Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfintei Treimi 2013

"Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată, dar Fiul său ni l-a făcut cunoscut" (In 1,18)

Biserica ne cheamă astăzi să contemplăm, doar cu ochii credinței, misterul Sfintei Treimi, misterul unui singur Dumnezeu în trei persoane distincte, coeterne și egale în mărire; mister care ni se va revela pe deplin numai în paradis și care ne va ferici pentru veșnicie.

Aici pe pământ nici un muritor păcătos nu poate vedea cu ochii și nu pătrunde cu mintea misterul dumnezeirii; dar când vom trece din această viață, dacă vom fi fost spălați de orice întinare a păcatului prin sângele mântuitor al lui Cristos (cf. 1In 1,7) și vom ajunge în paradis, atunci și acolo îl vom putea vedea și vom pătrunde misterul lui Dumnezeu cel întreit și unic. Căci iată ce spune Scriptura: "Știm că atunci când se va arăta Cristos, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,2); căci așa a fost prezis: "Ochii tăi îl vor vedea pe împărat în toată frumusețea lui" (Is 33,17).

După creație, omul făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26), omul așezat în grădina paradisului (cf. Gen 2,12), se putea bucura de prezența Sfintei Treimi (cf. Gen 3,8). Dar după ce omul a săvârșit păcatul, n-a mai putut suporta nici glasul și nici fața lui Dumnezeu, care deveniseră pentru el, din dulci în arzătoare, și de aceea s-a ascuns (cf. Gen 3,9-10); căci omul păcătos nu poate vedea fața lui Dumnezeu și să trăiască (cf. Ex 33,20). "Cine din noi va putea să rămână lângă un foc mistuitor? Cine va putea să rămână lângă niște flăcări veșnice" (Is 33,14).

Deși în Dumnezeu cel întreit și unic trăim, ne mișcăm și suntem; deși suntem din neamul lui (Fap 17,28); deși întreaga creație este un reflex întreit al Treimii (cum zicea savantul și fizicianul francez Bernard Philibert); totuși, după păcat, nimeni nu l-a mai putut vedea sau înțelege pe Dumnezeu așa cum este; numai Isus, singurul său Fiu, care este în sânul Tatălui, el ni l-a făcut cunoscut" (cf. In 1,18). Deci ceea ce știm acum despre Preasfânta Treime, știm de la Isus Cristos.

Referiri despre Preasfânta Treime au fost și în Vechiul Testament, dar fără lumina lui Cristos oamenii nu le-au putut pricepe. Chiar primele versete ale Bibliei ne vorbesc: de Dumnezeu, de Cuvânt și de Duhul lui Dumnezeu (cf. Gen 1,1-5). Tot în primul capitol din Biblie, Dumnezeu spune: "Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră" (Gen 1,26).

Iată și câteva dintre numele lui Dumnezeu, din Vechiul Testament: Elohim (cf. Gen 1,1); Adonai (Ex 4,10,13); El Elion (cf. Is 14,20); El Roi (cf. Gen 16,13). El Shaddai (cf. Gen 17,1); El Olam (cf. Is 40,28); Yahweh (cf. Ex 3,13-14).

Deși toate trei persoane divine au participat și participă la actele creației, răscumpărării și sfințirii, Biblia îi atribuie Tatălui creația, Fiului răscumpărarea și Duhului Sfânt sfințirea și desăvârșirea.

De aceea, Biserica, pentru a confirma acest adevăr, a selectat pentru noi astăzi niște texte biblice care să arate lucrarea comună a persoanelor divine în manifestarea iubirii lor față de noi. Astfel: prima lectură este un imn adresat Sfintei Treimi pentru opera creației (cf. Prov 8,22-31); a doua lectură este tot un imn adresat Sfintei Treimi pentru opera mântuirii (cf. Rom 5,1-5); iar evanghelia este un imn adresat Sfintei Treimi pentru opera desăvârșirii (cf. In 16,12-15).

Isus, care ne-a vizitat din înălțime (cf. Lc 1,78), ne-a spus că există un Dumnezeu Tată, Creatorul cerului și al pământului; că Dumnezeu are un Fiu din veșnicie; că Fiul a fost trimis pentru a ne mântui de păcate; că după învierea și înălțarea Fiului la cer, Tatăl ni l-a trimis pe Duhul Sfânt, Mângâietorul, care să rămână pururi cu noi (cf In 14,16).

Tot Isus ne-a spus că: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8.16); că Dumnezeu ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19); că Dumnezeu ne-a iubit pe când noi eram fără putere și păcătoși; că Dumnezeu ne-a iubit pe când noi îi eram dușmani; că ne-a iubit pe când noi îl prigoneam și-l ucideam (cf. Rom 5,6.8.10). Într-un cuvânt: că Dumnezeu ne-a iubit atât de mult, încât l-a dat pe singurul lui Fiu pentru noi, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. (cf. In 3,16).

Dacă Isus nu ar fi luat asupra sa păcatele noastre (cf. In 1,29), dacă n-ar fi acceptat să fie făcut una cu păcatul nostru (cf. 2Cor 5,21), dacă n-ar fi acceptat ca pedeapsa noastră să cadă asupra lui (cf. Is 53,5), dacă Isus n-ar fi accepta ca focul ce arde păcatul să fie stins în el; dacă Duhul Sfânt nu ar fi rămas cu noi, omul niciodată nu ar fi putut dobândi mântuirea (cf. Rom 10,4).

Prin Botezul instituit de Isus, cele trei persoane divine locuiesc deja în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16). "Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu. Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuința la el" (In 14,23). O, Doamne, ce mare ne este misterul! Să fim pentru tine și templul, și cerul! (cf. Imn Vespere). De aceea, sfânta Elisabeta a Sfintei Treimi (1880-1906) spunea: "Paradisul este acolo unde este Dumnezeu. Iar Dumnezeu este în inima mea. Deci paradisul este în sufletul meu"!

Sfânta Treime nu numai că ne locuiește începând cu Botezul, ci ne hrănește și ne întărește prin Euharistie și prin toate celelalte taine; ne binecuvântează, ne susține, ne întărește și ne conduce la cer.

De aceea, prima noastră datorie față de Preasfânta Treime care ne locuiește, ne hrănește, ne binecuvântează, ne întărește și ne conduce la intimitatea ei veșnică, este preamărirea și mulțumirea.

Iar cea mai mare preamărire și mulțumire pe care i-o putem aduce Sfintei Treimi, este participarea noastră la sfânta Liturghie și la sfânta Euharistie, unde se celebrează dragostea jertfelnică a Sfintei Treimi față de oameni.

Sfânta Liturghie de la început și până la sfârșit este o continuă preamărire și mulțumire adusă Sfintei Treimi, căci: începe și se sfârșește cu: "În numele Tatălui, și al Fiului și al Duhului Sfânt"; se adoră Sfânta Treime; se cere iertare de la Tatăl, de la Fiul, și de la Duhul Sfânt; se cântă gloria și se mărturisește credința în Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt; ne hrănim din cuvântul și din trupul lui Isus; suntem trimiși în pace și în misiune apostolică în numele Tatălui, și al Fiului, și al Duhului Sfânt.

Sfântul Laurențiu Iustiniani (1381-1455), episcop de Veneția, ne spune: "Dacă în cer s-ar organiza o procesiune de laudă a Sfintei Treimi formată din Fecioara Maria, din corurile de îngeri și arhangheli, din mulțimea de sfinți, fericiți, venerabili și slujitori; și dacă pământul ar trimite numai un singur preot care să celebreze sfânta Liturghie; acesta din urmă ar da Sfintei Treimi o slavă și o mulțumire infinit mai mare decât toți ceilalți dinaintea lui, pentru că Isus jertfit la sfânta Liturghie e mai presus de orice făptură".

Sfântul Thomas Morus (1478-1535), lord cancelar al Angliei pe timpul lui Henric al VIII-lea (1491-1547) și martir al credinței, preamărea Preasfânta Treime, începând și își sfârșind ziua cu participarea la sfânta Liturghie. Pentru el sfânta Liturghie era mai presus de orice lucru. La fel proceda și parlamentarul italian, Aldo Moro (1916-1978), ucis și el pentru credință.

Îngerul apărut la Fatima, 13 mai 1917, adora împreună cu cei trei copii sfânta Euharistie, ca reparație pentru ofensele, calomniile și sacrilegiile comise împotriva Sfintei Treimi.

Rugăciunea, păzirea poruncilor, fuga de orice păcat și sfințenia vieții, sunt tot pe locul întâi în cinstirea Sfintei Treimi, căci călcarea poruncilor, păcatul și lipsa rugăciunii, au fost cele care au stricat sfințenia și i-au rupt pe oameni de Preasfânta Treime.

Sfântul Antonie cel Mare (251-356) ne spune că invocarea deasă a Sfintei Treimi în rugăciune, ținerea poruncilor și fuga de orice ocazie de păcat formează secretul sfințirii și desăvârșirii vieții.

Apoi un alt mod de a preamări și mulțumi Sfintei Treimi este buna mărturie a credinței în Sfânta Treime și răspândirea evangheliei. "Mergeți și învățați toate popoarele în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Suntem mântuiți, suntem niște temple vii, purtăm permanent și pretutindeni cele trei persoane divine; de aceea, toate acestea trebuie să se vadă și în afară.

Marii sfinți misionari, ca de exemplu sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556) și sfântul Francisc Xaveriu (1506-1552), i-au adus pe mulți păgâni și pe mulți păcătoși la credință, prin semnul sfintei cruci, prin recitarea Crezului și prin intonarea doxologiei: "Slavă Tatălui și Fiului și Duhului Sfânt!"

Mare este puterea însemnării cu sfânta cruce, care este însemnarea cu Sfânta Treime. Sfântul Antonie cel Mare (251-356), cu semnul sfintei cruci scotea diavoli și vindeca bolnavii; și tot el nu deschidea nimănui ușa, dacă mai înainte nu mărturisea Sfânta Treime. Sfânta Cunegunda de Luxemburg (975-1040), soția continentă a împăratului Germaniei, Henric al II-lea (963-1024), cu semnul sfintei cruci a stins incendii la propriu și la figurat; sfântul Rochus (1340-1378), un nobil francez care a vândut totul și s-a pus în slujba lui Dumnezeu și a celor săraci, cu semnul sfintei cruci a îndepărtat multe pericole sufletești și trupești. Și compatriotul nostru, fericitul Ieremia (1556-1625), vindeca bolnavi la trup și la suflet, cu semnul sfintei cruci. Să nu uităm că și noi, prin puterea semnului sfintei cruci, putem alunga diavoli, vindeca bolnavi, îndepărta pericole și converti suflete.

Trăirea în unitate și în dragoste frățească, după modelul Sfintei Treimi și al primei comunități creștine, sunt alte moduri de a cinsti, de iubi și de a-i mulțumi lui Dumnezeu cel întreit și unic. Isus i-a spus într-o zi sfintei Ecaterina din Siena (1347-1380): "Am pus alături de tine pe aproapele tău, ca să poți face pentru el ceea ce ai vrea să faci pentru mine". De aceea sfântul Agaton, sihastrul din Buzău (sec. XV), spunea: "Dacă aș putea da trupul meu unui lepros și eu să-l iau pe al lui, aș fi tare fericit!" De aceea, și sfânta Tereza de Calcuta (1910-1997) îi trata pe bolnavi ca pe Isus însuși. Să nu uităm că vom fi judecați despre iubire (cf. Mt 25,31-46).

Închei cu alesele cuvinte ale sfântului Ioanichie cel Mare (+846), din Bitinia: "Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt. Treime Sfântă, slavă ție!" Și ne rugăm împreună cu sfântul Francisc din Assisi (1181-1226): "Sfântă Treime, fă-mă fericit aici și în veșnicie!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat