și el în mijlocul lor" (Mt 18,20). Deci când ne adunăm, fie în ziua Domnului cea poruncită, fie când ne adunăm zilnic pentru rugăciune, în spatele ușilor caselor noastre, sau în orice altă împrejurare, Isus este prezent în mijlocul nostru și ne oferă o identitate cerească.

Într-una din zile, pe o stradă din centrul orașului Milano, un grup de persoane se strânseseră în jurul unei fetițe de trei ani, care se pierduse și, plângând, își chema cu disperare mama. Trecătorii, miloși, încercau să o ajute cum puteau: care îi dădea o bomboană, care o ciocolată, care o mângâiere. În cele din urmă, un polițist se apropie, își face loc printre lume, se apropie de fetiță, se lasă pe genunchi în fața ei și o întreabă: "Ia spune-mi, fetițo, cum te cheamă?" "Nu știu", răspunde fetița printre sughițuri. "Dar pe mămica ta cum o cheamă?" "Nu știu". "Dar pe tăticul tău cum îl cheamă?" "Nu știu". "Unde locuiești tu?" "Nu știu". "Dar, fetițo, cine ești tu?" "Nu știu". Copila nu avea identitate, era a nimănui.

Așa ne putem imagina omenirea înainte de venirea lui Cristos: ca un copil fără identitate, pierdut, rătăcit în imensitatea acestei lumi. Omul nu știa de unde vine, încotro merge, unde îi este domiciliul stabil, cine l-a chemat la existență. În Evanghelie, învățându-ne cum să ne adresăm lui Dumnezeu, Isus ne dă o identitate. Acum știm că avem un Tată care ne-a adus la existență, cunoaștem domiciliul nostru stabil și definitiv, care este cerul; acolo unde locuiește Tatăl nostru; știm cine suntem: suntem fii adoptivi ai lui Dumnezeu; ne cunoaștem familia, frații: fratele nostru mai mare este Cristos și toți cei care s-au născut ca și noi din apa Botezului sunt frații noștri, fii ai Tatălui ceresc și ei; avem și o mamă și-i cunoaștem și numele: Maria.

Începând cu Înălțarea lui Isus la cer, atunci când ne adunăm pentru "frângerea pâinii" (cf. Fap 2,42), adică pentru sfânta Liturghie și pentru primirea Euharistiei, unde ne împărtășim cu trupul și sângele lui Cristos (cf. 1Cor 10,16), pe care am primit poruncă, care se reînnoiește zilnic, de a veni și a lua pentru a mânca și a bea (cf. 1Cor 11,24), nu numai că ne întâlnim, ci ne împărtășim cu trupul și sângele său, care schimbă totul în bine în cel care se împărtășește.

De aceea, francezul Bernard Sesboüé, un teolog iezuit, născut în anul 1929, spunea că datorită prezenței reale a lui Isus: "Euharistia înălță sufletele din împărăția morții, întărește pe cei slabi, vindecă bolnavii trupești și sufletești, eliberează pe cei întinați de păcat și de diavol, spală păcatele, stinge prigoanele, întărește pe cei șovăielnici, învigorează pe cei generoși, călăuzește pelerinii, calmează furtunile persecuțiilor, spălă fărădelegile și puhoiul crimelor, susține sărăcii, mișcă inimile bogaților, înălță pe cei căzuți și susține răbdarea creștinilor, eliminând plictiseală din viața cotidiană. Ea este izvorul vieții celei noi a lui Cristos, fântâna harului, a prospețimii spirituale și a veșniciei" (cf. "L'Eucharistie et le sacrifice de la Messe", în Les Signes du salut, III).

Începând cu Înălțarea Domnului, ori de câte ori ne întâlnim cu semenii noștri, care după înviere au devenit și "frații lui Isus" (In 20,17) și "frații noștri"; ba mai mult, care au devenit "una cu Isus" (cf. Mt 25,40.45), de fapt ne întâlnim cu însuși Isus (cf. Fap 9,4). Iar când le facem bine sau îi neglijăm pe frații noștri, mai ales celor aflați în dificultăți materiale sau sufletești, practic pe Isus îl ajutăm sau pe Isus îl neglijăm. Iar funcție de modul cum îi abordăm pe frații noștri, care sunt și frații lui Isus, care sunt chiar Isus însuși, vom avea o veșnicie, fie binecuvântată, fie nefericită (cf. Mt 25,34.41).

Jean Henri Dunant (1828-1910) a fost un om de afaceri și un filantrop elvețian. El a primit o educație creștină și a avut un exemplu de dragoste creștină pentru aproapele în mama sa, care îngrijea de bolnavii și săracii. În 1859, în timpul unei călătorii de afaceri în Italia, el a văzut urmările bătăliei de la Solferino. În 1859, Italia s-a aliat cu trupele lui Napoleon contra Austriei. Pe câmpurile de luptă de la Solferino zăceau 38.000 de oameni: răniți, muribunzi și morți. Nimeni nu se îngrijea de ei. Dunant a organizat cu ajutorul populației civile o îngrijire a soldaților, indiferent de naționalitatea acestora. Lozinca sa devenită renumită a fost: "Tutti fratelli in Cristo!" ("Toți frați în Cristos") Pentru activitatea lui, Dunant, a primit în anul în 1901, premiul Nobel pentru pace.

Dar de Înălțarea Domnului mai celebrăm și minunea prin care Isus ne încredințează cea mai nobilă misiune din lume (cf. Is 49,6), misiunea de a vesti evanghelia (cf. Fap 1,8) și aceea de a vorbi în fața tuturor oamenilor despre mântuirea înfăptuită de el (cf. 1Cor 12,3). De aceea, Isus înălțat la cer poate fi văzut, auzit și pipăit, în ucenicii săi cărora le-a dat porunca de a învăța toate popoarele (cf. Mt 28,19) și de a-i fi martori în lume (cf. Lc 24,47-48), începând din Ierusalim, Iudeea și Samaria și până la marginile pământului (cf. Fap 1,8).

Sfântul Gerard Majella (1726-1755), care înainte de a intra în mănăstire fusese croitor, spune biograful lui că atunci când lucra, la fiecare împunsătură de ac exclama: "Doamne, te iubesc, salvează un suflet!".

Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), în ultimii ei ani de viață, atunci când boala se agravase, murmura încet la fiecare pas: "Isuse, îți ofer acest pas pentru un misionar care, departe, în lume, trebuie să vestească Evanghelia și nu reușește. Ajută-l tu, Isuse"!

Iată și gândul unui creștin anonim din secolul al XV. Astăzi: "Cristos nu mai are mâini, dar pentru operele sale are numai mâinile noastre. Cristos nu mai are picioare, dar pentru a merge în întâmpinarea oamenilor, are numai picioarele noastre. Cristos nu mai are glas pentru a le vorbi oamenilor despre sine, are numai gura noastră. Cristos nu mai are puterea de a-i călăuzi pe oameni la sine, nu mai are evanghelii pe care oamenii să le mai citească. În schimb ne are pe noi, creștinii, frații săi, care prin tot ceea ce facem cu cuvântul sau cu fapta, reprezintă evanghelia care se scrie acum, și pe care lumea o mai citește".

Iată cum, după mai bine de 2000 de ani după înălțare, acum îl putem întâlni, primi, pipăi și împărtăși lumii întregi pe Isus cel înălțat și glorificat în cer, spre fericirea noastră și a lumii.

Dar Isus va reveni la noi, așa cum s-a urcat de la noi la cer: "Bărbați galileeni, de ce stați privind spre cer? Acest Isus, care s-a înălțat la cer din mijlocul vostru, va reveni în același fel cum l-ați văzut mergând la cer" (Fap 1,11). Va reveni pentru a-i lua cu sine și pentru a-i răsplăti pe toți cei care i-au împlinit poruncile, cu lăcașurile pe care le-a pregătit pentru ei în paradis (cf. In 14,2-3).

Închei cu frumoasele cuvinte biblice: "Aduceți-vă aminte de mai marii voștri, care v-au vestit cuvântul lui Dumnezeu; uitați-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de viețuire și urmați-le credința! (Evr 13,7).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat