Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iacobeni: Hramul comunității catolice și o reflecție la sărbătoarea Sfântul Ioan Nepomuk

Duminică, 19 mai 2013, comunitatea catolică din Iacobeni, filială a Parohiei Vatra Dornei, a sărbătorit hramul, marcând sărbătoarea Sfântul Ioan Nepomuk, comemorat în calendar la 16 mai.

*

Reflecție la sărbătoarea Sfântul Ioan Nepomuk

Familiile sfinte și credincioase rodesc copii sfinți și eroi ai credinței.

Celebrăm astăzi pe sfântul Ioan Nepomuk (1320-1383), primul preot martir al apărării secretului spovezii, dar și al drepturilor bisericești. A fost fiul unui țăran, pe nume Jan Welflin, din mica localitate Nepomuk, din Boemia, Cehia de astăzi. A studiat teologia și jurisprudența la Universitatea din Praga. A ajuns preot, apoi vicar general al Arhidiecezei de Praga, și confesor al reginei Ioana de Bavaria (1362-1386). El s-a opus regelui Venceslau IV (1361-1419), un om care avea probleme mari cu alcoolul și fidelitatea căsătoriei, care uzurpa drepturile Bisericii și profana sfintele taine, și care nedreptățea și persecuta oamenii din popor.

Scăzându-i popularitatea în rândul oamenilor din popor, dar și în rândul clerului, din cauza comportamentului său, el a crezut că de vină ar fi soția îi subminează autoritatea; de aceea a venit la preotul Ioan Nepomuk cu solicitarea de a-i divulga spovada soției sale, Ioana. Pentru că preotul Ioan Nepomuk a refuzat, mai întâi l-a bătut crunt, iar apoi l-a aruncat, de pe "Podul Carlo", în râul Moldava, unde s-a înecat și a devenit astfel primul preot martir al secretului Spovezii și al apărării drepturilor Bisericii.

Sărbătoarea sfântului Ioan Nepomuk (1320-1383), preot martir al apărării secretului sfintei Spovezi, al apărării drepturilor bisericești, dar și apărător al drepturilor oamenilor simpli, ne prilejuiește astăzi ocazia de a vorbi despre sfințenia vieții, despre fidelitatea preoțească și despre chemarea la Preoție.

Mai suntem încă în Anul Familiei, dar și în cel al credinței. Și de aceea spunem că, dacă sfântul Ioan Nepomuk n-ar fi avut o familie sănătoasă din punct de vedere moral, dacă n-ar fi avut o familie credincioasă și sfântă, n-ar fi reușit să ajungă preot, n-ar fi reușit să fie credincios pe căile Domnului, n-ar fi reușit să-și dedice viața lui Dumnezeu și oamenilor, n-ar fi reuși să apere sfintele taine și drepturile bisericești, n-ar fi reușit să devină apărătorul celor nedreptățiți, n-ar fi reușit să ajungă pe lista marilor eroi ai credinței, dar mai ales n-ar fi reușit niciodată să-și mântuiască sufletul.

Tătăl său, Jan Welflin, era un om înaintat în vârstă și, împreună cu soția sa, se rugau pentru un copil. Și Dumnezeu le-a dat acestor părinți copilul dorit, copil prin care el avea să facă lucruri mari. Crescut în liniștea și munca de la țară, Ioan Nepomuk, asemenea lui David și Amos, a fost chemat de Dumnezeu, de la plug și de la oi (cf. 2Sam 7,8; Am 7,14-15), pentru a face din el un preot după inima sa.

Dumnezeu alege aproape totdeauna oameni simpli și credincioși pentru a face din ei oameni mari (cf. 1Cor 1,26-27); oameni prin care el să-și reveleze puterea, slava și mântuirea. Ajuns preot, era atât de pios și predica atât de frumos și convingător despre mântuirea lui Dumnezeu, încât mulți oameni s-au întors la credință și toată suflarea din Praga l-a îndrăgit. Lui Ioan îi răsuna mereu în urechi cuvântul lui Dumnezeu: "Fiți sfinți, căci eu sunt Domnul Dumnezeul vostru sunt sfânt" (Lv 20,7; 1Pt 1,15-16). Iar rugăciunea lui continuă era: "Doamne, mărește-mi credința" (Lc 17,5).

Satana văzând sfințenia vieții lui, văzând evlavia lui către Isus Euharisticul și față de sfânta Fecioară Maria, dar mai ales văzând mulțimile de oameni care se converteau și umpleau bisericile, a simțit în Ioan un pericol pentru împărăția lui de întuneric. De aceea, a și început lupta împotriva lui. Mai întâi a aranjat în așa fel lucrurile, ca lui Ioan Nepomuk să i se ofere drept capcane care să-l îndepărteze de ideal, un scaun episcopal, niște funcții înalte și niște venituri substanțiale; dar el le-a refuzat categoric, așa cum sfântul Antonie (251-356) a refuzat discul de argint aruncat de Satana pe cale, pentru a-l întoarce din drumul către pustie.

Singura funcție administrativă acceptată de Ioan a fost aceea apărător al celor nevoiași în conflictele cu cei sus-puși, și cea de administrator al operelor de binefacere, considerând că în acest fel va avea posibilitatea de a veni în ajutorul celor mulți și lipsiți. Dar prima dintre toate preocupările sale, ca și pentru apostoli, era predicarea evangheliei (cf. Fap 6,2). Toate acestea l-au înfuriat și mai mult pe satana, care va reveni, ca și l-a Isus, cu ispite și mai mari (cf. Lc 4,13).

De aceea, și-a ridicat oamenii la luptă împotriva lui Ioan, și în primul rând pe regele Venceslau și pe mama sa Ana. Aceștia au făcut cu Ioan Nepomuk ceea ce au făcut: regele Saul și oamenii lui preoții credincioși (cf. 1Sam 22,18); evreii cu toți profeții trimiși la ei de Dumnezeu (cf. Fap 7,52); Irod și Irodiada cu sfântul Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,27); fariseii și cărturarii cu Isus (cf. Mt 27,1); adică l-au dat la moarte, aruncându-l în râul Moldava, de pe podul Carlo, în ziua de 16 mai a anului 1383.

Iată cât de importantă este sfințenia părinților, în creșterea copiilor sfinți și eroi ai credinței.

Îmi amintesc aici și de alți părinți credincioși care au dat Bisericii copii sfinți și eroi ai credinței; este vorba despre fericiții părinți sfinții ai sfintei Tereza Pruncului Isus (1873-1897), Luis Martin și Zelia Maria Guerin, care prin viața lor sfântă din familie au dat Bisericii, pentru viața consacrată, cinci fete eroine și sfinte: Maria, Paulina, Leonida, Celina ?i Tereza.

Dar nu pot să nu-mi amintesc aici de doi soți credincioși din Moldova noastră creștină, dar mai ales de o mamă numită, Carolina. Aceasta la prima ei sarcină, i-a zis lui Dumnezeu, așa cum i-a zis Ana, mama lui Samuel: "Doamne, dacă îmi dai un băiețel, am să ți-l dau ție; am să mă străduiesc să-l cresc și să-l educ în așa fel, încât el să iubească și să dorească să ajungă preot în slujba ta!" (cf. 1Sam 1,11). Dumnezeu i-a împlinit dorința și i-a dat un băiețel, pe care ea l-a botezat Ioan, din drag față de Ioan apostolul și față de Ioan Botezătorul.

De aici încolo, împreună cu soțul ei, singura lor grijă a fost să-și împlinească făgăduința făcută lui Dumnezeu, aceea de a face din Ioan un slujitor al lui Dumnezeu; de aceea, ei l-a crescut pe Ioan al lor în frica lui Dumnezeu, în spiritul rugăciunii și al evlaviei față de sfânta Liturghie și față de Preacurata Fecioară Maria. La vârsta de 5 ani, Ioan se ruga singur Rozariul; la vârsta de 7 ani a primit prima sfântă Împărtășanie; la vârsta de 8 ani era ministrant. Mama veghea și alerga la mijlocirea tuturor sfinților pentru a o ajuta să-și împlinească promisiunea. Când a terminat școala primară, Ioan s-a simțit chemat la seminar, unde a și fost admis, spre bucuria infinită a părinților. Apoi, ei s-a rugat mult ca Ioan al lor să rămână statornic în credință și chemare. Când Ioan al lor a ajuns preot, au plâns de bucurie și de recunoștință față de Dumnezeu. Cu hirotonirea lui Ioan ca preot, mama și-a simțit misiunea îndeplinită; de fapt a și murit foarte curând după asta.

Nu este un lucru mai frumos și o noblețe mai sfântă pentru o familie decât să dea un copil lui Dumnezeu. Să ne gândim aici la bucuria părinților lui Samuel, la bucuria părinților sfintei Fecioare, la bucuria părinților sfântului Ioan Botezătorul, la bucuria părinților și bunicilor lui Timotei, la bucuria mamei sfântului Augustin, la bucuria părinților lui Ioan Nepomuk, la bucuria părinților sfintei Tereza de Lizieux, dar și la bucuria miilor de părinți anonimi, care au dăruit Bisericii copii sfinți și devotați, prin care Dumnezeu și-a arătat slava și mântuirea.

Orice mamă sau tată, care au dat lui Dumnezeu, fie un preot, fie o persoană consacrată, sunt în această lume, dar și în cer, în bucurie și demnitate, ca o altă Maica Domnului și ca un alt sfânt Iosif. Încercați să creșteți și să dați un copil în slujba lui Dumnezeu și a evangheliei sale și veți vedea ce bucurie divină și ce mulțumire cerească veți avea în suflet, atât în viața aceasta, cât și în veșnicie.

Să știți părinților că la această noblețe, mulțumire sufletească și bucurie veșnică vă cheamă Dumnezeu, atunci când prin Biserica sa vă cere nașterea de copii și rugăciuni pentru vocații la preoție și la viața consacrată.

O a doua chemare pe care Biserica ne-a face cu ocazia sfântului Ioan Nepomuk, este și aceea de a avea încredere în preoții trimiși de Dumnezeu, că ei sunt colaboratorii lui Dumnezeu în opera mântuirii (cf. 1Cor 4,1), ei sunt administratorii tainelor sfinte (cf. 1Cor 3,9), și ei lucrează în numele său. Sfântul Augustin (354-430), fiul sfintei Monica (332-387), ne spune: "Atunci când un preot botează, Isus botează; când un preot spovedește, celebrează și împărtășește, Isus spovedește, celebrează și împărtășește; când un preot predică și învață, Isus predică și învață; când un preot ne vizitează sau ne însoțește, Isus ne vizitează și ne însoțește".

Apoi o altă chemare pe care ne-o face Biserica de sărbătoarea sfântului Ioan Nepomuk este și aceea ca nimeni să nu se facă unealtă a satanei, ca Venceslau IV și mama lui, Anna Schwednitz (1339-1362), care a fost a treia soție ilegitimă a tatălui său, Carol IV (1316-1378), care au ponegrit, au prigonit și au ucis preoți; să nu desconsiderați pe preoți; să nu defăimați pe preoți; și să nu prigoniți pe preoți; să nu agresați în nici un fel pe preoți; ci din contra să-i iubiți, să-i ascultați, să-i ajutați și să-i apărați pe preoți. Ei sunt aleșii și unșii lui Dumnezeu: "Nu vă atingeți de unșii mei și nu le faceți nici un rău" (Ps 105,15).

O vorbă înțeleaptă din popor spune așa: "Cine mușcă dintr-un preot, mușcă dintr-o otravă. Venceslau a mușcat din această otravă și a murit subit în timpul unei vânători.

Biserica ne mai cheamă astăzi, de sărbătoarea sfântului Ioan Nepomuk, să venim des și cu mare încredere la sfintele taine, și în special la sacramentul Spovezii, căci ce se mărturisește acolo, pe lângă faptul că este iertat în totalitate, mai este și un secret absolut. Preotul care ar divulga secretul spovezii, fie direct, fie indirect, este excomunicat automat. De aceea, preotul catolic moare, dar secretul spovezii nu-l divulgă. Am văzut asta astăzi la Ioan Nepomuk.

Dar iată și un alt caz: Nu cu mult timp înainte, ziarele rusești aduceau vestea că un preot paroh fusese osândit la muncă silnică pe viață pentru că ar fi omorât un om din parohia sa. Dovada era pușca descărcată, găsită în sacristia bisericii lui. 20 de ani mai târziu se afla pe patul de moarte organistul din acea parohie. Acesta cu puțin înainte de a muri, chemă autoritățile satului și le mărturisi că el ucisese pe acel om pentru care era condamnat parohul, spre a se putea căsători cu femeia răposatului. Pentru a da vina pe paroh, ascunsese arma în sacristie și ca să-i închidă și gura, se spovedise la el spunându-i tot ce făcuse. Numaidecât autoritățile telegrafiară la Petrograd, cerând ca parohul din Cablion să fie lăsat liber: primiră însă răspunsul că acel preot murise cu câteva luni mai înainte. Preotul erou dusese cu sine în mormânt secretul spovezii, deoarece duhovnicul poate fi martir, dar niciodată trădător.

?inerea secretului Spovezii este și un mod eficient de a converti pe necredincioși. În anul 1873, predica la Paris un predicator renumit. Printre ascultători erau și câțiva necredincioși care auzind predica despre secretul Spovezii, au voit să-l încerce pe preot dacă credea cele ce le spunea. Se înțeleseseră deci între ei: unul se prefăcu bolnav, alți doi merg să-l cheme pe preotul predicator, care sosește la patul bolnavului. Acesta se spovedește. De abia se sfârși spovada și intrară în cameră cei doi care-l întovărășiseră pe preot, îi legară ochii și l-au coborât în grabă într-o cameră întunecoasă. Apoi îi dezlegară ochii și puseră în dreptul inimii două pistoale încărcate, poruncindu-i să le spună ce a auzit la spovadă. Preotul răspunde liniștit: "Poate dumneavoastră domnilor nu știți că spovada este un secret? Nimic! Aici nu ne vede nimeni, sau vorbești, sau ești mort. Sunt în mâna voastră, trageți, Dumnezeu îmi va fi martor că mi-am făcut datoria". Dar deodată s-a schimbat totul; acei oameni l-au ridicat pe preot, i-au cerut iertare, și au adăugat: "Acum credem și noi în secretul spovezii și peste câteva zile ne vei vedea la scaunul de spovadă". Și se ținură de cuvânt.

Ca să nu uităm învățăturile primite astăzi, să spunem: Sfinte Ioan Nepomuk, roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 19 mai: Iacobeni: Hramul comunității catolice


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat